نام و نام خانوادگی: امیرمهدی زارع نژاد
مقطع و پایه: دهم ریاضی
شمارنده: 531000948
نام شهر و استان: تهران
مصاحبه گر: محمدرضا عجمی
دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
حضور مداومم در آزمونهای کانون به خاطر ارزیابی دقیق پیشرفتم و آمادگی برای چالشهای واقعی مثل امتحانات نهایی و کنکوره. هر آزمون مثل یک چکپوینت عمل میکنه و به من نشون میده کجا قویام و کجا نیاز به تلاش بیشتر دارم، مثلاً در دروس حفظی مثل تاریخ. این پیوستگی، انگیزهام رو حفظ میکنه و از عقب افتادن جلوگیری میکنه، چون میدونم بدون حضور منظم، نمیتونم سطحم رو با رقبا مقایسه کنم و بهبود پیدا کنم.
مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
به نظرم، مهمترین ویژگی آزمونهای کانون، شبیهسازی واقعی کنکور با سوالات استاندارد و جامعه آماری بالاست که جو رقابتی سالمی ایجاد میکنه. این کار به ما اجازه میده خودمون رو در برابر هزاران دانشآموز دیگه بسنجیم و نقاط ضعف رو زود شناسایی کنیم، مثلاً در حل مسائل پیچیده فیزیک. این ویژگیها، آزمون رو به ابزاری عملی برای رشد تبدیل میکنن، نه فقط یک امتحان ساده.
اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
تراز اولم در کانون ۴۲۰۰ بود، که نشوندهنده پایه ضعیفم در دروس پایهای مثل ریاضی بود، اما حالا به تراز ۶۵۰۰ رسیدم و هدفم عبور از ۷۰۰۰ه. دلیل اصلی پیشرفتم، تحلیل منظم آزمونها و تمرکز روی تستزنی هدفمنده؛ مثلاً، بعد از هر آزمون، اشتباهات رو برطرف میکردم و برنامهام رو تنظیم میکردم، که این کار تسلطم رو گامبهگام افزایش داد و اعتمادبهنفسم رو بالا برد.
برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتید؟
بله، همیشه با والدینم مشورت میکنم، چون تجربیاتشون در مدیریت زمان و اولویتبندی دروس مثل زیستشناسی، راهنماییهای عملی میده. همچنین، از پشتیبان کانون کمک میگیرم که برنامههای شخصیسازیشده پیشنهاد میکنه و نقاط ضعفم رو دقیق تحلیل میکنه. این حمایتها، مثل یک تیم پشتیبان عمل کردن و پیشرفتم رو سریعتر کردن، چون تنهایی سختتر بود.
بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتید؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟
بله، شرکت در آزمونهای کانون مستقیماً به رشد درسیام در مدرسه کمک کرد و نمرههام رو از متوسط به عالی برد. آزمونها من رو جلوتر از برنامه مدرسه نگه میداشتن، مثلاً در شیمی، مفاهیم رو زودتر مسلط میشدم و امتحانات کلاسی برام آسونتر بود. از کتابهای تستی کانون برای تمرین استفاده میکردم که درک عمیقتری بهم داد و اعتمادبهنفسم رو در بحثهای کلاسی افزایش داد.
همانگونه که می دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می کنند. به نظر شما مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
مهمترین ویژگی برنامه راهبردی کانون، همگامی کاملش با سرفصلهای مدرسه و آزمونهای رسمیه، که باعث میشه حتی دانشآموزان غیرعضو هم ازش بهره ببرن. این برنامه جامع، اولویتها رو مشخص میکنه و از پراکندگی جلوگیری میکنه، مثلاً با تقسیمبندی هفتگی دروس مثل ادبیات، موفقیت در امتحانات مدرسه رو تضمین میکنه و یادگیری رو منظم و مؤثر نگه میداره.
چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
برنامه مدرسه و راهبردی کانون تفاوت کمی دارن و هر دو روی دروس اصلی تمرکز دارن، اما برنامه کانون کمی پیشرفتهتره و تستزنی بیشتری داره. برای هماهنگی، برنامه مدرسه رو پایه قرار میدم و عناصر کانون مثل مرور هفتگی رو بهش اضافه میکنم؛ مثلاً، بعد از کلاسهای مدرسه، زمان رو برای تستهای کانون اختصاص میدم تا همیشه یک قدم جلوتر باشم و فشار امتحانات رو مدیریت کنم.
برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه ریز یهای خود چه تغییراتی ایجاد کرده اید؟
برای رسیدن به تراز فعلی، تستزنی رو از ۵۰ به ۱۰۰ سوال روزانه افزایش دادم و مطالعه مفهومی رو با خلاصهنویسی ترکیب کردم تا مفیدتر بشه. مثلاً، در جغرافیا، زمان مرور رو بیشتر کردم و از فلشکارتها استفاده کردم. این تغییرات، تمرکزم رو روی کیفیت افزایش داد و اشتباهات رو کاهش داد، که مستقیماً ترازم رو صعودی کرد.
از کدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده می کنید یا کرده اید؟ مهم ترین ویژگي هاي این كتاب هایي كه استفاده كردید را توضیح دهید؟
من از کتابهای آبی، سه سطحی و تابستان استفاده میکنم، چون هر کدوم ویژگیهای منحصربهفردی دارن. کتاب آبی با سوالات سطح بالا و تحلیل دقیق، تسلط عمیق میده؛ سه سطحی، پیشرفت گامبهگام از آسان به سخت رو فراهم میکنه و برای مباحث پایه مثل فیزیک عالیه؛ تابستان هم پوشش پیشخوانی رو با مثالهای عملی داره. این کتابها، یادگیری رو شخصی و مؤثر نگه میدارن و آمادگی کامل برای آزمونها ایجاد میکنن.
آیا دفتر برنامه ریزي دارید؟ دفتر برنامه ریزي چه كمكي به شما كرد و مهم ترین ویژگی آن چیست؟
بله، دفتر برنامهریزی شخصی دارم و هر روز بهروزرسانیش میکنم. این دفتر، نظم رو به مطالعهام آورد و کمک کرد اهداف هفتگی مثل پوشش دو فصل زیست رو پیگیری کنم. مهمترین ویژگیش، ردیابی پیشرفت و تنظیم سریع انحرافاته، که بهرهوریام رو افزایش داد و حس مسئولیت رو در من تقویت کرد.
روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود؟
بررسی کارنامهها رو از روز بعد آزمون شروع میکنم و هر درس رو در روزهای جداگانه تحلیل میکنم؛ مثلاً، جمعهها ریاضی، شنبهها زبان. اشتباهات رو دستهبندی میکنم، دوباره حل میکنم و نکات کلیدی رو یادداشت میکنم. این روش، الگوهای ضعف رو آشکار کرد و استراتژیهای بعدیام رو بهبود بخشید.
زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟
زمان آزمونها رو با تمرینهای شبیهسازیشده مدیریت میکنم؛ مثلاً، قبل از آزمون، یک جلسه کامل زماندار میزنم تا عادت کنم. در روز آزمون، سوالات رو اولویتبندی میکنم – آسانها اول – و زمان رو به بخشها تقسیم میکنم تا وقت اضافه برای بازبینی داشته باشم و استرس رو کنترل کنم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
دستاورد اصلیم، کسب عنوان قهرمان پیوستگی و پیشرفت چشمگیر در دروس مثل اقتصاد بود، که نمرههام رو ۲۵ درصد افزایش داد. آزمونها، نه تنها دانشم رو عمیقتر کردن، بلکه مهارتهای مدیریت استرس و برنامهریزی رو بهم یاد دادن و من رو برای موفقیتهای بزرگتر آماده کردن.
آیا در نیم سال اول پیشرفت درسی داشتید؟ در چه درسی؟ با چه روشی؟
بله، در نیم سال اول، در درس فیزیک پیشرفت زیادی داشتم و درصد آزمونهام از ۶۰ به ۸۵ رسید. روشم، مطالعه درسنامههای تصویری و حل ۷۰ تست هفتگی بود، که مفاهیم رو عملی کرد و تسلطم رو افزایش داد.
با آغاز نیم سال دوم چه تغییراتی در برنام ه تان ایجاد خواهید کرد؟ چرا؟
در نیم سال دوم، برنامهام رو دقیقتر با راهبردی کانون همخوان میکنم و زمان تستزنی رو ۲۰ درصد بیشتر میکنم. این تغییرات، به خاطر حجم بالاتر مطالب مثل شیمی پیشرفتهست، تا در هر دو محیط مدرسه و کانون، عملکرد برتر داشته باشم و ترازم رو پایدار نگه دارم.
