گفت و گو با غزل فقیه زاده؛ قهرمان پیوستگی

خیر تا به حال در هیچ آزمونی غیبت نداشتم؛ و تحت هر شرایطی تلاش کردم در آزمون‌ها شرکت کنم و خودم را ارزیابی کنم. غیبت در

گفت و گو با غزل فقیه زاده؛ قهرمان پیوستگی

 غزل فقیه زاده

یازدهم انسانی

شهر:تهران

میانگین تراز ۷۲۴۹

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است از سال ۱۴۰۱ ، ۱۳ آزمون

شغل و تحصیلات مادر دیپلم، خانه دار 

شغل و تحصیلات پدر لیسانس، کارمند


 

مصاحبه‌گر: سحر حاجی زاده

 آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

خیر تا به حال در هیچ آزمونی غیبت نداشتم؛ و تحت هر شرایطی تلاش کردم در آزمون ها شرکت کنم و خودم را ارزیابی کنم. غیبت در آزمون ها، وقفه ای ایجاد می‌کند که باعث افت تراز می‌شود. من برای جلوگیری از این اتفاق، در آزمون ها غیبت نمی‌کنم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 وقتی که در همه آزمون ها شرکت می‌کنم؛ طبق برنامه راهبردی می‌توانم از سوالات همه درس ها و مباحث کتاب، بهره ببرم و آشنایی با نمونه سوالات بیشتر، و کسب مهارت بیشتر در تست زنی، سرعت عمل من را بالاتر می‌برد و باعث می‌شود درصد بهتری در آزمون ها کسب کنم.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟  انگیزه‌تان چه بود؟فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله،  انگیزه من از شرکت در آزمون های هدفگذاری، به دست آوردن تجربه بیشتر، برای حل سوالات آزمون اصلی است.  

شرکت در آزمون هدفگذاری، باعث می‌شود که قبل از آزمون اصلی، نمونه سوالات بیشتری از مباحث آزمون را ببینم و از طرفی حل این سوالات، نقاط ضعف من را مشخص می‌کند و با دید بازتری برای آزمون اصلی درس می‌خوانم. 

 

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟انگیزه‌تان چه بود؟  فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

 بله،  طبیعتا به ازای حل هر یک سوال بیشتر، به همان اندازه مهارت بیشتری کسب می‌کنم و همین مهارت اندوزی، انگیزه من برای شرکت در آزمون های مشابه پارسال است. 

 علاوه بر اینکه خودم را با دانش آموزان سال گذشته مقایسه می‌کنم، می‌توانم سطح علمی و تراز خودم را در آزمون پیش روی امسال، پیش بینی کنم و در صدد بهبود ترازم باشم.

 

شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

 به وضوح مهارت من در تست زنی افزایش یافت و حوصله و تمرکز بیشتری هم هنگام برگزاری آزمون ها دارم. در اولین آزمون هایی که شرکت می‌کردم؛ علاوه بر اینکه با بحران کمبود زمان مواجه می‌شدم، در حل سوالات پایانی آزمون، با ضعف تمرکز روبه‌رو بودم. اما بعد از شرکت در تعداد آزمون های بیشتر، این مشکلات، رفع شدند.

 

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

بله تلاش من بر این بود که طبق برنامه قلمچی پیش بروم. در هفته اول سعی می‌کردم مباحث را مطالعه کنم و اگر در مبحثی ایراد داشتم، ایرادات را رفع کنم و در هفته دوم، بیشتر به حل نمونه سوال و تست می‌پرداختم و اگر جایی مشکل داشتم، مطالعه مجدد انجام می‌دادم. بیشتر مواقع، در برنامه راهبردی و برنامه مدرسه، هماهنگی وجود داشت؛ اما مواقعی که این دو برنامه بر هم منطبق نبودند، سعی می‌کردم در طول هفته، به مطالعه برنامه مدرسه، و پنجشنبه و جمعه را به مطالعه برنامه قلمچی اختصاص بدهم.

 

 

نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

من در اکثر درس ها، وضع خوبی دارم. شاید اگر این سوال را چند ماه پیش از من می‌پرسیدید، پاسخ می‌دادم که دروس حفظی نقاط قوت من هستند؛ اما بعد از مدتی متوجه شدم که برای دروس حفظی مثل تاریخ و جغرافیا، باید زمان بیشتری صرف کنم؛ در نتیجه نمی‌توانم با قطعیت آنها را نقطه قوت به حساب بیاورم. اما دروسی مثل عربی و علوم و فنون به نظرم دروسی هستند که در آنها مهارت بیشتری دارم. از آنجا که بخش زیادی از این دو درس، مفهومی به حساب می‌آیند، سعی میکنم هنگام تدریس دبیر، توجه کامل داشته باشم، و اگر جایی در تدریس برایم مبهم بود، با استفاده از درسنامه ها و فیلم های آموزشی، نقص را رفع می‌کنم. طبق تجربه شخصی من، بهترین روش مطالعه برای هر درسی، ابتدا مطالعه دقیق کتاب و سپس حل نمونه سوالات مختلف است. 

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟

بله. وقتی که ساعت مطالعه خودم را در انتهای هفته مشاهده می‌کردم، متوجه می‌شدم که بر روی کدام دروس وقت زیادی صرف کردم، در صورتی که می‌توانستم آنها را سریع تر مطالعه کنم؛ و یا روی چه دروسی وقت کمی گذاشتم و اگر بیشتر مطالعه می‌کردم، می‌توانستم نتیجه بهتری بگیرم. درنتیجه با برنامه ریزی بهتری هفته جدید را شروع می‌کنم.

 

مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

من خیلی از نکات طلایی درس خواندن را از کانون یاد گرفتم، اما شاید مهم ترین چیزی که آموختم، این باشد که با تلاش کردن، همه چیز ممکن می‌شود. سال گذشته در بعضی از دروس اشکالات زیادی داشتم، و گمان می‌کردم که این ایرادات هیچ وقت رفع نمی‌شوند؛ اما عزم خودم را جزم کردم و تلاش کردم که در هر آزمون، از آزمون قبلی، عملکرد بهتری داشته باشم. و نتیجه اش هم این شد که الان، هیچ کدام از اشکالات پارسال را ندارم.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کردید؟

بله. به نظر من مدیریت زمان، فقط یک تکنیک که بر سر آزمون اجرا شود، نیست. مدیریت زمان باید از هنگام مطالعه، مورد توجه باشد. اگر دروس به درستی مطالعه شوند، به نظرم بر سر آزمون ها هم روش های مدیریت زمان، بازدهی بیشتری خواهند داشت. بر سر امتحان هم با روش ضربدر و منها، سعی میکنم استفاده بهینه ای از زمانم داشته باشم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

ابتدا سوالاتی را که اشتباه پاسخ دادم تحلیل می‌کنم و دلیل پاسخ اشتباهم را بررسی می‌کنم‌. سپس به تحلیل سوالاتی که پاسخ نداده ام می‌پردازم و نکات مورد نظرم را در دفتر تحلیل آزمون ثبت می‌کنم. در نهایت، از بین سوالاتی که به درستی پاسخ دادم؛ نکات کلیدی را یادداشت می‌کنم.

 

شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

در درس ریاضی از کتاب های آبی و سه سطحی کانون استفاده می‌کنم و معتقدم که نمونه سوالات متنوع و جامعی را در درس ریاضی در اختیارم قرار می‌دهد و باعث می‌شود با سبک های مختلف سوالات، آشنا شوم. در درس عربی، هم از درسنامه و هم از سوالات تستی و تشریحی کتاب کار کانون استفاده می‌کنم. تست‌های کتاب کار عربی کانون، شباهت بسیار زیادی به تست های کنکور دارد. در خیلی از دروس دیگر، مثل علوم و فنون هم از کتاب کارهای کانون استفاده می‌کنم. 

 

 

در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟

طبیعتا خستگی، بخشی از فرآیند درس خواندن است. بارها پیش آمده که بعد از یک دوره درس خواندن، احساس خستگی کنم. اما همیشه سعی می‌کردم‌ که وقتی با این بحران روبه‌رو می‌شوم، اجازه ندهم که خستگی بر من غلبه کند. چالش های درس خواندن باید با روش صحیح حل شوند تا در آن صورت، به درس خواندن آسیبی نزنند. مروری بر گذشته که با چه زحماتی به این جا رسیدم؛ و نگاهی به آینده که تلاشم چه تأثیری می‌تواند بر آن داشته باشد، به من انگیزه ادامه دادن می‌دهد.

 

چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟ 

جامعه آماری شرکت کنندگان در آزمون های کانون، نسبت به آزمون های آزمایشی مشابه، با اختلاف بیشتر است؛ و سطح سوالات آزمون های کانون هم استانداردهای سازمان سنجش را در بر دارند. همین شباهت زیاد با کنکور است که باعث شده من کانون را انتخاب کنم. پیشنهاد مدرسه و سایر دانش آموزانی که کانونی بودند، در پیوستن من به کانون نقش پررنگی داشت.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادرم همیشه من را حمایت می‌کنند؛ حتی زمانی که افت تراز دارم، با تشویق آنها، من پرانگیزه تر ادامه می‌دهم. والدینم بزرگترین پشتیبان های من در زمینه تحصیل هستند.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله‌، همیشه بعد از آزمون ها، پدر و مادرم کارنامه آزمون من را می‌بینند و تحت هر شرایطی از من پشتیبانی می‌کنند. تا به حال افت تراز ناگهانی نداشتم و همیشه تراز من بالا بوده است، اما به هر حال هر جا که نقطه ضعفی وجود داشته است، پدر و مادرم من را تشویق به برطرف کردن آن می‌کنند و من هم روی درسی که ایراد داشتم، برای آزمون بعدی، برنامه ریزی دقیق تری انجام می‌دهم.

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

بخش مصاحبه رتبه برترها، نکات ارزشمندی برای نحوه درس خواندن به من یاد می‌دهد. خواندن تجربه کسانی که در زمینه تحصیل موفق عمل کردند، به من کمک می‌کند که تلاش بیشتری برای ارتقا سطح درسی خودم انجام دهم.

 

به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

من فرد سخت کوشی هستم و جاه طلب بودن من باعث می‌شود که دست از تلاش کردن، برندارم و به موقعیت فعلی خودم راضی نباشم و مدام در تکاپو برای بهبود جایگاهم باشم.

Menu