برنامه فرصت برابر
یکشنبه: 1392/12/18
كارشناس برنامه: کاظم قلم چی
...........................
· من پارسال دوره جمع بندي دوره كنكورهاي شش سال اخير را حل كرده ام و حالا ماندهام كه دوران جمع بندي از چه منبعي استفاده كنم آيا شبيه ساز استفاده كنم يا تستهاي نشاندارم را حل كنم يا اينكه دوره گذارم را طولانيتر كنم؟تراز 6900
دوره گذار زماني است بين پروژه هفتم و آغاز دوره جمع بندي يعني زماني كه دانش آموزان مطالعاتشان به تدريج به پايان مي رسد و دوران جمع بندي را مي خواهند شروع كنند معمولا بعضي از دانش آموزان مي گويند كه درسهايم نيمه كاره مانده است و در آن دوران بروم كامل كنم، آنجا يك فرصت 10 روز به دانش آموزان مي دهيم تحت عنوان دوره گذار كه مي گوييم در اين دوران مي توانيد به درسهاي نيمه خوانده درسهايي كه مطمئن نيستيد از آن بپردازيد.
ايشان مي گويند چون من پارسال هم آمده ام و اين شش دوره را امتحان داده ام فقط دوره سال 92 مانده است چكار كنم چون آن سوالات را قبلا ديده ام، شما اصلا نگران نباشيد چون بقيه دانش آموزان هم ديده اند، هميشه اين سوالي است كه دانش آموزان مي پرسند كه چطور ما موقعي كه در خانه به سوالات جواب مي دهيم بهتر جواب ميدهيم، به غير از موضوع استرس كه در خانه كمتر داريد يا اصلا نداريد و در جلسه آزمون داريد يك دليل ديگر آن آشنا بودن سوالات ارتباط پيدا مي كند، شما اگر خود سوالات را عينا نديده باشيد دبيرهايتان همان ايدهها را در قالب توضيحات درسي و مثالهايي كه مطرح مي كنند به طور غيرمستقيم به شما مي گويند و گاهي اوقات هم مستقيم مي گويند بنابراين شما شايد اين سوالات را در كتابهاي مختلف ببينيد و به نوعي با آن آشنايي داريد و اگر هم قبلا به طور كامل امتحان داده ايد باز هم نگران نباشيد، ما در آزمونهاي كانون در درسهايي كه بيست سوال داريم يعني درسهاي 10 سوالي را استثنا مي كنيم و در درسهايي كه بيست سوال داريم دو تا سوال عينا از كنكورهاي گذشته داريم و جالب است كه بدانيد خيلي از دانش آموزان در اينجا در دام آموزشي مي افتند در سوالاتي كه قبلا ديده اند و اينكه شما مي دانيد ما معمولا يك سوال را عينا از آزمونهاي گذشته در آنجا ميگذاريم و جالب است دانش آموزان با اينكه دو هفته پيش آزمون داده اند با اينكه رفته اند آن را تصحيح كرده اند و پاسخنامه را خوانده اند باز هم در دام آموزشي مي افتند نه اينكه جواب ندهند، بنابراين شما نگران اين موضوع نباشيد كه اين سوالات را قبلا ديده ايد و تمرين كرده ايد در هر صورت در دوران جمع بندي شبيه ترين سوالات به سوالات كنكور و بهترين منبع همان تمرين مجموعه اي كنكورهاي گذشته است. در دوران طلايي نوروز حتما كتاب زرد عمومي را تمرين كنيد و اين 30 مجموعه سوالي را كه در آنجا داريد حتما به شما كمك خواهد كرد كه خودتان را براي كنكور اصلي آماده كنيد، بنابراين مطالبي را كه در سوالتان مطرح كرده ايد درست هست ولي اين را بگويم كه باز هم با همين شرايط بهترين كار اين است كه مجموعه سوالات كنكور را در دوران جمع بندي تمرين كنيد و همين الان هم در دوران طلايي نوروز كتاب زرد عمومي را تمرين كنيد و بقيه دانش آموزان هم يك مقدار كمتر همين وضعيت شما را دارند نگران اين كار نباشيد و ذهنتان را آشفته نكنيد و به كارتان ادامه بدهيد و قسمتهاي ايجادي را كه گفته ايد درست است تستهاي نشاندار را حل كنيد و كتاب اشتباهات متداول را هم مطالعه كنيد و به اين دلايلي كه گفته ايد نياز نيست دوران گذارتان را طولانيتر كنيد.
· با توجه به اينكه طبق برنامه راهبردي هنوز دروس عمومي تمام نشده است چطور بايد كتاب زرد عمومي را كه تستهاي آن به طور جامع است را استفاده كنيم؟ تراز 5750
بله حتما مي توانيد بخوانيد، يك بخشي از سوالات درسهاي عمومي مثل قرابت معنايي و كلوز تستها و درك مطلبها اينها مباحثي هستند كه به يك درس به خصوص از آن درس كتاب خاص اختصاص پيدا نمي كند بنابراين شما مي توانيد اينها را با دانش كلي بخوانيد در عين حال شما توجه كنيد در كتاب زرد عمومي ما تكنيك مبحث شناسي را داريم يعني در كنار هر تستي اين مربوط است مثلا به زبان انگليسي سال سوم يا سال دوم و آن سالي را كه خوانده ايد مي توانيد تست آن را انتخاب كنيد و بخوانيد ولي حتما يادتان باشد كه اين را تلنبار نكنيد براي دوره پاياني به عموميها كم توجهي نكنيد در دوره نوروز حتما زرد عمومي را كار كنيد.
· نتوانستم مطابق برنامه راهبردي همين مباحث را بخوانم به نظر شما من براي ايستگاه هاي جبراني نوروز بهتر است مباحثي كه تا الان خوانده ام را تثبيت كنم يا مباحث جديدتري را بخوانم؟ تراز 5400
بهترين كاري كه مي توانيد با هر ترازي در دوران طلايي نوروز انجام دهيد تبديل ياديگري ناقص به يادگيري كامل است، شما مي دانيد دوران طلايي نوروز يكي از ويژگي هايش ايستگاه جبراني است و شما در ايستگاه جبراني قرار است جبران كنيد يادگيريهاي ناقص خود را و حالا دانش آموز ترازش 4هزار باشد يا 6 هزار باشد يا 5هزار فرقي نمي كند ابتدا به فكر اين باشيد كه يادگيري ناقص را به يادگيري كامل تبدیل كنيد و دومين كار اينكه بياييد مطالب اولويت دار را كار كنيد، چون شما از 23 اسفند كه امتحان مي دهد تا 7 فروردين دو هفته فرصت داريد و از 7 فروردين تا 22 فروردين هم دو هفته فرصت داريد و فرصت شما بي انتها نيست بنابراين كار دوم كه بعد از تبديل يادگيري ناقص به يادگيري كامل بايد انجام بدهيد پيدا كردن اولويتهايتان هست، اولويتها را كجا پيدا مي كنيد يكي همين كتاب نوروز بود كه در آنجا به انتخاب بيش از ده دبير بهترين سوالات انتخاب شده اند و اگر خودتان برويد سوالات را انتخاب كنيد شايد نتوانيد البته خود شما هم سوالاتي را نشاندار كرده ايد بنابراين منبع ديگري هم براي تعيين اولويتها همان سوالات نشاندار خودتان است، و اينها كدامها هستند آنهايي كه دبيري يا پشتيباني يا مشاوري به شما گفته است كه اين سوال مهم است يا خودت تشخيص داده اي مهم است يا يك كارشناس به شما گفته است. و قسمت سوم درسهاي نخوانده است يعني دانش آموزان بايد بتوانند نابغه وار عمل كنند مي گويند ويژگي نابغه اين است كه قدرت تشخيص اولويت را دارد.
اگر دانش آموزي امكان استفاده از كتاب نوروز را نداشته باشد توصيه مي كنيد چه تيپ سوالي را برود كار كند؟
از كتاب هفت كنكور مي تواند استفاده كند يعني تستهاي كنكور سراسري هفت سال اخير اگر كتاب آبي دارند باز هم در اين كتاب سوالات كنكورهاي سراسري سالهاي اخير را بخوانند و تستهاي نشاندار هم كه خود دانش آموزان علامت مي زنند يا دبيرش مي گويد اين سوالات مهم است.
· تست زدن همراه خواندن كار درستي است يا خير، من وقتي عربي به همراه آيات ديني را به همراه تست مي خوانم هم سريع تر و بهتر ياد مي گيرم و هم آن مطالب را كمتر فراموش مي كنم، در ضمن تا حالا سه بار آزمون داده ام آزمون اولم 4700 ، آزمون دوم 5075 و آزمون سوم هم شده است 5750 يك روند صعودي داشته ام؟
يك تذكري بدهم اينكه شما درست است كه پيشرفت خوبي داشته ايد اما اين را يادتان باشد كه مسير پيشرفت شما همراه با فراز و نشيب است و شما انتظار نداشته باشيد كه در هر آزمون ترازتان 500 نمره رشد كند چون اگر اينطوري باشد شما از تراز 8هزار يا 8500 كه سقف ممكن تراز است بالاتر مي زنيد بنابراين ممكن است بعضي اوقات بالاتر برويد و بعضي اوقات هم افت كنيد به دليل اينكه بقيه هم دارند درس مي خوانند و اينكه شايد شما خودتان هم در شرايط ايده آرماني نباشيد، بنابراين اول اينكه اگر يك موقعي هم افت كرده ايد خودتان را سرزنش نكنيد چون يك امر طبيعي است.
در مورد قسمت بعدي سوال اينكه توصيه مي كنم در درسهاي عمومي دانش آموزان بين مطالعه درس با تمرين تستي يك مقداري فاصله بگذارند اما اين يك قاعده كلي نيست با يك مثال برايتان تعريف كنم، يك بار يكي از رتبه هاي برتر در جلسه روز جمعه آمد و اين نكته را گفت كه معلم ما به ما گفته بود كه موقعي كه دين و زندگي مي خواني زماني كه درس مي خوانيد بين درس خواندن و تست زدن يك فاصله بگذاريد در خانه اين را مطرح كردم و مادرم نظرش اين بود كه دين و زندگي را كه مي خوانم تستش را هم بلافاصله بزنم من روشي را كه مادرم توصيه كرده بود انجام دادم و نتيجه بهتري گرفتم و اين را ادامه دادم، من به ايشان گفتم شما يك مهارت فراشناختي خوبي داري يعني ديده اي كه كدام روش با شرايط تو سازگارتر است، اتفاقا اگر من مي خواستم شخصا توصيه كنم نظر من به نظر دبير تو نزديكتر بود يعني آن روش را بيشتر توصيه مي كردم اما اين يك اصل كلي براي هم آدمها نيست يكي از ويژگي هاي مهارتهاي فراشناختي اين است كه هر دانش آموزي خودش بايد اين را تشخيص بدهد پس شما هم اين روشي را كه گفته ايد كه در آن بهتر هستيد را انجام دهيد و هر دانش آموزي بايد بفهمد كه با چه روشي كدام درس را مي خواند بهتر نتيجه مي گيرد و نابغه ها و برترين رتبه ها كساني هستند كه زودتر به اين وضوح و شفافيت مي رسند. البته با آزمون و خطا يك مقداري اين را پيدا مي كند و توصيه هاي ديگران را هم گوش مي دهد و از بين روشهاي مختلف و كلكسيون روشها بايد ببينيد كه كدام با شرايط شخصي او بيشتر نزديك است و آن را ادامه دهد.
· پاي بند نبودن به برنامه، برنامه ريزي و استرس در مورد وقت و زمان.
يك راه خيلي ساده توصيه مي كنم، مي توانيد كنترل داوطلبانه را انجام دهيد يعني اينكه با يك مثال بگويم شما به عنوان پدر اگر بخواهيد پسرتان يا دخترتان را كنترل كنيد شايد نتيجه معكوس دهد اما اگر فرزند شما خودشان داوطلبانه بگويند كه پدر يا مادر من را كنترل كن چون من صبح ها تصميم مي گيرم اين ساعت از خواب بيدار شوم و تنبلي ميكنم يا اينكه اراده ام ممكن است ضعيف باشد، لطفا مرا كنترل كنيد يا اينكه از يكي از دوستانش بخواهد كه كنترلش كند خوب است ما آدمها يكسره اراده مطلق نيستيم و يكسره هم بي اراده و ضعيف نيستيم در حد وسط قرار داريم و اراده هم به تدريج ميتوانيم بهبود ببخشيم به شماتوصيه مي كنم كه خيلي هم خودت را سرزنش نكن كه آدم بي اراده اي هستم آنجايي را در نظر بگير كه توانسته اي كارها را انجام دهيد و براي بهبود اين كار هم مي توانيد خودت را كنترل كني و اگر كار سختي است برو سراغ كنترل داوطلبانه از پدرومادر يا خواهر و برادر بزرگتر يا دوست يا پشتيبان يا مشاور كه با او رابطه خوبي داري داوطلبانه از او بخواه برنامه اي را كه ريخته اي بيايد كنترل كند.
· مناسب بودن يا نبودن اردوي تحصيلي كه آيا شما توصيه ميكنيد يا نه؟ تراز 4950
يك تكنيك ساده است براي شما كه مي خواهيد كار كنيد، درست است دانش آموزاني كه مثلا مي آيند تهران در اردوهاي هماهنگ با كانون تجربه سالهاي گذشته را دارند با چه معياري تشخيص دهيم يكي به خودتان نگاه كنيد و ديگر اينكه از ديگران بپرسيد، اگر مي دانيد كه در خانه بمانيد به دليل ديد و بازديد و رفت و آمد ايام عيد درس نمي خوانيد و تمركز نداريد حتما اردو برويد و دوم اينكه آيا اردو خوب است يا نه يك معيار ساده داريد از دانش اموزان پارسالي كه همان اردو را رفته اند سوال كنيد كه شما رفته ايد وقتتان تلف شده است يا نه استفاده كرده ايد، پس اول به خودتان نگاه كنيد و دوم اينكه از ديگران بپرسيد.
· ترازم نوساني هست و در دروس پيش ضعيف هستم و براي آزمون 23 اسفند فقط دروس پيش را بخوانم كه كمي در آن پيشرفت كنم يا خير؟ تراز 4949
بله قطعا درسهاي پيش را بخوانيد براي اينكه 23 اسفند هم يك ايستگاه جبراني هست و هم يك آزمون جمع بندي است و شما مي دانيد در جمعه اين هفته نصف پيش دو را از دانش آموزان مي پرسيم و نيمسال دوم سال چهارم قسمتهايي است كه كمتر روي آن برمي گرديم و دوره مي كنيم و دانش آموزان هم كمتر به آن توجه مي كنند حتما لازم است كه دانش آموزان براي 23 اسفند درسهاي پيش دو را بخوانند و درسهاي پيش يك را نگه مي داريد و در 22 فروردين ما پيش يك را دوره مي كنيم و از 7 فروردين تا 22 فروردين فرصت داريد كه پيش يك را بخوانيد پس ذهنتان را آشفته نكنيد مخصوصا به كساني كه عجله دارند تند تند و با شتابزدگي بروند تا عيد درسها را تمام كنند اخطار مي دهم كه شما درست كار كنيد و طبق برنامه راهبردي قلم چي كار كنيد و با برنامه مدرسه هم هماهنگ باشيد و براي 23 اسفند درس پيش دو را بخوانيد.
................................
تهيه و تنظيم:
شبكه خبري فناوري
