گفت و گو با نسا رضایی دهم ریاضی؛قهرمان پیوستگی

در این مقاله گفت و گو می‌کنیم با نسا رضایی دهم ریاضی؛قهرمان پیوستگی

گفت و گو با نسا رضایی دهم ریاضی؛قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی: نسا رضایی

پایه: دهم ریاضی

نام شهر و استان : بناب-آذربایجان شرقی

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار_دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر: کارگر_سیکل

میانگین تراز: 6100

سال‌های حضور در کانون: از سال ششم

مصاحبه‌گر : فاطمه سادات رضویان


هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف من از شرکت در آزمون‌های کانون، آشنایی بیشتر با سؤالات تستی و سنجش سطح آمادگی آموزشی خودم است. 

معمولاً پس از مطالعه یک مبحث در منزل و حضور در جلسه آزمون، متوجه کمبودها و اشکالاتم می‌شوم و تلاش می‌کنم با تمرین و تکرار بیشتر آن‌ها را برطرف کنم.


مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در نیم‌سال اول چه بوده است؟

 در نیم‌سال اول، نمرات مدرسه‌ام در دروس ریاضی و شیمی بالا بوده است. همچنین در آزمون‌ها، درصد فیزیک مناسبی کسب کرده‌ام و در درس هندسه پیشرفت داشته‌ام؛دلیل این موفقیت، حرکت منظم طبق برنامه کانون و تمرین مستمر بوده است.


روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

روش مطالعه موفق من در درس فیزیک است. در کلاس با دقت به توضیحات معلم گوش می‌دهم و پس از آن، در خانه مبحث را مرور می‌کنم. همان روز حدود ۳۰ تست حل می‌کنم. در جلسه آزمون ابتدا به سؤالاتی که پاسخ آن‌ها را مطمئن هستم جواب می‌دهم، سپس به سراغ سؤالات نسبتاً سخت می‌روم و در صورت داشتن زمان، سؤالات چالشی را حل می‌کنم.

 

با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه‌ای برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

در ابتدا تلاش می‌کنم به متن کتاب درسی کاملاً مسلط شوم و سپس تعداد زیادی سؤال حل می‌کنم. مطابق برنامه امتحانات، نمونه سؤالات سال‌های گذشته هر درس را حل کرده و اشکالاتم را با خودکار سبز مشخص می‌کنم. ابتدا پاسخ صحیح را می‌نویسم، سپس بررسی می‌کنم که علت پاسخ نادرست من چه بوده است و در نهایت برای رفع اشکالاتم راه‌حل مناسب پیدا می‌کنم.


آیا مطابق برنامه راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، من طبق برنامه راهبردی پیش می‌روم. در هفته اول، دروس مشخص‌شده را مطالعه می‌کنم؛ برای مثال درس شیمی را تا حدی که در برنامه راهبردی تعیین شده است می‌خوانم. در هفته دوم، تست‌زنی و مرور مطالب را برای آمادگی آزمون انجام می‌دهم.

گفت و گو با نسا رضایی دهم ریاضی؛قهرمان پیوستگی

از کدام کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کنید و چه کاربردی دارند؟

 من از کارنامه پروژه‌ای استفاده می‌کنم. در این کارنامه، روند پیشرفت و پسرفت خود را بررسی می‌کنم و مباحثی را که در آن‌ها کم‌کاری داشته‌ام شناسایی کرده و تمرین بیشتری انجام می‌دهم. 

در صورت نیاز، از منابع کمک‌آموزشی دیگر نیز استفاده می‌کنم. همچنین در کارنامه اصلی مشخص می‌شود که نسبت به هم‌ترازهایم در کدام دروس قوی‌تر و در کدام دروس ضعیف‌تر هستم و درصدهای کلی خود را نیز بررسی می‌کنم.


تمرکز شما بیشتر روی درصد است یا تراز؟ هنگام مشاهده کارنامه به کدام توجه بیشتری دارید؟

درصدها برای من اهمیت بیشتری دارند. برای مثال ممکن است در درسی مانند ریاضی درصد پایینی کسب کنم، اما وقتی می‌بینم بیشتر داوطلبان نیز درصد کمی زده‌اند، با کمک تراز این موضوع را بهتر درک می‌کنم.

 به نظر من هر دو معیار مهم هستند، اما درصد برای من نقش پررنگ‌تری دارد، زیرا به من کمک می‌کند ضعف‌هایم را شناسایی کنم و در صورت لزوم از منبع کمک‌آموزشی مناسب‌تری استفاده کنم.


از کدام منابع کمک‌آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟ کدام کتاب‌ها و چرا؟

 برای تمام دروس تخصصی از کتاب‌های سه‌سطحی و برای درس هندسه از کتاب آبی استفاده می‌کنم. کتاب‌های سه‌سطحی به دلیل سطح‌بندی مناسب و داشتن سؤالات چالشی، باعث می‌شوند از حل انواع سؤالات اطمینان داشته باشم و برای آزمون‌ها آمادگی کامل پیدا کنم. کتاب آبی را نیز از سال‌های قبل استفاده می‌کردم؛ این کتاب‌ها پیمانه‌ای هستند، سطح سؤالات مناسبی دارند و با برنامه راهبردی هماهنگ‌اند.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید و روش شما چیست؟

اگر امکان داشته باشد، تحلیل آزمون را روز شنبه انجام می‌دهم و در غیر این صورت نهایتاً تا روز یکشنبه آن را به پایان می‌رسانم.

 ابتدا سؤالات نزده را با پاسخ‌نامه بررسی می‌کنم و در صورت نیاز، راه‌حل آن‌ها را می‌خوانم؛سپس سؤالاتی را که در آن‌ها تردید داشته‌ام بررسی کرده و علت تردیدم را پیدا می‌کنم. 

در مرحله بعد، سؤالات اشتباه را تحلیل می‌کنم و اگر نکته جدیدی داشته باشند، آن‌ها را در دفتری که مخصوص آزمون‌ها تهیه کرده‌ام یادداشت می‌کنم و قبل از هر آزمون مرور می‌کنم.


چه ویژگی‌ای دارید که فکر می‌کنید نقطه قوت شماست؟

نقطه قوت من تسلیم نشدن است. وقتی سؤالی را اشتباه حل می‌کنم، دلسرد نمی‌شوم و آن درس را کنار نمی‌گذارم، بلکه با تمرین بیشتر تلاش می‌کنم ضعف خود را برطرف کنم.

Menu