گفت و گو با دانش آموز برتر سید وحید سالاری مقدم از شهر سوق

برای موفقیت در کنکور باید از تمام داشته‌های خود استفاده کنیم و از زمان بیشترین استفاده را ببریم.کنکور آنقدرها هم که می‌گویند سخت نیست فقط نیاز به تلاش و پشتکار دارد

گفت و گو با دانش آموز برتر سید وحید سالاری مقدم از شهر سوق

نام و نام خانوادگی : سید وحید سالاری مقدم

پایه : فارغ‌التحصیل (پشت کنکوری)

نام شهر و استان : استان کهگیلویه و بویراحمد/ شهر سوق دوگنبدان

میانگین تراز :7109

معدل: 19/25

سال‌های حضور در کانون : 3 سال ( یازدهم/دوازدهم/پشت کنکوری)

چند آزمون شرکت کرده است : 55 آزمون

شغل و تحصیلات پدر : کارگر/ دارای مدرک سیکل 

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار/ فاقد تحصیلات خاص 

 

مصاحبه‌گر : محمدنبی  یعقوبیان 

 

1_با پشت سر گذاشتن کنکور اردیبهشت؛ چه تصمیم‌های جدیدی برای کنکور تیر گرفتید؟

پس از مواجهه شدن با کنکور اردیبهشت، حقیقتا تا حدود زیادی متوجه شدم که فقط 50، 60 درصد موفق شدن در کنکور و رسیدن به نتیجه دلخواه، وابسته به اطلاعات علمی و درسی هست و 50 الی 40 درصد پلن موفقیت در کنکور برمیگرده به فاکتور هایی از قبیل: هنر آزمون دادن، هنر مقابله سازگارانه با شرایط روز و سرجلسه آزمون کنکور، هنر مدیریت بحران سرجلسه، داشتن درک و شعور و چگونگی مواجه با انواع تست های هر درس که غالبا با یک روتین ثابت هر ساله، در کنکور تکرار میشن!مثلاً در یک درسی مثل تاریخ و جغرافیا، به نظرم در تست های زیادی با یک آگاهی و شناخت ساده نسبت به محتوا و متن کتاب و البته با رد گزینه میشد به درصد بالایی دست یافت؛ و به گمانم این نتیجه ای که از تاریخ و جغرافیا گرفتم رو هم میشه به دروسی از قبیل روانشناسی، جامعه شناسی، عربی و بخش حفظیات سوالات اقتصاد و تاریخ ادبیات و سبک شناسی فنون نسبت داد!اما مهمترین تصمیمات و درس هایی‌ که از این کنکور اردیبهشت گرفتم، یکی تغییر روش و سبک درس خواندن بعضی دروس از جمله فلسفه و منطق و دروس حفظی بود!

دوم، نیاز ویژه و ضرورت کارکرد آزمون های جامع شبیه ساز بیشتر و بیشتری رو در خود دیدم. 

درس سوم، تقویت و بهبود مدیریت زمان آزمون و موارد دیگری از این دست!

و مهمترین هدفم در کنکور بعد(یعنی تیر ماه) افزایش درصد دروس بود، که در چهار درس افزایش درصد محسوسی داشتم.

 

2_ برای امتحانات نهایی چه برنامه‌ای داشتید؟

دروس تخصصی رو که در طی سال مستمر و درست حسابی میخوندم رو‌ تا حدود زیادی آماده بودم برا امتحان نهاییشون و میدونستم که میتونم نمره بالایی ازشون بگیرم و خیالم از بابت آنها تقریباً راحت بود؛ اما بابت دروس عمومی نگرانی زیادی داشتم، چون متاسفانه آنقدر به درد بخور و به اندازه دو درس عمومی زبان انگلیسی و سلامت بهداشت رو نخونده بودم! من هم برا کنکور و هم امتحانات نهایی طبق برنامه ای که با همکاری و کمک مشاورم (که از رتبه برتر های تک رقمی قلم چی و کنکور بود) داشتم، جلو می‌رفتم!!! و شفاف تر بخوام بگم اولویت برنامه ام برای امادگی در امتحانات نهایی، اول مطالعه ریز به ریز کتاب درسی و سپس کارکردن و حل و تمرین سوالات سالهای گذشته امتحانات نهایی و سوالات تالیفی محتمل امتحانی بود.

 

3_آیا توانستید در جلسه کنکور  سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟

بله. 90 الی 95 درصد سوالات ساده کنکور رو مشابه آزمون های آزمایشی قلم چی،من با نگاه اول تشخیص داده و پاسخ دادم.

 

4_آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

بله. از تاکتیک زمان های نقصانی و ضربدر منها استفاده کردم و خیلی هم مفید و کمک کننده بودن!

 

5-اگر به هفته آخر قبل کنکور برگردید ، چه برنامه‌ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اجرا می‌کنید؟

سعی می‌کردم که تورق بیشتری از دروس داشته باشم و آزمون های شبیه ساز بیشتری کار کنم.(البته با شبیه سازی شرایط جلسه کنکور) 

 

6_آیا سوالات کنکور اردیبهشت را تحلیل کردید؟

آره؛ اتفاقا چند بار هم تحلیل کردم و چندین آزمون شبیه سازِ کنکور اردیبهشت نیر کار کردم.

 

7_اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

اولین تراز 7245 بود و در آخرین تراز به 7751 رسید؛جدیت و استمرار در مطالعه.

 

8_شما برای دوران جمع‌بندی کنکور اردیبهشت چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟ 

 برنامه آزمون محور جلو رفتن و تحلیل و تفکیک آن و پی بردن به نقاط قوت جهت تقویتشان و آگاهی بهتر از نقاط ضعف با هدف بهبودشان و واقف شدن و اطلاع از مطالبی که نیاز به یادآوری و مرور مجدد دارند!

 

9_پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

 پیوستگی در آزمون ها باعث افزایش تدریجی جدیت در مطالعه و تلاشم میشد و همین جدیت و استمرار و امید به کار، باعث پیشرفت و ترقی میشد!!

 

10_آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

بله غالبا شرکت می‌کردم؛به خصوص در آزمون های جامع مشابه پارسال!(ضمن اینکه من از آزمون های هدف‌گذاری و مشابه پارسال، بیشتر آزمون های تک درسِ دروسی مثل ریاضی و فنون و عربی و  فلسفه و منطق رو تحلیل میکردم نه کل آزمون رو !).انجام این کار(تحلیل آزمون های مشابه پارسال و هدف‌گذاری)فواید زیادی برای من میداشت، از جمله: کارکرد تست و آزمون بیشتر، آگاهی بیشتر و بهتر از نقاط قوت و ضعف، سنجش و ارزیابی میزان یادآوری مطالبی که خوانده بودم و تذکراتی دگر؛ اما میشه گفت مهمترین فایده و خاصیت آن ، یِ جوری به مثابه بهره گیری از پدیده آماده سازی و ایجاد یک آشنایی اولیه با حال و هوای آزمون روز جمعه بود!!!

 

11_مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید.

بله مطابق و متناسب با برنامه راهبردی قلم چی درس میخواندم؛ اما در بعضی دروس(مثل ریاضی و فنون و عربی) به دلیل خاصیت ترکیبی و جامع بودنشون، در بیشتر موارد جلو تر از برنامه راهبردی حرکت میکردم و در مواردی سعی می‌کردم با مطالعه بخشی از حجم عقب ماندگی های آزمون قبل، کمبود و ناقصیت رو جبران کنم(اللخصوص در زوج کتاب ها).البته در این زمینه، مشاورم خیلی کمک کنند بود و با توجه به نکات و توضیحاتی که از آخرین وضعیت برنامه و روند تحصیلیم براش توضیح می‌دادم، در شخص سازی یا بهتره بگم سفارشی سازی شده برنامه، هدایت و راهنمایی ام میکرد.

 

12_روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

 من بعد از ظهر روز آزمون، فقط یک نگاه کلی به کارنامه اصلی می انداختم و سعی می‌کردم،فقط سوالات غلط زده و یا نزده رو انتخاب کنم و دوباره بدون توجه به زمان، برم سراغ حل و یافتن جوابشون. و ادامه روز جمعه رو،جهت داشتن آمادگی خوب و بهتر در هفته آینده، به تفریح و استراحت اختصاص میدادم!!!و بقیه سوالات درست زدهٔ آزمون رو طی هفته پیشرو، طبق برنامه ام، مجدداً از اول تحلیل و کالبد شکافی میکردم!!! مثلاً بخش ریاضی و فنون آزمون رو یک روز بعد آزمون تحلیل و تشریح میکردم، جامعه و روان و عربی رو دو روز بعد و نهایتا تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق و اقتصاد رو در روزهای بعدی میپرداختم به کارکردنشون!و باید بگم که در وهله اول روی سوالات غلط زده و تا حدودی نزده تمرکز میکردم؛ چون حقیقتا میشه گفت اکثرا خیالم از بابت سوالات درست پاسخ داده آسوده و راحت بود، و بعضی سوالات نزده رو هم کلاً من سر جلسه آزمون خط میزدم روشون که اصلأ نگاهشون هم نکنم (این دسته از سوالات پاسخ نداده که ضربدر میزدم روشون، یا جزو مباحث حذف شده من بودن، یا سوالاتی بودن که به خاطر لول بالا و سختی و وجوبیت صرف وقت زیاد برای یافتن جوابشون، از خیرشون می‌گذشتم و اصلأ حسابی روشون باز نمی‌کردم!).من این روش تحلیل آزمون های قلم چی رو از استاد آریان حیدری آموختم.و بدون هیچ گونه سوگیری خاصی باید عرض کنم که گاهی اوقات به خاطر عقب ماندگی و یا نداشتن وقت زیاد، فقط سوالات غلط زده و پاسخ نداده رو کار میکردم؛ و حتی در مواردی بود که فقط یکی دو درس خاص رو تحلیل میکردم و بقیه آزمون جا می ماند از تحلیل (مثل بازه های امتحانات نهایی و امثالهم!)

 

13_به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کردید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دادید؟ 

والا ساعت مطالعه یک کمیت متغیر بود برا من؛ و چندان ثابت نبود؛ اما اوایل و اواخر بازه کنکور( مثل اوایل پاییز و محدود های یک ماههٔ قبل کنکور های اردیبهشت و تیر ماه و ایام امتحانات نهایی) بیشتر بود و اکثرا میانگینش حوالی 10 ،11 ساعتی میشد ، ولی در بازه های دیگه به خاطر خاصیت فرسایشی بودنشان و خستگی خودم (مانند دوران اواخر تابستان و اوایل ‌و اواخر زمستان و ...)حدود 8، 9 ساعتی بوده و حتی به 6 و 7 ساعت هم می‌رسید!!! اگرچه بهتره گفت: کیفیت، ملاک بهتر بودن است و چه بسیار روزایی بود که با 5، 6 ساعت مطالعه، کارایی بیشتر و زیباتری از ساعت مطالعه 10 و 11  در روزای دیگه، می‌داشتم!!!در دروس حفظی(چون تاریخ ادبیات فنون، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ و جغرافیا و بخش حفظیات اقتصاد) بیشتر به مطالعه و روان خوانی دروس میپرداختم و در دروس مفهومی(مانند فلسفه و منطق و بخش سبک شناسی و آرایه و عروض و قرابت معناییِ علوم و فنون و عربی) و محاسباتی(مثل ریاضی و محاسبات اقتصاد)بیشتر از تست و حل و تمرین استفاده میکردم‌.

 

14_کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

سال یازدهم از کتابای آبیِ ریاضی و عربی،  زردِ فلسفه و فنون، سال دوازدهم از کتاب فنون جامع آبی و امسال از دو کتاب جامع آبی روان شناسی و فنون استفاده میکردم. گرچه کتابای جامع آبی ریاضی و جامعه و اقتصاد رو نیر می‌داشتم،‌ولی نسبت به فنون کمتر و فقط در حد برخی فصول خاص، اَزَشون کمک میگرفتم!از نظر من ویژگی های خوب این کتابای جامع: درسنامه های سبک و خلاصه و طبقه بندی شده؛ تست فراوان و سوالات  شناسنامه دار،مکمل و مرتبط با کتابای درسی؛ و پاسخنامه های کامل، دقیق و جمع و جورشون بود؛ اما بیشترین چیزی که من از آن خوشم مییومد، پیمانه ای بودن کتابا بود، که سبب پرهیز از افراط و تفریط و اختصاص دادن تعداد سوال متناسب با اهمیت موضوعات مختلف کتاب میشد؛همچنین  اون آزمون های جمع بندی و ویژه برترهای پایان هر فصل، جذابیت خاصی برا من داشت! و کتاب جامع فنون رو من به دوستان زیادی جهت تهیه و مطالعه، پیشنهاد میدم.

 

15_برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

من امسال با توجه به تاثیر قطعی ای که میگفتن یازدهم در معدل داره، به کمک توصیه های مشاورم سعی کردم این دروس رو در همان ماه های اول(یعنی پاییز) مطالعه و مرور کنم و بعد بپردازم به خوندن دهم. اگر چه دروس یازدهم با توجه به مطالعهٔ قویِ تستی_تشریحی ای که سال یازدهم اَزَشون داشتم، در این دو سال کنکور،در کنار دروس دوازدهم جزو نقاط قوت من بودن و همیشه خیالم از بابت پایه یازدهم آسوده بود؛البته بر خلاف دروس دهم که در سال اول دبیرستان فقط در حد برنامه تشریحی مدرسه و چندان تستی و قوی مطالعه نکرده بودمشون!هرچند بهتره بگم که من دروسی مثل ریاضی و فنون و عربی رو ترکیبی میخوندم؛ و منظورم از اولویت بندی مطالعه در دروس دهم و یازدهم، بیشتر اون زوج کتابا از قبیل تاریخ و جغرافیا و جامعه شناسی و فلسفه و منطق هست!!!!

 

16_برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

 تابستان سال اول کنکورم من مشغول خواندن و جمع بندی دروس پایه به خصوص سال دهم بودم، اما تابستان بعد کنکور 1403(سال اول کنکور )، مطالعه خاصی نداشتم به جز دو هفته آخر شهریور!

 

17_بهترین درس شما در کنکور اردیبهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید.

در اکثر آزمون های آزمایشی و  هر چهار کنکوری که در دو سال 403 و 404 دادم، همیشه عربی بالاترین درصدم بود!!!من از همون دوران ابتدایی و راهنمایی در درس قرآن و زبان عربی قوی بودم و حتی جوایز زیادی را در مسابقات قرآنی دریافت کردم و همین آشنایی و علاقه به زبان عربی، تا حدود بسیار زیادی، تسلط و توانایی در درس عربی را در دوران دبیرستان برای من فراهم آورد.البته در دو سال اول دبیرستان تلاش ها و تدریس های عالی و دقیق معلم عربی مدرسه مون، استاد سعید معتمد، دارای ویژگی هایی بود که فراتر از صرف انتقال اطلاعات و شامل ایجاد انگیزه، درک عمیق و تاثیر گذاری مثبت بر دانش آموزان بود و در این راستا نیز بسیار برای ما مفید و کمک کننده بود!و در سال کنکور هم، من یک دوره کلاس آنلاین از استاد میثم فلاح نیز دیدم که به معنای واقعی کلمه، تسلط و توانایی ما رو  در درس عربی به اوج رساند!روش مطالعه عربی من در سال دهم و یازدهم، ساده، درس به درس، شروع با واژگان، قواعد و حل تمرینات کتاب درسی و سپس سراغ کتاب کمک درسی رفتن بود! ولی در دوران کنکور این روش رو تغییر دادم و به شکل جامع و ترکیبی میپرداختم به عربی. اول بخش فعل رو میخوندم، بعد بخش اسم و در انتها ترکیب فعل و اسم! و من یک جزوه 180 صفحه ای از کلاس استاد فلاح داشتم که بارها و بارها آن را مطالعه و مرور میکردم به گونه ای که از بر شدم آن جزوه را ؛ و حقیقتا آن جزوه بیشترین کمک رو به من کرد!!!

 

18_آیا از سایت کانون استفاده می کردید ؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کردید و چه قسمت هایی را مشاهده می کردید ؟

بله. عمدتاً هفته ای یکی دو بار و در مواردی هم بیشتر، جهت آگاهی از اطلاعیه ها و اخبار روز کنکور و در جریان برنامه ها و فعالیت های قلم چی قرار گرفتن، به سایت اصلی کانون و برنامه آپ کانونی سر میزدم!بیشتر از صفحه گفت و گو و مصاحبه با دانش آموزان برتر به سبب دریافت و اخذ تجربیات و توصیه هاشون استفاده میکردم.

 

19_از کدام کارنامه های سایت کانون بیشتر استفاده می کردید؟ 

از کارنامه های اصلی و کارنامه اشتباهات با هدف دید روشن و شفاف نسبت به نقاط ضعف و روند تحصیلی و آزمونیم و بهبود آنها، بهره میبردم.

 

20_کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

 بخشی که با عنوان«صفحه مقطع شما» به ارائه خدمات تحصیلی و آموزش های آنلاین و بارگذاری گفت و گوی دانش آموزان میپرداخت، کاربرد و فایده بیشتر ‌و بهتری برای من داشت.

 

21.برنامه شما برای جمع بندی تا کنکور تیر چگونه بود؟

سعی کردم بیشتر بپردازم به مطالعه مطالب و دروسی که در آنها ضعف داشتم یا مدت های زیادی بود که مرورشون نکرده بودم. البته بیشتر تورق میکردم و  آزمون محور پیش میرفتم تا اینکه کتاب محور یا فصل به فصل و جزئی بخواستم جلو برم؛ همچنین برای جمع بندی بعضی دروس از همایشات آنلاین برخی دبیرای کنکور استفاده میکردم؛ اما متاسفانه به خاطر تایم محدودی که در اختیار داشتم ،موفق به مرور حجم زیادی از دروس: مثل آمار و احتمال ریاضی و  تاریخ و جغرافیا دهم و بخش زیادی از فلسفه و منطق و بخش هایی دیگه از کتابا نشدم و در کنکور تیر ماه هم کمترین درصدم فلسفه و منطق میشه به احتمال زیاد.ضمنا مشاورم در این راستا(برنامه ریزی و تخصیص منابع و استفاده بهینه از زمان)مرا راهنمایی و رهبری میکردند.

 

22_ اگر یک توصیه به دوستانی که کنکوری هستند و این مصاحبه را می خوانند داشته باشید، آن توصیه چیست ؟

باید عرض کنم که کنکور هم چندان سخت و پیچیده نیست که بعضی از معلما و دوستان و خانواده و آشنا و غریبه  از آن میگن و به اصطلاح یک غول اَزَش برای ما می سازن! کلا این مدت که خیلی از بچه های فک و فامیل یا دوستان مدرسه و دیگر افراد اَزَم درباره مسیر کنکور و... سوال میپرسیدن، بهشون میگفتم: که کنکور یِ آزمونی مثل بقیه آزمون های مدرسه ات و آزمون های آزمایشی هست، اما با دوتا تفاوت بسیار محسوس: تفاوت مهم اول در تایمش هست(تایم قانونی و  رسمی)، و تفاوت مهمتر دوم اون نگرشییه که ما به خودمون میگیم قراره با این آزمون، آینده مون رو تعیین کنیم! و کسی در کنکور موفق هست که در حیطه مدیریت زمان موفق باشه!؛ شخصی در زمینه مدیریت زمان موفق هست که در عرصه تسلط تستی موفق باشه!؛ و مهمتر از همه دانش آموزی در چارچوب تسلط تستی موفق هست که طی سال به صورت مستمر، مطالعه مطلوب، مقبول و معقول داشته باشه!!!من خودم پارسال (در کنکور 1403) به خاطر همین مشکل زمان و مدیریت آن رتبه ام 598 شد، وگرنه خیلی رتبه پایین تر و بهتری کسب می‌کردم ‌و امسال هم به امید رسیدن به رتبه و دانشگاه بهتر، پشت کنکور موندم و همچنان در انتظار اعلام نتایج کنکور 1404 هستم.

 

23_ آیا حرف دیگه ای هست که بگین ؟

در پایان بابت سه سال بورسیه آزمون های قلم چی و دریافت خدمات دیگر، از استاد کاظم قلم چی و کانون فرهنگی آموزش، و آقای یعقوبیان معتمد و نماینده قلم چی در شهرمون، بابت استقبال و حمایت و پشتیبانی ای که از من و دانش آموزان امثال من میکنن، صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم. همچنین از خانواده و مشاورا و معلمانم طی این 12، 13 سال تحصیل مدرسه، که حامیان و رهبران اصلی من در این مسیر بودن، جانانه سپاسگزاری و تقدیر میکنم.امیدوارم که به قید حیات و به لطف خدا، بتوانم در آینده،ذره ای از خدمات و مساعدات این عزیزان رو جبران نمایم.

یا علی مدد...سبز باشید و شادکام.

منبع :

Menu