لایتنر و بازیابی

با الگو گرفتن از جعبه‌ی لایتنر برنده‌‌ی مسابقه‌ی بازیابی باشید.

لایتنر و بازیابی

با الگو گرفتن از جعبه‌ی لایتنر برنده‌‌ی مسابقه‌ی بازیابی باشید

 همان گونه که می‌دانید استفاده از جعبه‌ی لایتنر، هم در انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت تأثیرگذار است، هم به مدیریت زمان کمک می‌کند و هم با نظام پاداش و جریمه علاوه به ایجاد اشتیاق مانع از تکرارهای غیر ضروری می‌شود؛ به گونه‌ای که شما هم لغاتی را که بلدید و هم آن‌هایی را که بلد نیستید مرور می‌کنید، با این تفاوت که لغات یادگیری‌نشده یا فراموش‌شده هر روز مطالعه‌ی مجدد می‌شود، اما در مورد لغاتی که یاد گرفته‌اید این کار به صورت پرسش و پاسخ و در فواصل زمانی بیش‌تر (2، 4، 8، 16 روز) اتفاق می‌افتد.

در مطالعه‌ی درس‌های خود نیز از اصولی مشابه پیروی کنید؛ یعنی با تمرکز کامل و در بهترین شرایط محیطی و ذهنی، یک بار مطالعه‌‌ی مناسب را انجام داده و در مراحل بعد به جای دوباره‌خوانی (REREDING) و تکرارهای غیر ضروری تمام مطالب، در یک بازیابی (RETRIEVAL) مناسب، ابتدا به سراغ حل تمرین و تست بروید. بدین ترتیب درمی‌یابید سؤالاتی که به آن‌ها پاسخ درست داده‌اید از مطالبی است که به آن مسلط شده‌اید و در عوض در مرورهای بعدی کتاب و جزوه، بیش‌تر به سراغ مطالبی می‌روید که به دلیل یادگیری ناقص، فراموش کردن یا نخواندن، تمرین‌های مربوط به آن قسمت را اشتباه پاسخ داده‌اید یا نتوانسته‌اید حل کنید.

بدین ترتیب با یک بازیابی مناسب، علاوه بر مرور همه‌ی مطالب، هم دامنه‌ی تمرین‌های حل‌شده توسط شما بیش‌تر شده و ورزیده‌تر می‌شوید، هم با سلایق گوناگون طراحان آشنا می‌شوید و هم سؤالات شک‌دار، وقت‌گیر و ... را پیش از آزمون چندین بار مشاهده و طبقه‌بندی کرده‌اید.

انتخاب روش صحیح با شماست.

مطالب مرتبط

هانیه نورانی
نويسنده : هانیه نورانی
Menu