نام و نام خانوادگی: دانیال شکانده
رتبه کنکور 1404: 675
رشته و دانشگاه قبولی:
تراز کنکور: تیر: 10607
تزاز کنکوراردیبهشت: 10494
تراز سوابق تحصیلی: 9339
نام شهر و استان: درگز، خراسان رضوی
میانگین تراز: 6798
سالهای حضور در کانون: 3 سال (یازدهم، دوازدهم و فارغالتحصیلی)
تعداد شرکت در آزمون: در سال دوازدهم 18 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: دیپلم ، خانهدار
شغل و تحصیلات پدر: دیپلم ، شغل آزاد
درصد دروس در کنکور 1404
کنکور اردیبهشت: زیست 75%، فیزیک 62%، شیمی 45%، ریاضی 66%، زمین 57%
کنکور تیر: زیست 78%، فیزیک 66%، شیمی 60%، ریاضی 33%، زمین 50%
مصاحبه گر: مهساامیرحسینی
به چه دلیل خودرا قهرمان تاب آوری معرفی کرده اید؟
در سال کنکور من از لحاظ سلامتی با مشکلاتی روبه رو شدم. به علت استرسها و نگرانیهایی که داشتم دچار عارضه شدم و استرس، نگرانیهای ناشی از دغدغه مالی، بیماری، باعث شد که در سال کنکور به مدت چند ماه از درس فاصله بگیرم این موضوع به طرز وحشتناکی تمرکز را از من گرفته بود.
اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟
در سال آخر، اولین آزمون که فاز جمعبندی داشت، ترازم 8088 بود. اما اولین آزمونی که سال دوازدهم در آزمونها حضور پیدا کردم، یعنی آزمون 20 مهر، ترازم 7387 بود. اولین آزمون من در سال یازدهم ترازم 5865 بود. در آزمون آخر یعنی یک هفته قبل کنکور تیر، ترازم 6394 بود.
مهمترین دلیل این پیشرفت را چه میدانید؟
تحلیل آزمون به طور دقیق و غیبت نکردن در آزمونها و پیوستگی به خصوص در سال آخر، دلیل اصلی پیشرفت من است.
آیا سال گذشته از کتاب تابستان و برنامه راهبردی تابستان استفاده کردید؟ توضیح دهید
بله، استفاده کردم. کتاب تابستان یک ویژگی خوبی که دارد این است که هم سالهای قبل را مرور میکند و هم مقداری از درسهای سال آینده را پیشخوانی میکند و باعث شروع قدرتمند در سال آینده میشود و این باعث ایجاد انگیزه در دانشآموزان میشود تا کل سال را به همین ترتیب پیش ببرند.
شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمعبندی چه برنامهای اجرا کردید؟
من به دلیل اینکه با پیشروی سریع در آزمونهای کانون مباحث را تمام کرده بودم، آزمونهای سه روز یکبار را انجام میدادم. گاهی اوقات هم سعی میکردم این آزمونها را به صورت دو روز یکبار انجام دهم.
از چه زمانی جمعبندی را شروع کردید و روشتان چگونه بود؟ (روش خود را توضیح دهید.)
بعد از نوروز و به روش سه روز یکبار. به این ترتیب که ابتدا آزمون جامع را حل میکردیم براساس زمانی که در کنکور برای هر درس اختصاص داده شده است و در همان روز آن آزمون را تحلیلی میکردیم. در دو روز بعد به نقاط ضعفی میپرداختیم که از آزمون به آنها رسیده بودیم. اگر نقاط ضعف کمتر بودند، این روش را به صورت دو روز یکبار انجام میدادم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
یکی از اهداف آزمون دادن، پی بردن به نقاط ضعف خود در آزمونهای تستی و زماندار است (مثلا کمبود وقت یا تعداد اشتباهات زیاد و...)، دو هفته در خانه برای آن تمرین کنیم و سپس سعی کنیم آنها را در آزمون بعدی رعایت کنیم و ببینیم که چقدر در این کار یعنی برطرف کردن آن نقطه ضعف موفق بودهایم. شرط این کار پیوستگی در آزمونها و غیبت نکردن در آزمونها است.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟
بله، من از ابتدای سال روش زمان نقصانی را رعایت میکردم حتی در تستهایی که به صورت آزمونی در خانه میزدم. این روش را در آزمونهای کنکور هم پیاده کردم و واقعاً مفید بود.
آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید؟
بله، در آزمونهایی که به بودجهبندی آزمون رسیده بودم شرکت میکردم. اما آزمونهایی هم بودند که من نمیتوانستم به راحتی به بودجهبندی برسم و گاها مجبور میشدم روز قبل آزمون به جای مرور مباحث جدید را بخوانم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید
هر بار پس از آزمونها به سراغ کارنامه آزمونها میرفتم چون درصدها و ترازها و همچنین چند از ده در این کارنامه نشان داده میشد که برای من بسیار حائز اهمیت بود. همچنین در دوران جمعبندی از کارنامه اشتباهات استفاده میکردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصیسازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله، تمام سعیام را میکردم که مطابق با برنامه راهبردی درس بخوانم و از برنامه راهبردی عقب نمانم. فقط یک بار پیش آمد که در یک مبحث شیمی از آزمون عقب بمانم که آن هم بلافاصله بعد از آزمون جبران کردم. برای شخصیسازی برنامه راهبردی، من آن را به دو قسمت تقسیم میکردم. مثلاً هفته اول مباحث پایه را میخواندم و هفته دوم مباحث دوازدهم را مطالعه میکردم.

روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟ هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟ بررسی اشتباهات یا بررسی سؤالهای ساده؟
من ابتدا سراغ سوالات غلط میرفتم و آنها را در دفترچه سوالات بررسی و دوباره حل میکردم و دلیل آن اشتباه را یادداشت میکردم. سپس سراغ سوالات نزده میرفتم و مانند سوالات غلط، آنها را بررسی میکردم و دلیل نزدن را نیز یادداشت میکردم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
برای درسهای مختلف فرق میکرد.
درس زیست: 80 درصد وقت برای تست زدن و بقیه مطالعه متن کتاب درسی
درس فیزیک: 90 درصد تست و بقیه مطالعه سریع نکات مهم درسنامه
درس شیمی: 50 درصد تست و بقیه مطالعه درسنامه
درس ریاضی: 60 درصد تست و بقیه مطالعه نکات درسنامه یا جزوه
درس زمین: 80 درصد مطالعه متن کتاب و بقیه تست
دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله، دفتر برنامهریزی داشتم که با ثبت ساعت مطالعه و تعداد تستها در هفتههای متوالی میتوانستیم به این موضوع پی ببریم که آیا تعداد تستها یا ساعت مطالعه بیشتر شده است یا کمتر و دلیل آن چه بوده است.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
ازکتابهای تابستان برای مرور گذشته و پیشخوانی درسهای آینده مطالعه کردم. کتابهای سه سطحی که کمک میکرد در آزمونهای کانون و به تبع آن در کنکور بتوانیم سوالات آسان را تشخیص دهیم و در ابتدا آنها را حل کنیم. کتابهای نوروز برای دوران جمعبندی مطالعه کردم. از کتاب زرد کانون برای دوران جمعبندی و آزمونهای سه روز یکبار استفاده کردم. کتاب 10 آزمون طرح نو شیمی که در دوران جمعبندی باعث افزایش درصد شیمی من در کنکور دوم نسبت به کنکور اول شد.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
تست بیشتر زدم، به خصوص برای درسهای پرضریبتر تست زدم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
مطابق با برنامه راهبردی پیش میرفتم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
مرور بهتر در آزمونهای دو روز یکبار و آزمونهای بیشتر به صورت دو روز یکبار.
از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چگونه بین این دو تعادل ایجاد کردید؟
از دی ماه شروع به خواندن نهاییها کردم و حدود 40 درصد مطالعه من برای نهاییها بود. البته بعد از نوروز توجه من به کنکور اردیبهشت بیشتر شد و 90 درصد مطالعه برای کنکور اردیبهشت اختصاص یافت و بعد از کنکور اردیبهشت 90 درصد مطالعه برای آزمونهای نهایی صرف میشد.
فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید؟
با توجه به تراز کنکور و مقایسه با دانشآموزان سال قبل کانونی، بله انتظار این رتبه را داشتم.
آیا از سایت کانون استفاده میکنید؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه میکنید و چه قسمتهایی را مشاهده میکنید؟
در طول سال تحصیلی علاوه بر صفحه شخصی به مصاحبه با رتبه برترهای سالهای پیش نیز مراجعه میکردم و این کار باعث انگیزه بیشتر من برای درس خواندن بیشتر میشد.
از کدام کارنامههای سایت کانون بیشتر استفاده میکنید؟
کارنامه آزمونها، کارنامه اشتباهات ،کارنامه 5نوع درس، استفاده می کردم.
کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
قسمت صفحه شخصی و همچنین گاهی اوقات مقالههای موجود در سایت ،یرای من مفید بود.
