گفت‌وگو با قهرمان پیشرفت مهدی پورشفیع؛ رتبه 63منطقه 3 انسانی

گفت‌وگو با قهرمان پیشرفت مهدی پورشفیع؛ رتبه 63منطقه 3 انسانی از کلیبر

گفت‌وگو با قهرمان پیشرفت مهدی پورشفیع؛ رتبه 63منطقه 3 انسانی


نام و نام خانوادگی : مهدی پورشفیع

رتبه سال 1402 : 66 منطقه 3 ، 307 کشوری

رشته و دانشگاه قبولی : رشته دبیری عربی دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریز

رتبه سال 1403 : 63 منطقه 3 ، 436 کشوری

نام شهر و استان : روستای اتی کندی (یکی از روستاهای شهرستان کلیبر که در استان آذربایجان شرقی قرار داد)

میانگین تراز : 7087

سال‌های حضور در کانون : 1 سال- 46 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، بی سواد

شغل و تحصیلات پدر : فوت کردند

درصدهای کنکور 1402 :
ریاضی : %23.3    علوم و فنون : 70%    جامعه شناسی : 93.3%    روانشناسی : 83.2%    عربی : 71.7%    تاریخ و جغرافیا : 54%    فلسفه و منطق : 50%    اقتصاد : 73.3%

تراز کنکور : 11294

تراز سوابق تحصیلی : 9407

مصاحبه‌گر : صفا شیدایی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

من از طریق برادرهایم با کانون آشنا شدم که بردار بزرگترم آقای اسماعیل پورشفیع که سال 95 رتبه 93 کسب کردند و برادر دیگرم آقای بهروز پورشفیع که سال 96 رتبه 154 را کسب کردند و برادر دیگرم نیز آقای بابک پورشفیع که دانشجوی رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان هستند و با توجه به تجاربی که داشتند بهم پیشنهاد دادند که در آزمون های قلم چی شرکت کنم .


  1. نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟
  2. فارسی 18/25 ، دینی 19/25 ، زبان 16/25 ، ریاضی 20 ، علوم و فنون 18/5 ، جامعه شناسی 19 ، عربی 20 ، تاریخ 19 ، جغرافیا 17/5 ، فلسفه 19/75 ، سلامت و بهداشت 18

تراز سوابق تحصیلی : 9407


  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون های کانون به خاطر برنامه راهبردی دقیق و منظم باعث ایجاد نظم در درس خواندن من شد و همچنین در مدیریت زمان و آشنایی با انواع سوالات مختلف به من کمک کرد و نیز مرا با فضای جلسه کنکور آشنا کرد و باعث شد سر جلسه کنکور با روش های مختلف بتوانم زمان و همچنین استرسم را کنترل کنم و نتیجه بهتری کسب کنم.


  1. شما در آزمون‌ها به صورت آنلاین شرکت می‌کردید یا به صورت حضوری؟ چرا؟

من در همه آزمون‌ها به صورت حضوری شرکت می‌کردم چون به نظرم غیبت در آزمون‌ها باعث عقب افتادن از برنامه‌ی درسی و برنامه راهبردی قلم چی می‌شود بنابراین دانش آموز تا جایی که می‌تواند و برایش مقدور است نباید در آزمون‌ها غیبت کند.


  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

راز موفقیت در کنکور پیوستگی و استمرار است و این پیوستگی فقط با شرکت در آزمون و غیبت نکردن در آن به وجود میاد، من در هر آزمون که شرکت می‌کردم باعث می‌شد تا هر بار نقاط قوت و ضعف خودم را بشناسم. نقاط قوت را تثبیت کنم و ضعف ها را به نقطه قوت تبدیل کنم و در آزمون بعد دوباره این روند را تکرار کنم.


  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

بله، در آزمون‌های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم. انگیزه‌ام سنجش سطح مطالعه و ارزیابی دروس بود و ثمره ی شرکت در این آزمون ها آگاهی از نقاط ضعف و تلاش برای ارتقای آن‌ها بود. همچنین شرکت در آزمون های هدف گذاری مسیر پیشرو را روشن تر می‌کرد و دقیق برای من مشخص می کرد که در هر درسی چه برنامه و نیازهایی دارم، هر آزمون نکات زیاد و البته مهمی دارد که شرکت در آنها باعث تسریع پیشرفت من می شد و سعی می کردم در بیشتر این آزمون ها شرکت کنم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ 
اول از همه کارنامه اصلی را چک می‌کردم و تراز و رتبه را مشاهده می‌کردم و بعد از آن سراغ درصدهایم می‌رفتم و همچنین کارنامه پروژه ای و چند از ده را چک می‌کردم.
من همچنین از کارنامه اشتباهات استفاده می کردم تا اشتباهات خودم را بشناسم و علت یابی می کردم که چرا اشتباه زدم و نقاط ضعفم را می‌شناختم و سعی می‌کردم با روش های مختلف آنها را حل کنم و برای آزمون بعدی درست کنم .


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ 
بله، به نظر من برنامه کانون سریع‌ترین برنامه و پر مرورترین برنامه برای یک کنکوری است. من با ساعت مطالعه بالا و بدون وقت تلف کردن کاملا به برنامه می‌رسیدم و چهارشنبه و پنج شنبه قبل آزمون کاملا خالی بودم و فقط مرور می‌کردم.


  1. در طول سال مطابق پیشروی سریع پیش می‌رفتید یا پیشروی عادی؟ چرا؟

به دلیل اینکه نوبت اول کنکور 1402 قرار بود در دی‌ماه برگزار شود من هم سعی می‌کردم علاوه بر پیشروی عادی به پیشروی سریع نیز توجه داشته باشم و برای این دفترچه نیز مطابق بودجه بندی آزمون برنامه ریزی کنم تا به تمامی مباحث کنکور دی‌ماه 1402 برسم.


  1. آیا در طول سال ساعات خواب شما منظم بود یا خیر؟

در دوران تابستان به خاطر اینکه تمامی وقتم را صرف مطالعه می‌کردم،منظم بود. یعنی صبح از ۵ بلند می‌شدم و می‌خواندم تا ظهر ساعت ۱۲ و بعد از استراحت و ناهار از ۳ شروع می‌کردم تا ساعت ۱۲ شب درس می‌خواندم و حدودا ساعت مطالعه ام در تابستان ۱۱ الی ۱۳ ساعت بود ولی بعد از شروع مدرسه کلا ساعت خوابم به هم ریخت ولی سعی کردم آن را کنترل کنم و با توجه به شرایط مدرسه ساعت خوابم را تنظیم کنم.


گفت‌وگو با قهرمان پیشرفت مهدی پورشفیع؛ رتبه 63منطقه 3 انسانی



  1. نقش اولیا در موفقیت‌تان چه بوده است؟

من پدرم به رحمت خدا رفتند، البته در دوران کنکورم همراه من بودند و خیلی برای من زحمت کشیدند و از هر لحاظ پشتیبان من بودند و در واقع مشوق اصلی من در این راه سخت و پیچیده پدرم بودند و همچنین مادرم که مرا همواره تشویق به درس خواندن می‌کردند و برای من یک انگیزه خالص بودند. چون تحصیلات ایشان دوم ابتدایی هست از نظر درسی نمی‌توانستند کمکی کنند ولی این را به صراحت می‌توانم عرض کنم که اگر پدر و مادرم نبودند قطعا کسب چنین رتبه ای برایم غیرممکن بود چرا که هدف من برای کسب چنین رتبه ای خوشحال کردن آنها بود که خداراشکر این وظیفه را انجام دادم.


آیا روش بازیابی را می‌شناسید؟ 
بله، بیشتر در درس های حفظی از روش بازیابی استفاده می کردم. بازیابی باعث می شد نکاتی که در حال فراموش شدن بودند، مجددا یادآوری و تثبیت بشوند.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 
تمامی تست‌ها را تحلیل می‌کردم.
اول سوالات اشتباه و نزده را بررسی و در دفتر خود آموز نکات مهم سوالات را ثبت می‌کردم. سپس سوالات درست را هم بررسی می‌کردم به دلیل اینکه متوجه شوم آیا از روش صحیحی برای حل تست ها استفاده کرده ام یا خیر .


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ 
به نظرم افت تراز یک مساله کاملا طبیعی است و چیزی که خیلی مهم است نحوه برخورد دانش آموز با این مساله است. این که این افت تراز باید در واقع موتور محرک دانش آموز برای تلاش بیشتر بشود نه این که ناامیدش کند.
بنظرم وقتی یک دانش آموز افت می‌کند اگر علت آن افت را پیدا کند و آن مشکل را حل کند می‌تواند در آزمون بعدی خیلی خوب عمل کند، من هم در بعضی آزمون‌ها دچار مشکل می‌شدم و ترازم کم می‌شد ولی ناامید نمی‌شدم و سعی می‌کردم علت یابی کنم تا برای آزمون بعدی بهتر عمل کنم .


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ 
دروس ریاضی، علوم و فنون ادبی و عربی از نقاط قوت من بودند.
در درس ریاضی بعد از تدریس معلم، جزوه را می خواندم و مستقیم به سراغ تست می رفتم. یک سری اشکالات در تست های آموزشی مشخص می شد. از طریق معلم، ویدیوهای آموزشی، درس نامه ، کتب کمک آموزشی و... به سراغ رفع اشکالات می رفتم. بعد از رفع اشکال به سراغ تست های زمان دار می رفتم.

در درس علوم و فنون ادبی، تاریخ ادبیات کتاب را کامل می خواندم و بعد سبک شناسی ها را خلاصه نویسی و طبقه بندی می کردم. در مباحث آرایه و عروض، ابیات کتاب را کار می کردم و سپس از تست های آموزشی و زمان دار می زدم. کار کردن تست های متنوع و زیاد در این بخش خیلی می تواند به تقویت دانش آموز و کسب درصد خوب کمک کند .

در عربی ابتدا به سراغ لغات می رفتم و سپس به قواعد می پرداختم. پیشنهاد می کنم دانش آموزان حتما تمارین کتاب را جدی بگیرند چون به هر حال منبع اصلی کنکور کتاب درسی است و بعد از خواندن قواعد بلافاصله سراغ تست می‌رفتم و برای یک مبحث بیش از ۵۰ تست کار میکردم و همچنین من روتین تست ترجمه و قواعد نیز داشتم و هر شب ۱۰ تست ترجمه و ۱۰ تست قواعد کار می‌کردم .


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 
من در شروع سال در درس فلسفه و منطق بسیار ضعیف بودم و در ابتدای مسیر دچار ناامیدی می شدم اما با در نظر گرفتن اصل استمرار و قراردادن این درس در روتین ثابت روزانه از سویی و مرور چندین باره تست ها از سوی دیگر، توانستم به درصدی قابل قبول در کنکور سراسری برسم .
این مسئله ممکن است در فرد دیگری در یه درس مختلف باشد که در چنین مواردی باید فرد اصل استمرار و پیوستگی را انجام دهد و ناامید نشود و تلاش کند قطعا با تلاش هر چیزی ممکن و حل شدنی است .


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید؟ 
این مساله با توجه به زمان و نوع درس متفاوت بود. در دروسی مثل جامعه شناسی و تاریخ و جغرافیا منبع اصلی من کتاب درسی بود و معمولا از هر زمانی که به این دروس اختصاص می دادم یک پنجم برای تست بود و چهار پنجم مطالعه این دروس بود . ولی دروسی مثل ریاضی، عربی یا علوم و فنون ادبی بیشترین زمان برای تست بود. در دروس روان شناسی، اقتصاد، فلسفه و منطق این میزان برابر بود و بعد از عید و دوران جمع بندی نیز بیشترین زمانم رو صرف تست زدن می‌کردم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ 
بله، من از سال دهم تا کنکور دفتر برنامه‌ریزی داشتم و برنامه ریزی و ساعات مطالعه و تعداد تست ها را داخل دفتر می نوشتم و توصیه می کنم که حتما دانش آموزان دفتر برنامه‌ریزی داشته باشند چون هم باعث نظم فکری می شود و هم اینکه با خودت رقابت می‌کنی و سعی می‌کنی مثلا این هفته نسبت به هفته قبل بیشتر تلاش کنی و کم کاری‌های خود را تشخیص داده و برای هفته‌های بعدی جبران کنی .


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ 
از کتاب های کانون آبی و سه سطحی استفاده کرده ام و در چند ماه پایانی از اقتصاد آبی استفاده کردم این کتاب خلاصه متن خیلی خوبی دارد و فرمول های اقتصاد را هم خیلی خوب پشتیبانی کرده است.
دلیل انتخاب من تست های طبقه بندی شده و شناسنامه داری بود که در پروسه مطالعه و تست های آموزشی و سنجشی و همچنین در دوران جمع بندی کمک کننده بود.

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟

بهترین درسم در کنکور جامعه شناسی بود که درصد 93 را کسب کردم، برای مطالعه این درس ابتدا کتاب درسی را به صورت کامل و مفهومی می‌خواندم سپس شروع به تست زدن می‌کردم.
در این کتاب بیشتر وقتم را به مرور اختصاص می‌دادم و شاید در بین همه کتاب‌های کنکور این کتاب را بیشتر از همه کتاب‌ها مرور کردم و به نظرم مرور و تورق سریع این کتاب در دوران جمع بندی در کسب بهترین درصد خیلی تاثیرگذار است.


  1. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردی‌بهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟  

بله با دادن آزمون دی ماه تجربه ای برای من کسب شد که در کنکور تیر از نظر هیجان و استرس و همچنین مدیریت زمان خودم را کنترل کنم و سطح سوالات را هم تا حدودی بدست بیاورم که هر کتابی را چگونه مطالعه کنم که درصد بالایی کسب کنم .


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ 
انتظار یک رتبه خوب برای کسی که تلاش زیادی می‌کند عادی است ولی این فکر کردن برای عده ای می‌تواند استرس زا باشد که باید آن را کنترل کنند تا نتیجه بهتری بگیرند. من از خودم انتظار یک رتبه خوب را داشتم ولی این تصور و انتظار نه تنها باعث استرسم نمی‌شد بلکه برای من یک انگیزه بود که بتوانم به آن رتبه برسم و همچنین خانواده‌ام انتظار یک رتبه خوب را از من داشتند ولی در کل آرامش روان و خوشحالی من برای آن‌ها در اولویت بود.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ 
در زمان‌ کنکور استفاده من از گوشی و فضای مجازی بسیار کم بود و از گوشی فقط برای دیدن کارنامه آزمون‌ها و همچنین حل تست های مختلف استفاده می‌کردم.
دانش آموزان باید توجه داشته باشند که گوشی همیشه هست حتی بعد کنکور ولی دیگر زمان درس خواندن و تلاش برای اهداف برگشتنی نیست پس در دوران کنکور هر کس باید از فرصتی که دارد بهره لازم را ببرد تا به هدفی که دارد برسد.


  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

من سال قبل از کنکورم یعنی سال ۱۴۰۱ ( پایه یازدهم بودم ) در کنکور به صورت آزمایشی شرکت کردم و رتبه ۶۷۶ منطقه ۳ را کسب کردم. من آن زمان علاوه بر پایه دهم و یازدهم هر سه پایه را قبل از ورود به پایه دوازدهم تمام کرده بودم و در دوران مدرسه اینها را فقط مرور می‌کردم.


  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

سعی کردم زمان کمتری را صرف درس خواندن و زمان بیشتری صرف تست زدن با تیپ های مختلف بکنم و از کتاب‌های سطح بالا استفاده کنم و همچنین سعی کردم تست های زمان‌دار بیشتر بزنم تا در کنکور مدیریت زمان را کنترل کنم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ 
به نظر من مهم ترین بخش یک برنامه درسی این است که ما در طول آن چقدر زمان برای استراحت صرف می کنیم و آن را چگونه می گذرانیم. من در زمان استراحت تلاش می کردم که تا حد امکان کمتر از گوشی استفاده کنم و بیشتر به فعالیت هایی مثل بازی فوتبال و والیبال در مدرسه با دوستان و معلمان و همچنین دیدن فوتبال در تلویزیون بپردازم. این فعالیت ها باعث آرامش من در طول روز می شد و یک سرگرمی خالصی بود که درون مرا شاد می‌کرد و باعث می‌شد که بتوانم در ادامه با انگیزه و روحیه بالا درس بخوانم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ 
من از تک تک معلمانم به ویژه از آقای حقی دبیر ادبیات و آقای حسنی دبیر جامعه شناسی و تاریخ و جغرافیا و همچنین آقای پناهی دبیر فلسفه و منطق تشکر ویژه دارم. به راستی که اگر راهنمایی های آنان نبود کار برای من خیلی سخت و حتی غیرممکن می شد. حقی که خانواده و معلمان به گردن من دارند یک دین ادا نشدنی است و تا آخر عمر قدردان زحمات آنان هستم.


  1. روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

با توجه به سوالات نهایی که امسال بود، نه تنها دروس عمومی بلکه تمامی دروس باید در کنار حفظ نکات به صورت مفهومی خوانده می شد. یعنی دانش آموز باید مطلب را بفهمد و آن را به کار ببندد. حفظ کتاب درسی به تنهایی نه تنها پایدار نیست بلکه در امتحانات هم کمک کننده نخواهد بود.
من قبل از عید دروس عمومی را از طریق مدرسه پیش می‌بردم ولی به خاطر تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی بعد از عید سعی کردم برای دروس عمومی وقت بیشتری بگذارم و سوالات نهایی نیز حل کنم تا مطالب مهم را شناسایی کنم و بار بعدی که می‌خواهم مرور کنم آن مطالب مهم را بیشتر بخوانم و توجه بیشتری به آنها داشته باشم.


  1. کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری داشتید؟

بخش مصاحبه با رتبه های برتر ، من همواره مصاحبه رتبه های برتر و بیشتر تک رقمی و دو رقمی را می‌خواندم و روش مطالعه آنها را بررسی می‌کردم و این موارد تاثیر زیادی در پیدا کردن روش مطالعه بهتر برای هر درس برای من داشت.


چه کسی در نمایندگی کانون قلم‌چی شهرتان در روند موفقیت شما تاثیرگذار بوده است؟
من از خانم عبداللهی عزیز که برای من خیلی زحمت کشیدند و مرا راهنمایی کردند تشکر ویژه دارم. ایشان همچنین همیشه به من انگیزه می‌دادند و زمانی که ترازم پایین می‌آمد زنگ می‌زدند و علت آن را با هم بررسی می‌کردیم و مشکلی که داشتم را با هم حل می‌کردیم و برای آزمون بعدی با انگیزه و رغبت بیشتری آماده می‌شدم و خدا را شاکرم که توانستم با کسب رتبه خوب ایشان را نیز خوشحال کنم و همیشه قدردان لطف و محبت ایشان هستم.




از چه زمانی و چگونه به رشته معلمی و دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقه‌مند شدید؟ 

من از همان سال ورود به پایه دهم به شغل معلمی علاقمند بودم و یکی از انگیزه های من برای انتخاب این شغل معلمان دوران مدرسه ام بود. ایشان با رفتاری که داشتند باعث این شدند که من به این شغل علاقه مند شوم. معلم هایی که در دبیرستان داشتم بسیار عالی بودند و انگیزه من را برای رسیدن به هدفم قوی تر کردند.


در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟

من برادرم دانشجوی سال 1400رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان هستند و امسال سال آخرشان است.
همچنین دختر عمویم دبیر ادبیات هستند.
پسر عمویم که دبیر عربی هستند و به شکلی انگیزه من برای انتخاب رشته عربی ایشان بودند.
پسر دایی‌ام که معلم ابتدایی هستند و همچنین دوستان بیشتری که سال های قبل یا امسال در دانشگاه فرهنگیان قبول شدند.


کدام معلم‌های تان در این علاقه تاثیرگذار بودند؟
بیشترین انگیزه ای که باعث شد من به شغل معلمی علاقه پیدا کنم معلمان دوران دبیرستان بود که با علاقه فراوان تدریس می‌کردند و ارتباط بیشتری با ما داشتند و همیشه از مزایای معلمی می‌گفتند و ما را علاقمند به شغل معلمی می‌کردند.




Menu