پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در فرصت برابر 4 اسفند

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در برنامه فرصت برابر 4 اسفند

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در فرصت برابر 4 اسفند

برنامه فرصت برابر

یکشنبه 1392/12/4

کارشناس برنامه : کاظم قلم چی

....................................

                    ·چرا در بخش تخمين رتبه كانون با يك تراز مشخص رتبه ها در بازه گسترده اي است و چطور مي شود در جايگاه بهتري در اين بازه قرار گرفت؟ تراز 6100

ما ميانگين ترازدانش آموزان را از  سالهاي گذشته در اختيار داريم بعدا نگاه مي كنيم كه يك دانش آموز با ترازي كه در آزمونهاي كانون به دست آورده است البته  منظور از تراز ميانگين تراز است در كنكور سراسري چه رتبه اي را به دست آورده است، در منطقه يك چه رتبه اي را به دست آورده است، در منطقه  دو چه رتبه اي و در منطقه سه چه رتبه اي را به دست آورده است، بديهي است كه به دليل شرايطي كه دانش آموز در روز  آزمون دارند يا به دليل وضعيتي كه دانش آموز در نيمسال دوم دارند ممكن است كه تفاوتهايي در رتبه هايي كه در كنكور به دست مي آورند مشاهده شود.

نيمسال دوم چه اهميتي دارد كه ممكن است اين اتفاق بيفتد؟

يكي از دلايل كاملا  مهم همين نيمسال دوم است يكي از دلايل كه اتفاقا تاثير كمتري دارد خود روز آزمون است چون ما موقعي كه مي گوييم دانش آموزان مي روند در كنكور سراسري نتيجه متفاوتي كسب مي كنند همه ياد اين مي افتند كه يك نفر در شب آزمون خوابش نمي برد و تا ديروقت بيدار است و استرس دارد و به موضوعاتي كه فقط به روز آزمون ارتباط پيدا مي كند مي پردازند در صورتي كه اين مثال دوم تاثير تعيين كننده اي دارد الان دانش آموزان به نيمسال دوم رسيده اند، من امروز در دبيرستان قلم چي كرج بودم و داش آموزان سال سومي حضور داشتند در صف و به آنها گفتم با شما اصلا مشكل نداريم براي اينكه دانش آموز سال سومي مي دانيد كه بايد براي امتحان نهايي بخوانيد و بعد از عيد هم از مدرسه مي آييد كار درسي را جدي مي گيريد اما دانش آموزان سال چهارمي و كنكوري مشكل زياد داريم يعني آنجا دو  گروه مي شوند دانش آموزان سال چهارمي و در همينجاست كه بعضي ها با ميانگين تراز مساوي نتيجه بهتر بگيرند و بعضي ها نتيجه قبلي را هم از دست بدهند و اختلاف نتيجه اي كه  در كنكور سراسر مي گيرند يك بازه نسبتا گسترده مي شود البته خيلي هم گسترده نيست قابليت پيش بيني داريم و اين دانش آموز اشاره كرده است كه الان كه تراز 6100 دارم رتبه سراسري من چه مي شود من موقعي كه مي روم سايت كانون بعضي ها خيلي بهتر مي شوند، بعضي ها متوسط و بعضي ها  كمتر مي شوند يك دليل عمده همين نيمسال دوم است و اين نيمسال دوم را هوشيار باشيد.

چند فاكتور را مي گويم:

                     ·آيا اسفند شما تا روز آخر مدرسه مي رويد يا به بهانه مختلف از مدرسه فرار مي كنيد؟

                     ·آيا شما در دوره طلايي نوروز دو ‌آزمون 7 فروردين و 22 فروردين را شركت مي كنيد يا اينكه نه شركت نمي كنيد؟

                     ·آيا شما در دوره نوروز به مسافرت مي رويد و به تفريح و سرگرمي مي پردازيد يا اينكه نه در شهر خودتان مي مانيد و در محيط گرم خانواده به مطالعه مي پردازيد؟ البته اين را فقط به سال چهارمي ها مي گوييم و اين قسمت براي دانش آموز سال چهارمي و كنكوري خيلي مهمترهست

                     ·آيا شما در نيمه دوم فروردين و ارديبهشت مدرسه مي رويد يا نمي رويد، يا ذهن شما آشفته است جايي كه مي تواند كاملا دانش آموزان را از هم مجزا كند همين نيمه دوم فروردين و ارديبهشت است تفاوت جدي وجود دارد، بين دانش آموزي كه در نيمه دوم فرودرين و ارديبهشت ماه ذهن آشفته دارد و درهم  و برهم كار مي كند و آني كه منظم كار مي كند، ما در برنامه راهبردي آزمونها برنامه را تا عيد به پايان نمي رسانيم كه دانش آموزان آشفته و سردرگم باشند و بعد به دوران جمع بندي مي رسيم در اين  دوران دانش آموزاني را مي بينيد كه دائم دارند در آنجا  كلاس مي روند و همايش مي روند و بعد خودشان كمتر كارمي كنند جمع بندي با روش سه روز يكبار را كار نمي كنند، پس ببينيد نيمسال دوم  تاثير تعيين كننده اي دارد بعضي‌ها در نيمسال دوم به اصطلاح خلبان ها تيكاف مي كنند صعود مي كنند و بعضي ها نزول مي كنند، چقدر ذهنتان آشفته است چقدر ذهنتان منظم است چقدر با برنامه راهبردي هماهنگ هستيد، چقدر از مدرسه جدا مي شويد و چقدر با مدرسه هماهنگ هستيد و اينها تاثيرات تعيين كننده اي دارد، كسرا كلاهدوزان رتبه 1  زبان كشور مي شود  تا روز آخر مدرسه مي رود و در كلاس زبان شركت مي كند، پويا براهيم باستاني رتبه يك كشور مي شود و تا روز آخر مدرسه مي رود، و در همين برنامه كه با ايشان صحبت مي كردم مي گفت تا روز آخر اسفند كه مدرسه داير بود در مدرسه بودم و گاهي اوقات مي بينيم كه دانش آموزان به مدرسه كم توجهي ميكنند ميگويند با عجله و شتاب درس را تا عيد تمام كنيم و بعد از عيد راحت باشيم، پس چطور مي شود كه دانش آموزان با ميانگين تراز مساوي يك مقدار بهتر يا يك مقدار پايين‌تر مي شوند  آن كساني كه بهتر مي شوند در نيمسال دوم انسجام دارند و به مدرسه اهميت ميدهند و غيبت نمي كنند با برنامه راهبردي هم هماهنگ هستند و بعضي ها  نه آشفته مي كنند ذهن خودشان را و اينجا مي شود كه ميانگين  ترازشان يك مقدار نتيجه اشان كمتر مي شود.

                    ·آيا در ايام عيد براي تست زدن بايد اولويت خاصي داشت يا خير مثلا بايد تستهاي نشاندار خودم را كار كنم يا اينك تستهايي را كه تا حالا كار نكرده ام سرك بكشم؟

در دوران طلايي نوروز و دوران جمع بندي بهتر است كه ابتدا رو تستهاي نشاندار خودتان كار كنيد، دوم يك امكان خوب  و جديدي روي سايت كانون گذاشته ايم سوالهاي دامدار سوالهاي دامدار آزمون را دانش آموزان مي توانند بروند از اولين آزمون كانون تاكنون در سال جاري ببينند مثلا دانش آموز مي رود درس منطق و فلسفه يا زيست شناسي را انتخاب مي كند يا درس عربي اختصاصي را انتخاب مي كند هر رشته اي كه هست هر درسي را كه هست مي رود سوالات دامدار را مي بيند و سوالات دامدار دو گروه هستند، سوالاتي كه بيش از 50 درصد دانش آموزان در آن  دام افتاده اند و به آن جواب داده اند و سوالاتي كه بيش از 25 درصد مراجعه كنندگان و پاسخ دهندگان در آن دام افتاده اند پس روش دوم هم يادگيري ناقص به يادگيري كامل تبديل شود برويد سوالات دامدار را  ببينيد و سوم اينكه كتاب نوروز را بگيريد كتاب نوروز با حجم متعادل به انتخاب بيش از ده دبير در هر درس آمده اند آن سوالاتي كه فكر مي كنند بهترينهاست براي يك مدت محدود نوروزي دانش آموزان روي آن كار مي كنند انتخاب كنيد ما اينقدر وقت نداريم كهه همه تستها را تمرين كنيم اولويت اول در تمرين تست، تستهاي كنكور سراسري به ويژه در سالهاي اخير، تستهاي نشاندار خودتان، تستهايي كه سوالات دامدار بوده است و روي سايت كانون هست آنها را با اولويت كار كنيد و بعد سراغ اولويتهاي كمتر برويد.

                    ·با توجه به برنامه راهبردي دروس پايه كه در نيمسل دوم شروع كرده ايم مرور نمي شوند لطفا توضيح دهيد؟

نگران نباشيد ما هم ايستگاه جبراني را داريم در 7 فروردين كه درسهاي پايه دوره مي شود و بعد آن ما در ادامه بازدرسهاي پايه را در زوج درسهايي كه داريم درس دوم را در هر زوج درس تكرار ميكنيم و بعد از همه اينها مهمتر در دوران جمع بندي با روش سه روز يكبار شما فرصت خواهيد كرد، يك مثال بزنم خانم فاطمه جوادي نفر سوم كشور شد و گفت من تا روز سوم نرسيدم كه همه درسها را تمام كنم آن چيزهايي را كه مي خوانيد كاملتر و دقيقتر بخوانيد و اگر اندكي يا بخشهايي از آن مي ماند نگران نباشيد ايستگاه جبراني داريم كه مي توانيد يك  مقدار آن را جبران كنيد و اگر مقدار كمي مي ماند بدانيد اين موضوع مشترك است نه فقط رتبه 4 هزار يا رتبه 100 هزار بلكه حتي رتبه 4،3،2 يا يك كشور هم بعضي از قسمتها را نميرسند كه بخوانند اين پديده مشترك هست و اصلا نگران نباشيد با برنامه همراه باشيد حتما موفق مي شويد.

................................

تهيه و تنظيم:

شبكه خبري فناوري

www.ICTPRESS.ir

منبع :

فایل های ضمیمه

پاسخ قلم چی به دانش آموزان در فرصت برابر 4 اسفند 92

فایل صوتی پاسخ قلم چی به دانش آموزان در فرصت برابر 4 اسفند 92

Menu