کاظم قلم‌چی: درس‌ها را تا عید تمام نکنیم

صحبت‌های کاظم قلم‌چی را در زیر بخوانید...

کاظم قلم‌چی: درس‌ها را تا عید تمام نکنیم

زنگ برنامه‌ریزی

صحبت‌های کاظم قلم‌چی

26 آبان 93

ابتدا گزارشی که از آزمون 23 آبان تهیه شده است را در زیر بخوانید:

مهسا هونجانی میانگین تراز 7300 رشته انسانی

ارزیابی شما از خودتان و روش‌های مطالعه‌تان در پایان پروژه دوم چیست؟

من در این پروژه توانستم پیشرفت خوبی کنم و ترازم از 6600 در تابستان به 7300 رسید و از شرایط و عملکرد خودم راضی هستم و علت این پیشرفت را افزایش کیفیت و کمیت در مطالعه‌ام می‌دانم.

پیشروی آزمون‌های برنامه‌ای را به‌لحاظ بودجه بندی و مرور درس‌هاچگونه ارزیابی می‌کنید؟

من به برنامه خیلی اتکا دارم و خیلی ازش مطمئن هستم بخاطر این‌که مزیتی که برنامه راهبردی نسبت به برنامه مدرسه دارد این است که کاملا مشخص می‌کند که کی مباحث و درس‌ها تمام می‌شوند و این راه را کاملا مشخص می‌کند و تا آخر هم همراه آن خواهم بود.

نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درس‌ها تا عید تمام نمی‌شوند"

فکر خوبی است تا اول به تسلط برسیم بعد وارد دوران جمع‌بندی شویم.

علی احمدی با میانگین تراز 6912 رشته تجربی

ارزیابی شما از خودتان و روش‌های مطالعه‌تان در پایان پروژه دوم چیست؟

در بعضی درس‌ها باید تغییر روش بدهم و در بعضی از دروس به روش خودم ادامه دهم.

پیشروی آزمون‌های برنامه‌ای را به لحاظ بودجه بندی و مرور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار عالی است. در ایستگاه های جبرانی می‌توانیم یادیگری ناقص را به کامل تبدیل کنیم و یا دوباره مطالب را مطالعه کنیم یا اگر مطلبی را نرسیده بودیم بخوانیم در این بازه زمانی بخوانیم.

نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درس‌ها تا عید تمام نمی‌شوند"

من برنامه راهبردی را نگاه کرده‌ام و دیده‌ام که دروس در آزمون‌های کانون تا اواخر اردیبهشت تمام می‌شود پس خیالم راحت است. تا عید تمام نشود.

رسول اسلامی: دانش‌آموزان روی برنامه راهبردی تاکید داشتند.

سوال‌ خوبی هم گزارش‌گر برنامه پرسیده بود این‌که درس‌ها تا عید تمام نمی‌شود و دانش آموزان با آرامش و خیال راحت و با اعتماد به برنامه راهبردی صحبت می‌کردند.

محمد استاد محمدی رتبه 1 کشور در سال 91 بیان می‌کرد که من به برنامه‌ آزمون‌ها اعتماد کردم همه برنامه‌ها را کنار هم گذاشتم و دیدم آزمون‌های کانون به من آرامش می‌دهد و

نفر دوم هم گفتند که برنامه را تا انتها نگاه کردند در همین‌جا به همه توصیه می‌کنم یک شمای کلی به برنامه راهبردی داشته باشند و برنامه را تا انتها نگاهی کنند. گاهی عجله کردن به معنی زودتر رسیدن نیست بلکه عجله نکردن گاهی سبب می‌شود به موقع و بهتر به مقصد برسی. به موقع و بهتر رسیدن مهم است نه زودتر رسیدن.

کاظم قلم‌چی:

در مورد موضوع برنامه یک نکته بگویم همان‌طور که دانش آموزان هم اشاره کردند ما واژه "ایستگاه‌های جبرانی" را به کار می‌بریم. این واژه نسبت به مرور هم حتی بهتر معنا را می‌رساند. دانش آموزان می‌دانند ایستگاه‌های جبرانی وجود دارد  یکی از دانش‌آموزان هم به تعبیر ایستگاه جبرانی اشاره کرد در زمان‌هایی که یا خودشان کم‌کاری کرده‌اند یا به دلایل مختلف از برنامه‌ها عقب افتاده‌اند در این ایستگاه‌ها جبران می‌کنند

واژه‌هایی را هم که انتخاب می‌کنیم هدف داریم وقتی می‌گفتیم "آزمون‌های دوره" دانش‌آموزان کمتر توجه می‌کردند و فکر می‌کردند این آزمون‌ها ارزش کمتری دارند اما حتی بهترین دانش‌آموزان هم نیاز به مرور دارند و از این ایستگاه‌ها می‌توانند به خوبی استفاده کنند.

در مورد این که اصرار داریم دانش‌آموزان درس‌ها را تا عید تمام نکنند دلیل آن این است که برخی از دانش‌آموزان با کیفیت ناکافی درس‌ها را تا عید تمام می‌کنند و بعد از عید  گیج می شوند و این یعنی طنز مدیریت زمان به این صورت که" ما زمان را صرفه‌جویی می‌کنیم و بعد زمان‌های صرفه‌جویی شده را تلف می‌کنیم" به همین دلیل اصرار داریم دانش‌آموزان عجله نکنند و با برنامه راهبردی پیش بیایند و تا عید تمام نکنند. امسال هم که زمان کنکور مدتی جلوتر آمده است ما برنامه ریزی کرده‌ایم کمی حجم برنامه این سمت سال را افزایش داده‌ایم البته نه بیش از اندازه و تعادل داریم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

 

مطالب مرتبط

Menu