گفت و گوبا فاطمه قدمی؛ آزمون‌ها توجه و دقت من را بالا برده است

از کتاب آبی روان‌شناسی و جامعه شناسی استفاده می‌کنم؛ چون درسنامه خیلی خوب و سازمان‌دهی شده‌ای دارند.

گفت و گوبا فاطمه قدمی؛ آزمون‌ها توجه و دقت من را بالا برده است


نام و نام خانوادگی : فاطمه قدمی

مقطع و رشته : یازدهم انسانی

نام شهر و استان: تهرانسر ، تهران

میانگین تراز : ۶۹۰۴

سال‌های حضور در کانون : از سال یازدهم

چند آزمون شرکت کرده است : 6 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : دبیر بازنشسته ، فوق دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: دبیر بازنشسته ، لیسانس

مصاحبه‌گر : منیره کریمی

 

برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟

اول از همه تعداد درس‌ها  و مباحثی که باید بخوانم را  نسبت به زمانی که دارم تقسیم می‌کنم. مثلا اگر ۸ درس دارم و دو روز فرجه هر روز را  به ۴ درس اختصاص می‌دهم؛ همچنین اگر فرجه بیشتر هم باشد سعی می‌کنم روز آخر را  برای دوره بگذارم و اگر هم فرجه به این حد نرسید از عصر روز قبل امتحان به بعد را  برای مرور مطالب زمان می‌گذارم. اول هم از درس‌هایی که بعد از میان ترم اول داده شده شروع می‌کنم چون جدید‌تر هستند و حتی از بعضی از آن‌ها امتحانی ندادم. همچنین اشتباهاتی که در امتحانات میان ترم اول داشتم را بیشتر مرور می‌کنم و روی حل آن‌ها تمرکز می‌کنم.

 

در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده خواهید کرد؟

از کتاب آبی روان‌شناسی و جامعه شناسی استفاده می‌کنم؛ چون درسنامه خیلی خوب و سازمان‌دهی شده‌ای دارند.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟

در بعضی امتحان‌ها بله. قبل از مرور نهایی مطالب با نمونه‌سوال‌های سایت خودم را   می‌سنجم تا متوجه قسمت‌هایی از درس که نیاز به مرور بیشتر دارم بشوم و در مرور نهایی توجه بیشتری به آن‌ها می‌کنم.

 

تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

چون تا به حال آزمون شرکت نکرده بودم در نیم‌سال اول راه‌های مختلفی را  امتحان می‌کردم تا هم در مدرسه و هم در آزمون‌ها به نتیجه مطلوب برسم که گاهی جوابگو بود و گاهی نه. با توجه به تجربیات نیمسال اول، در نیمسال دوم انشالله قصد دارم برنامه درسی مدرسه و بودجه بندی آزمون را  موازی هم پیش ببرم.

 

روش شما برای جمع بندی دروس نیم سال اول چیست؟

گرچه دی ماه، زمان امتحانات است، فرصت خوبی برای جمع بندی‌ست. هر درسی که برای امتحان تشریحی‌اش می‌خوانم را بعد از دادن امتحان آن درس، می‌توانم تست بزنم و این کار تثبیت مطالب در ذهن را افزایش می‌دهد. در واقع من به این نتیجه رسیدم که تست زدن یادگیری من را تکمیل می‌کند؛ مطلب درس هم که چندین بار در نیم سال اول و امتحان دی مرور شده، پس تنها با تست و رسیدن به نکات مختلف یادگیری کامل می‌شود.

 

در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمون‌ها و امتحانات تعادل ایجاد می‌کنید؟

دروس برنامه راهبردی جز دروس نیمسال اول است و خواندن آن‌ها برای امتحانات دی پنجاه درصد برنامه آزمون را پیش می‌برد. اگر هم که امتحان تشریحی‌اش برای بعد از آزمون باشد خواندن آن برای آزمون، کمک کننده به امتحان تشریحی دی ماه است. پنجاه درصد تست و تمرین باقی می‌ماند که من بیشتر در روزهایی که امتحان دادم و فردایش امتحان دیگری ندارم اینکار را انجام می‌دهم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر غیبتی نداشتم. چون آزمون‌ها برای من هدفی کوتاه مدت هستند که نتیجه آن‌ها برنامه درسی دو هفته آینده من را مشخص می‌کند و از دست دادن آن‌ها باعث می‌شود در برنامه درسی به مشکل بخورم. البته که کار واجبی هم که باعث شود حتما غیبت کنم پیش نیامده بود.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

همانطور که گفتم طبق نتیجه آزمون‌ها برنامه‌ هفتگی درسی را مشخص می‌کنم و پیوستگی آن‌ها باعث می‌شود که درس‌خواندن من هم پیوسته شود تا بتوانم به نتیجه مورد نظر برسم. همچنین پیوستگی آن‌ها باعث تکرار مطالب می‌شود و هرچه مطالب بیشتر تکرار شود، تثبیت بیشتری خواهد داشت. در سال قبل که آزمون شرکت نمی‌کردم ممکن بود درسی را فقط برای یک بار پرسش بخوانم و بعد تا امتحانات ترم یا میان ترم آن را دوباره بخوانم، اما آزمون‌ها باعث شدند که پرونده مطالب درسی کتاب در یک مدت زمانی در ذهن من بسته .

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ انگیزه‌ و فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله شرکت می‌کنم. پیشتیبان من اولین عامل بود که این آزمون‌ها را جدی بگیرم چون آن‌ها را به شدت به ما توصیه می‌کند. شرکت در آزمون‌های هدف‌گذاری همانطور که از اسمش پیداست در هفته اول به من نشان می‌دهد بر چه مطالب و بر چه دروسی باید در هفته دوم تمرکز بیشتر داشته باشم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ انگیزه‌ و فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟ 

بله همانطور که گفتم پیگیری پشتیبان من از تابستان برای شرکت در آزمون‌های مشابه پارسال باعث شد این آزمون‌ها برای من تبدیل به عادت شود. همچنین آزمون مشابه نتیجه ای کلی از عملکرد من در دو هفته می‌دهد که با توجه به آن بتوانم برای خود آزمون اصلی، هدف‌گذاری چند از ده داشته باشم.

 

شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

توجه من را نسبت به جزئیاتی که قبلا توجه نمی‌کردم افزایش داده است. همچنین باعث شد آن‌ها را مفهومی‌تر بخوانم که باعث می‌شود از مطلب درک بهتری داشته باشم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

برنامه درسی مدرسه من به جز ریاضی که عقب بود و باعث می‌شد به درصد خوبی نرسم، باقی دروس از برنامه راهبردی جلوتر هستند. پرسش های مکرر دبیران باعث می‌شد وقتی برنامه راهبردی به درس‌ها می‌رسد، دیگر لازم به خواندن آن‌ها نباشد. مثل روش بازیابی ابتدا تست می‌زدم و بعد با توجه به ایرادات و خطا ها دوباره درس را می‌خواندم و دوباره تست می‌زدم. همچنین سعی می‌کردم تا پایان هفته اول حداقل ۳۰ تست از هر درسی زده باشم. اگر هم فرصت نمی‌شد در صورت احساس نیاز، در هفته دوم دوبرابر انجام می‌دادم.

 

نقاط قوت شما کدام درس‌ها  بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

نقاط قوت من علوم‌ و فنون و عربی بودند. در علوم و فنون، تاریخ ادبیات و سبک شناسی به شدت درصد آور هستند و با چند بار مرور و یادگیری نکات تمایز هر سبک از سبک دیگر می‌توان به درصد خوبی رسید. در رابطه با عروض هم نیاز به تمرین مداوم دارد تا به مهارت در تقطیع و سپس به مهارت در تقطیع با چشم یا در ذهن بدون نوشتن روی کاغذ رسید، درواقع عروض نیازمند تمرین و تکرار بسیار است. در عربی هم بیشتر از روش مشخص کردن نقش های جملات استفاده می‌کنم چون باعث تقویت ترجمه می‌شود. همچنین نکات تستی ترجمه و قواعد مربوط به درس نیاز به مرور مستمر دارد.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله‌. در تابستان و اوایل سال همیشه از آن استفاده می‌کردم و باعث می‌شد انگیزه من برای رسیدن به ساعت مطالعاتی هدفم، بیشتر شود. متاسفانه اواخر نیمسال اول استفاده‌ام از آن کمتر شد. تلاش می‌کنم انشالله دوباره مثل قبل بتوانم از آن استفاده کنم.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

درس روان‌شناسی و فلسفه در ابتدا برای من مشکل بود. فلسفه را با جزئیات بیشتر و روان شناسی را مفهومی خواندم. یعنی در مباحث روان‌شناسی سعی می‌کنم برای هر یک مثالی از شرایط طراحی کنم و بیشتر با سوالاتی از همین قبیل تمرین کنم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

سوالاتی که اشتباه کردم و یا با شک زیاد زدم را می‌نویسم و دلیل اشتباه یا شکم را هم با جواب اصلی مقایسه می‌کنم و می‌نویسم و اگر نکته جدیدی بود که اصلا بلد نبودم وارد دفتر نکات تستی می‌کنم.

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کارنامه سوال محور برای اینکه ببینم چند سوال دام‌دار زدم و چقدر اشتباهاتم افزایش یا کاهش داشته. همچنین از کارنامه هدف‌گذاری هم استفاده می‌کنم که سطح هر درس را نسبت به هم‌ترازهایم بسنجم.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

والدین من هر دو فرهنگی هستند و همین باعث شد که از اولین سال تحصیلی برای خواندن درس تنها خودم باشم و مستقل عمل کنم. درحالی که هر دو همواره در مواقعی که در برنامه‌ریزی به مشکل می‌خورم کمک می‌کنند تا راه چاره را پیدا کنم و از لحاظ انگیزشی من را برای تلاش بیشتر تشویق می‌کنند.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟

معمولا خودم برای آن‌ها از نتیجه و تفاوت عملکردم می‌گویم. توصیه آن‌ها این است که با افت درصد و ترازی احساس ناامیدی نکنم چرا که آزمون برای همین است تا نقاط ضعفم را پیدا کنم و تلاش کنم آن‌ها را بهبود ببخشم.

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

من اغلب مجله‌ها را مطالعه می‌کنم. بخش مصاحبه با دانش آموزان همیشه برایم جذاب است چون معمولا از تجارب آن‌ها استفاده می‌کنم.

Menu