تحلیل درس خلاقیت تصویری و تجسمی کنکور نوبت اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
از نگاه نیوشا طرهانی رتبه 116 منطقه 2 و 312 کشور دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت، مسئول درس خلاقیت تصویری آزمون و درک عمومی هنر و درک عمومی ریاضی آزمون های هدف.
ضمن خسته نباشید به شما دانش آموزان عزیز، دوستداران هنر
درس خلافیت تصویری و تجسمی در کنکور هنر، همواره درسی چالش برانگیز بوده است. با وجود محدود شدن منابع در کنکور های چند سال اخیر، این درس همچنان آن روی دشوار خود را در برخی سئوالات حفظ کرده است. نکته قابل توجه در سئوالات امسال نسبت به سال گذشته، برگشتن دوباره ی خاصیت تصویری آن است. حجم بالایی از سئوالات دو نوبت کنکور پارسال مشابه مباحث درک عمومی هنر بود. اما امسال می توان حساسیت طراحان و تاکید آن ها را بر تصویری بودن سئوالات مشاهده کرد.
امسال همان گونه که انتظار می رفت، نیمی از سئوالات سطحی ساده و روبه متوسط داشتند(سئوالات ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۷، ۸۹، ۹۱، ۹۸ و ۱۰۰). سئوالات( ۸۱، ۸۸، ۹۲، ۹۴ و ۹۶) سطحی متوسط و روبه دشوار داشتند. برای پاسخ به این دسته از سئوالات نیاز به دقت بیشتری در خوانش کتاب های درسی بود. سئوال های( ۸۶، ۹۰، ۹۳، ۹۵، ۹۷ و ۹۹) سطحی دشوار داشتند. این سئوالات بیشتر از مبحث درک و تحلیل تصویر بودند.
بطور کلی همان گونه که بارها در آزمون ها و جلسات هفتگی که در طول سال برگزار شد اشاره کردیم، برای پاسخگویی به ۷۵ درصد سئوالات درس خلاقیت تصویری و تجسمی، تسلط کامل بر متن ها، تصاویر و پانویس آن ها و ارتباط همگی با یکدیگر، کافی است. مابقی سئوالات نیازمند درک و تحلیل دقیق از نظر بصری است. دانستن اصول فنون بصری به شما در پاسخگویی به این سئوالات کمک خواهد کرد.
در پایان، زمان باقی مانده تا کنکور تیر ماه را قدر بشمارید و دقت و توجه خود را در خواندن مطالب تمامی کتاب ها و تحلیل تصاویر آن ها، بالا ببرید.
موفق باشید.
