گفت و گو با یلدا قدیمی مقطع هفتم؛قهرمان پیوستگی

در این مقاله گفت و گو می‌کنیم با یلدا قدیمی مقطع هفتم؛قهرمان پیوستگی

گفت و گو با یلدا قدیمی مقطع هفتم؛قهرمان پیوستگی

نام نام خانوادگی: یلدا قدیمی 

پایه: هفتم 

نام شهر و استان: مشکین دشت-البرز

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: برق کار-دیپلم

میانگین تراز: 6716 

مصاحبه گر: تارا وافر 


نحوه آشنایی تان را با کانون بیان کنید؟

 از طریق کتابخانه زیبا مشکین دشت به دلیل عضو برتر کتابخانه و استان از طرف کتابخانه آشنا شدم با کانون و در آزمون ها ثبت نام کردم.


مسیر تحصیلی خود را از شروع تا ورود به مدارس خاص چگونه می بینید و آزمون ها چه کمکی به شما کرده است؟

ورود به مدارس خاص، یک شوک بزرگ و در عین حال یک فرصت بزرگ بود.

چالش اصلی: رقابت در اینجا دو برابر شد دانش‌آموزانی که تا دیروز باهوش‌ترین افراد کلاس بودند، حالا همگی در یک جا جمع شده بودند. اینجا است که هوش به تنهایی کافی نیست و سیستماتیک بودن وارد می‌شود.

نقش آزمون‌ ها برایم این مرحله زمانی بود که اهمیت کانون چندین برابر شد. در مدرسه، معلم بر اساس یک برنامه مشخص تدریس می‌کرد، اما آزمون‌های کانون به من یاد دادند که برنامه درسی من باید از برنامه مدرسه جلوتر باشد و مدیریت اضطراب رقابت چقدر حیاتی است.

 در نهایت متوجه شدم که برای حفظ برتری، باید از رقبایم دو قدم جلوتر باشم. موفقیت در  درس ریاضی و علوم پایه هفتم، نتیجه این بود که مفاهیم سخت‌تر را در زمان‌های خالی و با استفاده از دفتر برنامه‌ریزی، از کتاب‌های سطح بالاتر مطالعه کرده بودم.

 

 چه چالش‌های درسی در نیم سال اول داشتید و راهکارتان چیست؟ 

در سال‌های قبل، یادگیری بیشتر مبتنی بر حفظ کردن مفاهیم بود. اما در علوم هفتم، مفاهیم فیزیک (مانند نیرو) و شیمی (مانند مواد) به شدت به استدلال زنجیره‌ای نیاز دارند.

در اوایل سال، در برخی سؤالات که نیاز به ترکیب دو یا سه مفهوم مختلف برای رسیدن به پاسخ بود، دچار تردید می‌شدم؛ این نشان می‌داد که اگرچه فرمول یا تعریف را می‌دانم، اما رابطه بین آن‌ها برایم کاملاً جا نیفتاده است.

 برای حل این مشکل استفاده از مرجع تکمیلی در کنار کتاب درسی و جزوه کانون، از یک کتاب مرجع مفهومی (نه صرفاً تست‌زنی) برای هر درس استفاده کردم تا ببینم دیگران چگونه این مفاهیم را توضیح می‌دهند.

 و همچنین هرگاه مبحثی برایم سخت بود، سعی می‌کردم آن را با زبان ساده برای شخصی که هیچ اطلاعی از آن ندارد مثلاً مادربزرگم یا یک دوست 

کوچک تر توضیح دهم. اگر در توضیح به مشکل برخورد می‌کردم، یعنی هنوز آن را عمیق مبحث را فرا نگرفته ام. 


 روش موفق شما در کدام درس است؟ لطفاً آن را به صورت کامل توضیح دهید. 

روش من برای تسلط بر ریاضیات، یک فرآیند سه مرحله‌ای است که از “درک شهودی” شروع شده و به “تسلط الگوریتمی” ختم می‌شود.

مرحله ۱: درک ساختار و بنیاد (The “Why”)

هدف این مرحله این است که هر فرمول یا قضیه‌ای را نه به عنوان یک قانون جزئی، بلکه به عنوان یک نتیجه منطقی ببینم.

 هرگاه معلم یا کتاب درسی فرمولی را معرفی می‌کند (مثلاً فرمول ریشه‌های معادله درجه دو یا اتحادها)، تلاش می‌کنم تا اثبات آن را از ابتدا تا انتها بنویسم. این کار باعث می‌شود بفهمم که آن فرمول از کجا آمده و در چه شرایطی معتبر است.

 در ریاضی، مباحث به هم متصل هستند. مثلاً در پایه هفتم، وقتی مبحث “نسبت” را می‌خوانم، باید بدانم این همان مبحث “تناسب” در سال‌های گذشته است و پلی است به “توابع” در سال‌های آینده.

 اگر مبحثی را متوجه نمی‌شوم، از خودم می‌پرسم: “آیا این مفهوم در دنیای واقعی جایی کاربرد دارد؟” (مثلاً استفاده از هندسه در معماری یا نسبت‌ها در آشپزی). این کار آن را از یک مسئله انتزاعی خارج می‌کند.

مرحله ۲: شبیه‌سازی آزمون و مدیریت اشتباه (The “How”)

پس از درک کامل مبحث، نوبت به پیاده‌سازی زیر فشار زمان می‌رسد که بخش عمده‌ای از موفقیت در آزمون‌های کانون است.

جداسازی سؤالات از روی تیپ: پس از مطالعه هر فصل، سؤالات را طبقه‌بندی می‌کنم:

تیپ A (تکنیکی/محاسباتی): سؤالاتی که نیاز به اجرای دقیق فرمول‌ها دارند. (هدف: سرعت و دقت محاسباتی)

تیپ B (مفهومی/ترکیبی): سؤالاتی که نیاز به ترکیب چند مفهوم دارند. (هدف: عمق دید)

تیپ C (سؤالات پرتکرار کانون): سؤالاتی که در آزمون‌های قبلی کانون با آن‌ها مواجه شده‌ام و تحلیل کرده‌ام.

دفتر خطاهای ریاضی: هر اشتباهی که در حل تمرین یا آزمون انجام می‌دهم، فوراً در یک دفترچه یادداشت می‌کنم این دفتر شامل سه ستون است:

شماره سؤال و مبحث: (مثال: ریاضی - توان - سؤال ۳)

نوع اشتباه: (مثال: اشتباه در علامت، فراموش کردن قید شرط، خطای محاسباتی ساده)

اصلاح/نکته کلیدی: (مثال: “در توان منفی، اول کل پرانتز را حساب کن، بعد علامت را اعمال کن.”)

تکرار استراتژیک: این دفتر خطا را هر هفته مرور می‌کنم. هدف این است که “اشتباهات تکراری” را ریشه‌کن کنم.

مرحله ۳: تضمین تداوم (The “Consistency”)

این مرحله، که مستقیماً با دفتر برنامه‌ریزی مرتبط است، تضمین می‌کند که برتری امروز فردا از بین نرود.

برنامه‌ریزی دو سطح جلوتر: اگر مدرسه در مبحث است، من مطالعه عمیق خود را روی  (مبحث سال بعد) متمرکز می‌کنم. این کار باعث می‌شود وقتی مدرسه به مبحث موردنظر می‌رسد، من در حال تثبیت آن باشم و نه یادگیری اولیه.

جلسات مرور سریع: هر روز، ۱۰ دقیقه را به بازبینی سریع یک مبحث قدیمی از ماه قبل اختصاص می‌دهم. این کار باعث می‌شود اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت منتقل شوند و “فرّار” نباشند.


آیا مطابق با برنامه راهبردی حرکت می کنید؟ نحوه برنامه ریزی شما برای دو هفته آینده چگونه است؟  

تحلیل کامل آزمون قبلی: ۳ روز اول هفته صرف تحلیل کامل آزمون قبلی می‌شود. تمرکز روی سوالاتی است که پاسخ درست، اما زمان‌بر داشته‌اید، و سوالاتی که غلط پاسخ داده‌اید. (نکته: از آنجایی که در ریاضی مشکل تمرکز داشتید، در این هفته، تست‌های ریاضی را حتماً با تایمر پومودورو حل می‌کنید، حتی در زمان مطالعه آزاد).

علوم (مفاهیم زنجیره‌ای): اختصاص یک روز کامل به بازخوانی “قانون توضیح به غیر” بر روی مفاهیم فیزیک و شیمی هفتم.

هفته دوم: آمادگی برای آزمون جدید و تقویت مفهوم

ریاضی (جبرانی): اختصاص زمان به تمرین‌های پیشرفته‌تر (تیپ B) از سرفصل‌های قبلی که قبلاً با آن‌ها درگیر بودید تا مطمئن شویم که آن چالش مفهومی برطرف شده است.

علوم (آزمون محور): مطالعه مباحث جدید کانون، با تمرکز بر یافتن الگوی تست‌سازی کانون برای آن مباحث.

تکنیک مدیریت زمان: در طول این دو هفته، سعی می‌کنم زمان مطالعه طولانی را به جلسات ۴۵ دقیقه‌ای تقسیم کنم و استراحت فعال (۱۵ دقیقه‌ای) را واقعاً با تغییر کامل فعالیت (مثلاً گوش دادن به یک پادکست علمی کوتاه) پر کنم تا آن افت تمرکز ریاضی تکرار نشود. 


از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید این کتاب ها چه ویژگی هایی دارند؟

کتاب‌های آبی (جمع‌بندی و پرتکرار): این‌ها شبیه به همان تیپ C سوالاتی هستند که در مرحله ۲ روش موفقیتم به آن‌ها اشاره کردم. این کتاب‌ها برای شبیه‌سازی آزمون‌های دوره‌ای و مرور سریع مباحث کلیدی حیاتی هستند.

کتاب‌های پرتکرار (سه سطحی): این‌ها برای تمرین‌های عمیق‌تر و درک ساختاری (تیپ B) بسیار مناسب‌اند.

دفتر برنامه‌ریزی و دفتر آزمون: قلب استراتژی، برای ثبت دقیق پیشرفت‌ها و خطاها. 


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن کدام درس ها می روید ایرادات هر درس را چگونه بر طرف می کنید؟

من کارنامه را به ترتیب زیر بررسی می‌کنم، نه بر اساس نمره خام:

ریاضیات: (چون در گذشته با آن چالش داشتم) ابتدا به ریاضی نگاه می‌کنم، اما نه صرفاً برای دیدن نمره کل. بلکه به دنبال “توزیع عملکرد” در سرفصل‌ها هستم. آیا افت نمره در مباحث محاسباتی (تیپ A) بوده یا مباحث مفهومی (تیپ B)؟

دروس تخصصی اصلی (مانند علوم): درس علوم، به دلیل داشتن جنبه‌های ترکیبی (فیزیک، شیمی، زیست)، دومین اولویت است. تمرکز بر “درصد پاسخگویی” در هر زیربخش است.

دروس عمومی (ادبیات، زبان و…): این دروس باید تقریباً در سطح بالایی باشند. افت در اینجا معمولاً به دلیل کمبود مرور یا عدم درک الگوی تست‌زنی است، نه ضعف بنیادی. اگر نمره پایین بود، مشکل را در عدم تداوم مرور جستجو می‌کنم. 


برای موفقیت در امتحانات مدرسه‌ چه برنامه ای دارید؟

مرور فعالانه جزوات کلاسی: قبل از شروع به خواندن کتاب، تمام جزوات کلاسی را با دقت مرور می‌کنم و سعی می‌کنم ارتباط بین مطالب مختلف را پیدا کنم. این کار به من کمک می‌کند تا یک “نقشه ذهنی” از درس داشته باشم.

تمرکز بر “سوالات اساسی”: در هر درس، یک سری سوالات کلیدی وجود دارد که تمام مفاهیم اصلی را پوشش می‌دهند؛این سوالات را شناسایی و سعی می‌کنم به طور کامل به آن‌ها پاسخ دهم. این کار باعث می‌شود “تصویر بزرگ” درس را ببینم.

خلاصه‌نویسی به زبان خودم: مطالب کتاب درسی را به زبان خودم خلاصه می‌کنم؛ این کار باعث می‌شود مطمئن شوم که مطالب را واقعاً فهمیده‌ام؛ این خلاصه‌ها را می‌توانم در شب امتحان به سرعت مرور کنم.

۲. تمرین و شبیه‌سازی (فاز “چگونه؟”)

حل تمام تمرینات کتاب درسی: هیچ تمرینی را از قلم نمی‌اندازم. حتی تمرینات ساده. چون ممکن است “نکات ظریف” در آن‌ها وجود داشته باشد که در امتحان بیایند. 


از کدام کارنامه‌های جعبه ابزارکارنامه استفاده می‌کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می‌کنید؟ 

من از تمام کارنامه‌های جعبه ابزار کانون به صورت چرخشی و بر اساس نیاز هر مرحله استفاده می‌کنم، اما اصلی‌ترین‌ها این‌ها هستند:

کارنامه اصلی آزمون: این کارنامه مرجع من برای تحلیل تراز، درصد و مقایسه با رقبای تراز بالا است. از این کارنامه برای تعیین اهداف کمی برای آزمون بعدی استفاده می‌کنم.

کارنامه مبحثی (یا کارنامه ریزمبحث): این مهم‌ترین ابزار منه! چون دقیقاً مشخص می‌کنه مشکل من در یک درس، فقط مربوط به یک مبحث خاص (مثلاً «مفهوم نیرو» در فیزیک یا «الکترولیز» در شیمی) بوده است، نه کل درس. از این کارنامه برای شخصی‌سازی دقیق برنامه‌ی جبرانی استفاده می‌کنم.

کارنامه آزمون‌های مشابه: از این کارنامه برای شبیه‌سازی استفاده می‌کنم تا ببینم در یک محدوده‌ی تراز مشخص، چه عملکردی در دروس مختلف داشتم و آیا الگوی اشتباهاتم ثابت بوده یا خیر. این کار به من کمک می‌کند که سختی آزمون بعدی را پیش‌بینی کنم.

کارنامه جامعه آماری (پایه-رشته): این کارنامه به من دید کلان می‌دهد و باعث می‌شود بدانم در مقایسه با کسانی که هدف من هستند (ترازهای بالا)، چقدر فاصله دارم و نیاز به تمرکز بیشتر در کدام درس‌ها وجود دارد.


دفتر برنامه‌ریزی چه میزان در سازماندهی مطالعه شما اهمیت دارد؟

دفتر برنامه‌ریزی به من کمک می‌کند تا زمان‌های مطالعه را دقیقاً مانند یک آزمون (با تایمر) مدیریت کنم. مثلاً تعیین می‌کنم امروز باید ۲ ساعت ریاضی کار کنم، و این ۲ ساعت را به بلوک‌های کوچک‌تر (مانند پومودورو) تقسیم می‌کنم که دقیقاً در دفتر ثبت می‌شود.


Menu