عمق کانونی بودن دانشآموزان با 5 معیار ارزیابی میشود و مسلماً تک تک این موارد دارای اهمیت ویژهای هستند و هر کدام در پیشرفت نقش مهمی دارند. در زیر نقش هر کدام به طور اجمالی توضیح داده شده است و شما نیز میتوانید موارد دیگری را در قسمت نظرات به آن بیفزایید:
1- کتاب: منابع مطالعاتی نقش کلیدی در مراحل مطالعه دارند و به عبارتی هر کدام از آنها (سبز، دوسالانه، آبی و...) که مربوط به یکی از مراحل مطالعه (ادراک، تثبیت، تسلط و جمعبندی) هستند در یادگیری مباحث اهمیت دارند. انتخاب صحیح این منابع یعنی بهبود یادگیری و افزایش تسلط.
2- برنامهی راهبردی: کافی است به برنامهی راهبردی نگاهی بیندازید تا برای مطالعه، آرامش خاطر لازم را کسب کنید. برنامهی بیستسالهی کانون چند ویژگی مهم دارد: اول اینکه پیشروی هر آزمون از حجم متعادلی برخوردار است. دوم اینکه این برنامه از بودجهبندی آموزش و پرورش کمی عقبتر است تا همهی دانشآموزان بتوانند هماهنگ با آن حرکت کنند. سوم ایستگاههای جبرانی برنامه است که برای داوطلبانی که تازه ثبت نام کردهاند یا به دلایلی همهی مطالب آزمونها را نتوانستهاند مطالعه کنند این امکان را میدهد تا کمکاریهای خود را جبران کنند.
3- دفتر برنامهریزی: مهمترین ویژگی دفتر برنامهریزی رقابت با خود است؛ به این معنی که رقیب اصلی شما خودتان هستید و شما هر هفته خود را با خود مقایسه میکنید و با نوشتن ساعات مطالعه در صدد افزایش آن هستید و از طرفی درس خواندنتان هم منظم و بابرنامه میشود. در کنار آن با ارزیابی هفتگی عملکردتان آن را اصلاح خواهید کرد.
4- کتاب خودآموزی: با توجه به اینکه نویسندهی این کتاب خودتان هستید در مطالعات بعدی یادگیری مطالب آسانتر خواهد بود. در ایستگاههای جبرانی آیا شما زمان و حوصلهی این را دارید که دفترچهی سؤال همهی آزمونهای قبلی را ورق بزنید و سؤالات پاسخ اشتباه و پاسخنداده را مرور کنید؟ شاید تفکر در مورد این سؤال و پاسخگویی به آن اهمیت و ارزش نوشتن کتاب خودآموزی را آشکار سازد.
5- جدول جمعبندی هدفگذاری (هدفگذاری چندتا از 10تا): میتوان گفت بررسی و ارزیابی عملکرد به اندازهی خود عملکرد و شاید بیشتر مهم باشد. شما با ارزیابی نتایج آزمون در واقع روشها و کیفیت مطالعهی خود را ارزیابی میکنید و همچنین میتوانید با تکمیل این جدول و به کمک هدفگذاری چندتا از 10تا برای تک تک درسها پیشرفت کنید.
