گفتگو با سمیرا سلطانی ، قهرمان پیشرفت یزد دختر

دستاورد من از شرکت در آزمونها ی کانون ، این بود که نتیجه بهتری را در آزمون مدرسه کسب کردم و نمره‌های کلاسی هم بهتر شد و موفق به ترازهای بالاتر و پیشرفت چشم گیر بودم .

گفتگو با سمیرا سلطانی ، قهرمان پیشرفت یزد دختر


نام و نام خانوادگی:سمیرا سلطانی گردفرامرزی

مقطع و رشته:دوازهم ریاضی فیزیک

نام شهر و استان:یزد_یزد

میانگین تراز:۷۷۰۰

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:۱۴۰۲ و 8 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس ریاضی محض _خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: مهندس الکترونیک_کارمند اداره هوا شناسی

 

 

مصاحبه گر : حانیه طاهری




1-شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ قبلا نام موسسه را شنیده بودم و تا حدودی با آن آشنا بودم .از اطرفیان تعریف های زیادی شنیده بودم.خواهرم هم در پایه ششم در آزمون‌های قلم چی شرکت کرده بود و موفق به قبولی در دوره اول امام حسین شده بود.

 

2-چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ سال اول است که در آزمون‌های قلمچی شرکت می‌کنم .

 

3-در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ یک آزمون هدیه و 8 آزمون اصلی شرکت کردم و خیلی راضی بودم .

 

4-دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ دستاورد من این بود که نتیجه بهتری را در آزمون مدرسه کسب کردم و نمره‌های کلاسی هم بهتر شد و موفق به ترازهای بالاتر و پیشرفت چشم گیر بودم .

 

5-شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

معیارها این موارد است: 

- من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

د) منابع من کانونی بود. 

بر اساس این معیارها تا به حال در هیچ کدام از آزمون‌ها غیبت نداشتم و همیشه در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنم و سعی می‌کنم خودم را با برنامه‌ریزی شخصی و همچنین دفتر برنامه‌ریزی آقای قلمچی و برنامه‌های راهبردی منطبق کنم و در آزمون‌ها به صورت مرتب شرکت کنم

 

6-آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ خیر

نمی خواستم از برنامه عقب بمانم تا ازاین طریق نقاط ضعفم را برطرف کنم .

 

7-پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ سعی می‌کنم قبل از هر آزمونی تست‌های مباحث آزمون را بزنم که این موضوع سرعت عمل من را در تست زدن بیشتر می‌کند

8- آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ گاهی اوقات که به بودجه می‌رسم در آزمون هدف گذاری شرکت می‌کنم 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ انگیزه من این بود که چقدر از این نصف مباحث را متوجه شدم و خود را بسنجم

 ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ سنجیدن خودم و سرعت عمل در درس

 

9- آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ بله

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ به نظرم شرکت در آزمون مشابه پارسال موجب می‌شود که بفهمم در کدام مبحث ضعف بیشتری دارم و با تمرین و تکرار بیشتر آن تراز بالاتری را در آزمون کسب کنم.

 ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ سرعت عمل

 

10-از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. از کارنامه‌های پروژه و پنج نوع درس طی چند آزمون استفاده می‌کنم تا خودم را بسنجم و نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنم و همچنین از پاسخنامه‌ها استفاده می‌کنم تا روشی که پاسخنامه حل شده را اگر با روش خودم مغایرت دارد یاد بگیرم و منطبق کنم

 

11-مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ بله قبل از هر روزی سعی می‌کنم که یکی از درس‌هایی که ممکن است معلم در آن بپرسد را بخوانم و تست‌های مربوط به آن را بزنم و همراه با برنامه راهبردی جلو بروم

 

12-آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟بله – پشتیبانم در کانون قلم چی روش بازیابی را من آموزش دادند .

 

13-روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟ ابتدا سعی می‌کنم تا مبحث مورد نظر را کامل درک کنم سپس جزوه معلم و کتاب را با هم کار می‌کنم و بعد از تسلط کامل بر آن موضوع تست آن مبحث را هم می‌زنم .

 

14-در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

درس های تحلیلی و مسیله دار مثل فیزیک – ریاضی

 

15-روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟ اغلب یعنی در بیشتر مواقع بعد از هر آزمونی در همان روز آزمون را حل می‌کنم و تست‌های نزده و غلط را بررسی می‌کنم و آن سوالاتی که روشم برای حل آنها طولانی شده بود را نیز تحلیل می‌کنم 

 

16-آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟  چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ تا به حال در طی 8 آزمونی که شرکت کردم  افت شدید تراز نداشتم .

 

17-پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ همه اعضای خانواده اگر رتبه و ترازمن افت داشت به من روحیه می‌دهند تا با تلاش بیشتر آن را در آزمون‌های بعدی جبران کنم و در همه زمینه‌ها به من کمک می‌کنند. 

 

18-کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ فیزیک و حسابان ابتدا سعی می‌کنم تا آن درس‌ها را به طور کامل بفهمم و بعد از تست زدن آن مبحث تسلط خود را بر آن بیشتر کند

 

19-در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ خیر – تقریبا در تمام درس ها قوی هستم .

 

20- به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ سعی می‌کنم هر روز حداقل ۵ ساعت مطالعه را داشته باشم

21-کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟ در همه بازه‌های زمانی یکسان بوده چون من همیشه ساعت مطالعه‌ام به همین روال است و طبق برنامه یک ثانیه پیش میرم

 

22-کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید. سنجشی زیرا موجب می‌شود تا بفهمم که در کدام دروس صفحه بیشتری دارند و با تمرین و تکرار بیشتر آن مشکل را رفع کنم

 

23-سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ می‌توانستم سوالات ساده را به راحتی تشخیص کنم که این مهارت با تست زدن زیاد به مرور به دست آوردم

 

24- به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟ هفت تا اشتباه

 

25- هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات = موجب می‌شود اشکال خود را بررسی کنم و با آمادگی بیشتری در آزمون بعدی شرکت کنم

 

26- نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ مدرسه تا حدودی موثر بوده اما تلاش خود من و پشتیبانی اعضای خانواده تاثیرگذاری بیشتری داشته

 

27-در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ به سراغ حسابان و فیزیک می‌روم و اشکالات هر درس را با تحلیل آن درس و حل کردن دوباره سوالاتی اشتباه داشتم رفع می‌کنم

 

28-آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ بله به من روحیه می‌دهند تا در آزمون‌های بعدی جبران کنم

 

29-دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ بله باعث تندخوان شدن من شده و رسیدن به همه برنامه‌هایی که داشتم و یک برنامه‌ریزی کامل و جامعی بوده

 

30-کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ کتاب های آبی – بدلیل شناسنامه دار بودن سوالات آن و همچنین کمک به بالا بردن درصدم در سوالات آشنای آزمون . 

 

31- شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ قهرمان پیوستگی زیرا در همه آزمون‌ها به یک اندازه تراز کسب می‌کنم و افت شدید تراز ندارم و غیبت هم نداشته ام .

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

 

32-کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ روش ضربه در و منها را استفاده می‌کنم و فکر می‌کنم که این روش روش مناسبی برای افزایش تراز و رتبه است

 

33-استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

زیاد از گوشی استفاده نمی‌کنم و اینطور نیست که اصلاً استفاده نکنم فقط در تایم‌های استراحت از آن بهره می‌برم در کل روزانه نیم ساعت با گوشی کار می‌کنم

 

34-آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند و در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کردند؟ اگر این طور هست در چه سالی؟ چه نتیجه‌ای گرفتند؟ خیر

 

35-دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟ خیر شرکت نکردم

 

36-برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟ در تابستان ابتدا یک ماه استراحت کردم و سپس تست‌هایی که در طول سال دهم نزده بودم را زدم و به دنبال نقاط ضعف در درس‌هایی که در سال دهم داشتم رفتم و آنها را بررسی کردم و اشکالات را رفع کردم

 

37-فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ تمرکز و دقت بالایی که دارم و همچنین در حین درس خواندن مفهومی درس را می‌خوانم و سعی می‌کنم  مطلب را کامل بفهمم و عمق کتاب درسی را درک کنم

 

38-آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟ بله برای زمان استراحت از گوشی یا گردش اینم به صورت کم در بعضی مواقع

 

39-آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ خیر

 

40-قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟ خیر مطالعه غیر درسی نداشتم

 

41-آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟ خیلی کم و من این روش را اصلاً نمی‌پسندم فقط در بعضی مواقع  اشکالات همدیگر را اگر بتوانیم خیلی کم و اشکالات همدیگر را رفع کنیم وضعیت درسی دوستان من هم در حد خوب است

 

42-آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟ خیر

 

43-آیا در آزمون دروس عمومی روز پنجشنبه شرکت می‌کنید؟ خیر

 

44-روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟ ابتدا سعی می‌کنم که درس را تا حدودی بفهمم و سپس مطالبی که نیاز باشد را حفظ می‌کنم

 

Menu