گفت وگو با دانیال اسلامیان رتبه 390 منطقه دو در کنکور سراسری 1404

مهم‌ترین ویژگی من پشتکار و استمرار بود. حتی در روزهایی که خسته یا بی‌انگیزه می‌شدم، باز هم سعی می‌کردم حداقل بخشی از برنامه‌ام را اجرا کنم.

گفت وگو با دانیال اسلامیان رتبه 390 منطقه دو در کنکور سراسری 1404

نام و نام خانوادگی:دانیال اسلامیان

رتبه : 390 منطقه دو

نام شهر و استان : نجف آباد ـ اصفهان

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : 2 سال ـ بیش از 70 آزمون اصلی و مکمل

 

مصاحبه‌گر : حسین رضایی

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

شرکت در آزمون‌های کانون برای من فرصتی بود تا علاوه بر آشنایی با شرایطی شبیه به کنکور اصلی، نقاط ضعف و قوت خود را به‌طور دقیق شناسایی کنم. این آزمون‌ها باعث شدند نظم مطالعاتی من افزایش پیدا کند، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشم و بتوانم روند پیشرفتم را به شکل عددی و عینی مشاهده کنم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، من در هیچ‌یک از آزمون‌ها غیبت نکردم. باور داشتم که هر جلسه آزمون، بخشی از مسیر اصلی است و غیبت در آن، مانند رها کردن یک پله در مسیر صعود است. همین پایبندی باعث شد که حتی در روزهایی که آمادگی کامل نداشتم، باز هم در جلسه آزمون حاضر شوم تا تجربه‌ای ارزشمند به دست آورم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون‌ها سبب شد که مطالعه من شکل منظم و پیوسته به خود بگیرد. هر آزمون برای من یک موعد مشخص بود که مرا وادار می‌کرد طبق برنامه حرکت کنم و تعللی در کار نباشد. این نظم پیوسته، پایه‌های پیشرفت من را مستحکم ساخت.

 

 آیا روش بازیابی را می‌شناسید؟ در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

بله، با روش بازیابی آشنا هستم. من بیشتر در درس‌های ریاضی و فیزیک از این روش بهره گرفتم؛ یعنی پس از مطالعه، سعی می‌کردم بدون نگاه به منبع، خودم مطالب را بازگو و تمرین‌ها را حل کنم. این کار باعث شد یادگیری من عمقی‌تر شود و اعتماد به‌نفسم در مواجهه با مسائل افزایش یابد.

 

 آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانوادهچه کمکی به شما کرد؟

بله، در مقاطعی از سال افت تراز را تجربه کردم. در ابتدا کمی دچار نگرانی شدم، اما با بازبینی روش مطالعه و تمرکز بیشتر بر رفع نقاط ضعفم توانستم روند صعودی را دوباره آغاز کنم. خانواده‌ام در این مسیر با ایجاد آرامش روانی و دلگرمی، به من کمک کردند که انگیزه‌ام را از دست ندهم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کردید؟

نقطه قوت من درس ریاضی و فیزیک بود. روش مطالعه‌ام برای این دو درس شامل خلاصه‌نویسی مفاهیم اصلی، حل تست‌های طبقه‌بندی‌شده و تمرین مداوم بود. معمولاً در مدرسه و آزمون‌های کانون در این درس‌ها نمره و تراز بالایی کسب می‌کردم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله، در ابتدای کار درس شیمی برای من دشوار بود. اما با تغییر روش مطالعه، یعنی استفاده از یادداشت‌برداری دقیق، مرورهای مکرر و تست‌های ترکیبی، توانستم این درس را به یکی از نقاط قابل‌قبول خود تبدیل کنم.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

 بله، توانستم سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهم و همین امر باعث شد زمان خود را مدیریت کنم.

 

 بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

بهترین درس من در کنکور فیزیک بود.روش‌های مطالعه من برای این درس: مرور دقیق جزوه و کتاب درسی ، حل تست‌های آموزشی برای تثبیت مفاهیم ،تمرین تست‌های زمان‌دار برای شبیه‌سازی شرایط کنکور ، تحلیل پاسخ‌های غلط و علامت‌گذاری سؤالات دشوار برای مرور دوباره بود

 

 کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس شیمی کمی فراتر از انتظار من سخت بود. در ابتدا دچار استرس شدم، اما با یادآوری تجربه آزمون‌های کانون توانستم آرامش خود را بازیابم و سؤال‌های ساده‌تر را جدا کرده و پاسخ دهم. در نهایت توانستم مدیریت نسبی بر شرایط داشته باشم.

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

طی سال بارها به رتبه فکر می‌کردم، اما تلاش می‌کردم تمرکز اصلی‌ام بر مسیر باشد، نه فقط نتیجه. خانواده‌ام تنها از من انتظار تلاش مستمر داشتند و هیچ‌گاه فشار غیرمنطقی وارد نکردند. برای مدیریت استرس، از روش‌هایی مثل تنفس عمیق، ورزش‌های سبک و استراحت‌های کوتاه در برنامه‌ام استفاده می‌کردم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهم‌ترین ویژگی من پشتکار و استمرار بود. حتی در روزهایی که خسته یا بی‌انگیزه می‌شدم، باز هم سعی می‌کردم حداقل بخشی از برنامه‌ام را اجرا کنم.

 

  فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

راستش، رتبه‌ام تقریباً نزدیک به پیش‌بینی‌های من بود، اما باز هم لحظه اعلام نتایج پر از هیجان و اضطراب بود. وقتی نتیجه را دیدم، ابتدا چند ثانیه به صفحه خیره شدم و بعد لبخند و اشک شوق با هم در صورتم جمع شد. خانواده‌ام هم در کنارم بودند و شادی آن لحظه هیچ‌گاه از یادم نخواهد رفت.

Menu