نام و نام خانوادگی: طیبه سپاهی
پایه: دوازدهم انسانی
نام شهر و استان: مهرستان، سیستان و بلوچستان
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد - دیپلم
میانگین تراز: 5771
سالهای حضور در کانون: 4سال (نهم و دهم و يازدهم و دوازدهم)
چند آزمون شرکت کردهاید؟ 66آزمون
مصاحبهگر: ناهید آزادی
هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
هدف من از شرکت در آزمونهای کانون، ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلیام و سنجش نقاط ضعف و قوّت دروس مختلف است تا بتوانم برنامهریزی بهتری برای مطالعهی آینده داشته باشم.
مهمترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بوده؟
مهمترین دستاورد من در مهرماه، ایجاد عادت مطالعهی منظم در طول روز بوده است. دلیل موفقیتم را در پایبندی به برنامهریزی دقیق و مرور مستمر مطالب قبلی میدانم. و به همراه افزایش تعداد تستها.
شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت میکنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟
من معمولاً کارنامهی آزمون را همان روز بعدازظهر از طریق صفحهی شخصیام در سایت کانون دریافت میکنم تا بتوانم سریعتر نتایج را بررسی و تحلیل کنم و روز شنبه به صورت حضوری هم دریافت می کنم.
برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامهریزی میکنید؟
برنامهریزی من بر اساس تحلیل دقیق آزمون قبل استوار است؛ ابتدا مباحثی که در آنها درصد پایینی کسب کردهام را شناسایی کرده، سپس زمان بیشتری را به مطالعهی عمقی و حل تستهای تکمیلی مربوط به آن مباحث اختصاص میدهم.
روش مطالعه یک درس که در آزمونها درصد بالاتری میزنید را توضیح دهید.
روش من برای درس تاریخ، ایجاد یک نقشهی زمانی است. من ابتدا رویدادهای اصلی هر فصل را بهصورت تیتروار یادداشت میکنم و سپس زیر هر تیتر، علل و پیامدهای آن رویداد را با استفاده از نکات کمکی در کتاب یا منابع دیگر میآورم. برای پاسخ به سؤالات تحلیلی، ابتدا شواهد موجود در متن را مشخص کرده و سپس نتیجهگیری میکنم.
شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ می دهید؟کدام درس ها؟چرا؟
من به دو زوج درس پاسخ میدهم که از نظر ساختار تحلیلی به هم نزدیکاند: ۱. تاریخ و جغرافیا. ۲. جامعهشناسی و فلسفه. دلیل این انتخاب، نیاز به یک حالت ذهنی واحد برای تحلیل مفاهیم انتزاعی است؛ با اولویت دادن به تاریخ و جغرافیا، زمان لازم برای تجزیه و تحلیل دقیقتر نظریههای جامعهشناسی و استدلالهای منطقی را فراهم میسازم.
روش مطالعه یک درس تخصصی را که در آزمونها درصد بالاتری میزنید را توضیح دهید؟
روش مطالعهی من برای درس تاریخ بر مبنای مدل سهسطحی استوار است. سطح اول: مطالعهی کتاب درسی و دستهبندی تاریخها، وقایع، و اشخاص در قالب جداول زمانی. سطح دوم: تمرکز بر علل و پیامدهای هر واقعه و رسم نمودارهای ارتباطی بین آنها. سطح سوم: حل تستهای مفهومی و تحلیلی، و برای هر تست اشتباه، بازگشت به کتاب و پر کردن شکاف دانشی. در واقع، تاریخ را نه به عنوان حفظیات، بلکه به عنوان یک زنجیرهی علی و معلولی مطالعه میکنم.
مطابق برنامه ی راهبردی حرکت می کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی می کنید؟
بله، هم مطابق برنامه راهبردی کانون و هم برنامه مدرسه در طول هفته سعی می کنم دروس خصوصی را جمع می کنم و در آخر هفته دروس حفظی را جمع می کنم.
از کدام کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟ از هر یک چه استفادهای میکنید؟
کارنامه پروژه ای و کارنامه اشتباهات کانون
کارنامه پروژه ای: برای اطلاع از میانگین ترازی،افت و پیشرفت خودم رو تحلیل کنم
کارنامه اشتباهات:تحلیل اشتباهات.
از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده میکنید؟
من به طور اصلی از کتابهای درسی و جزوات دبیر استفاده میکنم، اما برای تکمیل، از منابع کانون کمک میگیرم. اولویت من کتابهای پرتکرار است، به خصوص برای دروس حفظیاتی مانند تاریخ و ادبیات؛ زیرا میدانم آنچه بیشترین تکرار را داشته، احتمال بیشتری برای آمدن در آزمونهای اصلی دارد. در دروس تحلیلی، از کتابهای آبی کانون به عنوان یک منبع غنی از تستهای طبقهبندی شده استفاده میکنم تا مطمئن شوم همهی زیرمبحثها را پوشش دادهام.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله، من دفتر برنامهریزی کانون را به صورت روزانه تکمیل میکنم. کمک اصلی آن این است که کنترل زمان واقعی را به من میدهد. وقتی بعد از دو هفته، دفتر را میبینم، متوجه میشوم که چند ساعت در هفته واقعاً مطالعه کردم و چند ساعت را به مرور اختصاص دادم. این کار به من امکان میدهد مطمئن شوم که به تعهدات زمانیام عمل کردهام.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
من تحلیل آزمون را روز بعد از آزمون (شنبه صبح) انجام میدهم. روش من تمرکز بر تحلیل “سریع” است: ابتدا کارنامه اصلی را میبینم تا درصدها را بفهمم. سپس مستقیماً به سراغ پاسخهای غلط و نزده میروم. تمرکز بر ۲۰ درصدی از سؤالات که بیشترین تأثیر را در نمره من داشتهاند (سؤالات غلط یا نزدهی درسی که ضریب بالایی دارد). تحلیل عمیقتر (مباحث فراموش شده) به زمان بازنگریهای منظم موکول میشود.
منابع و برنامهای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید چه بود؟
کتاب های پرتکرار و برای دروس عمومی کتاب 20 مجموعه.
با توجه به تأثیر ۶۰% سوابق و اهمیت درسهای عمومی در امتحانات نهایی، روش شما برای مطالعه آنها چیست؛ روش خود را توضیح دهید؟
با توجه به اهمیت ۶۰ درصدی سوابق، من تعداد دفعات بازنگری دروس عمومی (به خصوص ادبیات و عربی) را افزایش دادهام. در دفتر برنامهریزی، میزان “ساعت مطالعهی خالص” دروس عمومی را حداقل ۲۰ درصد نسبت افزایش دادهام.حتما در آزمون ها به سوالات دفترچه عمومی پاسخ می دهم.
روش مطالعه شما برای ایجاد تعادل در مطالعه بین درسهای عمومی و اختصاصی را توضیح دهید؟
سعی می کنم ساعت مطالعه دروس عمومی را نصف ساعت مطالعه دروس اختصاصی قرار دهم.
نقطه قوت شما کدام درس است؟ روش خود را توضیح دهید و ابتکار شما برای بهتر شدن بقیه درس های خود چیست؟
جامعه شناسی، در طول هفته و در روزهایی که در مدرسه کلاس دارم تست می زنم و سوال تشریحی کار می کنم.
