پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در فرصت برابر 3 اسفند

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در فرصت برابر شنبه 3 اسفند

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در فرصت برابر 3 اسفند

برنامه فرصت برابر

شنبه:  1392/12/3

كارشناس برنامه:  کاظم قلم چی

...........................

کاظم قلم چي: براي دوره نوروزي به دانش آموزان توصيه مي كنم حتماتابلو نوروزي را از روي سايت كانون دانلود كنند يا اينكه  داوطلباني كه در آزمونهاي كانون به طور پيوسته شركت مي كنند جمعه اين  هفته اين تابلوها را بگيرند و آماده شوند براي دوره نوروزي، براي استفاده خيلي خوب و مناسب از دوره طلايي نوروز خوب است كه دانش آموزان ذهن منظم و برنامه منظمي داشته باشند اين تابلوها را خيلي ساده طراحي كرده ايم و در عين حال خيلي تاثير گذار است و دانش آموزان در مباحثي كه قرار است تمركز كنند آنها را مشخص مي كنند و هدفگذاري مي كنند براي پيشرفت درسي در مورد چند تا از ده تا و منابع را تعيين مي كنند كه چند ساعت مي خواهند بخوانند در يك جدول ساده و قابل فهم تابلو نوروزي را مي توانند براي خودشان درست كنند و به ديوار اتاقشان بزنند و  طبق آن برنامه پيش بروند و آزمونهاي 7 فروردين و 22  فروردين بتوانند پيشرفت كنند يا يك جهشي داشته باشند به ميزان عزم و اراده اي كه دارند و به ميزان برنامه ريزي دقيقي كه مي كنند.

        ·فارغ التحصيل تجربي هستم باميانگين تراز 5800 با وجود توجه بيشتر به دروس اختصاصي اما تراز اين درسهايم 5500  و تراز دروس عمومي من 6700 است شما هميشه مي فرماييد بايد روش دروس كه قوي هستند به دروس ديگر تعميم دهم اما من هيچ نقطه مشتركي بين درس عربي با رياضي  نمي بينم كه بخواهم روش آن را به آن يكي تعميم دهم با اين حساب چه روشي براي پيشرفت دروس اختصاصي من پيشنهاد مي كنيد قسمت دوم  سوال من اينكه آيا براي بعد از عيد هم مجاز هستيم از كتاب دو سالانه استفاده كنيم يا بايد فقط تست كار كنيم؟

ما هميشه  گفته ايم شما در درسهايي كه موفق هستيد نقطه قوت پايدار دارید حتما روشهاي درست و خوبي را داشته  ايد كه در آنجا موفق شده ايد و آن روشهاي درست را به درسهاي هم خانواده تعميم بدهيد، مثالهايي هم كه زده ايم مثلا يك دانش آموزي گفته است من فيزيكم خوب است ولي رياضي ام خوب نيست يا برعكس اين درسها مشابه هم هستند يعني احتمال اينكه دانش آموز روش مثلا درس رياضي را آن قسمتهايي كه بايد مساله حل كند و به مسائل بخواهد پاسخ دهد آن را  از فيزيك به رياضي تعميم دهد يا بالعكس و همينطور درسهاي زباني، زبان عربي، انگليسي و زبان فارسي درسهايي هستند كه ماهيت مشابه دارند درسهاي متني هم همينطور ولي بديهي هست كه مثلا روشي كه در درس عربي مصداق دارد عينا براي درس رياضي مصداق ندارد، اما براي بقيه درسها بايد چكار كرد،  مهمترين كار گفتگو كردن و استفاده از تجربيات ديگران يكي اينكه ميتوانيد با معلم يا مشاور و پشتيبان صحبت كنيد و از اينها مهمتر با دوستان موفقتان مي توانيد صحبت كنيد، غير از اين مي توانيد برويد سايت كانون، به قسمت كلكسيون روشها برويد در اين قسمت در مورد هر درسي تعداد قابل توجهي از مشاوران و پشتيبانها وكارشناسان و رتبه هاي برتر و سخت كوش سالهاي گذشته راجع به هر درسي توضيح داده اند و مقاله هاي متعدد در اينجا وجود دارد اين روشها را مي خوانيد يا مي شنويد و بعد نگاه مي كنيد كه آن روشي كه با شرايط و شخصيت  آموزشي خودتان بيشتر سازگار است آن را انتخاب مي كنيد بنابراين پيدا كردن و كشف روشها هم از دو  طريق امكان دارد.

اين دانش آموز حتما موفق خواهد شد به ويژه اين قسمت كه آيا بعد از عيد بروم كتاب پرتكرار را استفاده كنم به مفهوم اين است كه دانش آموز به مفهومي خواندن و تشريحي خواندن اهميت مي دهد مثل برخي از دانش آموزان نيست كه درسها را يادنگرفته به فكر اين باشد كه برود و تست كار كند حتما كار شما درست است كتاب درسي منبع اول است و كتابهاي پرتكرار كه تمرينهاي تشريحي را دارد منبع دوم مي تواند باشد و تعداد كمي از دانش آموزان به اين ميزان تشخيص مي رسند كه بروند در سال آخر روي كتابهاي پرتكرار كار كنند كه اين دوست ما جزو اين نفرات هست و مطمئن هستم كه ايشان نتيجه مي گيرد چون مفهومي خواندن و تشريحي خواندن را به تستي كار كردن ترجيح مي دهد و نتيجه خوبي مي گيرد.

        ·آيا حل تستهاي كنكورهاي چند سال اخير باعث آشكار شدن سوالاتي كه قرار است در خرداد ماه جمع آوري شود نمي شود آيا بايد سوالات چند سال را به طور كلي كنار گذاشت يا نه؟

ايشان مي گويد ما در دوران جمع بندي يعني دوران خرداد كتاب زرد اختصاصي را مي گوييم دانش آموزان تهيه كنند و در آنجا بروند شبيه سازي كنند و از روش سه روز يكبار يك بار صبح مثلا پارسال را امتحان دهند و ايشان مي گويد من اگر الان سوالات را ببينم برايم بعدا آشنا و تكراري نخواهد بود نه دوست عزيز، شما همين الان هم كه در كلاسهاي مدرسه مي رويد و يا كلاس كنكور مي رويد يا تستهاي كنكور را تمرين مي كنيد يا آشكارا معلم ها آن سوالات قبلي را مي دهند يا مشابه آن را مي دهند يا در جزواتي كه به شما ميدهند آن ايده ها را مي دهند، موضوع اين است كه دبيري مي رودد سر كلاس درس مي دهد و سوالات كنكور امسال را ديده است  در جزوه اي كه به دانش آموزان مي دهد همان نكات را مي گويد بنابراين شما بخواهيد و نخواهيد اين نكات برايتان آشكار است، يكي از همكاران ما خانم نعمتي يك كاري را انجام داده اند كه نشان داده اند برخي از سوالاتي كه عينا از كنكور سراسري مي گذاريم آنجا و جالب  است اينها جزو سوالات دامدار قرار مي گيرد يعني نشان ميدهد كه دانش آموزان همينها را به اندازه كافي مطالعه نمي كنند شما اين را بدانيد چه اين سوالات را تمرين كنيد و چه تمرين نكنيد معلمهاي شما سر كلاسها ايده هاي مربوط به اين سوالات را حل كرده اند در هر صورت براي شما جديد نخواهد بود و شما مي توانيد آنها را از كتابهاي آبي يا كتاب نوروز يا كتاب جمع بندي تمرين كنيد.

        · دانش آموز سوم تجربي هستم در آزمون كانون هم شركت مي كنم  اما براي هيچ آزموني حتي نيمي از تواناييهاي خودم را استفاده نمي كنم به اين دليل كه بين برنامه مدرسه و برنامه راهبردي آزمون سردرگم شده ام لطفا راهنمايي كنيد كه چطور هر دو برنامه را هماهنگ  و منسجم كنم؟

كيفيت مطالعه به روايت من سه تا عنصر دارد، اول وضوح و شفافيت، دوم تعادل و سوم تمركز ايشان روي تعادل اشاره مي كند و مي گويد من بين برنامه مدرسه و برنامه راهبردي اينجا مي خواهم تعادل را برقرار كنم تشخيص خود اين مساله به اين دانش آموز خوب بايد اين را تلفيق كند، من سريع كار كنم يا دقيق كار كنم هردو  تاي آنها، من عمومي بخوانم يا اختصاصي هر دو تا را بخوان و اولويت با اختصاصي هست و هر دانش آموز جايگاه خودش را بداند، من تشريحي كار كنم يا تستي اين دو گانه ها را كه مي بينيد معمولا جواب اين است كه هر دو هر كدام را متناسب با اهميتي كه دارد و متناسب با شخصيت خودت بايد تلفيق كنيد و اين يكي از اين دو گانه هاست، برنامه مدرسه قطعا اصل است و برنامه راهبردي آزمونها كه هماهنگ با برنام مدرسه است بايد با او هماهنگ شود و هر دانش آموزي با مديريت تفكر خودش يعني همان مهارت فراشناختي بايد تشخيص بدهد كه چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون را براي خودش تلفيق كند.

آیا مگر برنامه راهبردي با تجربه دوستان فراهم نشده است و خودش يك پيش تطبيقي ندارد با برنامه مدرسه و اگر دارد آن جاهايي كه دانش آموزان بايد نشانگذاري كنند براي خودشان و  شخصي سازي كنند كجاست؟

مبناي تنظيم برنامه راهبردي در طول اين سالها اين است كه اندكي از برنامه مدرسه عقبتر باشيم تا دانش آموزان به تداخل نخورند و اتفاقا نكته  اي را كه من به پدرومادرها مي گويم اين است كه  هرموقع دانش آموزتان گفت كه برنامه  مدرسه با برنامه راهبردي تفاوت دارد بگوييد كه فرزندم بنشين  و ببينيم كه چند تاي آن تفاوت دارد نگاه كنيد در 10 ماده درسي يك درس ممكن است 10 صفحه تفاوت داشته باشد يا اصلا دو تا باشد كه آن هم به خاطر سليقه معلمها شايد باشد يا اينكه يه جايي به تعطيلات خورده باشد ولي همانطور كه شما تاكيد كرديد اساسا برنامه راهبردي انطباق 100درصدي دارد با برنامه مدرسه و  كمي هم عقتبر اما امكان دارد كه يك جاهايي عقبتر يا جلوتر باشد در يك درس يا دو درس و در آنجا هم دانش آموز ميتواند با تمركز و مشورت با پدرومادر اينها را با هم هماهنگ كند اولويت را به برنامه مدرسه مي دهد.

        ·اگر كسي از نيمسال دوم شروع به خواندن بكند از ميان زوج درسها هر دو را انتخاب كند يا يكي را فقط تستهاي كتاب آبي را بزنم مي شود لطفا نحوه درست خواندن زيست را هم بگوييد؟

دانش  آموزي كه از نيمسال دوم شروع كرده است بايد از بين زوج  درسها  روي يكي تمركز كند وقتي همه چيز مهم هست هيچ چيز مهم نيست، مثلا شما مي خواهيد ببينيد بين شيمي يك يا دو كدام مهم است مي آييد آن يكي را كه ضرورتر تشخيص مي دهيد انتخاب مي كنيد يكي را در آزمونهاي كانون جواب مي دهيد و دومي را مي رويد در خانه مي تواني از آن سوالات بقيه در خانه امتحان بگيريد اما دردوره نيمسال دوم ما سه بار اينها را تكرار مي كنيم و ايستگاه جبراني داريم و فرصت براي اينكه اينها را انجام دهيد داريم. مطمئن باشيد در برنامه راهبردي آزمون اين شرايط را ديده ايم كه  اگر دانش آموزي از نيمه دوم سال شروع كرد با آرامش خاطر بتواند كار كند و نتيجه خوبي هم  بگيرد.

زيست شناسي را خواهش مي كنم به كلكسيون روشها مراجعه  كنند ولي نكته اصلي اين است كه كتاب درسي را اولويت قطعي قرار دهند و مفهومي كار كنند و منابع مختلفي وجود دارد كتابهاي زيست مفهومي را مي توانند كار كنند و با توجه به تغيير سيستم سوالات زيست شناسي در سالهاي اخير به ويژه مفهومي تر شده لازم است به سوالات تركيبي هم توجه كنند.

جمع بندي

دانش آموز بايد با در نظر گرفتن خلق و خوي خودش و عادتهاي خودش از مجموع روشها آن چيزي كه بيشتر به كارش مي آيد استفاده كند شخصي سازي كند و دانش آموزي كه اين كار را مي تواند بكند پيشرفت بيشتري مي كند نبايد از روش دوستانتان تقليد كنيد.

................................

تهيه و تنظيم:

شبكه خبري فناوري

www.ICTPRESS.ir

منبع :

فایل های ضمیمه

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در برنامه فرصت برابر 3 اسفند

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در برنامه فرصت برابر 3 اسفند قسمت دوم

فایل صوتی پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در برنامه فرصت برابر 3 اسفند

فایل صوتی پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در برنامه فرصت برابر 3 اسفند قسمت دوم

Menu