یکی از مهمترین موضوعاتی که آقای قلمچی در جلسات برتر به آن پرداخته است اولویتبندی است.
اولويتبندي دانشآموزان در دوران پيش رو باید به چه ترتيبي باشد؟
تثبيت آموختهها، تبديل يادگيري ناقص به کامل، درسهاي تلنگري یا درسهاي ضعيف.
چرا اولویت اول دانشآموزان باید تثبیت باشد؟
تثبیت مطالب همان اطمینان از یادگیری کامل مطالب است. اگر مطالب را به خوبی و کامل فراگرفتهاید چرا نمیتوانید سؤالات آزمون را 100% پاسخ دهید؟
برای اینکه بتوانید قدرت تشخیص خود را بالا ببرید ابتدا مطالب را تثبیت کنید.
سؤال یکی از دانشآموزان این بود: «چگونه مطالب را تثبیت کنیم؟»
برای این کار ابتدا باید مطالب را دستهبندی کنید تا به این شناخت برسید که چه مباحثی را کامل فراگرفتهاید.
به جدول زیر دقت کنید و آن را کنید.
|
تثبیت |
یادگیری ناقص |
درسهای تلنگری |
درسهای نیاز به تلاش |
درسهای خاموش |
|
|
|
|
|
|
درسهایی که مطالب آنها را تثبیت کردهاید همان نقاط قوت پایدار شما هستند که در صفحهی شخصیتان در سایت کانون به رنگ آبی و سبز دستهبندی شدهاند.
روش مطالعاتی و برخورد با این دسته از مطالب به صورت روش تست دانش است. این مطالب با توجه به اینکه در جایگاه برتر قرار دارند و علم و آگاهی شما نسبت به این مطالب بالاست باید تستهای کنکورهای اخیر را در نوبتهای مختلف از خود آزمون بگیرید و وضعیت خود را مشخص کنید. ابتدا یک مجموعه از خود امتحان بگیرید، درصدگیری کنید، میزان یادگیری خود را مورد سنجش قرار دهید و سپس ایرادات و سرنخهای موجود را کشف کنید تا برای مجموعهی بعدی وضعیت خود را نسبت به مجموعهی اول بهبود بخشید.
برای تثبیت یادگیریهای قبلی از منابع زیر استفاده کنید:
خلاصهدرسها (سایت کانون)- نکات نشاندار، کتاب خودآموزی، جزوهی معلم، کتاب درسی، خلاصهدرسهای کتاب آبی
