برنامه رادیویی زنگ برنامه ریزی
25 آبان 93
صحبتهای کاظم قلمچی
ما روی چند موضوع به دانش آموزان تذکرهایی را می دهیم. از جمله:
· پیشخوانی کنید.
پیشخوانی را دبستانیها راحتتر از مقاطع بالاتر انجام می دهند و من به والدین، پشتیبانها، مشاوران توصیه میکنم که روحیه پیشخوانی را از سنهای پایین هدایت کنند تا دانشآموزان در سنهای بالاتر هم انگیزه برای پیشخوانی داشته باشند چون در سنهای بالاتر فقط دانشآموزان ترازهای بالا این کار را میکنند. پیشخوانی، باعث یادگیری عمیقتر میشود.
· درس هر روز را همان روز بخوانید.
ما از دانشآموزان میخواهیم بعد از تدریس آنچه را یاد گرفتهاند بنویسند. با این کار بازیابی هم صورت میگید به طور مثال درست این است که هنگام حفظ شعر یک بار آنرا بخوانیم و بارها سعی کنیم به ذهن بیاوریم. بازیابی در پیشرفت تحصیلی خیلی کمک میکند. دانشآموزان در خود کلاس هم باید مهارت گوش کردن را یاد بگیرند و بعد از کلاس بیان کنند که در کلاس درس، چه گفته شده است. به این ترتیب چون می دانیم بعد از مطالعه و درس خواندن یا گوش دادن باید بازیابی کنیم بیشتر توجه میکنیم و دقت ما بیشتر میشود.
· سعی کنید مطلب را به دیگران تدریس کنید.
دکتر پرویز جبه دار مارالانی بیان می کردند هنگامی که در یکی از دانشگاههای آمریکا درس می خواندند نه به این خاطر درس میخواندند که نمره بالا بگیرند بلکه تصمیم داشتند بتوانند در دانشگاه این مباحث را تدریس کنند الان هم کتاب مدارهای ایشان از مهمترین کتابهای رشته برق است. با این قصد که بعد از آن قرار است به دیگران یاد بدهید تمرکز در یادگیری راندمان مطالعه ما بیشتر میشود.
گزارشی که از آزمون 23 آبان تهیه شده است:
زهرا محمدعلی گشایش ریاضی 6600
ارزیابی شما از خودتان و روشهای مطالعهتان در پایان پروژه دوم چیست؟
همانطور که آقای قلم چی گفتند روشهای مطالعه خودم را بررسی کردم و روشهایی را که با آنها نتیجه بیشتری گرفتم را پیدا کردم و در چند درس روشام را عوض کردم و نتیجه بهتری گرفتم.
پیشروی درسها را بر اساس بودجه بندی و مرور چگونه ارزیابی میکنید؟
من با برنامه راهبردی پیش میروم.
نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درسها تا عید تمام نمیشوند"
به نظرم خیلی ها اشتباه فکر میکنند ولی من به برنامه راهبردی کاملا اعتماد دارم.
محمدرضا عبدالهی 7200 تجربی
ارزیابی شما از خودتان و روشهای مطالعهتان در پایان پروژه دوم چیست؟
من روشهای درس خواندن خودم را اصلاح و توانستم تعداد غلط هایم را کاهش دهم.
پیشروی درسها را بر اساس بودجه بندی و مرور چگونه ارزیابی میکنید؟
برای مرور درسها خیلی عالی است مثلا مرور مطالب در ایستگاههای جبرانی و پوششی و نیمه پوششی بودن آزمونها.
نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درسها تا عید تمام نمیشوند"
موافق هستم چون اگر درسها تا عید تموم نشوند بعد عید بهانه برای مطالعه داریم.
تحلیل بابک ندرخانی:
در صحبتهای بجهها چند نکته نمایان بود:
· اعتماد به برنامه آزمون
· درک دوره های آزمون پوششی و نیمه پوششی بودن آنها
· و ایستگاههای جبرانی و اینکه جای جبران هم بعد از عید داریم
امسال که کنکور کمی هم به جلو کشیده شده است، دوران طلایی نوروز و دوران جمعبندی خیلی مهم است.
کاظم قلم چی: دانشآموزان در سال آخر باید بیشتر تحلیلگر باشند تا نوآور.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
