برنامه فرصت برابر
دوشنبه: 1392/12/19
كارشناس برنامه: کاظم قلم چی
...........................
کاظم قلم چي: يك نكته اي راجع به هدفگذاري در دوران نوروز
مي دانيد كه دو آزموني كه در فروردين ماه برگزار مي كنيم 7 و 22 فروردين هركدام از لحاظ مباحث آزمون مشابه يك آزمون نيمسال اول است و آزمون 7 فروردين از لحاظ مباحث شبيه مباحث 11 بهمن هست يعني ما در 11 بهمن درسهاي پايه را جمع بندي كرديم و در آزمون 7 فروردين هم قرار است همان مباحث پايه را امتحان دهند بنابراين مي شود نتايج اين دو آزمون را با هم مقايسه كرد و هدفگذاري كرد.
آزمون 22 فروردين مشابه آزمون 27 دي است يعني 27 دي ما جمع بندي پيش يك را داشته ايم و در 22 فروردين هم دومرتبه جمع بندي نيمسال اول را تكرار كنيم، يك روش بسيار ساده براي هدفگذاري به بينندگان مي خواهم ياد بدهم كار امسال ماست، هر دانش آموزي و اينكه مي گويم دانش آموز خوب است برادر يا پدرومادر و يا خواهر هم دخالت كنند يا با پشتيبان و مشاور با هم صحبت كنند، بايد براي خودش هدفگذاري كند كه من در آزمون 7 فروردين در چند تا درس عمومي يا درس اختصاصي مي خواهم وضعيت خودم را ثابت نگه دارم يا يك واحد از ده واحد بهبود ببخشم، و بگويد خوب است من در 11 بهمن همين درسها را امتحان داده ام و دو ماه بعد هم مي خواهم اين درسها را امتحان دهم از 11 بهمن تا 7 فروردين در چند درس ثابت بمانم و در چند درس پيشرفت كنم آن درسهايي كه چند تا از ده تا ثابت نگه دارد مي گوييم رنگ سبز، رنگ آبي درسهايي كه يك واحد بهبود بخشيد مثلا اگر در 11 بهمن دانش آموز در زيست شناسي از ده سوال 4 سوال جواب داده است الان احتمال دارد بگويد مي خواهم در اين آزمون از ده تا 5 تا جواب بدهم اينجا رقابت بين خود با خود است، يعني حسادت مي رود كنار و هر دانش آموزي مي گويد من در 11 بهمن اینقدر جواب داده ام و حالا مي آيم در 7 فروردين 4 تا عمومي داريم در سه تا ثابت مي مانم و يكي از 4 تا را مي خواهم يك واحد بروم جلوتر و 5تا اختصاصي دارم و مي خواهم 4 تا را ثابت بمانم و يك يا دو تا را يك يا دو واحد بهتر شوم، پارسال فقط 5 درصد از دانش آموزان توانستند در اين درسها بهتر شوند و شنيدن و هدفگذاري الان ساده به نظر مي رسد اين كار را انجام مي دهند و بعد روز 7 فروردين كه آزمون را داده اند مي روند ميشمرند كه چند تا را بهتر شده اند اگر دانش آموز دو تا درس عمومي ثابت بماند يا بهتر شود مي شود پيشرفت و اگر در سه درس ثابت بماند يا پيشرفت كند مي شود پيشرفت زياد و اگر 4 تا درس ثابت بماند يا پيشرفت كند مي شود جهش و بعد در 5 اختصاصي اگر دانش آموز در 2 تا درس ثابت بماند يا پيشرفت كند مي شود پيشرفت و در سه تا درس پيشرفت كند مي شود پيشرفت زياد و اگر 4 تا به بالا مي شود جهش اين روش هدفگذاري براي دوران طلايي نوروز است و روي سايت كانون هم مي توانند ببينند.
· آيا در آزمونهاي 7 و 22 فروردين بايد از كتابهاي جمع بندي پيش يك كه در ترم يك استفاده كرده ايم استفاده كنيم؟
بله، دانش آموزاني كه اين كتاب را تهيه كرده اند يكي از جاهايي كه مي توانند اين كار را بكنند در همين آزمون 7 و 22 فروردين است، كتاب نوروز و زرد عمومي و براي دانش آموزاني كه كتاب جمع بندي را تهيه كرده اند ميتواند منبع خوبي باشد.
· من به دليل ضعفي كه در درس رياضي و فيزيك از خودم احساس كردم كتابهاي سوالات پرتكرار را براي اين درس تهيه كرده ام و الان مي خواهم اين كتابها را شروع كنم آيا دير نيست؟
اتفاقا دانش آموزاني كه به مطالعات تشريحي و مفهومي توجه مي كنند نتيجه بهتري مي گيرد و آنها مي دانند كه سوالات كنكور در سالهاي اخير مفهومي شده است يعني اينكه به كتاب درسي توجه كنيد يعني اينكه به مسائل تشريحي توجه كنيد و اتفاقا كساني كه دنبال مسائل فوت و فن تستي هستند عقب مي مانند شما كار درستي را انجام مي دهيد و دير هم نشده است زماني كه كسي درسي را ياد گرفته است مي تواند به سوال تستي جواب دهد ولي اينكه برود فوت و فن ياد بگيرد او نمي تواند به يك سوال تستي خوب جواب بدهد.
· مي شود از فلش كارت به جاي خود كتاب براي درس ايران و جهان انساني استفاده كرد؟
شما برويد روي سايت كانون در قسمتي كه خانم زهرا نعمتي در روزهاي يكشنبه مي آيند به همه سوالات شما پاسخ داده اند در مورد تاريخ، يك نكته ديگر اينكه در ايام نوروز در سايت كانون براي همه دانش آموزان عيدي هاي آموزشي خواهيم داد مثلا براي دانش آموزان انساني اتفاقا براي تاريخ يك خلاصه هايي را خواهيم گذاشت كه دانش آموزان بتوانند از آن استفاده كنند و براي دانش آموزان رياضي و تجربي و هنر و منحصرا زبان براي همه گروه ها اين عيدي هاي آموزشي را خواهيم داشت كه در تمام روزهاي ايام نوروز مي توانند استفاده كنند اما اينكه فلش كارت را جايگزين كتاب كنيد اين را توصيه نمي كنم كتاب جاي خودش را دارد و قسمتهاي مهم آن را مي خوانيد و از فلش كارت در قسمتهايي مي توانيد استفاده كنيد به صورت ابزار كمكي.
· آيا اين روش درست است كه در آزمون 7 فروردين با توجه به وضعيت درسي خودم و بودجه بندي كنكور فصلهايي را از زيست يك و دو بخوانم؟
براي دوره طلايي نوروز سه كار وجود دارد كه اولي آن ضروري است و دومي را انجام دهيد و سومي را اگر وقت كرديد برسيد، اولين كار در دوره طلايي نوروز دانش آموزان حتما يادگيري ناقص را به يادگيري كامل تبديل كنند، يادگيري ناقص يعني آنهايي كه اشتباه جواب داده ايد، آنهايي كه فراموش كرده ايد و آنهايي كه شك داريد و آنهايي را كه خودتان مي دانيد ناقص خوانده ايد هر دانش آموزي از تراز 4هزار تا تراز 7 هزار يا 8 هزار بايد اولين كاري كه مي كند يادگيري ناقص را به يادگيري كامل تبديل كند، مثلا اگر بودجه محدود باشد دولت تصميم مي گيرد كه اول پروژه هاي نيمه تمام را كامل كند و در پروژه هاي نيمه تمام مي رود سراغ پروژه هايي كه 70 درصد يا 80 درصد پيشرفت دارد ابتدا آنها را تمام ميكند يك دانش آموز هم اگر بخواهد سراغ يادگيري در نوروز برود منطقي اين است كه آن چيزهايي كه ياد گرفته است ولي هنوز كامل نشده است آنها را كامل كند و بعد برود سراغ كار جديد و بعد بروند سراغ مباحث مهمتر و با اولويت و اين همان كاري است كه ايشان پرسيده اند گفته اند من در زيست شناسي بروم يكي دو تا فصل را كامل كنم، مهمها را از كجا تشخيص بدهم يامعلم گفته است، يا خودم تشخيص داده ام يا در فرصت برابر مي شونم يا در سايت كانون مي بينيم، و اين نشاندارها را يا خود دانش آموز تشخيص مي دهد يا دبيران محترم در مدرسه كه درس مي دهند گاهي اوقات به دانش آموزان مي گويند كه اين قسمت مهم هست و علامت مي زنند دانش آموزان و گاهي اوقات خود دانش آموز تشخيص مي دهد پس قسمت دوم مي شود مهمها كه در كتاب نوروز داريم و يا در كتاب زرد عمومي براي درسهاي عمومي و سوم قسمتهايي كه نخوانده ام اگر وقت داشتيد مي رويد سراغ آنها.
................................
تهيه و تنظيم:
شبكه خبري فناوري
