نام و نام خانوادگی: فرهاد رفیعی
رتبه کنکور ۱۴۰۴: ۸۹ منطقه ۱، ۱۹۰ کشوری
رشته و دانشگاه قبولی:
تراز کنکور: ۱۱۷۴۲
تراز سوابق تحصیلی: ۹۸۷۷
نام شهر و استان: مشهد، خراسان رضوی
میانگین تراز: ۶۷۰۰
سالهای حضور در کانون: ۱ سال
تعداد شرکت در آزمون: ۱۴ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: زیردیپلم، خانهدار
شغل و تحصیلات پدر: زیر دیپلم، برقکار
درصد دروس در کنکور ۱۴۰۴
کنکور تیر:
ریاضی: ۲۵%
علوم و فنون ادبی: ۵۳.۲۴%
علوم اجتماعی: ۹۱.۱۲%
روانشناسی: ۹۱.۱۲%
عربی: ۵۲.۶۷%
تاریخ و جغرافیا: ۶۶.۶۷%
فلسفه: 0
اقتصاد: ۷۳.۳۴%
تراز: ۱۰۱۲۱
کنکور اردیبهشت:
ریاضی: ۳۱.۶۷%
علوم و فنون ادبی: ۶۴.۴۵%
علوم اجتماعی: ۹۱.۱۲%
روانشناسی: ۸۲.۲۳%
عربی: ۴۵%
تاریخ و جغرافیا: ۸۵.۳۴%
فلسفه: ۶۰%
اقتصاد: ۶۴.۴۵%
تراز: ۱۱۷۴۲
مصاحبهگر: مهسا امیرحسینی
به چه دلیل خود را قهرمان تاب آوری معرفی کرده اید؟
من معتقدم تا وقتی امکان دویدن هست پیادهروی کردن کار اشتباهی است پس حتی بدون عجله، همواره میدوم.
در خانهی کوچکی به دنیا آمدم با خانواده صمیمی که از این شرایط سر خورده نبودم، به اعتقاد من زندگی در خانهای کوچکتر از ۴۰ متر با یک خواهر و برادر، صمیمت فزاینده ای ایجاد میکند چون هر بار که برخیزی تا کاری بکنی به ناچار با یکی از آنها برخورد میکنی و همین روبهرو شدن خود مایه مودت است!
یادش بخیر مادرم میگفت در دوران مدرسه پیشنهاد دادند بفرستیمت تیزهوشان، نفرستادیم چون مدرسه دور بود.
برای دبیرستان نیز میتوانستم به مدرسه نمونه دولتی بروم اما بخاطر شهریه بالا منصرف شدیم. در نهایت به مدرسه شاهد معراج رفتم که در این سال ها حکم خانهی دوم من را داشت البته در همانجا نیز سال دوازدهم در پس چند تاخیر برای پرداخت شهریه با مدیر صحبت کردم که پرداخت شهریه من را به آینده موکول کند که اگر رتبهی خوبی آوردم همان شهریه به عنوان جایزهی اش باشد، با این وجود مدرسه دور بود برای رفتن به آنجا نیاز بود دو خط اتوبوس عوض کنم، البته من در این راه بسیار دویدم! ایستگاه اتوبوس نزدیک خانهی ما صبح ها بسیار شلوغ بود، با اینکه میتوانستم خودم را به هر ضرب و زوری که شده جا کنم تا سوار اتوبوس شوم بسیاری از اوقات مسافت یک کیلومتری تا دو ایستگاه بعد جایی که اتوبوس کمی خالی تر میشد را میدویدم با این اندیشه که این کار من باعث میشود یک نفر بیشتر به مقصد خود برسد و من آنقدر با دویدن انس گرفته بودم که پیش میآمد اتوبوس اشباع شده باشد و بعد دو ایستگاه دویدن در پیاش سوار همان اتوبوس شوم!
من در هر سه سال دبیرستان در تابستان یا پاره وقت کار میکردم با پدر خود بصورت کمک برقکار مشغول بودم البته اگر از من بپرسید کار کردن چیست؟ میگویم کار مثل خورد و خوراک از لوازم بایسته زندگیست چون من به خوبی به یاد دارم اولین مزد من در دوران کودکی روزی ۲ هزار تومان بود و تا حالا که این رقم ۲۵۰ برابر شده هنوز هم کار میکنم، هرچند من هیچوقت خرج خانواده را ندادم ولی مصر بودم خرج خودم را داده باشم.
سال کنکور مشکلات تازهای داشت اما گفتن ندارد که برای من همه چیز مثل همیشه ساده بود! باید بدوی تا به مقصدت برسی، همین! بخاطر همین بود مهم نبود اگر کتاب های کمک درسی را قرض بگیرم، معلم خوبی نداشته باشم یا مجبور باشم صبح ها بعد طلوع آفتاب زمانی که خواهر و برادر خوابیده اند مطالعه کنم، من روزی در اوایل سال دوازدهم روی برگه دفتری نوشتم میخواهم رتبه زیر ۲۰۰ کنکور باشم و برای کسی که هدفی داشته باشد راهی رسیدن به آن نیز پیدا شدنیست.
اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟
از تراز ۶۴۶۷ به تراز ۷۲۶۹ رسیدم.
مهمترین دلیل این پیشرفت را چه میدانید؟
مطالعه و تلاش مستمر در طول سال تحصیلی باعث پیشرفت من شد و در نهایت مهارت پاسخگویی به آزمونهای جامع را کسب کردم.
شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمعبندی چه برنامهای اجرا کردید؟
بعد از نوروز تعداد زیادی آزمون جامع دادم و به تمام کنکورهای بعد از سال ۱۴۰۱ پاسخ دادم. آنها را تحلیل کردم و نکات مهم را نوشتم در کنار آن، سه سال تحصیلی را بهصورت سریع مرور کردم.
از چه زمانی جمعبندی را شروع کردید و روشتان چگونه بود؟
برای جمعبندی بخشی از کتاب درسی را مرور کردم، مثلاً نیمه اول کتاب جامعهشناسی سال دهم. سپس تستهای همان بخش را زدم و نکات مهم را تحلیل کردم. در کنار آن، کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای جامع را پاسخ دادم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
افزایش اطلاعات و استمرار در آزمونها باعث پیشرفت شد و قدرت حل مسئلهام را افزایش داد.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را تمرین و استفاده میکنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟
بله، در کنکور ابتدا سوالات را سریعتر حل کردم و در پایان با ۲۰ دقیقه زمان باقیمانده سوالات باقیمانده را پاسخ دادم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید؟
بله، گاهی برای آمادگی بیشتر و رفع اشکالات، آزمونهای مشابه پارسال را حل کردم و نکات را مرور کردم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید
از کارنامه ی اشتباهات ، کشوری استفاده کردم تا جایگاه خودم را بفهمم و اشتباهاتم را شناسایی کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصیسازی میکردید؟
مطالب را در بازهی زمانی کوتاه مطالعه کردم و با تستزنی به اشتباهاتم پی بردم. کتابها را از ابتدا تا انتها بهصورت خطی خواندم و به صورت مبحثی نخواندم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
بهجز ریاضی، همهی سوالات را پاسخ دادم. کوچکترین شک کافی بود تا پاسخ را در دفترچهی اشتباهاتم ثبت کنم و تمام اشتباهاتم را علتیابی کردم و بررسی کردم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید؟
تقریباً نیمی از زمانم را صرف مطالعه کردم و نیمی دیگر را صرف تستزنی و رفع اشکال کردم.

دفتر برنامهریزی داشتید؟
دفتر برنامهریزی را با برنامهی خودم شخصی سازی کردم.برنامهی درس خواندن را بهصورت هفتگی تنظیم کردم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابلملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
از تراز شهریورم راضی بودم و برای آزمون تیرماه طبق برنامه پیش رفتم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
درسهای دهم و یازدهم را در تابستان مطالعه کردم و در زمان جمعبندی اشکالاتم را اصلاح کردم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیمسال دوم گرفتید؟
زمان مطالعه را افزایش دادم و آزمونهای بیشتری شرکت کردم.
از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چگونه بین این دو تعادل ایجاد کردید؟
سوالات حفظی نهایی را تا کنکور تیر کمتر سراغ آنها رفتم. پیشنهاد میکنم قبل از کنکور از امتحانات نهایی غافل نشوید زیرا حفظ مطالب در شب امتحان آسان نیست.
فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید.
فکر میکردم رتبهام بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ باشد ولی وقتی رتبه ۱۹۰ کشوری را دیدم خوشحال شدم. خانوادهام نیز از دیدن نتیجه خوشحال شدند و من را تشویق کردند.
آیا از سایت کانون استفاده میکنید؟ کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
از سایت کانون استفاده کردم و بیشتر از بخش کارنامهها بازدید کردم. رتبههای سالهای گذشته را مشاهده کردم و مقایسه کردم.
قبل از کنکور از بخش کارنامهها استفاده کردم و بعد از آن از تخمین رتبه و کارنامههای سالهای پیش بهره بردم. این پایگاه داده برای انتخاب رشته بسیار کمککننده بود و من را راهنمایی کرد.
.
