برنامه فرصت برابر
شنبه: 1392/01/16
كارشناس برنامه : کاظم قلم چی
...................................
کاظم قلم چي: در مورد دانش آموزاني كه سال آخر هستند قبلا تاكيد كرده بوديم كه در نيمسال دوم رتبه ها جابه جا مي شوند و در اين دوره خاص پروژه هفتم حساسترين است و كي هست ده روز آخر فروردين و كل ارديبهشت، ما الان چند سالي است كه خاطرمان ازدوره طلايي نوروز و دوره جمع بندي جمع شده است يعني خيلي نگران نيستيم يعني دانش آموزان كانوني و كساني كه اين برنامه را دنبال مي كنند و كساني كه مشاوره مي دهيم، ميشنوند و اجرا مي كنند تقريبا مي دانيم در دوران طلايي نوروز همراه هستند و روش را ياد گرفته اند و آزمون 7 و 22 فروردين را غايب نمي شوند و اين اراده را دارند كه حتي اگر درس نخوانده اند بيايند امتحان بدهند مي دانيد كه نتيجه مي گيرند و دوره جمع بندي هم روش سه روز يكبار هست كه گفته ايم و همه دارند اجرا مي كنند. اما يك پاشنه آشيل كماكان داريم و اين هم اين دوره 40 روزه هست، آنجا زماني است كه خيلي از دانش آموزان آشفته مي شوند، اين دوره چه ويژگي دارد و چه كارهاي اشتباهي را قرار است دانش آموزان انجام دهند و چه كارهاي درستي را رتبه هاي برتر انجام مي دهند، جايي كه مي توانيد رتبه ها را خيلي دستكاري كنيد اين است كه ما در اين مقطع 40 روزه برويم يك سري كارهاي اشتباه بكنيم و كارهاي اشتباه كدام هست؟ يكي مثلا اينكه ما اگر مدرسه مان داير است مدرسه نرويم يعني به مدرسه كم توجهي كنيم ما فراوان رتبه هاي يك رقمي كشوري داريم كه به بهانه هاي واهي از مدرسه جدا نمي شوند مثلا آقاي كسری كلاهدوزان كه رتبه 1 زبان كشور مي شود تا آخرين روز مدرسه مي رود چون ايشان مثلا سطح دانش اش از معلمش كمتر هم نباشد يا پويا براهيم باستاني رتبه 1 تجربي امسال تا آخرين روزها مدرسه مي رود و از آن طرف دانش آموزاني را داريم كه به بهانه هاي مختلف كه اين درس آسان است، از اين دبير زياد ياد نميگيرم، يا خودم تو خونه بمونم بهتر مي خوانم مدرسه نمي روند و اين يك اشتباه است، اشتباه دوم اين است كه ما درسها را تا عيد تمام كنيم و بعد از عيد از برنامه راهبردي كانون هم جدا شويم، كساني كه با برنامه راهبردي كانون هستند اين را مي دانند ما آگاهانه برنامه را تا عيد تمام نمي كنيم چون اگر بخواهيم تا عيد تمام كنيد بعد از آن دانش آموزان آشفته و پريشان مي شوند، مي گويند يكي از طنزهاي مديريت زمان اين است ما در وقتمان صرفه جويي مي كنيم و وقتي را كه صرفه جويي كرديم دور مي ريزيم، دانش آموزان بايد در اين دوره 40 روزه پايان نيمسال دوم را خوب بخوانند و با يك حساب دو دوتا چهار تا بخواهيم نگاه كنيم معمولا به آن ظلم مي شود ببينيد يك تعداد از دانش آموزان از تابستان درس را شروع ميكنند و موقعي كه از تابستان شروع مي كنند نيمسال اول را مي خوانند و نيمسال اول آهسته پيش مي رود و چند بار دوره مي شود و در عيد هم دو مرتبه آزمون دوره مي گيريم ولي نيمسال دوم را معمولا دانش آموزان با شتاب مي خوانند و به همين دليل به امتحانات پايان سال كه مي رسند به نيمسال دوم كم توجهي مي كنند.
ما موقعي كه اين پروژه هفتم كه سه تا آزمون دارد تمام كرديم يك دوره انتقالي داريم بين سه روز تا 10 روز و اين سه روز تا 10 روز بسته به شخصيت خود دانش آموز دارد دوره انتقالي و دوره گذار چيست، بعضي از دانش آموزان در آنجا مي گويند من بعضي از درسها روي آن حساس هستم و به من وقت بدهيد كه تمام كنم آن 3 روز تا 10 روز دوره انتقالي يا دوره گذار است و بعد از آن يك ماه دوره جمع بندي داريم با روش سه روز يك بار كه آن روش به قدري عالي و دقيق است و بعد از اينكه دانش آموزان امتحانات پايان سال را دادند اين دوره شروع مي شود.
.................................
تهيه و تنظيم:
شبكه خبري فناوري
