نام و نام خانوادگی : ریحانه میرزاجانی
پایه تحصیلی : منحصرا زبان
استان و شهر : خوزستان، بندرماهشهر
از چه سالی عضو کانون قلم چی بوده اید و تقریبا در چند آزمون شرکت کرده اید: از سال دهم در تمام آزمون های کانون قلم چی شرکت کردم.
تحصیلات و شغل پدر : فوقلیسانس، کارمند پتروشیمی
تحصیلات و شغل مادر : لیسانس، خانهدار
مصاحبه گر : مرضیه حمزه زاده
- چه عاملی باعث شد تصمیم بگیرید به طور جدی و پیوسته در آزمونهای کانون شرکت کنید؟
با توجه به توصیههای مشاورم درباره سطح علمی بالای آزمونهای قلمچی و تاثیر چشمگیر آنها در نتیجه کنکور، تصمیم گرفتم به صورت منظم در این آزمونها شرکت کنم. معتقدم شرکت مستمر در آزمونها نه تنها سطح علمی را میسنجد، بلکه به مدیریت زمان، عادت به فضای آزمون و شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک میکند.
- وفاداری به "برنامه راهبردی" کانون چه نقشی در موفقیت شما داشت؟ چگونه برای شخصیسازی این برنامه و مدیریت زمان خود اقدام کردید؟
وفاداری به برنامه راهبردی کانون نقش بسیار مهمی در سازماندهی مطالعه من داشت. این برنامه چارچوب کلی و تقسیمبندی مباحث را مشخص میکرد و باعث نظم بخشیدن به مطالعهام شد. برای شخصیسازی برنامه، زمان بیشتری به دروسی که ضعف داشتم (مانند واژگان) اختصاص دادم و بخشهای تستی را همسو با آزمونهای گذشته کانون زمانبندی کردم.
- روش دقیق شما برای "تحلیل آزمون" بعد از هر آزمون چگونه بود؟
تحلیل آزمون را در دو مرحله انجام میدادم:
- تحلیل نکتهای: بررسی تکتک سوالات و یادداشت نکات مهم در دفتر تحلیل
- تحلیل عملکردی: شناسایی دلایل اشتباهات و تعیین راهکارهای اصلاحی
این کار به تثبیت مطالب و پیشرفت تدریجی من کمک زیادی کرد
- مهمترین درسی که از یک کارنامه شکست خورده گرفتید، چه بود؟
متوجه شدم تحلیل دقیق کارنامه یکی از مراحل حیاتی پیشرفت است. بدون تحلیل ریشهای، تکرار اشتباهات اجتنابناپذیر است. بنابراین اختصاص زمان به تحلیل و اصلاح روش مطالعه، تاثیر شگرفی در بهبود نتایجم داشت.
روش قدیم: مطالعه پراکنده و بدون مرور منظم
روش جدید: مطالعه ساختاریافته، یادگیری در متن و مرور منظم این تغییر روش باعث شد درصدم از ۶٪ به ۴۵٪ برسد
- تعادل شما بین "مطالعه عمقی" و "تست زنی" چگونه بود؟ معمولاً چند درصد از زمان مطالعه خود را به تست زنی (مخصوصاً زماندار) اختصاص میدادید؟
با توجه به اینکه در ماههای ابتدایی مطالعه هستم، ۵۵٪ زمان را به مطالعه عمقی و ۴۵٪ را به تستزنی اختصاص میدهم. در هر جلسه مطالعه نیز بخشی را به تستزنی تمرینی اختصاص میدهم.
- برنامه و روش اصلی شما برای جمعبندی و تثبیت مطالب در هفته دوم (فاصله بین دو آزمون) چه بود؟ مثلاً آیا از ابزار خاصی مثل دفتر برنامه ریزی یا آزمونهای گذشته استفاده میکردید؟
از دفتر برنامهریزی برای تعیین اهداف روزانه استفاده میکردم و آزمونهای سالهای گذشته کانون را مرور و تحلیل میکردم. همچنین مرورهای کوتاه و منظم برای تثبیت مطالب داشتم.
- آیا مهارت یا دستاورد غیردرسی (مثل موسیقی، ورزش، هنر و...) دارید؟ فکر میکنید این فعالیت چقدر به موفقیت درسی شما کمک کرد؟
بله، به صورت منظم موسیقی کار میکنم. این فعالیت به کاهش استرس کنکور و بهبود تمرکزم کمک میکند و پس از تمرین موسیقی با ذهن آرامتری مطالعه میکنم.
- اگر بخواهید فقط یک توصیه به یک دانشآموز متوسط بکنید که بتواند مانند شما نتیجه بگیرد، آن توصیه چیست؟
تحلیل را جدی بگیرید. از هر سوال نکات استخراج کنید و آنها را یادداشت نمایید. بررسی دلایل اشتباهات و طراحی تمرینهای هدفمند برای رفع آنها، بیشترین تاثیر را در پیشرفت شما خواهد داشت.
- مدرسه و معلمهای شما چه نقشی در موفقیتتان داشتند؟ آیا برنامه مدرسه را با برنامه راهبردی کانون تلفیق میکردید؟
مدرسه و معلمان نقش حمایتی و تقویتی مهمی داشتند. برنامه مدرسه را با برنامه راهبردی کانون تلفیق میکردم تا هم از مباحث مدرسه عقب نمانم و هم طبق برنامه آزمون پیش بروم.
- به طور کلی، اگر بخواهید سهم مدرسه و کانون را در موفقیتتان به درصد بیان کنید، چقدر برای هرکدام در نظر میگیرید؟توضیح دهید.
کانون با آزمونهای منظم و برنامه راهبردی سهم بیشتری در آمادهسازی و ارزیابی داشت، در حالی که مدرسه نقش مهمی در آموزش پایه و رفع اشکال روزمره ایفا کرد. هر دو به صورت مکمل در موفقیت من تاثیرگذار بودند.
