کاظم قلم چی : توجه به نقاط مثبت در ارزیابی کارنامه

صحبت های کاظم قلم چی در زنگ برنامه ریزی 4 آذر 93

کاظم قلم چی : توجه به نقاط مثبت در ارزیابی کارنامه
برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

صحبت‌های کاظم قلم‌چی

4 آذر 93

معرفی کتاب‌های کانون از زبان رتبه‌های برتر:

علی حاج حسینی رتبه 68 منطقه 1 رشته انسانی: خصوصا در سال‌های اخیر، کانون فرهنگی آموزش کتاب‌های خوبی منتشر کرده است. کتاب‌هایی که خودم استفاده می‌کردم کتاب‌های اختصاصی 8 درس 8 کتاب بود با استفاده از آن‌ها، با مطالعه کم نتیجه زیادی می‌گرفتم چون چکیده و مختصر و همه‌جانبه هستند.

من تمام کتاب‌های هدف‌دار را که فوق‌العاده بودند را تهیه و استفاده کردم. من اول سال که وارد بحث درسی ‌شدم آشفته می شدم من دیر کانون را شناختم اگر سال سوم می‌آمدم بهتر بود و با برنامه‌ریزی آشنا می‌شدم. من از کانون و روند خودم راضی هستم برنامه ریزی من اوایل سال ضعیف بود و همه این اشتباه را غالبا دارند که ناامید می‌شوند و من هم دچار این مشکل شدم، اما به مرور ساعت مطالعه من بیشتر شد و سخت‌کوشی‌ام را هم افزایش دادم و به مرور پیشرفت کردم. اگر زودتر به فکر می‌افتادم بهتر نتیجه می‌گرفتم.

................

کاظم قلم‌چی: علی حاج حسینی که رتبه خوبی هم کسب کرده‌اند، علاوه بر منابع مطالعه، در مورد روش‌های مطالعه خودشان هم صحبت کردند و خصوصا ارزیابی ایشان از خودشان کاملا واقع‌بینانه بود و هرچند گفتند ای کاش زودتر می‌آمدم کانون و در ابتدا سردرگم بودم اما از خودش راضی بود ارزیابی ما باید واقع‌بینانه باشد و ما گاهی نکات مثبت خودمان را نمی‌بینیم. ایشان واقع‌بینانه خودشان را تحلیل کردند و نتیجه خوبی هم گرفته‌اند. این خیلی مهم است که یک ارزیابی واقع‌بینانه از خودمان داشته باشیم.

این‌طور نیست که همه از روند خودشان راضی باشند حتی رتبه‌های برتر هم غالبا می‌گویند ای کاش نتیجه آن‌ها بهتر می‌شد.

یک نکته این است که ما برای آماده شدن برای امتحانات مدرسه هم نیاز داریم که ارزیابی درستی از خودمان داشته باشیم.

به تازگی یک مقاله نوشته‌ام تحت عنوان "چگونه کارنامه خود را ارزیابی کنیم؟" و پیشنهادی به همه مشاوران ودانش‌آموزان داده‌ام که به زودی آن را روی سایت کانون می‌گذاریم و دانش‌‌آموزان و مشاوران می‌توانند استفاده کنند.

یکی از محاسن آزمون‌های برنامه‌ای کانون این است که چون در آن بر اساس نتیجه تشویق یا تنبیه نمی‌شوند، دانش‌‌آموزان استرس ندارند و می‌توانند بهتر خودشان را ارزیابی کنند.

در این مقاله تاکید کرده‌ام که در بررسی کارنامه از نقاط قوت خودتان آغاز کنید. ما در کارنامه اغلب نقاط ضعف خودمان را می‌بینیم. همه غالبا به نداشته‌هایشان فکر می‌کنند. شروع از نقاط قوت دو نتیجه دارد:

·         اولین نتیجه این است که اعتماد به نفس و عزت نفس ما بالاتر می‌رود.

خودباوری همان اعتماد به نفس است اما عزت نفس یعنی من به خودم احترام بگذارم و خودم را عزیز بدانم.

·         اما یک نکته خیلی مهم دیگر این‌که اگر در هر درسی وضعیت من خوب است حتما دلیل دارد و لازم است که استراتژی‌هایی را که باعث موفقیت ما شده را بنویسیم.

بفهمیم چه چیزی سبب موفقیت من در یک زمینه بخصوص شده است آن را بنویسیم و با دیگران گفتگو کنیم، این کار خودش دو فایده دارد:

1.        اول این‌که با دانش آشکار و با جدیت بیشتر ادامه می‌دهید و به نتایج بیشتری می‌رسید.

2.        و دیگر این‌که روشی را که باعث موفقیت شما شده است را می‌توانید به درس‌های مشابه تعمیم ‌دهید.

پس محاسن شروع از نقاط قوت را چنین می‌توان بیان کرد که سبب اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شود و سبب می‌شود که روش‌های موفق خودمان را کشف و آن‌ها را به دروس مشابه چالشی تعمیم دهیم.

وقتی با والدین هم گفتگو می‌کنیم بیان می‌کنند که فرزند من خودش زحمت می‌کشید غافل از این‌که قطعا این دانش‌آموزان در یک خانواده‌ای رشد کرده‌اند که محیط غنی بوده و اگر والدین یا دانش‌آموزان نمی‌توانند استراتژی‌های خودشان را بیان کنند به این دلیل است که دانش ضمنی دارند و نتوانسته‌اند آن را به آشکار تبدیل کنند.

اگر این دانش ضمنی را به آشکار تبدیل کنیم موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شود پس اول این‌که نقاط مثبت خودتان را ببینید و از خودتان بپرسید چه کرده‌اید که موفق شده‌اید. دانش‌آموزان موفق‌تر و رتبه‌های برتر، استراتژی‌های بیشتری دارند و می‌توانند آن‌ها را بیان کنند.

الان هم که به فصل امتحانات مدرسه نزدیک می‌شویم، باید هدف‌گذداری بکنیم و هم ارزیابی واقعی از خودمان داشته باشیم.

این‌که در مورد نقاط ضعف چه کار کنم هم مقاله‌ای دیگر خواهم نوشت.

 در نتیجه این نکته خیلی مهم است: هیچ موفقیتی بی‌دلیل نبوده و باید روش‌های موفق خودتان را ادامه دهید تا موفقیت‌های شما بیشتر شود.

...........................................

سوال: منطق آزمون این هفته از لحاظ بودجه بندی چیست؟ علی از بجنورد

در آزمون قبلی و این آزمون در یکی پیش را دوره کردیم و این‌ آزمون پایه را جبرانی گذاشته‌ایم. ایستگاه جبرانی برای این است که درس‌هایی را که از برنامه عقب افتاده‌اند را دانش‌آموزان مطالعه کنند و به برنامه برسند.

سوال: طی این دوهفته مطالعه خوبی نداشتم، لطفا زمان ایستگاه‌های جبرانی را بیان کنید. سوم ریاضی

21 آذر دوباره مباحث دوره می‌شوند و 10 بهمن هم دوره می‌شود.

سوال: در ارزیابی کارنامه تحلیل نمودار آن را توضیح دهید. محمد حسین تنکابن

در ارزیابی کارنامه اول سراغ نقاط مثبت خودتان بروید. برای این کار نیاز است که بتوانید درس‌های خودتان را به 5 نوع درس طبقه‌بندی کنید، این 5 طبقه عبارتند از:

·         نقاط قوت پایدار که در آن‌ها چند سال است که موفق هستید.

·         نقاط قوت که در آن‌ها مانند همترازهای خودتان هستید ولی این دروس را در امسال توانسته‌اید بهتر کنید و اگر هم به آن‌ها توجه نکنید افت خواهید داشت.

·         دسته سوم دروس تلنگری هستند که در آن‌ها نیاز به کمی تلاش دارید تا به نقطه قوت شما تبدیل شوند.

·         دسته چهارم دروس نوسانی و زیگراگی هستند که دانش‌آموزان را گیج می‌کنند چون یک‌بار در آن‌ها خیلی خوب هستند و یک بار ضعیف و نمی‌دانند چرا این‌قدر نوسانی هستند.

·         دسته پنجم درس‌هایی هستند که در آن‌ها دانش‌آموزان ضعف دارند.

مقاله‌ای تحت عنوان 5 نوع درس روی سایت کانون قرار دارد و دانش‌آموزان می‌توانند آن را مطالعه و درس‌های خودشان را طبقه‌بندی کنند. ایشان هم می‌توانند بروند ابتدا نقاط قوت و روش‌های خودشان را مشخص کنند سپس در درس‌هایی که ضعف دارند یا روش‌های موفق خودشان را تعمیم دهند یا از روش‌های پشتیبان، ‌دانش‌آموزان دیگر و رتبه‌های برتر استفاده کنند. از بین روش‌های دیگران هم بررسی کنند روشی را که بیشتر با شرایط آن‌ها مناسب است را انتخاب کنند.

گزارشی که از آزمون 23 آبان تهیه شده است:

نگار درست‌کار میانگین تراز  6700

پیشروی آزمون‌های برنامه‌ای را به‌لحاظ بودجه بندی و مرور درس‌هاچگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایستگاه‌های جبرانی آن خوب و موثر است.

نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درس‌ها تا عید تمام نمی‌شوند"

مطمئنا این‌طور است.

پیمان اژدری رشته ریاضی

ارزیابی شما از خودتان و روش‌های مطالعه‌تان در پایان پروژه دوم چیست؟

 توانستم به برنامه برسم.

نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درس‌ها تا عید تمام نمی‌شوند"

نباید تمام شوند هما‌ن چیز‌هایی که آقای قلمچی گفتند. چون اگر دانش‌آموزان تا عید درس‌ها را تمام کنند بعد عید مدرسه نمی‌روند و آشفته و سردرگم می شوند اما ما باید مدرسه برویم.

کاظم قلم‌چی: نفر دوم خیلی خوب اشاره کردند که اگر دانش‌آموزان دروس را تمام کنند مدرسه نمی‌روند در حالی‌که توجه به مدرسه کار اصلی است که باید به آن توجه کنند. این دانش‌آموزان روحیه شتاب‌زده ندارند و می‌توانند نتایج خیلی خوبی بگیرند.فضای عمومی زنگ برنامه‌ر‌یزی هم نشان می دهد که دانش‌آموزان هم ‌خوب فکر می‌کنند و هم خوب عمل می‌کنند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

کاظم قلم چی در زنگ برنامه ریزی 4 آذر 93

Menu