پرسشهای یک آزمون را میتوان به چند صورت متفاوت طراحی کرد؛ مانند تشریحی، تستی، جای خالی، رسم شکل، طراحی و انواع دیگر.
به نظر میرسد میتوان هر کدام از انواع پرسشها را در مراحل متفاوت علمی به گونهای خاص طرح کرد.
به فرض نمیشود این گونه مطرح کرد که سطح سؤالهای تستی از سؤال جای خالی، بالاتر است یا اینکه سؤالهای تشریحی اهمیت چندانی برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت ندارد.
تمام انواع سؤالها در هر تیپ دارای بار علمی خاصی هستند که همهی ما را مجاب میکند بعد از درک و فهم مطالب به سراغ انواع مختلف سؤالها برویم؛ ولی از آنجا که منابع موجود در بازار برای سؤالهای تستی به صورتی هستند که علاوه بر بار علمی، بار مهارتی را نیز با خود یدک میکشند، پیشنهاد میشود برای به دست آوردن توانایی علمی و مهارتی پاسخگویی به این گونه سؤالها حتماً بعد از چندین بار استفاده از کتابهای درسی در مراحل علمی متفاوت و حل انواع دیگر سؤالها شروع به تمرین تست کنید. بدون کنترل زمان و به تعداد محدود و با هدف یادگیری و دقت در روش حل سؤال تستی اقدام کنید و فقط در اوقات خاصی بعد از طی تمام مراحل و تسلط کافی، با کنترل زمان و به تعداد زیادتر تست بزنید.
