نام و نام خانوادگی: فاطمه خاتمی
استان و شهر: گیلان، لاهیجان
پایه تحصیلی: دهم تجربی
تعداد سال کانونی: یک سال
میانگین تراز: ۶۳۹۶
نام مدرسه: نمونه دولتی علامه طباطبایی
تحصیلات و شغل پدر: سیکل، شغل آزاد
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانهدار
مصاحبه گر : فاطمه اکبری
چگونه با آزمونهای کانون آشنا شدید و چه زمانی تصمیم گرفتید ثبتنام کنید؟
مادرم من را مشتاق شرکت در آزمونهای قلمچی کرد. اوایل مهر ماه پایه نهم بود که تصمیم گرفتم در آزمونهای قلمچی ثبتنام کنم و به صورت منظم در آنها شرکت کنم. انگیزه اصلی من، رسیدن به آمادگی برای آزمونهای مهمی مثل نمونه دولتی و تیزهوشان بود و مادرم نیز در این مسیر پشتیبانم بود
مهمترین دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
بزرگترین دستاورد من یادگیری صحیح آداب تستزنی و افزایش سرعت عمل بود. همچنین شرکت در آزمونها کمک کرد عملکرد خود را بهتر بشناسم و نقاط ضعف و قوت را تشخیص بدهم تا بتوانم برای آزمونهای مهمتر آمادهتر شوم
آیا در آزمون هدفگذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت میکنید؟ دلیل آن چیست؟
بله، همیشه در این آزمونها شرکت میکنم. چون به من نشان میدهد چقدر برای آزمون آماده هستم و آیا در مسیر درست حرکت میکنم یا خیر. این آزمونها کمک میکنند پیشرفت و میزان یادگیری واقعیام را دقیقتر بسنجیم.
از کدام کارنامههای جعبهابزار کارنامه استفاده میکنید و چرا؟
بیشتر از کارنامه اشتباهات استفاده میکنم؛ چون باعث میشود اشتباهات آزمون قبل را دقیق ببینم و آنها را دوباره تکرار نکنم. بررسی اشتباهات کمک زیادی به پیشرفت من میکند
آیا مطابق برنامه دو هفتهای درس میخوانید؟ برای پوشش تفاوتهای راهبردی چه میکنید؟
بله، تا حد امکان مطابق برنامه پیش میروم. برای جبران تفاوتهای راهبردی، معمولاً تست بیشتر حل میکنم و ساعت مطالعهام را افزایش میدهم تا بتوانم از این دو هفته بهترین استفاده را بکنم
برنامهریزی مطالعاتی شما چگونه است؟ روزانه، هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
برنامهریزی من بیشتر روزانه است. هر روز دقیق مینویسم که چند ساعت درس خواندهام و چه مباحثی را مطالعه کردهام. این کار باعث میشود روند پیشرفتم را ببینم و برای روزهای بعد ساعت مطالعهام را افزایش بدهم.
نقاط قوت شما کدام درسها هستند و روش مطالعهتان چگونه است؟
نقاط قوت من درسهای ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. معمولاً این درسها را چند دور مطالعه میکنم و سپس تستهای متنوع و با سطحهای مختلف حل میکنم. تکرار و تست زیاد باعث شده در این درسها قویتر شوم.
آیا درسی بوده که ابتدا ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، در سال نهم درس ادبیات برایم سخت بود؛ اما با حل تستهای بیشتر، یادگیری معنی واژگان، تاریخ ادبیات و تمرینهای مداوم، توانستم آن را به یکی از درسهای بهتر خود تبدیل کنم
تاکنون در آزمونهای کانون غیبت کردهاید؟ دلیل آن چه بوده است؟
خیر، هیچوقت غیبت نکردهام. همیشه خود را موظف دانستهام که در آزمونها شرکت کنم، چون تداوم مهمترین عامل پیشرفت است
تحلیل آزمون را چه زمانی انجام میدهید و روش تحلیل شما چیست؟
معمولاً ۳ تا ۴ روز بعد از آزمون تحلیل را انجام میدهم. همه سؤالات—چه درست، چه غلط—را بررسی میکنم تا روشهای مختلف حل مسئله را یاد بگیرم. این کار باعث میشود هر بار بهتر و دقیقتر شوم
از کدام منابع آموزشی بیشترین استفاده را کردهاید و چگونه؟
بیشتر از کتابهای سهسطحی استفاده میکنم. بعد از هر درس، از این کتابها تستهای زیادی میزنم تا مطالب را تثبیت کنم. همچنین گاهی از منابع دیگر برای تنوع تستها بهره میبرم.
آیا تکمیل دفتر برنامهریزی برای شما مفید بوده است؟
بله کاملاً. با تکمیل دفتر برنامهریزی متوجه میشوم هر روز و هر هفته چقدر درس خواندهام و این موضوع باعث میشود برای هفتههای بعد عملکردم را بهبود ببخشم
نقش آموزشی خانواده بهویژه پدر و مادر در این سالها چگونه بوده است؟
خانوادهام مخصوصاً مادرم همیشه من را تشویق میکردند. هر زمان خسته یا بیانگیزه میشدم، با دادن روحیه و انگیزه باعث میشدند دوباره با انرژی ادامه بدهم. حمایت آنها نقش بزرگی در پیشرفت من داشته است.
آیا دستاورد یا مهارت غیردرسی دارید؟
بله، من ورزش والیبال را به صورت مداوم انجام میدهم و این ورزش به من انرژی، روحیه و نظم بیشتری داده است
وقتی خسته میشدید یا انگیزهتان کم میشد، چه کار میکردید؟
معمولاً با مادرم صحبت میکردم. او با حرفها و حمایتهایش به من انگیزه میداد و باعث میشد دوباره با تمرکز کامل درس بخوانم و ادامه بدهم.
معمولاً با چه کسی رقابت میکنید؟
هم با خودم رقابت میکنم، هم با دوستانم، هم برای نمره، تراز و ساعت مطالعه تلاش میکنم. همیشه سعی میکنم در همه این موارد بهترین عملکرد را داشته باشم.
کدام بخش مجله آزمون برای شما جالبتر است؟
بیشتر بخش مصاحبه رتبهبرترها را دوست دارم؛ چون باعث میشود انگیزه بگیرم و از روشهای آنها در درس خواندن خودم استفاده کنم
