مصاحبه با ساسان اسفندیاری؛ قهرمان پیوستگی از بیجار

از سال یازدهم دانش آموز کانونی بوده ام و تعداد 19 آزمون شرکته کرده ام

مصاحبه با ساسان اسفندیاری؛ قهرمان پیوستگی از بیجار

اطلاعاتی که باید از دانش آموز دریافت کنید:

نام و نام خانوادگی: هومن اسفندیاری

مقطع و رشته:  دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : استان کردستان – شهرستان بیجار

میانگین تراز: 5236

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:  از سال یازدهم دانش آموز کانونی بوده ام و تعداد آزمون شرکت کرده 19

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار و دیپلم تجربی

شغل و تحصیلات پدر: شغل آزاد و تحصیلات هم سیکل

 

مصاحبه‌گر :  بهناز محمدیاری


1-شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

من در سال 1403 از طریق اقای بهاری معرف من به آزمون های کانون با کانون قلمچی آشنا شدم و در آزمون ها به طور مستمر در آزمون ها شرکت کرده ام و فرد خاصی در خانواده ما عضو کانون نبوده است.


2-چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

در همین سال 1403-1404 دانش آموز کانونی بوده ام و در 19 آزمون شرکت کرده ام.


3-در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

در 18 آزمون اصلی و 1 آزمون هدیه شرکت کرده ام


4-دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

اینکه در ابتدای راه که کسی در آزمون ها شرکت می کند ممکن است که با سختی سوالات و دشواری های آنها روبه رو شو اما همین سختی ها است که باعث رشد شما می شود، اینکه از سختی های آزمون نترسیم.

 

5-شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

معیارها این موارد است: 

د) منابع من کانونی بود. 

در مورد مورد اول غیبت نکردن: من کامل در همه ازمون ها چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری در آزمون ها شرکت کرده ام .

  • در آزمون های مشابه پارسال اکثراً همه آنها را هم انجام داده ام بجز مواقعی که درگیر امتحانات مدارس بودیم مانند آزمون های دی و خرداد ماه
  • در آزمون ها به طور کامل با برنامه راهبردی پیش می رفتم و آن را همگام با آزمون های مدرسه و تشرحی ها می ساختم.
  • از بعضی از منابع کانون مانند؟ کتاب آبی فیزیک، آبی هندسه، سه سطحی شیمی استفاده می کردم.

 

6-چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

اگر نظر من را بخواهید هر خوشی و راحتی قبلش سختی دارد و هیچ کاری بدون سختی به دست نمی آید، بله، من در زمانی که خیلی ها در گیر آزمون های تشریحی و مدرسه بودند در آزمون هایم استمرار داشتم و در آنان شرکت می کردم و هیچ غیبتی در آنها نداشتم.


7-آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

اصلاً در هیچ آزمونی غیبت نداشتم


8-پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

استمرار در آزمون ها باعث می شود که شما هر بار که به سرجلسه ازمون می روید سعی می کنید که صد خود را برای آن آزمون بگذارید نهایت تلاشتان را بکنید و این تلاش و استمرار در کنار هم موفقیت را می سازد.


9- آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

متاسفانه من در آزمون های هدفگذاری شرکت نکردم فقط در آزمون های مشابه پارسال شرکت کردم


10- آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

در آزمون های پارسال اکثراً شرکت می کردم. این آزمون ها باعث می شد که قبل از آزمون ما اشکال ها و مشکل های خود را بدانیم و آنها را هم برطرف کنیم . بعضی سوالاتی که در آزمون اصلی بودند واقعاً کاملاً مشابه یا دقیقاً همان سوال هایی در آزمون مشابه بود و به راحتی می شد به آن سوالات پاسخ داد.


11-از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

در چند آزمون اخیر از کارنامه اشتباهات استفاده کردم که واقعاً به من کمک بزرگی کرد.


12-مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله – من در آخر هفته که برنامه ام را به اتمام می رساندم و برای هفته جدید برنامه ریزی می کردم هر دوی برنامه امتحانات تشریحی و آزمون های کانون را در برنامه ام لحاظ می کردم. 



14-روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

من معمولاً زمانی که درسی را می خواندم و به اتمام می رساندم که معمولاً در پارت های مختلف مطالعاتی بود شب هم زمان خواب یک دور به صورت خیلی سریع و کوتاه جزوه ام را حل می کردم یا از دروس عمومی جاهای مهم را دوباره مرور می کردم.


15-در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

من معمولاً برای دروس مانند حسابان، هندسه یا فیزیک که دروس محاسباتی اند یک بار دیگر شب جزوه معلممرا یک بار دیگر مرور می کردم و آن بخشی را که معلم تدریس کرده بود خودم حل می کردم.


16-روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

قطعاً بله در مسیر کنکور من کسانی را دیده ام که افت کرده اند همچنین خودم، معمولاً خودم زمانی که بیشتر تمرکزم روی امتحانات نهایی و تشریحی افت تراز داشتم. خانواده هم به این مسئله آگاه بودند که بله این افت تراز ممکن است در امتحانات تشریحی جبران بشود.


17-آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

من معمولاً زمانی که آزمون ها تمام می شد و به خانه باز می گشتم حدوداً یک ساعت و نیم تا دو ساعت استراحت می کردم و سپس سوالات غلط و نزده را از روی پاسخنامه ام چک و مشخص می کردم یا اینکه پاسخنامه تشریحی بر روی سایت قرار گیرد سپس آن پاسخ نامه در جلویم و سوالات غلط و نزده یکی به یکی سوالات را بررسی و دوباره حل می کردم .


18-پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

معم.لاً مادرم ساوال هایی را از من می پرسد از احوال مدرسه از اوضاع کارنامه ام ترازهایم و درصدهای آیا رشدی داشته ام. معمولاً مادرم مرا در همه جا کمک می کند و به من قوت قلب می بخشد.


19-کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

من در ابتدای همان اولین سال دبیرستان عاشق شیمی بوده ام و هستم شیمی درسی بود که هم درصدها ترازهای تک درس من از همه درس ها بالاتر بود. در ابتدای سال هم من از فیزیک خیلی می ترسیدم درسی که کم ترین نمره را در آن می گرفتم کم ترین درصد من در آزمون ها بود اما با زدن تست های زیاد تر و تلاش در آن توانستم آن را هم به حد معقولی برسانم.


20-در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در فصول اولیه فیزیک من نقاط ضعف بسیاری داشتم در حدی که بعضی تیپ تست های جدید به چشمم می خورد اما هر چه رفت و رفت خودم را تقویت کردم و توانستم سوالات سخت را هم حل کنم در فصلی که خیلی ها در آن مشکل دارند.فصل مدارهای الکتریکی. من آن را به نقطه قوت خودم تبدیل کردم.


21- به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

در ابتدا تقریبا می شد گفت کمی سخت بود پشت میز نشستن و درس خواندن برایم اما به مرور سعی کردم که فضا را برای خودم طوری فراهم کنم که آن سختی را شکست دهم و زمان بسشتری را درس بخوانم.


22-کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

در بازه زمانی میشد گفت که من در آزمون های کانون رشد چشمگیری داشتم چون نه در بازه امتحانات بود و نه مرور بود که باعث شد که بیشتر وقت خود را روی آزمون ها بگذارم.


23-کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

سنجشی ها  معمولاً باعث می شد که ما وضعیت خودمان را در هر درس بدانیم که باعث می شد ضعف ها را پیدا و آنها را تقویت کنیم.


24-سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ 

آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

معمولاً در آزمون ها سوالات ساده تر مشخص می شوند و باعث می شوند که واقعاً حداقل درصد را در آزمون به دست آوریم.


25- به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

من خودم معمولاً تعداد غلط هایم زیاد بود معمولاً بین 15 سوال تا 20 سوال شاید. و این اشکال بسیار بزرگی است باید برطرف شود.


27- هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات


28- نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

من خیلی کم از طریق مدرسه دروس تخصصی را یاد می گرفتم. شخصیت من گونه ای بود بیشتر از روی خواندن کتاب دروس را یاد می گرفتم تا سر کلاس و معلم.


29-در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

معمولاً دروس که ضریب بیشتری دارند با مرور کردن آنها این کار را انجام می دهم و با دوباره خواندن .


30-آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله – خانواده ام هر آزمون اشتباهات من را می بینند و کارنامه ام را با خانواده ام برای اولین بار می بینم، با روحیه دادن سعی می کنند که به من انرژی بدهند.


31-دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله از دفتر برنامه ریزی کانون استفاده می کنم و برنامه هایم را درون آن می نویسم و هر از گاهی متون و توصیه های آن را مطالعه می کنم.


32-کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب برنامه ریزی، کتاب های آبی فیزیک و هندسه و حسابان جامع و کتاب های سه سطحی شیمی که واقعاً سطح های بالایی دارند.


33- شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

قهرمان پیوستگی


34-کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

تقریباً در تمام طول سال از روش های ضربدر منها، استراتژی بازگشت استفاده کرده می کنم.


35-استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

به صورت کنترل شده در زمان های استراحتم از فضای مجازی استفاده می کنم و حدالامکان تلاش می کنم که این موضوع آسیبی بدرس خواندنم نزند.

 

37-دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

من بطور پیوسته در ازمون های تابستان شرکت می کردم تا بتوانم مباحثی که در طول تابستان می خوانم یادگیری آنها را به تثبیت و همچنین ازمون های تابستان برنامه ای منسجم و منظم داشند که این موضوع در علاقه ی من برای شرکت در ازمون های تابستان اضافه می کرد.


38-برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

در سال یازدهم بیشتر زمانم را برای دروس تخصصی می گذاشتم و نحوه ی برنامه ریزی و خواندنم هم مطابق برنامه ی راهبردی کانون بود و بخش باقی مانده زمانم را هم برای مطالعه ی دروس عمومی و نهایی می گذاشتم.


39-فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

به نظر من مهم ترین ویژگی من در درس خواندن استمرار و پیوستگی من است و این موضوع بدین معناست که به صورت نوسانی مطالعه می کردم و سعی می کردم ساعت مطالعه ی متعادلی در روزهای هفته داشته باشم یا حتی اگر روزی قصد داشتم به استراحت بگذرانم سعی می کردم حداقل یک درس را برای آن روز بگذارم تا به طور کامل از فضای درس دور نشوم.


40-آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله  طبیعتاً در پروسه ی کنکور که پروسه ای طولانی و فرسایشی است باید زمان هایی برای استراحت قرار داده بشه، من در زمان های استراحتم اکثراً با خانواده ام وقت می گذانم .


41-آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

مادرم خواندن و نوشتن را بطور مبتدی در حد آشنایی با حروف الفبا و کلمه های نه  چندان سخت را به من می آموخت.


42-قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله – گاهی برایم داستان و شعر های کودگانه می خواندند.


43-آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله – اکثر موارد دوستانم سوالات درسی ای که در ان مشکل دارند را از من می پرسند و اکثراً این موضوع بحث می شود که من برای اینکه بتوانم پاسخ سوالشان را توضیح دهم، یکبار بطور کلی ان مبحث را مرور کنم و به این شکل هم با یک سری سوالات آشنا می شوم هم باعث یادگیری بیشتر من در آن مبحث می شود.


44-آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

من قدردان و سپاسگزار تمام معلمانم هستند که همگی آنها زحمات زیادی برایم کشیده اند

اما جا دارد از دبیر ریاضی بنده آقای راستگو که مشوق بنده و نقش موثری در علاقه مند کردنم برای شرکت پیوسته در آزمون ها داشته قدردانی و تشکر ویژه می کنم.

Menu