سلام دوستان و همراهان عزیز
مطلب زیر توسط استاد دانیال قزوینیان تهیه شده است قبل از برنامهریزی تا تیر حتمن این مطلب را مطالعه نمایید.
دانیال قزوینیان:
- * رتبه ۳۱۷ منطقه 2 کنکور ریاضی سال ۹۲، کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، 7 سال سابقه تدریس درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر
- * مسئول درس درک عمومی ریاضی و فیزیک آزمونهای کانون
- * مدرس و مؤلف ریاضیات کنکور هنر
ارزیابی کلی درس درک عمومی رياضی
در کنکور اردیبهشت 1403، چینش سؤالها همچون سالهای گذشته بوده است:
- * سؤالهای ریاضیات پایه
- * سؤالهای هندسه
- * سؤالهای هوش و خلاقیت
سطح دشواری عمومی سؤالهای درک عمومی ریاضی در کنکور اردیبهشت ۱۴۰3 نسبتا سختتر از کنکورهای سال 1403، 1401 و 1400 و البته سادهتر از کنکورهای سال 1402 است. در مجموع شاید بتوان گفت این کنکور بعد از کنکورهای سال 1402 در رده سختترین ریاضیات کنکور هنر قرار میگیرد، اما وجه تمایز اصلی آن با کنکورهای سال 1402، استاندارد بودن سوالات است؛ اصلی که در کنکورهای سال 1402 به شدت خدشهدار شده بود.
ارزیابی ریاضیات پایه و بودجهبندی
* در بخش ریاضیات پایه، اولین و مهمترین وجهی که به چشم میخورد، افزایش تعداد سوالات است. این بخش زمانی 9 سوال را به خود اختصاص میداد، سال گذشته به 10 سوال و در این کنکور به 11 سوال افزایش یافته است. همچنین تعداد سؤالها از مباحث مختلف نسبتاً متفاوت با سالهای گذشته است.
* بعد از چهار کنکور متوالی مجدداً از رادیکالها سوال به میان آمده است. اما نقطه عجیب و متفاوتتر کنکور این است که اگرچه معادله درجه 2 که برای پنجمین کنکور متوالی سؤال مستقیم نداشت، بلکه حتی معادله دومجهولی هم برای نخستین بار در چند سال اخیر مطرح نشد و جای خود را به طرز عجیب و غیرقابل پیشبینی به معادلهی توانی داد.
* از طرف دیگر مجددا از مباحث مجموعهها، آمار و احتمال سؤالی طرح نشد تا این بخش همچنان کمتکرارترین قسمت در کنکور هنر نام بگیرد. مبحث تقسیم و بخشپذیری از جمله مباحثی است که سال به سال بر اهمیت آن در این بخش افزوده میشود و حتما داوطلبان باید بر این بخش به صورت جدی متمرکز شوند و سوالات بیشتری را تمرین کنند.
* نکته بسیار مهم دیگر این که برای پاسخگویی به سوالات این بخش تقریباً هیچ فرمول خاصی مورد نیاز نیست و دانشآموزان میتوانند با اتکا برا دانش قبلی خود از ریاضیات متوسطه دوره اول به تعداد قابل توجهی از سوالات پاسخ دهند.
* در مجموع سطح سؤالات ریاضیات پایه کمی دشوارتر از سال گذشته است. برخی از سوالات، نکات ریز و دام در خود نهفته دارند و برخی دیگر زمانبر هستند.

ارزیابی هندسه و بودجهبندی
* سطح عمومی سؤالهای هندسه کنکور اردیبهشت ماه 1404 تقریباً دشوارتر از سالهای 1403، 1401 و 1400 و البته سادهتر از کنکورهای سال 1402 است.
* مهمترین نکته تعداد پایین سؤالات هندسه در مقایسه با سنوات اخیر است که فقط 6 سؤال هندسه در این کنکور به چشم میخورد که حتی سوال آخر (محیط اشکال شبکهای) بیشتر از هندسه، جنبه هوش و خلاقیت دارد. این تعداد حتی پایینتر از سال گذشته است که 7 سوال هندسه طراحی شده بود و آن هم کمتر از سالهای گذشته خود بود.
* همچون کنکورهای پیشین، مبحث قضیه فیثاغورس، مساحت و محیط، بیشترین سهم از سؤالها را به خود اختصاص داده است. یک سوال از مبحث تشابه و قضیه تالس هم در سوالها به چشم میخورد. نکته جالب توجه اما بازگشت مثلثات به کنکور هنر است که پس از سه کنکور بازگشته و دو سوال از مثلث قائمالزاویه با زاویههای 30 و 60 درجه طرح گشته است.
* همچنین برای سومین کنکور متوالی، از تجسم فضایی و احجام هندسی سؤال مستقیمی به میان نیامده و برای دولین بار پیاپی هیچ سؤالی از زاویه، روابط طولی در چندضلعیها و دایره و حتی ویژگیهای آنها طرح نگردیده است.
* نکته مهم دیگر این که برای پاسخگویی به سوالات هندسه هم تقریبا هیچ فرمولی نیاز نیست و شناخت کافی از قضیه فیثاغورس و قضیه تالس برای پاسخ دادن به آنها تقریبا کافی است.
مساله مهم این است که داوطلبان باید دید هندسی خود را برای پاسخ به سوالات تقویت میکردند و در اشکال داده شده، به دنبال شکلهای دیگر مانند مثلثهای قائمالزاویه پنهان میگشتند که در یک نگاه تشخیص آنها ساده نیست و نیازمند مهارت زیادی است.

ارزیابی هوش و خلاقیت و بودجهبندی
اما سطح سؤالات هوش و خلاقیت کمی دشوارتر از سطح انتظار است و شاید مانند سالهای قبل نباشد که داوطلبان سوالات را با اطمینان بیشتری پاسخ میدادند و درصد نسبتاً خوبی از این قسمت دریافت میکردند.
- 3 سؤال از بحث تقارن است که یکی از آنها مشابه سالهای گذشته نیست و یکی دیگر از سوالها هم چالشی است.
- 4 سؤال از مبحث هوش و خلاقیت هندسی که یکی از آنها ساده است و بقیه سوالات میتوانستند چالشزا باشند. یکی از سوالات را میتوان جزئی از مبحث شمارش بدون شمردن محسوب کرد، اما سادهتر از آن بود که حتما از تکنیکهای آن مبحث استفاده شود. بلکه با شمارش معمولی هم قابل پاسخگویی بوده است.
- 1 سؤال هم از مبحث دنبالهها و الگویابی مطرح شده که سادهتر از سالهای گذشته است.
رویکردهای جدید و مهم در کنکور اردیبهشت ماه 1404
- * کاهش سهم سؤالات هندسه نسبت به سنوات گذشته و تقلیل یافتن آن به 6 سوال، در عوض افزایش سهم سوالات ریاضیات پایه به 11 سوال
- * برگشتن مباحث رادیکال و روابط مثلثاتی به کنکور پس از چند دوره
- * استاندارد بودن سوالات، به طوری که تقریبا به هیچ فرمول خاصی برای پاسخگویی به سوالات نیاز نیست و سوالات به معنای واقعی قصد دارد درک عمومی داوطلبان از ریاضی را بسنجد.
ارزیابی درک عمومی فیزیک و بودجهبندی
* از میان 5 سوال فیزیک، فقط یک سؤال محاسباتی و مسألهمحور است و از این حیث متفاوتترین فیزیک را در بین سالهای اخیر داشته است.
* سطح دشواری عمومی سؤالات فیزیک نسبتاً سادهتر از حد انتظار است و برای دانشآموزانی که مطالعه خوبی داشتهاند، مانند سالهای گذشته سؤالات خیلی سختی در فیزیک انتظارشان را نکشیده است.
* از مبحث نور، آینه و عدسی سه سؤال طرح شده که هر سه سوال تحلیلی و مفهومی هستند. یک سوال از ویژگیهای تصویر در عدسی، یک سوال از منشور که بسیار تکراری است و یک سوال هم از پریسکوپ که کمی عجیب طراحی شده است.
* سوالات دیگر یکی از مبحث فشار است که برای نخستین بار از جک هیدرولیک طراحی شده است و یکی دیگر هم از مغناطیس که آن هم برای اولین بار در کنکور هنر به چشم میخورد.
* نکته بسیار عجیب این که از مبحث مکانیک (نیرو و حرکت، کار و انرژی و ماشینها)، برای اولین بار حتی یک سوال هم طرح نگشته است. مسالهای که بعید است در کنکور نوبت دوم تکرار شود و بیشتر به یک استثناء شباهت دارد.
