برنامه فرصت برابر
چهارشنبه: 1392/12/21
کارشناس برنامه: کاظم قلم چی
...........................
کاظم قلم چی : یک نکتهای را شما گفت و گو میکردید با مهمان برنامه در مورد اینکه پدر و مادر چه کاری میتوانند بکنند یک جا پرسیدید که خب پدر و مادر بنشینند و با دانشآموز درس بخوانند یا در مورد انگیزه دادن ایشان خیلی جواب خوبی دادند که فکر میکنم به آن خیلی خوب توجه نشده باشد.
ببینید از یک طرف قرار نیست که پدر و مادر بنشینند و با دانشآموز درسها را بخوانند، البته به طور استثنایی ممکن است پدر و مادر بتواند در یک سری درس ریاضیات و زیست شناسی یا در درس های عمومی بتواند کمک مستقیم بکند و در خواندن مشارکت کند. اما بیش از آن میتوانند در تحلیل آزمونها کمک کنند. یک سری میگفتند در تحلیل آزمون، مشارکت در برنامه ریزی و مشارکت در هدفگذاری. یعنی کارهای آموزشی و مشاوره درسی زیادی را پدر و مادرهای عزیز میتوانند انجام دهند. مشارکت پدر و مادرها در هدفگذاری را میخواهم در این موقعیت بگویم.
پدر و مادرها در مورد هدف گذاری دانشآموزان و در مورد انتخاب شغل دانشآموزان میتوانند شرکت کنند که یکی از فاکتورهای مهم است، ولی متاسفانه برخی از دانشآموزان بدون توجه به موقعیت شغلی در خانواده میروند رشته انتخاب میکنند و بعدا متوجه میشوند که ما در خانواده خیلی امکانات شغلی داریم. یک مقدار در هدف گذاری کوتاهمدتتر پدرومادرها میتوانند یک نقش گفت و گو کننده موثر را با دانشآموز داشته باشند. مثل بحثی که من دو روز پیش با شما صحبت میکردم، از شما پرسیدم شما گفتید که من باید تصویری ببینم تا اینکه ببینم موضوع هدف گذاری چطوری است.
فرض کنید دانش آموز در یک درس در آزمون 11 بهمن مثلا از 8 تا 3 تا جواب داده، ممکن است هدفگذاری کند و بگوید من میخواهم این بار 5 تا بزنم. ممکن است پدر و مادر باهاش مشورت کند که من میگویم 4 تا بزن یا 6 تا یا همان عدد را نگه دار.
همین گفت و گو کردن در هدف گذاری میتوان به بچهها کمک کند. پس ببینید. کاری که پدر و مادر میتوانند انجام دهند همان طور که ایشان اشاره کردند یکی تحلیل آزمون هست که خیلی از پدر و مادرها آن را انجام میدهند، آنهایی که تحصیلکردهتر هستند بیشتر میتوانند انجام دهند. در برنامهریزی کردن و در هدفگذاری و گفت و گو کردن راجع به شغل آینده و فقط و فقط موضوع به محیط و آرام کردن و انگیزه دادن ختم نمیشود. ایجاد انگیزه هم خیلی مهم است.
خیلی از پدر و مادرها برای بچهها حاضر هستند یک از خودگذشتگیهای بیشتری کنند. در زنگ برنامه ریزی پریروز بود که با مادر محمدجواد موسوی رتبه 3 کشور در رشته ریاضی صحبت میکردیم گفتند که ما مسافرت نرفتیم، دیدوبازیدها را محدود کردیم و به فامیل هم توضیح دادیم. بعد پرسیدم که فامیل شما بعدا ناراحت نبودند که شما چرا انقدر سرنگین شدید و دیدوبازدید کردید؟ گفتند نه بعدا که دیدند محمدجواد رتبه 3 کشور شد اینها برمیگشتند خیلی ابراز خوشحالی میکردند که آنها هم به نوعی توانستند سهم داشته باشند.
* سال بعد دیگر همه دیدوبازدیدها را کم میکنند که برسند به آقای موسوی رتبه 3.
این را تاکید میکنم، این را هم فقط برای سالچهارمیها میگویم، یعنی مثلا دانشآموز راهنمایی و دبستان را نمیگویم، آن دانشآموز روال عادی کاری خودش را دارد. اما دانشآموز سال چهارم چون حجم کار بچهها زیاد است فکر میکنم خانواده و فامیل و اینها هم میپذیرند این محدودیتها را.
من خواهش میکنم که بعد از اینکه سوالها را پاسخ دادیم و اینها و فرصت داشتیم از این رتبه برتر عزیزمان بپرسیم که خود ایشان هم در ایام عید پارسال چطور بود که پدر و مادرهایی که برنامه را میبینند آنها هم این را داشته باشند. ما در هر شهری که آنها مسافرت بروند میهمان نوروزی میپذیریم اما توصیهمان این است که بهتر است شما در خانواده بمانید و پدر و مادر هم بمانند در خانواده و فضای عادی را داشته باشند.
****
پاسخ کارشناس برنامه به سوالات دانش آموزان
****
* آیا میشود در ایام نوروز برای دروس عمومی فقط از کتابهای زرد عمومی استفاده کرد؟ خانم دهنوی از کنگاور میانگین تراز ایشان هم 6200 در دروس عمومی
برای تمرین تست میتوانید اما برای خود مطالعه درسها طبیعی است که همواره کتاب درسی و یادداشتها و جزوههای خودتان اهمیت ویژه را دارد. در این حال اگر دارید کتابهای آبی را در هر درس به صورت طبقهبندی شده وقت بیشتر بگذارید میتوانیم به آنها هم مراجعه کنیم.
* آیا در آزمونهای 7 و 22 فروردین باید از کتابهای جمعبندی پیش 1 که استفاده کردیم استفاده کنیم؟ به دلیل ضعفی که در درس ریاضی و فیزیک در درس خودم احساس کردم، کتابهای سوالات پرتکرار را برای این درس تهیه کردم و میخواهم آن را شروع کنم. دیر نیست؟ حدیث نجاری میانگین تراز ایشان: 5100
کتاب جمعبندی اگر تهیه کردند میتوانند دومرتبه در پروژه نوروز استفاده کنند، و کتاب ویژه نوروز هم سوالات منتخب و مهم است که میتوانند از آن هم استفاده کنند.
* در اصفهان گفتید که برای هر تست کنکور باید 100 تست کار کرد. این عدد را چطور به دست آوردید اگر به این میزان نرسیدیم چه کار کنیم؟ طاهری تراز 6500 از اصفهان
در کتاب نوروز همین نسبت را رعایت کردیم. خب این عدد چطور است؟ اگر که نرسیدید مثلا به ازای هر تست کنکور 100 تست تمرین کنید، خب 50 یا 60 تا تمرین کنید. اما در انتخابتان دقت کنید ما انقدر وقت نداریم که همه کتابهای خوب را بخوانیم باید بهترینها را بخوانیم. بهترینها را از کجا گیر بیاوریم؟ یکی تستهای کنکور چند سال اخیر، یکی هم تستهای زیادی است که تعداد زیادی از معلمها آنها را انتخاب کردند.
* تصمیم گرفتم برای دوران طلایی در هفته اول شروع به زدن تستهای طبقهبندی شده بکنم تا برام مشخص شود که در چه درسهایی از یک کتاب ضعف دارم و خوب یاد نگرفتم. آیا این کار من درست است. رهروان میانگین تراز 6100
توصیهای که به همه دانشآموزان میکنم این است که شما ایام نوروز را استفاده کنید و حتما برای این کار اولین کارتان این باشد، تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری کامل. یعنی تمام تمرینهایی که در طول سال انجام دادید و دیدید که در آنجا اشتباه داشتید یا فراموش کردید، و خودتان میدانید که ناقص یاد گرفتید، این کار را کنید.
دومین کار بروید سراغ مهمترینها. اگر شما یک کتاب را باز کنید و ببینید که هر چی پیش آید خوش آید ممکن است که وقت زیادی را هدر دهید، پس کار اولتان تبدیل یادگیری ناقص به کامل باشد. کار دوم هم اولویتها را پیدا کنید. سوالهایی که خودتان نشاندار کردید، معلمهایتان گفتند که مهم است یا خودتان تشخیص دادید. دوم در کتاب نوروز اینها را جمع کردیم یا در کتاب زرد عمومی برای عمومیها و در کتاب نوروز برای اختصاصیها که سوالات کنکور سالهای سراسری است یا تستهایی که خودتان نشاندار کردید.
بعد اگر رسیدید که بروید سراغ نخواندهها و ایام نوروز هم دو هفته است، که جمعبندی پایه را از 23 اسفند تا 7 فروردین داریم، بعد از 7 فروردین تا 22 فروردین که مجموعه آن یک زمان محدود است و باید با نقشه و استراتژی مشخص اول به یادگیری کامل تبدیل کنیم و دوم اینکه برویم سراغ آنهایی که مهمتر است و در انتخاب مهمترها ما به شما کمک کردیم که بروید در سایت کانون ما در ایام نوروز هر روز عیدی خوبی برای بچهها داریم که قسمتهای مهم را هم در آنجا برایشان میگذاریم و به بچهها پیشنهاد میکنیم.
................................
تهيه و تنظيم:
شبكه خبري فناوري
