نام و نام خانوادگی: آرینا صفوی نائینی
پایه: هفتم
نام شهر و استان: تهران
تعداد سال های حضور در کانون: ۲ سال
شغل و تحصیلات مادر: متخصص زنان و زایمان
شغل و تحصیلات پدر: متخصص بیهوشی
مصاحبهگر : مهسا صالح
هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟
ابتدا برای آزمون تیزهوشان شرکت کرده ام و هم اکنون برای تقویت درسی و پیشرفت بیشتر در مدرسه ام که جزو مدارس برتر است شرکت میکنم زیرا سوالات آزمون تشابه زیادی با سوالات آنجا دارد.
دلیل شرکت شما در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چیست؟
«شرکت در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال به من کمک میکند تا هم شرایط واقعی آزمون را تجربه کنم و مدیریت زمان و استرسم را کاهش بدهم، هم با تحلیل کارنامه بتوانم نقاط قوت و ضعفم را شناسایی کنم. همچنین آزمونهای مشابه پارسال امکان مقایسهی دقیقتر با رقبا و بررسی روند پیشرفتم را فراهم میکند و باعث میشود هدفگذاری واقعبینانهتری برای ادامه مسیر داشته باشم.»
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟
«پیوستگی در آزمونها باعث شد مطالعهام منظمتر شود و طبق برنامه پیش بروم. با شرکت مداوم در آزمونها توانستم نقاط ضعفم را شناسایی و برطرف کنم و نتیجه تلاشهایم را در ترازها ببینم. این استمرار انگیزهام را بیشتر کرد و موجب شد هر بار نسبت به آزمون قبلی بهتر عمل کنم و تراز من به تدریج پیشرفت کند.»
در آزمون ها حضوری شرکت میکنید یا حضوری؟ چرا؟
«من در آزمونها به صورت آنلاین شرکت میکنم، چون این روش هم صرفهجویی در وقت رفتوآمد دارد و هم راحتتر میتوانم در شرایط خودم آزمون بدهم.
شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشت؟
«شرکت در این آزمونها باعث شد مطالب مدرسه را منظمتر بخوانم و همیشه آمادهتر سر کلاسها حاضر شوم. همچنین با تحلیل آزمونها نقاط ضعفم مشخص شد و توانستم آنها را در درسهای مدرسه برطرف کنم. در نتیجه نمرات مدرسهام بهتر شد و با اعتمادبهنفس بیشتری در امتحانات شرکت کردم.»
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟
«بله، مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنم. ابتدا مباحث مشخصشده در برنامهی راهبردی را به قسمتهای کوچکتر تقسیم میکنم و برای هر روز حجم مشخصی از مطالعه و تستزنی در نظر میگیرم. در دو هفتهی بین آزمونها ابتدا مرور درسهای جدید را انجام میدهم و بعد زمانهایی را به مرور درسهای قبلی و رفع اشکال اختصاص میدهم. در پایان هر هفته هم یک جمعبندی کوتاه و آزمون شخصی از خودم میگیرم تا مطمئن شوم مباحث را کامل یاد گرفتهام.»
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
«بله، دفتر برنامهریزی دارم و آن را تکمیل میکنم. تکمیل دفتر به من کمک میکند تا مطالعهام منظم شود، روند پیشرفت خود را ببینم و هر روز اهداف مشخصی داشته باشم. همچنین با نوشتن برنامه و تحلیل روزانه، نقاط ضعفم را بهتر شناسایی و برای جبران آنها اقدام می کنم.
کتاب خودآموزی دارید؟ چگونه آن را تکمیل می کنید؟
«بله، کتاب خودآموزی دارم و آن را تکمیل میکنم. تکمیل این کتاب باعث شده مرور مطالب و تمرینهای مهم برایم سازماندهی شده و هدفمند شود. با ثبت دقیق نقاط ضعف، اشتباهها و مباحثی که در آنها شک داشتهام، توانستم با مرور و تمرین مداوم آنها را برطرف کنم. این روند باعث شده در درسها و آزمونها عملکردم بهبود یابد و یادگیری عمیقتر و پایدارتر شود.»
از کدام کتاب های کانون استفاده میکنید؟
«من در پایههای پنجم و ششم از کتابهای سهسطحی، مجموعههای طبقهبندی شده و کتاب اشتباهات متداول استفاده میکردم، هم برای علوم، هم فارسی، هم مطالعات و هم ریاضی. در ششم هم همین روند را ادامه دادم، اما علاوه بر آن، کتاب دوازده آزمون جامع تیزهوشان و کتاب بیست آزمون سرعت دقت را داشتم که کتابهایشان تمرینهای دقیق و متنوع داشت. این کتابها و آزمونها به من کمک کردند مطالعهام منظم باشد و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسم.»
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
«تحلیل آزمون را به صورت مرحلهای انجام میدهم. ابتدا پاسخهای صحیح و غلط خود را بررسی میکنم و اشتباهاتم را شناسایی میکنم. سپس علت اشتباهها را پیدا میکنم، مثل کمتوجهی، فراموشی یا ضعف در مبحث خاص. بعد مرور درسها و تمرین بیشتر روی نقاط ضعف را انجام میدهم و در کتاب خود آموز مینویسم تا در آزمونهای بعدی عملکرد بهتری داشته باشم. این روش باعث میشود یادگیری من عمیقتر و مستمر باشد.»
نقش پشتیبان در پیشرفت شما چه بوده است؟
«پشتیبان نقش مهمی در پیشرفت من داشته است. او با بررسی برنامه و نتایج آزمونهایم، نقاط ضعف و قوتم را مشخص میکند و راهنماییهای مناسبی برای رفع اشکال و مرور مطالب ارائه میدهد. همچنین با انگیزه دادن و پیگیری منظم برنامهها، باعث شده است مطالعهام منظمتر و هدفمندتر شود و در درسها و آزمونها پیشرفت کنم.»
برنامه شما برای ترم یک چیست؟
«برنامه من برای ترم یک این است که طبق برنامه راهبردی پیش بروم، درسها را منظم بخوانم و مرور مستمر داشته باشم. هر هفته پس از مطالعه، تمرینها و تستهای مربوط را حل میکنم و با تحلیل کارنامه، نقاط ضعفم را شناسایی و برطرف میکنم. همچنین برای آزمونهای هر دو هفته برنامهریزی میکنم تا با تمرین مستمر و مدیریت زمان، پیشرفت قابل مشاهدهای در تراز و یادگیری خود داشته باشم.»
