گفت و گو با دانش آموز آرشا جباری عضو باشگاه 500 تایی

به جای حفظ کردن فرمول‌ها، سعی کردم هر مسئله را مانند یک معمای جذاب ببینم و دلیل پشت هر مرحله از حل را درک کنم

گفت و گو با دانش آموز آرشا جباری عضو باشگاه 500 تایی

نام و نام خانوادگی: آرشا جباری

نام شهر و استان : شهرستان خوی - آذربایجان غربی

 پایه : هفتم

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس عمران - مهندس شرکت نفت

شغل و تحصیلات مادر : فوق دیپلم ریاضی محض - خانه دار

سال های حضور در کانون : 2 سال

چند آزمون شرکت کرده است : 25 آزمون

مصاحبه گر : محمد علی دولت خواهی



 هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

 هدف اصلی من از شرکت در آزمون‌ها، شبیه‌سازی دقیق شرایط کنکور آینده و شناخت نقاط ضعف و قوت فعلی‌ام در مباحث مختلف است؛ این آزمون‌ها به من کمک می‌کنند تا با مدیریت زمان و استرس آشنا شوم و مهارت آزمون‌دهی خود را به صورت مستمر تقویت نمایم. در واقع، آزمون‌ها معیار سنجش و انگیزه روزانه‌ام هستند تا بفهمم دقیقاً کجای برنامه عقبم و نیازمند توجه بیشتری هستم.


 مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟ 

مهم‌ترین دستاورد من در مهرماه، تثبیت روش مطالعه‌ی درس ریاضی با استفاده از تکنیک "حل مسئله پس از یادگیری عمیق" بود که باعث شد درصد قابل قبولی کسب کنم. این موفقیت به این دلیل حاصل شد که به جای حفظ کردن فرمول‌ها، سعی کردم هر مسئله را مانند یک معمای جذاب ببینم و دلیل پشت هر مرحله از حل را درک کنم. در نتیجه، این درک عمیق از مفاهیم، در آزمون‌ها به پاسخ‌های صحیح تبدیل شد


در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟ 

من همیشه و به صورت حضوری در آزمون‌ها شرکت می‌کنم، زیرا محیط آرام و رقابتی جلسه آزمون، دقیقاً همان فضایی است که باید برای آزمون‌های اصلی مدرسه و در نهایت کنکور تجربه کنم. شرکت حضوری باعث می‌شود مدیریت زمان، تمرکز، و حتی مسائل فیزیکی مانند نوشتن سریع‌تر با خط خوش، به صورت واقعی تمرین شود و از اتلاف وقت در محیط خانه جلوگیری شود.


 شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟

کارنامه اصلی و کلیدی را معمولاً روز بعد از آزمون، به صورت حضوری از کانون دریافت می‌کنم و بلافاصله پس از آن، نتایج دقیق‌تر را از طریق صفحه شخصی خودم بررسی می‌کنم تا تحلیل‌های عمیق‌تری انجام دهم. دریافت نسخه چاپی به من اجازه می‌دهد که با خودکار یا مداد در حاشیه آن یادداشت‌برداری کنم، اما صفحه شخصی برای مقایسه با ترازهای گذشته ضروری است. 


برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می کنید؟

 برنامه‌ریزی من بر اساس سه‌گانه کانون (برنامه‌ی راهبردی، آزمون‌های گذشته، و تحلیل آزمون اخیر) استوار است؛ ابتدا با توجه به کارنامه، مباحثی که درصد پایینی داشته‌ام را در اولویت قرار می‌دهم و در برنامه دو هفته‌ای‌ام زمان بیشتری به آن‌ها اختصاص می‌دهم. سپس، منابع جدید طبق برنامه راهبردی را مطالعه کرده و حتماً از تست‌های آموزشی برای تثبیت مفاهیم استفاده می‌کنم تا برای آزمون بعدی آماده باشم. 


روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

 روش مطالعه موفق من مربوط به درس علوم تجربی (به خصوص زیست‌شناسی) است، جایی که از روش خلاصه‌نویسی مفهومی و نقشه‌کشیدن ذهنی استفاده می‌کنم. من ابتدا متن کتاب را می‌خوانم، سپس با استفاده از هایلایتر، نکات کلیدی را مشخص می‌کنم و در نهایت، تمام آن نکات را به صورت یک نقشه ذهنی بزرگ روی یک برگه A3 می‌کشم تا ارتباط بین فصل‌ها و مباحث کاملاً مشخص شود. این روش باعث می‌شود به جای حفظ کردن جملات، ساختار کلی مطالب در ذهنم حک شود. 


با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟ 

برنامه‌ریزی من برای امتحانات مدرسه کاملاً مکمل برنامه راهبردی کانون است؛ زمانی که در کانون یک مبحث را مطالعه می‌کنم، عملاً در حال مطالعه برای مدرسه هم هستم. برای آمادگی نهایی، حدود یک هفته قبل از امتحانات مدرسه، زمان بیشتری را صرف حل نمونه سؤالات امتحانی سال‌های قبل و تمرکز بر روی جزئیات تشریحی که معلم تأکید کرده، می‌کنم. این کار باعث می‌شود که هم عمق علمی کانون را داشته باشم و هم تسلط کامل بر شیوه‌ی نمره‌دهی معلم داشته باشم. 


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می کنید؟ 

بله، حرکت دقیق بر اساس برنامه‌ی راهبردی کانون سنگ بنای تمام کارهای من است، زیرا این برنامه از پیش برای من برنامه ریخته است. در ابتدای دو هفته، مباحث جدید را با روش سه روز یک‌بار (مطالعه، تست آموزشی، تست تثبیت) پوشش می‌دهم و دو روز آخر را کاملاً به مرور مطالب آزمون قبل و رفع اشکال اختصاص می‌دهم تا مطمئن شوم هیچ مطلبی از قلم نیفتاده است.


 از کدام کارنامه های جعبه ابزارکارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می کنید؟

 من از کارنامه بازیابی برای مشخص کردن دقیق تست‌هایی که اشتباه زدم یا شک داشتم و کارنامه انحرافی برای مقایسه با دانش‌آموزان موفق‌تر در هر مبحث استفاده می‌کنم. کارنامه بازیابی به من نشان می‌دهد که در کدام مبحث‌ها صرفاً به دلیل بی‌دقتی اشتباه کرده‌ام و کارنامه انحرافی کمک می‌کند تا بفهمم رقبای هم‌تراز من روی چه مباحثی قوی‌تر از من هستند تا تمرکزم را روی آن‌ها بگذارم.


 از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟

من بیشتر از کتاب‌های سه‌سطحی و کتاب‌های پرتکرار کانون برای افزایش حجم تست‌های آموزشی و تثبیت استفاده می‌کنم، اما تمرکز اصلی‌ام روی تست‌های خود آزمون‌های کانون است. برای مباحث دشوارتر، گاهی اوقات از ویدیوهای آموزشی کوتاه در سایت کانون برای رفع اشکال سریع استفاده می‌کنم تا زمان زیادی برای هر تست هدر نرود.


 دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟ 

قطعاً دفتر برنامه‌ریزی دارم و تکمیل آن یکی از عادت‌های روزانه‌ام است که صبح‌ها قبل از شروع مطالعه انجام می‌دهم. این کار به من کمک می‌کند تا میزان مطالعه‌ی واقعی‌ام را با ساعات برنامه‌ریزی شده مقایسه کنم و از این طریق، درک کنم که چقدر در روزهای سخت یا تعطیل توانسته‌ام به تعهداتم عمل کنم. این مستندسازی به برنامه‌ریز اصلی‌ام (خودم) برای تنظیم بهتر برنامه هفته بعد کمک شایانی می‌کند.


 تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

 تحلیل آزمون اصلی را حتماً در روز یکشنبه و قبل از شروع برنامه دو هفته‌ی بعدی انجام می‌دهم، زیرا باید با ذهن تازه این کار را بکنم. روش من این است که ابتدا تست‌های اشتباه را بررسی می‌کنم و روش صحیح حل را می‌نویسم؛ سپس به سراغ تست‌هایی می‌روم که زمان زیادی برده‌اند یا دو گزینه‌ را شک داشتم و سعی می‌کنم راه حل سریع‌تر را برای آن‌ها پیدا کنم.


 منابع و برنامه ای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید به چه بود؟ 

برای آمادگی آزمون‌های تشریحی مدرسه، اولویت اصلی من مطالعه جزوات و نمونه سؤالات معلم در سال گذشته بود و سعی کردم تمرکز ویژه‌ای روی تمرین مباحثی داشته باشم که جنبه‌ی استدلالی و محاسباتی قوی داشتند. برنامه من این بود که دو روز قبل از آزمون تشریحی، فقط حل تمرین‌های تشریحی کتاب درسی را مرور کنم تا نگارش پاسخ‌ها برایم کاملاً روان شود.

Menu