محمدعلی مرتضوی:تحلیل درس عربی عمومی کنکور انسانی 92

سطح کلی سؤالات عربی عمومی کنکور انسانی سال 92 به‌ نظر متعادل و مطلوب می‌‌رسد. گرچه سؤالات ترجمه و تعریب و قواعد، نسبتاً ساده می‌باشند، مرکز ثقل آزمون در سؤالات درک مطلب قرار گرفته است. سؤالات مف...

محمدعلی مرتضوی:تحلیل درس عربی عمومی کنکور انسانی 92

تحليل درس «عربي عمومي» در کنکور انساني سال 92

تحليل و ارزيابي کلي:

سطح کلي سؤالات عربي عمومي کنکور انساني سال 92 به‌ نظر متعادل و مطلوب مي‌‌رسد. گرچه سؤالات ترجمه و تعريب و قواعد، نسبتاً ساده مي‌باشند، مرکز ثقل آزمون در سؤالات درک مطلب قرار گرفته است. سؤالات مفهوم در بخش درک مطلب، براي اکثر داوطلبان، سؤالاتي چالش‌برانگيز مي‌باشند. از تغييرات کنکور امسال مي‌توان به ايده‌ي جديدي در بخش تعريب، طرح سؤال از مبحث جامد و مشتق (اسم آلت) و تغيير نسبي ترکيب سؤالات از عربي (2) و عربي (3) اشاره نمود که در ادامه مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

ترجمه، تعريب و مفهوم:

در اين بخش از سؤالات (32-26)، سطح کلي سؤالات نسبتاً ساده است. تفاوتي که در سؤالات ترجمه ايجاد شده است، کم‌شدن سؤالات ترجمه‌ي چند عبارتي و اضافه‌شدن به سؤالات ترجمه‌ي تک‌عبارتي است که خود باعث صرفه‌جويي در زمان پاسخ‌گويي به سؤالات و ساده‌تر شدن سطح سؤالات شده است.

به‌جز سؤال 30، ساير سؤالات ترجمه روان و استاندارد و با رعايت نکات مربوط به ترجمه‌ي افعال، ضماير، تمايز اسامي جمع از مفرد، به‌سادگي قابل پاسخ‌گويي‌اند.

نکته‌اي که در سؤالات تعريب وجود دارد، سبک نسبتاً جديد سؤال 32 است که توجه به نکات ريز در پاسخ دادن به آن، ضروري است.

در سؤال مفهوم (سؤال 31) نيز از عباراتي آشنا از متن کتاب درسي (کارگاه ترجمه‌ي درس 12 عربي 3) استفاده شده است که بارها در آزمون‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

درک مطلب:

گرچه درک مطلب اين آزمون، متن دشواري ندارد اما طراح، دشواري سؤالات را درصورت سؤالات مفهومي اين بخش، منظور نموده است. از اين متن نسبتاً ساده، سؤالات مفهومي به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند که با استفاده‌ي مستقيم از يک يا دو جمله‌ي متن، نمي‌توان پاسخ صحيح آن‌ها را يافت.

سؤالات 34، 35 و 37، سؤالاتي چالش‌برانگيز اين بخش (درک مطلب) هستند.

در قسمت سؤالات تحليل صرفي و اعراب نيز، همانند گذشته شاهد استفاده از دو فعل و يک اسم هستيم که سؤالاتي متداول و متناسب با متن هستند.

قواعد:

سؤالات اين بخش (50-43) تغيير قابل توجهي را از نظر ترکيب بودجه‌بندي از عربي (2) و عربي (3) نشان مي‌دهند. از 8 سؤال مطرح شده، 6 سؤال از عربي (2) و تنها 2 سؤال از عربي (3) ديده مي‌شود.

مبحث جامد و مشتق که تاکنون کم‌تر به‌صورت مستقيم و در يک سؤال مستقل مورد سؤال واقع مي‌شد، در سؤال 43 کنکور امسال مورد پرسش واقع شده است. البته در دفترچه‌ي اختصاصي کنکور خارج از کشور سال 88 سؤالي مشابه با اين سؤال با موضوع اسم آلت ديده مي‌شود که اين مطلب، نکته‌ي قابل تأملي براي داوطلبان است.

رويکرد کلي سؤالات قواعد نشان‌دهنده‌ي حرکت طراحان به سمت تعادل در بين منابع طرح سؤال است. عدم توجه به مباحث منصوبات که معمولاً مورد توجه فراوان است، شاهدي بر اين موضوع است.

محمدعلي مرتضوي؛ رتبه‌ي 41کنکور سراسري سال 89

 

 

زهرا نعمتی
ارسال شده توسط : زهرا نعمتی
Menu