نام و نام خانوادگی: رضا محیط اردکانی
مقطع و رشته: یازدهم تجربی
نام شهر و استان: اردکان- یزد
میانگین تراز: 6874
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از سال 1401 ، 50 آزمون
شغل و تحصیلات مادر:کارشناسی فیزیک، فعالیت در حوزه صنایع دستی
شغل و تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد حسابداری، کارمند بانک
مصاحبهگر : محمد قاضی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
از گذشته و حتی دوره اول متوسطه با کانون آشنایی داشتم و کم و بیش در رابطه با آن میشنیدم. اما وقتی به پایه دهم رسیدم، یکی از معلمان من شرکت در آزمونهای کانون را به من توصیه کرد و به واسطه پیشنهاد ایشان من به طور کامل در آزمونهای سال دهم شرکت کردم.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟در چند آزمون اصلی شرکت کردهاید؟
من به مدت دو سال از سال دهم تاکنون در آزمونهای کانون شرکت میکنم. در کل در 50 آزمون شرکت کردهام.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
جدا از مباحث علمی و درسی و رشد تحصیلی بینظیری که با کانون داشتم و به خوبی این را حس میکنم، مهمترین چیزی که کانون به من یاد داد، نظم و برنامهریزی بود. برنامههای راهبردی کمنظیر کانون موجب میشد که من بتوانم برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای خود آماده کنم. دستاورد دوم استمرار بود. کانون به معنای واقعی کلمه یک سال شما را همراه خود کرده و لحظهای رهایتان نمیکند. زمان بندی آزمونهای کانون که دو هفته یک بار برگزار میشود سبب خواهد شد که شما از درس و مدرسه فاصله نگیرید و مستمر به تلاش ادامه دهید.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من تا حد زیادی خود را دانش آموز کانونی میدانم. تا جایی که میتوانم سعی میکنم در آزمونهای کانون شرکت کنم و غیبتی نداشته باشم. البته گاهی اوقات به ندرت ممکن است اتفاقات ناخواستهای پیش بیاید و اوضاع آنگونه که ما میخواهیم پیش نرود که منجر به غیبت در آزمون میشود. بنابراین من خود را دانش آموزی کم غیبت در آزمونهای اصلی میدانم. برنامه راهبردی کانون بسیار موثر، مفید و کارساز است. ایستگاههای مطالعه، مرور و جمعبندی که به خوبی داخل آن گنجانده شده است، موجب میشود که ما حداکثر بهرهوری را از زحماتمان ببریم، به عبارتی دیگر درست بخوانیم و درست یاد بگیریم. البته که شخصیسازی برنامه نیز موضوعی مهم است و نباید از آن غافل شد. آخرین نکته آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال میباشد که به عقیده من بعضا میتوانند به اندازه آزمونهای اصلی مهم باشند. سوالات خوب و استانداری که در این آزمونها تجربه میکنیم، نقشی که در مرور مطالب مطالعه شده برای آزمون اصلی دارند، آگاهی که نسبت به نحوه مطالعه در هفته دوم به ما میدهند (آزمون های هدف گذاری) از علل اهمیت این آزمون هاست.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
به نظر من انسان زمانی از کار و تلاش خسته میشود که نتیجه آن را نبیند؛ هرچند، به عقیده بسیاری حتی در همان لحظه هم باید ادامه داد. اما شما وقتی در آزمونهای کانون شرکت میکنید ، آزمون به آزمون و حتی به هفته نتیجه تلاشهایتان را میبینید. به خوبی درک میکنید که هرچه میگذرد، با آزمون های متعددی که میدهید، چه تجارب بزرگ و ارزشمندی به شما افزوده میشود و این موضوع سبب میشود که نه تنها خسته نشوید،بلکه با انگیزهای مضاعف به تلاش کردن و آزمون دادن ادامه دهید.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
من به ندرت و بسیار کم در آزمونها غیبت داشتم که آن هم به دلیل اتفاقات غیر منتظرهای بود که بعضا رخ میداد که مجبور به غیبت در آزمون میشدم با این حال سعی میکردم به صورت آنلاین در آزمون شرکت بکنم. دلیل من برای عدم غیبت در آزمونها این بود که نتیجه شرکت در این آزمونها و تحلیل به نحو احسن را با رشد درسی و علمی و تحصیلیام لمس میکردم. پس چرا باید چنین فرصت ارزشمندی را از دست بدهم؟!
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
همانطور که میدانید یکی از مهم ترین نکات در مطالعه و یادگیری استمرار است که از پیوستگی در آزمونها شروع میشود و به نتایج بالایی میرسد. بله! غیبت در آزمونهای موجب اولا به هم خوردن برنامه مطالعاتی ما، ثانیا از دست دادن یک سکوی ارزیابی خودمان، و از همه مهمتر فاصله گرفتن ما از درس و عدم استمرار در مطالعه میشود.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله من تا جایی که بتوانم سعی میکنم در آزمونهای هدفگذاری شرکت کنم. انگیزه من از شرکت در آزمونهای هدفگذاری اولا آشنایی با سوالات جدید و یادگیری نکات آنها و ثانیا موضوع مهمتر، تدوین یک برنامه مطالعاتی مناسب برای هفته منتهی به آزمون اصلی (به توجه به نتایجی که در آزمون هدفگذاری کسب میکنم) است. به من کمک میکرد که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسم و همانطور که از نامش پیداست برای هفتههای بعد هدفگذاری کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای مشابه پارسال برای شما چه بود؟
به آزمون های مشابه پارسال به عنوان یک پیش آزمون برای آزمون اصلی نگاه میکنم و انگیزه من برای شرکت در این آزمونها، جمعبندی و مرور مطالب و آمادگی برای آزمون اصلی است. به من کمک میکند که آشنایی بیشتری با سبک سوالات مبحث آزمون کسب و نتیجه بهتری در آزمون اصلی ثبت کنم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟
یکی از بخشهای مورد علاقه من در کانون کارنامههای جعبه ابزار است و از همه آنها استفاده میکنم. کارنامههای مبحثی در برنامه ریزی صحیح به خصوص جهت مرور به ما کمک میکنند که بفهمیم در کدام مباحث مشکل داریم و زمان بیشتری باید برای آنها بگذاریم. کارنامه هدفگذاری به من کمک میکند که وضعیت خود در هر درس را بسنجم و مهمتر اینکه پیشرفت یا پسرفت خود در دروس طی گذشت زمان را متوجه شوم. کارنامه بازیابی سبب میشود که سوالاتی که نزده یا پاسخ ندادهایم و قطعا سوالات مهم و ایدهداری هستند و ارزش چندبار حل کردن دارند را دوباره مرور کنیم تا دیگر اشتباهاتمان را تکرار نکنیم که این موضوع از بزرگترین دستاوردهای ما از یک آزمون میباشد. کارنامه 5 نوع درس نقاط قوت و ضعفمان را به ما معرفی میکند تا آنها را متعادلسازی کنیم. کارنامه پروژهای نیز به بهترین شکل روند رشد یا افت تحصیلی ما در کوتاه مدت و بلند مدت را نشان میدهد و به تبع آن در تدوین برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت کمک میکند. به شرطی که علل افت و یا حتی رشد را به خوبی بررسی کنیم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصیسازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
به عقیده من معتبرترین و مفیدترین برنامه برای مطالعه برنامه راهبردی میباشد و من از آن استفاده میکنم. البته نکته مهم در رابطه با برنامهراهبردی شخصیسازی آن است. من سعی میکنم با توجه به اولا نقاط ضعف و قوت خودم و ثانیاً میزان پیشروی مدرسه در مباحث و ثالثاً اهدافی که در نظر دارم برنامه راهبردی را برای خود شخصیسازی کنم. در صورتی که مطلقاً عین برنامه راهبردی رفتار کنیم ممکن است نتیجه مطلوب را نیابیم.
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله، من روش بازیابی را از کانون و سایت و برخی از مقالات جناب آقای قلمچی آموختم.
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
به روش بازیابی مطالعه کنم. چرا که به عقیده من موثرتر از روش دوباره خوانی است و در زمان کمتر نتیجه مطلوبتری میدهد.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در دروس ریاضی و فیزیک، این روش باعث میشود که بخشی از وقت من ذخیره شود و در عین حال نتیجه مطلوبتری در آزمونها بگیرم. چرا که دقیقا دست روی نقاط ضعف ما میگذارد و آنها را اصلاح میکند و موجب میشود مطالب مهم به خوبی در ذهن ثبت شود.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
بستگی به نتیجهی آزمون دارد. معمولا در آزمونهایی که تراز خوبی کسب کردهام و تعداد غلط و نزده کمی دارم ، فقط سوالات غلط و بدون پاسخ را بررسی میکنم. اما اگر در آزمونی نتیجه مطلوب را کسب نکرده باشم تمام سوالات را بررسی میکنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، سعی کردم خودم را کنترل کنم و اعتماد به نفسم را از دست ندهم و تصمیم گرفتم علل افت تراز را با دقت و حساسیت و به کمک خانواده و مشاور بررسی کنم و مهمتر از همه باور داشتم که فرصت برای جبران هست و این نکته به من برای ادامه مسیر انگیزه میداد.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
من از همه اعضای خانوادهام کمک می گیرم اما بیشتر مباحث درسی را با مادرم در میان میگذارم. آنها به من کمک میکنند که ناامید نشوم، اعتماد به نفس خود را از دست ندهم و هدفم را به خوبی بشناسم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
ریاضی و فیزیک و بعضا شیمی نقطه قوت من میباشد. روش مطالعه من در درس ریاضی و فیزیک بدین گونه است که ابتدا از تسلط روی کتاب درسی و جزوه معلم اطمینان مییابم و سپس به سراغ کتابی که عنوان منبع تست دارم میروم و از آن کتاب تست میزنم و در نهایت با تحلیل آزمونهای مختلف و آشنایی با سبک سوالات متنوع روی مباحث تسلط مییابم. در مدرسه هم نمره من در این دروس مطلوب است.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، ریاضی ، استفاده از سوالات آزمونها و تحلیل آنها به جای تستزنی چند کتاب، شرکت در برخی کلاسهای اضافه مفید، و صبر در تکمیل مطالب که خود موجب بهبود یادگیری میشود از عوامل پیشرفت من در درس ریاضی بود.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است من روی مطلبی تسلط کافی را نداشته باشم و به همین دلیل چند روزی اصلا سراغ تست آن مبحث نروم و یا بعضا اتفاق افتاده که در بازه های زمانی مخصوص مرور مثل دوران نوروز 70 درصد وقت من به تست زنی اختصاص یابد.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان، تابستان به معنای واقعی کلمه فرصتی استثنایی است جهت اولا بهبود نواقص و تکمیل یادگیری مباحثی که در آن مشکل داریم، ثانیا مرور مباحثی که قبلا آموختهایم، و ثالثا تست زنی و افزایش تسلط روی نقاط قوتمان.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
برنامهای، چون نقش برنامهای به ما چگونه فکر کردن را یاد میدهد، به ما میآموزد که نه فقط در بحث درس و کنکور ، بلکه در دیگر عرصههای زندگی چگونه در کوتاهترین زمان به موفقیت دست یابیم و این است که کانون را خاص و منحصر به فرد میکند.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله. قطعا، با تجربهای که در هر آزمون و مشاهده سطوح مختلف سوالات کسب میکردم، این مهارت در من تقویت شد.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟ الف) بررسی اشتباهات ب) بررسی سؤالهای ساده
بررسی اشتباهات، با این هدف که در آزمونهای بعدی آنها را تکرار نکنم و نکات این سوالات که نسبت به آنها بیتوجه بودهام در ذهنم تثبیت شود.
نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟
مدرسه کمک زیادی به موفقیت من میکند. اولین مرحله یادگیری هر مبحث برای من در مدرسه اتفاق میافتد و همین موضوع است که اهمیت مدرسه را برایم دو چندان میکند. جدا از بحث آموزشی مدرسه و دیدار با دوستان موجب نشاط روحی داشن آموز نیز میشود و مشوق برای ادامه مسیر است.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
درسهایی که در آنها اشکال دارم، مثل زیست شناسی. با تحلیل سوالات آن، تستزنی بیشتر، اختصاص دادن زمان بیشتری به آن.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله ، حتی اگر آنها نبینند، خودم نتیجه آزمون را به اطلاعشان میرسانم. اولا سعی میکنند به من اعتماد به نفس بدهند تا ناامید نشوم و البته که علل افت را از من جویا میشوند تا با کمک آنها برطرفشان کنم.
دفتر برنامهریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله، این دفترچه هم از لحاظ درسی باعث پیشرفت من و یادگیری بهتر و منظمتر مطالب شده و هم از لحاظ غیردرسی و در دیگر عرصههای زندگی به من کمک میکند. چون وقتی ما برنامهریزی و تدوین برنامه بلد باشیم، در هر برههای از زندگی میتوانیم از آن استفاده کنیم و در زمان کمتری به اهداف بیشتری برسیم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از کتابهای سهسطحی کانون استفاده میکنم.و این کتابها از این لحاظ فوق العاده هستند که برای همه دانش آموزان در هر سطحی قابل استفاده میباشند. حتی گاهی اوقات ممکن است من در یک مبحث تسلط کمتری داشته باشم و به سراغ سوالات متوسط کتاب بروم و یا اینکه در مبحثی تسلط کافی داشته باشم و به سوالات دشوار و دشوارتر بپردازم. کتابهای سهسطحی باعث رشد تدریجی دانش آموز و آشنایی وی با تیپهای مختلف سوالات میشوند.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
روش ضربدر و منها و روش استراتژی بازگشت. من سعی میکنم در همه آزمون ها از روش ضربدر و منها استفاده کرده و سوالات را علامتگذاری کنم. همچنین در اغلب آزمونها هدف من این است که در انتهای هر درس کمی زمان اضافه داشته باشم تا برگردم و به چند سوال دیگر به صورت هدفمند پاسخ دهم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
جمع بندی و مرور مطالبی که در طول سال آموخته بودم و همچنین رفع نواقص و تکمیل یادگیری در برخی مباحث و در پایان به عنوان یک سنجش و ارزیابی برای عملکرد یکساله خود به آن نگاه میکردم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
در پایه دهم حجم دروس کمتر بود و زمان بیشتری برای مطالعه مطالب داشتم در تابستان هم به مرور آنها پرداختم. اما در پایه یازدهم حجم دروس به طور قابل توجهی افزایش یافت و گاهی اوقلات با کمبود وقت و زمان مواجه نمیشود. به همین دلیل در پایه یازدهم اولویت بندی بین دروس، مباحث و حتی شیوه مطالعه بسیار حائز اهمیت میباشد.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
هدف والا و انگیزه برای رسیدن به آن هدف. انسان هر چقدر هدف بزرگتری داشته باشد و مهمتر از آن برای رسیدن به آن هدف علاقه و رغبت بالایی داشته باشد، انگیزه بیشتری هم برای درس خواندن دارد و میداند که برای رسیدن به آن هدف باید سخت تلاش کند.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله، استاد امیرحسین ناظری اردکانی، دبیر ریاضی و فیزیک که از سال هشتم معلم من بوده است. من درصدهای خوب ریاضی و فیزیک که در آزمونها کسب میکنم را تا حد زیادی مدیون ایشان هستم. استاد ناظری با روشهای سریع، جالب و در عین حال اصولی و علمی برای مسائل ریاضی و فیزیک نگاه من به این دروس را تغییر میدهد و مطالعه آنها را برایم جذاب میکند.
افتخارات: 1- کسب رتبه دوم کشور و مدال نقره در شانزدهمین دوره لیگ علمی بین المللی پایا در رشته علوم تجربی 2- کسب رتبه اول استان در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی رشته صحیفه سجادیه 3- کسب دیپلم افتحار طلا در مسابقات تیمی ریاضی (متر)
