سلام دوستان عزیز
رویکرد درس درک عمومی ریاضی و فیزیک در کنکور هنر تیرماه 1404 از نگاه آقای دانیال قزوینیان رتبه 317 منطقه 2 سال 1392 رشته مهندسی برق دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران. مدرس و مولف درک عمومی ریاضی و فیزیک به مدت 7 سال. مسوول درس درک عمومی ریاضی و فیزیک آزمون هنر همکاری با کانون 5 سال.
ارزیابی کلی درس درک عمومی رياضی
در کنکور تیر 1404، چینش سؤالها همچون سالهای گذشته بوده است:
- سؤالهای ریاضیات پایه
- سؤالهای هندسه
- سؤالهای هوش و خلاقیت
سطح دشواری عمومی سؤالهای درک عمومی ریاضی در کنکور اردیبهشت ۱۴۰4 نسبتا سختتر از کنکورهای سال 1400، 1401 و 1403 و البته سادهتر از کنکورهای سال 1402 است. میتوان گفت که سطح دشواری از کنکور نوبت اول همین سال نیز سختتر بوده است.
در مجموع شاید بتوان گفت این کنکور بعد از کنکورهای سال 1402 در رده سختترین ریاضیات کنکور هنر قرار میگیرد، اما وجه تمایز اصلی آن با کنکورهای سال 1402، استاندارد بودن سوالات است؛ اصلی که در کنکورهای سال 1402 به شدت خدشهدار شده بود.
ارزیابی ریاضیات پایه و بودجهبندی
در بخش ریاضیات پایه، اولین و مهمترین وجهی که به چشم میخورد، افزایش تعداد سوالات است. این بخش زمانی 9 سوال را به خود اختصاص میداد، سال گذشته به 10 سوال و در کنکورهای سال 1404 به 11 سوال افزایش یافته است. همچنین تعداد سؤالها از مباحث مختلف نسبتاً متفاوت با سالهای گذشته است.
بعد از چهار سال متوالی بالاخره مجدداً از رادیکالها سوال به میان آمده است. اما نقطه متفاوتتر کنکورهای سال 1404 به صورت کلی این است که تعداد سوالات از مبحث نظریهی اعداد (تقسیم و بخشپذیری) بسیار بیشتر شده و حتی جای سوالات سنتیتر کنکور هنر مثل معادله یا اعداد گویا را کاملا گرفته است. بر اهمیت این مبحث سال به سال افزوده شده و حتما داوطلبان باید بر این بخش به صورت جدی متمرکز شوند و سوالات بیشتری را تمرین کنند.
از طرف دیگر مجددا از مباحث مجموعهها، آمار و احتمال سؤالی طرح نشد تا این بخش همچنان کمتکرارترین قسمت در کنکور هنر نام بگیرد. اما پس از سالها سوال از اتحادهای جبری به صورت مستقیم در دستور کار بوده است.
در مجموع سطح سؤالات ریاضیات پایه کمی دشوارتر از سال گذشته و حتی کنکور اردیبهشت 1404 است. برخی از سوالات، نکات ریز و دام در خود نهفته دارند و برخی دیگر زمانبر هستند.

ارزیابی هندسه و بودجهبندی
سطح عمومی سؤالهای هندسه کنکور تیر ماه 1404 تقریباً در سطح سالهای 1400، 1401 و 1403 و البته سادهتر از کنکورهای سال 1402 و کنکور اردیبهشت 1404 است.
مهمترین نکته تعداد پایین سؤالات هندسه در مقایسه با سنوات اخیر است که فقط 6 سؤال هندسه در این کنکور به چشم میخورد که حتی سوال آخر (محیط اشکال) بیشتر از هندسه، جنبه هوش و خلاقیت دارد. این تعداد حتی پایینتر از سال گذشته است که 7 سوال هندسه طراحی شده بود و آن هم کمتر از سالهای گذشته خود بود.
همچون کنکورهای پیشین، مبحث قضیه فیثاغورس، مساحت و محیط سهم بالایی را به خود اختصاص داده است. اما یک مبحث دیگر بسیار پرتکرارتر از سالهای گذشته مطرح شده که مبحث تشابه و قضیه تالس است و در 4 سوال باید از مفاهیم آن استفاده کرد.
نکته جالب توجه اما مجددا در این کنکور از مثلثات سوالی طرح نگشته است. ضمنا برای سومین بار پیاپی هیچ سؤالی از زاویه، روابط طولی در چندضلعیها و دایره و حتی ویژگیهای آنها طرح نگردیده است.
نکته حائز اهمیت این است که بالاخره و پس از سالها، از تجسم فضایی و احجام هندسی سؤال مستقیمی به میان آمده، اما برای حل سوال بیشتر تکنیکهای حل معادله نیاز است و خیلی بر احجام تأکید زیادی نیست.
نکته مهم دیگر این که برای پاسخگویی به سوالات هندسه هم تقریبا هیچ فرمولی نیاز نیست و شناخت کافی از قضیه فیثاغورس و قضیه تالس برای پاسخ دادن به آنها تقریبا کافی است. از آن مهمتر شناخت مثلثهای معروف فیثاغورسی و اشکال مشهور تشابه بسیار کارگشا بوده است.
مساله مهم این است که داوطلبان باید دید هندسی خود را برای پاسخ به سوالات تقویت میکردند و در اشکال داده شده، به دنبال شکلهای متشابه پنهان میگشتند که در یک نگاه تشخیص آنها ساده نیست و نیازمند مهارت زیادی است.

ارزیابی هوش و خلاقیت و بودجهبندی
اما سطح سؤالات هوش و خلاقیت متعادل و مشابه سطح کنکور اردیبهشت 1404 است که داوطلبان سوالات را با اطمینان بیشتری پاسخ دادهاند و شانس گرفتن درصد نسبتاً بهتری از این قسمت داشتهاند.
2 سؤال از بحث تقارن است که خیلی چالشی نیستند و سادهتر از سوالات سالهای گذشته هستند. 3 سؤال از مبحث هوش و خلاقیت هندسی که نسبتا ساده هستند. 2 سوال را هم میتوان از مبحث شمارش بدون شمردن محسوب کرد، اما سادهتر از آن بود که حتما از تکنیکهای آن مبحث استفاده شود. بلکه با شمارش معمولی هم قابل پاسخگویی بوده است. 1 سؤال هم از مبحث دنبالهها و الگویابی مطرح شده که سادهتر از سالهای گذشته است.
رویکردهای جدید و مهم در کنکور تیر ماه 1404
- کاهش سهم سؤالات هندسه نسبت به سنوات گذشته و تقلیل یافتن آن به 6 سوال، در عوض افزایش سهم سوالات ریاضیات پایه به 11 سوال
- برگشتن مباحث رادیکال و تجسم فضایی به کنکور پس از چند دوره
- استاندارد بودن سوالات، به طوری که تقریبا به هیچ فرمول خاصی برای پاسخگویی به سوالات نیاز نیست و سوالات به معنای واقعی قصد دارد درک عمومی داوطلبان از ریاضی را بسنجد.
ارزیابی درک عمومی فیزیک و بودجهبندی
از میان 5 سوال فیزیک، 3 سؤال محاسباتی و مسألهمحور و 2 هم سوال هم جنبه مفهومی و تحلیلی دارد.
سطح دشواری عمومی سؤالات فیزیک در حد انتظار است و برای دانشآموزانی که مطالعه خوبی داشتهاند، حداقل دو سوال خوب و متعادل در پیش رو داشتهاند. اما مساله مهم این است که دو سوال از کتاب فیزیک دوازدهم رشته ریاضی و تجربی طرح شده که به نوبه خود بسیار عجیب و قابل تأمل است.
از مبحث نور، آینه و عدسی یک سؤال طرح شده که برای پاسخ به آن نیاز به مفاهیم فیزیک دوازدهم است. یک سوال از مبحث چگالی و یک سوال هم از مبحث فشار به میان آمده است که این دو سوال متعادل هستند. یک سوال مفهومی از موج طرح شده که مفهومی است، اما مبحث موج در فهرست منابع سازمان سنجش نیست و از این حیث این سوال کمی عجیب است. یک سوال هم از حرکت نوسانی ساده طرح شده بود که این هم عجیب است و تابهحال این اتفاق رخ نداده بود که چنین سوالی از کتاب فیزیک دوازدهم طرح شود.
نکته بسیار عجیب این که از مبحث مکانیک (نیرو و حرکت، کار و انرژی و ماشینها)، حتی یک سوال هم طرح نگشته است. اتفاقی که در کنکور نوبت اول هم رخ داده بود و بسیار عجیب و استثنایی بود.
