گفتگو با امیر محمد بختیاری ، قهرمان پیوستگی دهم ریاضی

گفتگو با امیر محمد بختیاری ، قهرمان پیوستگی در مقطع دهم ریاضی

گفتگو با امیر محمد بختیاری ، قهرمان پیوستگی دهم ریاضی

نام و نام خانوادگی: امیر محمد بختیاری

پایه: دهم رشته ریاضی

نام شهر و استان: تهران - تهران

شغل مادر: دبیر

شغل پدر: آزاد

سال های حضور در کانون : 3 سال

میانگین تراز: 6200

نام مصاحبه گر: مهدی مسلمانی


۱) شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

«آشنایی من با کانون فرهنگی آموزش (قلمچی) از طریق توصیه مادرم و همچنین مشاهده تبلیغات گسترده و هدفمند این مجموعه صورت گرفت. مادرم با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی آموزشی و نقش مؤثر آزمون‌های منظم در پیشرفت تحصیلی، عضویت در کانون را پیشنهاد دادند.


۲) در آزمون ها به صورت حضوری شرکت می کنید یا آنلاین؟ چرا؟           

 در حدود ۹۰ درصد مواقع، در آزمون‌های کانون قلم‌چی به صورت حضوری شرکت می‌کنم. حضور در فضای آزمون حضوری به من کمک می‌کند تا شرایط واقعی کنکور را تجربه کرده و تمرکز بیشتری داشته باشم. همچنین، این نوع آزمون‌ها باعث افزایش نظم و تعهد من نسبت به برنامه‌ریزی درسی می‌شود. تنها در موارد معدودی , حدود ۱۰ درصد مواقع—که به دلایل شخصی یا به دلیل داشتن امتحان های مدرسه یا سفر به شهرستان امکان حضور فیزیکی در حوزه آزمون را نداشته‌ام، به صورت آنلاین در آزمون شرکت کرده‌ام تا از برنامه آزمون‌ها عقب نمانم و استمرار مطالعاتم حفظ شود.


۳) آیا دقیقا مطابق برنامه ی راهبردی آزمون های قلمچی حرکت می کنید؟ چگونه برای دوهفته بین آزمون ها برنامه ریزی می کنید؟

تقریباً مطابق برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های قلمچی پیش می‌روم، اما به دلیل پیشروی سریع‌تر مدرسه، ابتدا مباحث تدریس‌شده را مرور می‌کنم تا از کلاس عقب نمانم. سپس با توجه به سرفصل‌های آزمون، تست‌های جمع‌بندی را برای مباحث مربوطه حل می‌کنم. در فاصله‌ی دوهفته‌ای بین آزمون‌ها، برنامه‌ریزی‌ام شامل مرور مفهومی، تست‌زنی هدفمند و جمع‌بندی نهایی است. ابتدا مباحث جدید را یک دور مرور کرده و نکات مهم را یادداشت می‌کنم. سپس با تست‌های سطح‌بندی‌شده و تحلیل پاسخ‌ها، نقاط ضعفم را شناسایی می‌کنم. در پایان، با آزمون شبیه‌سازی‌شده و مرور خلاصه‌ها، آمادگی‌ام را برای آزمون اصلی تکمیل می‌کنم.


۴) آیا از دفتر برنامه ریزی استفاده میکنید؟ استفاده از آن چه تأثیری در بازدهی مطالعاتی شما دارد؟

بله، از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کنم و نقش بسیار مؤثری در نظم‌دهی به مطالعاتم دارد. با ثبت دقیق ساعات مطالعه، مباحث مرورشده و تست‌های حل‌شده، می‌توانم روند پیشرفتم را ارزیابی کنم. این کار باعث می‌شود نقاط ضعفم را سریع‌تر شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی هدفمندتری داشته باشم. همچنین، استفاده از دفتر برنامه‌ریزی به من کمک می‌کند تا تعهد بیشتری نسبت به اهداف مطالعاتی‌ام داشته باشم. حس پیگیری و ثبت منظم فعالیت‌ها، انگیزه‌ام را برای ادامه‌ی مسیر تقویت می‌کند. در مجموع، بازدهی مطالعاتی‌ام با استفاده از این ابزار به‌طور محسوسی افزایش یافته است.


۵) روشی که برای تحلیل آزمون ها به کار می برید چگونه است؟ آیا همه ی سوالات را تحلیل می کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می کنید؟                                                    در در تحلیل آزمون‌ها، تمرکزم بر بررسی دقیق سؤالاتی است که پاسخ اشتباه داده‌ام یا بدون پاسخ رها کرده‌ام. ابتدا علت اشتباه را شناسایی می‌کنم؛ اینکه ناشی از بی‌دقتی، ضعف مفهومی یا ناآشنایی با تیپ سؤال بوده است. سپس با مراجعه به پاسخ‌نامه تشریحی و منابع آموزشی، نکات کلیدی هر سؤال را یادداشت می‌کنم. این روش باعث می‌شود نقاط ضعفم هدفمند شناسایی و برطرف شوند. تحلیل همه‌ی سؤالات را ضروری نمی‌دانم، چون تمرکز بر اشتباهات بازدهی بیشتری دارد. در نهایت، تست‌های مشابه را مجدد حل می‌کنم تا مطمئن شوم اشکال رفع شده است.


6)به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت مطالعه می کنید؟ چه تعداد تست کار می کنید؟ 

 به طور میانگین در روزهای مدرسه حدود 4 الی 5 ساعت و روز های تعطیل حدودا 7 ساعت درس هایم را می خوانم , و شیمی و ریاضی بیشتر تست حل می کنم , ولی متاسفانه در درس فیزیک  تست کمتری کار می کنم , اما در تلاشم تا در درس فیزیک نیز تست بیشتری حل کنم .


7) کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟

نقطه قوت من در درس شیمی و پس از آن ریاضی است. در هر دو درس، روش مطالعاتی‌ام بر پایه‌ی یادگیری فعال و تمرین مستمر بنا شده است. ابتدا در کلاس با دقت به تدریس معلم گوش می‌دهم و هم‌زمان جزوه‌برداری می‌کنم تا نکات مهم را ثبت کنم. پس از کلاس، جزوه‌ها را مرور کرده و مفاهیم را تثبیت می‌کنم. سپس با حل تست‌های متنوع، تسلط خود را بر مباحث افزایش می‌دهم. این روند باعث می‌شود هم درک مفهومی داشته باشم و هم آمادگی لازم برای آزمون‌های تستی را کسب کنم.


8) آیا درسی هست که در آن ضعف داشتید وبا تغییر روش مطالعه آنرا به نقطه قوت تبدیل کرده باشید ؟کدام درس؟چگونه؟ 

در حال حاضر، درس فیزیک یکی از نقاط ضعف من محسوب می‌شود. پیچیدگی مفاهیم و وجود تست‌های  دشوار در آزمون‌ها باعث شده که عملکردم در این درس رضایت‌بخش نباشد.برای بهبود وضعیت، تلاش می‌کنم ابتدا مفاهیم پایه‌ای را با دقت بیشتری مطالعه کنم و از منابع آموزشی معتبر برای درک بهتر مطالب استفاده نمایم. همچنین، با تمرکز بر حل تست‌های متنوع و بررسی پاسخ‌های تشریحی، سعی دارم مهارت خود را در تحلیل سؤالات و انتخاب گزینه‌ی صحیح افزایش دهم.


9) از کدام کتابهای کانون استفاده می کنید؟ چرا؟

از کتابهای آبی وسه سطحی استفاده میکنم, از میان کتاب‌های کانون، بیشتر از کتاب آبی استفاده می‌کنم؛ زیرا این کتاب دارای درسنامه‌های کامل، تست‌های طبقه‌بندی‌شده و پوشش مناسبی از مباحث هر درس است. درسنامه‌های آن به من کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنم و تست‌های متنوعش باعث افزایش تسلطم در حل مسائل می‌شود. در مقایسه با سایر منابع، کتاب آبی برایم کاربردی‌تر و قابل اتکاتر بوده است. از کتاب سه‌سطحی نیز استفاده می‌کنم، اما به‌صورت محدودتر؛ معمولاً برای مباحثی که نیاز به تست‌های چالشی‌تر دارند. تمرکز اصلی‌ام روی کتاب آبی است چون هم برای یادگیری و هم برای جمع‌بندی مناسب است.


10) آیا پدر یا مادرتان نتایج آزمون را می بینند؟ بیشتر کدامیک از اولیا پیگیر امور درسی شما هستند؟در صورت افت، خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارید؟                                              بله، مادرم به‌صورت منظم نتایج آزمون‌هایم را بررسی می‌کند و پیگیر وضعیت تحصیلی من است.در مواقعی که دچار افت تحصیلی می‌شوم، طبیعی هست ناراحت بشوم ، ولی پدر و مادرم من را حمایت و تشویق می کنند .


Menu