بررسی سؤالات دام‌دار ریاضی و اقتصاد (26مهر)

تحلیل و بررسی آزمون

بررسی سؤالات دام‌دار ریاضی و اقتصاد (26مهر)

بررسي سؤالات دام‌دار دروس رياضي و اقتصاد (آزمون 26 مهر)

توجه: اگر در دريافت مطلب با اشكالي مواجه مي‌شويد، لطفاً فايل ضميمه را دانلود نماييد.

در اين مطلب، سؤالات دام‌دار و چالش برانگيز درس‌هاي رياضي و اقتصاد در آزمون 26 مهر را با هم مرور مي‌كنيم. توضيحاً گزينه‌ي سبزرنگ، نشانگر پاسخ صحيح و گزينه‌ي زردرنگ، نشانگر گزينه‌ي دام است. با توجه به گزينه‌هاي دام و انتخاب‌هاي نادرست برخي از دانش‌آموزان در اين سؤالات، پاسخ‌هاي تشريحي هر سؤال، بازنويسي شده است كه جهت تبديل يادگيري‌هاي ناقص به يادگيري‌هاي كامل، توصيه مي‌كنيم بار ديگر اين سؤالات را به همراه پاسخ‌هاي تشريحي جديد، مطالعه و مرور كنيد.

82 - كدام گزينه نادرست است؟

1) بيت «برگ درختان سبز در نظر هوشيار / هر ورقش دفتريست معرفت كردگار» معرف درك شهودي است.

2) استدلال تمثيلي در واقع يافتن نوعي مشابهت بين مفاهيم گوناگون است.

3) درك شهودي مي‌تواند راهگشاي انسان در كشف پديده‌ها و حل مسائل بغرنج شود.

4) انسان‌هاي قديم براي تشخيص جهت در بيابان‌ها و درياها از تمثيل استفاده مي‌كردند.

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «4»

درك شهودي: انسان همواره براي درك آن‌چه در پيرامونش مي‌گذشته از شهودش كمك مي‌گرفته است. انسان به‌طور فطري خود را تا حدودي با محيط هماهنگ مي‌كرده و سعي داشته است تا با مشكلات مبارزه كند و بر آن چيره شود.براي مثال، از بلندي يا كوتاهي سايه‌ي اشياء پي به موقعيت زمان مي‌برد و يا براي تشخيص جهت در بيابان‌ها و درياها از شهود خود كمك مي‌گرفت.

«برگ درختان سبز در نظر هوشيار / هر ورقش دفتريست معرفت كردگار» و اين همان شهود است كه مي‌تواند راهگشاي انسان در كشف پديده‌ها و حل مسائل بغرنج شود.

12 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «3» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

----------------------------------------------

83- با استفاده از اصول رياضي از رابطه‌ي  نتيجه مي‌گيريم كه و  يا و . اين نتيجه‌گيري براساس كدام مورد است؟

1) استدلال استقرايي               2) استدلال تمثيلي                                 

3) استدلال استنتاجي              4) درك‌ شهودي

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «3»

استدلال استقرايي، روش نتيجه‌گيري كلي بر مبناي مجموعه‌ي محدودي از مشاهدات است. اگرچه با استدلال استقرايي مي‌توان دريافت كه اين نتيجه شايد براي همه‌ي اعداد درست باشد، اما براي اثبات كلي اين مطلب، يعني تبديل شايد به بايد، به استدلال استنتاجي نيازمنديم. در اين سؤال حقايقي كه درستي آن‌ها را پذيرفته‌ايم مبنايي براي بررسي‌ها و نتيجه‌گيري كلي ما شد.   

به كمك استدلال استنتاجي از  نتيجه مي‌گيريم كه  و  مختلف‌العلامه هستند.

12 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «1» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

----------------------------------------------

88- x و y اعداد گوياي دل‌خواهي هستند. با … مي‌توانيم ثابت كنيم حاصل … همواره گوياست.

1) استدلال استنتاجي،

2) درك شهودي،

3) استدلال تمثيلي،

4) استدلال استقرايي،

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «1»

عبارت همواره در صورت سؤال بيانگر قطعيت پاسخ به‌دست آمده است. با استدلال استقرايي مي‌توان دريافت كه اين نتيجه شايد براي همه‌ي اعداد درست باشد، (اگر  و  اعداد گوياي دل‌خواهي باشند با استدلال استقريي نتيجه مي‌گيريم حاصل شايد گوياست.) اما براي اثبات كلي اين مطلب، يعني تبديل شايد به بايد، به استدلال استنتاجي نيازمنديم. در اين سؤال حقايقي كه درستي آن‌ها را پذيرفته‌ايم مبنايي براي بررسي‌ها و نتيجه‌گيري كلي ما شد.

(اگر  و  اعداد گوياي دل‌خواهي باشند با استدلال استنتاجي نتيجه مي‌گيريم حاصل نيز  همواره گوياست.)

           12 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «4» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

----------------------------------------------

89- با كدام استدلال مي‌توان نتيجه گرفت اگر مجموع ارقام عددي طبيعي بر 3 بخش‌پذير باشد، آن‌گاه آن عدد مضرب 3 است؟                                                          

1) استقرايي                           2) استنتاجي  

3) استقراي رياضي                   4) تمثيلي

پاسخ صحيح: گزينه‌ي: «2»

اصل استدلال استقرايي رياضي براي اعداد نامتناهي است:

 فرض كنيد حكمي درباره‌ي عدد طبيعي n  داشته باشيم.اگر اين حكم براي  درست باشد و براي هر  ، بافرض درستي حكم براي  بتوان درستي حكم براي  را نتيجه گرفت آن‌گاه حكم براي هر عدد طبيعي  درست است. در اين سؤال حقايقي كه درستي آن‌ها را پذيرفته‌ايم مبنايي براي بررسي‌ها و نتيجه‌گيري كلي ما شد. با استدلال استنتاجي مي‌توان ثابت كرد، اگر مجموع ارقام عددي طبيعي بر 3 ‌بخش‌پذير باشد، آن عدد مضرب 3 است.

              12 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «3» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

----------------------------------------------

91- كدام عبارت درست است؟

1) بين هر دو عدد گوياي متمايز، تنها يك عدد گويا مي‌توان يافت.

2) بين هر دو عدد گوياي متمايز، بي‌شمار عدد حقيقي وجود دارد.

3) هر عدد گويا را نمي‌توان به‌صورت تقسيم يك عدد صحيح بر يك عدد صحيح نمايش داد.

                     4) اجتماع اعداد گويا و اعداد صحيح را با هم، اعداد حقيقي مي‌ناميم.

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «2»

بين هر دو عدد گوياي متمايز، بي‌شمار عدد حقيقي مي‌توان يافت.

11 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «4» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند. اجتماع اعداد گويا و اعداد صحيح را با هم، اعداد حقيقي نمي‌ناميم.زيرا اعداد حقيقي شامل اعداد گنگ هم مي‌شود                                     

----------------------------------------------

101- انسان همواره درصدد يافتن بهترين راه استفاده از منابع و امكانات بوده و حاصل اين تلاش فكري،‌ پديد آمدن … است و با پيشرفت تمدن بشري و به‌ويژه …، اين امر تكامل بيش‌تري يافت و با عنوان … در جايگاه يكي از مهم‌ترين معارف بشري قرار گرفت.

1) علم اقتصاد، علم رياضي، تكامل در علم اقتصاد

2) روش‌هاي مختلف تأمين معاش، علم تجربي، انديشه‌ي اقتصادي

3) انديشه‌ي اقتصادي، علم تجربي، روش‌هاي مختلف تأمين معاش                                        

4) انديشه‌ي اقتصادي، علم رياضي، علم اقتصاد

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «4»

انسان همواره درصدد يافتن بهترين راه استفاده از منابع و امكانات بوده و حاصل اين تلاش فكري، ‌پديد آمدن «انديشه‌ي اقتصادي» است. با پيشرفت تمدن بشري و به‌ويژه «علم رياضي»، انديشه‌ي اقتصادي بشر نيز تكامل بيش‌تري يافت و با عنوان «علم اقتصاد» در جايگاه يكي از مهم‌ترين معارف بشري و علوم دانشگاهي قرار گرفت.

11 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «1» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند. همه‌ي انديشه‌هاي اقتصادي در طول تاريخ، «علمي» نبوده‌اند مانند: مركانتي‌ليست‌ها و فيزيوكرات‌ها و … و فقط از زماني‌كه از روش علمي استفاده شد، ‌شاهد تكامل و به‌وجود آمدن علم اقتصاد شديم.

----------------------------------------------

102- كدام‌يك از پيش‌فرض‌هاي علم اقتصاد در صورت انطباق با تعالي‌خواهي هرچه بيش‌تر فكري، سازگار با تعاليم اسلامي است؟

1) محدود بودن منابع و امكانات

                     2) رسيدن به رفاه و توانگري مادي

3) نيازهاي نامحدود                 

4) سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم فرهنگي

پاسخ صحيح گزينه‌ي: «3»

تفكر اسلامي، رشد و تعالي فكري و روحي انسان را ارزش مي‌داند. براي تحقق اين امر، لازم است سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي براي تأسيس نهادهاي فرهنگي صورت پذيرد. هدف جامعه‌ي مصرفي غيراسلامي،‌ افزايش مصرف، رفاه زياد و تجملات و هدف جامعه‌ي اسلامي، ارتقاي سطح فرهنگي و تعالي فكري انسان است. هر دو جامعه در راه رسيدن به خواسته‌هاي خود سيري‌ناپذيرند. (فرض نامحدود بودن نيازهاي انسان با الگوي مصرف اسلامي لزوماً ناسازگار نيست.)        

هدف

جامعه‌ي اسلامي

جامعه‌ي مصرفي غيراسلامي

ارتقاي سطح فرهنگي

و تعالي فكري

افزايش مصرف و رفاه

زياد و تجملات

در راه رسيدن به خواسته‌هاي خود

سيري‌ناپذيرند

سيري‌ناپذيرند

نظر دو ديدگاه در ارتباط

با منابع و امكانات

منابع در دسترس انسان محدود

نعمت‌هاي الهي (منابع و امكانات)

بي‌حد و حصر و نامحدود

 

 12 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «1»،  14 درصد  به اشتباه گزينه‌ي «2» و  15 درصد به اشتباه گزينه‌ي «4» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

----------------------------------------------

104- چند مورد از موارد زیر، هنگام محاسبه‌ی تولید ناخالص داخلی ایران، در حسابداری ملی محاسبه می‌شوند؟

«فروش پخش ماشین سرقتی به مال‌خر، تولید یک دوچرخه توسط دو فرد چینی در ایران، تعمیر کولر همسایه در ازای دریافت پول، فروش لامپ تصویر به کارخانه‌ی تولید تلویزیون، تولید پوشاک توسط یک ایرانی در هند»

1) یک             2) دو                3) سه            4) چهار

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «2»

تولید دوچرخه توسط دو فرد چینی در ایران و تعمیر کولر همسایه در ازای دریافت پول، هر چهار شرط محاسبه در تولید ناخالص داخلی ایران (1- از بازار عبور كنند. 2- فعاليت‌هايي كه به توليد كالاها يا خدمات «نهايي» منتهي شوند. 3- توليد در محدوده‌ي مكاني معيني صورت گيرد. 4- قانوني و مجاز باشند.) را دارند. سه مورد دیگر هر کدام فاقد یکی از این چهار شرط هستند:

فروش پخش ماشین سرقتی به مال‌خر قانونی و مجاز بودن.

فروش لامپ تصویر به کارخانه‌ی تولید تلویزیون منتهی شدن فعالیت به تولید کالا یا خدمات «نهایی»

تولید پوشاک توسط یک ایرانی در هند صورت گرفتن تولید در محدوده‌ی مکانی معین (داخل ایران).  

 28 درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «3» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

----------------------------------------------

105- كدام‌يك از عوامل زير، تفاوت بين دو شاخص توليد ناخالص ملّي و توليد ناخالص داخلي مي‌شود؟

1) ورود سرمايه‌ي زياد به كشور                        2) هزينه‌هاي استهلاك

3) ورود كالاهاي قاچاق زياد به كشور                 4) كالاهاي واسطه‌اي

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «1»

توليد ناخالص ملي عبارت است از ارزش پولي كليه‌ي كالاها و خدمات نهايي كه اعضاي «يك ملت» در طول يك سال توليد كرده‌اند. توليد ناخالص داخلي عبارت است از ارزش پولي كليه‌ي كالاها و خدمات نهايي كه در طول يك سال در «محدوده‌ي مرزهاي جغرافيايي» يك كشور توليد مي‌شود.

معمولاً مقدار اين دو شاخص به هم نزديك است، اما در مورد كشورهايي كه نيروي كار و سرمايه‌هاي زيادي از آن‌ها در خارج از مرزهايشان كار مي‌كنند يا مهاجرت بسيار و نيز ورود سرمايه‌ي بالايي به كشور خود دارند، مقدار اين دو شاخص با هم فرق مي‌كند.

تشريح ساير گزينه‌ها:

گزينه‌ي «2»: هزينه‌هاي استهلاك باعث تفاوت مقدار توليد ناخالص داخلي (ملي) با توليد خالص داخلي (ملي) مي‌شوند.  

34درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «2» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

گزينه‌ي «3»: فعاليت‌هاي غيرقانوني نظير قاچاق در توليد كشور (چه داخلي، چه ملي) محاسبه نمي‌شوند.

گزينه‌ي «4»: در محاسبه‌ي توليد كل جامعه (چه داخلي، چه ملي) از محاسبه‌ي ارزش كالاهاي واسطه‌اي صرف‌نظر كرده و فقط كالاهاي نهايي را محاسبه مي‌كنيم.

----------------------------------------------

106- با توجه به اطلاعات زير، توليد ناخالص و توليد خالص داخلي، به‌ترتيب (از راست به چپ) چند ميليارد ريال است؟

1- ارزش افزوده‌ در بخش صنعت

5.000.000.000ريال

2- ارزش افزوده در بخش كشاورزي

20.000.000.000ريال

3- ارزش افزوده در بخش خدمات

30.000.000.000ريال

4- ارزش كالاهاي واسطه‌اي

20.000.000.000ريال

5- هزينه‌ي استهلاك

5.000.000.000 ريال

1)  ـ

2)  ـ

3)  ـ

4)  ـ

 

 

پاسخ صحيح: گزينه‌ي «3»

ارزش توليد كل جامعه عبارت از مجموعه‌ي ارزش افزوده‌ي بخش‌هاي مختلف اقتصاد (صنعت، كشاورزي و خدمات) است. بنابراين داريم:

 = توليد ناخالص داخلي

ميليارد ريال 55 = ريال

= توليد خالص داخلي

ميليارد ريال 50 = ريال

توجه: ارزش كالاهاي واسطه‌اي در محاسبه‌ي توليد كل جامعه منظور نمي‌شود.

16  درصد از داوطلبين به اشتباه گزينه‌ي «2» را به‌عنوان پاسخ صحيح انتخاب كرده‌اند.

اين دسته از دانش‌آموزان در محاسبه‌ي توليد ناخالص داخلي ارزش كالاهاي واسطه‌اي را نيز منظور كرده‌اند.

سارا شريفي؛ كارشناس ارشد اقتصاد

زهرا نعمتی
ارسال شده توسط : زهرا نعمتی
Menu