گفتگو با پرنیا فقیهی ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

آیا روش بازیابی (RETRIEVEتست زدن قبل از مطالعه‌ی درسی) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟بله از روش بازیابی برای یادگیری بهتر استفاده می‌کنم مخصوصا در دوران جمع بندی

گفتگو با پرنیا فقیهی ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : پرنیا فقیهی        

پایه: یازدهم تجربی

نام شهر و استان: کرمانشاه

میانگین تراز: 6300

تعداد سال های حضور در کانون: 2سال(دهم،یازدهم)

تعداد شرکت در آزمون: 27 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ،دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: کارمند ، لیسانس

نام مدرسه:  وابسته به رازی


مصاحبه‌گر : سارا همتی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق دوستان و آشنایانی که در کانون بودند و نتیجه مثبت گرفتند با کانون آشنا شدم و هنوز از دوستانم کسانی هستند که همچنان در کانون عضو هستند.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

 هدف من رسیدن به رتبه برتر در سال کنکور است با شرکت در آزمون ها و تمرکز روی برنامه راهبردی تلاش می‌کنم به این هدف برسم. برنامه راهبردی و سطح سؤالات کنکور سراسری به من در رسیدن به این هدف کمک می‌کند.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

معیارها این موارد است: 

- من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

- تمام تلاش خود را کرده ام که در تمام آزمون های اصلی شرکت کنم و فکر می‌کنم از 27 آزمون 4 غیبت آمار خوبی برایم باشد.

- من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

- بله در این دو آزمون شرکت می‌کنم و به این آزمون ها به عنوان یک تمرین پیش از آزمون اصلی نگاه می کنم.

- من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

- منابع من کانونی بود. 

خیلی زیاد، چون به علت اعتمادی که به کانون و برنامه هایش دارم سعی می کنم در تمام برنامه ها و آزمون های آن حضور فعال داشته باشم.از آزمون و سایر امکانات وب کارت و صفحه شخصی استفاده می کنم و برنامه راهبردی برایم اهمیت بسیاری دارد.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

خیر، من از شرکت در آزمون ها خسته نشده ام بلکه هربار یادگیری من بهتر از قبل می شد و تعداد آزمون های زیاد به من کمک می کرد که نسبت به آزمون اول خود نکات کلیدی را یاد بگیرم برای مثال تعداد دام آموزشی من کمتر شده و زمان بندی من بسیار خوب شده است.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

منابع درسی برای من اهمیت بسیاری دارد و بودجه بندی برنامه راهبردی به من کمک می کند که میزان تسلط خود در کتب درسی را بالا ببرم به همین دلیل سعی می کنم پیوستگی در آزمون ها را ملاک قرار دهم تا از برنامه راهبردی عقب نیافتم.


 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله همیشه به عنوان تمرین پیش از آزمون اصلی از آن استفاده می کنم و بررسی کارنامه نیز برای آزمون پیش رو به من انگیزه بسیار می دهد همچنین به شرکت در این آزمون‌ها نقاط ضعف خود را پیدا می کنم و برای شرکت در آزمون اصلی آن نقاط را برطرف می کنم.


 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

تاحدودی، بیشتر به عنوان تمرین و کمک به کنترل زمان در ازمون اصلی به آن توجه می کنم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

بیشتر از کارنامه اصلی استفاده می‌کنم زیرا با توجه به آن و بررسی تمام نکاتش مثل دام آموزشی به نقاط ضعف خود در هر درس پی می برم و با تحلیل سؤالات نزده و سعی در پایین آوردن تعداد آن به مباحث راحت‌تری که شاید در مطالعات به آن توجه نکردم توجه ویژه کنم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله طبق بودجه بندی برنامه راهبردی پیش می روم و سعی می کنم تمام مطالب را بخوانم و در زمان مناسب تست زنی داشته باشم و از ایستگاه های جبرانی نیز برای رفع نقاط ضعف خود کمک می گیرم.


آیا روش بازیابی (RETRIEVEتست زدن قبل از مطالعه ی درسی) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله از روش بازیابی برای یادگیری بهتر استفاده می کنم مخصوصا در دوران جمع بندی و تست زنی بیشتر کاربرد دارد.


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

بیشتر از روش دوباره خوانی استفاده می کنم اما در کنار دوباره خوانی به تست زنی و مرور پاسخ نامه توجه می کردم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

در درس های ریاضی ، فیزیک ، از روش بازیابی استفاده می کنم و بسیار به در مرور نکات مهم کمک می کرد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

بله پس از پایان آزمون سؤالات شک دار و غلط و نزده را بررسی می کنم زیرا تحلیل هر دسته به مطالعات من کمک بسیاری می کند ولی اولویت من روی سؤالات غلط و سپس نزده است که بلافاصله پس از اینکه پاسخ‌نامه در سایت نمایش داده می شود هر سه دسته سؤالات را بررسی می کنم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله هربار که نمی توانستم به مباحث برنامه راهبردی برسم و وقت مطالعه کامل را نداشتم دچار افت تراز می شدم ولی خانواده و راهنمایی های پشتیبانم به من انگیزه می دهد که در آزمون های بعدی و ایستگاه جبرانی برنامه راهبردی به تمرکز کافی روی مباحث موردنظر برسم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

در منزل بیشتر مادرم پشتیبان تحصیلی من است و با بررسی کارنامه و پیگیری هفته به هفته مطالعه من به من در مسیر رسیدن به موفقیتم بسیار کمک می کند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

فیزیک و ریاضی نقطه قوت من است، روش مطالعه من در این دروس اینگونه است که ابتدا متن کتاب درسی را با دقت مطالعه می کنم و سپس در هر درس باتوجه به منابعی که دارم تست زنی می کنم، تمرکز روی کتاب درسی به من کمک می کند که در امتحانات مدرسه نمره هایم اکثرا 20 باشد.

.

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

درس زیست شناسی، با اختصاص زمان بیشتر برای مطالعه این درس و تست زنی بیشتر این درس تبدیل به نقطه قوت من شده لازم به ذکر است که برنامه راهبردی و پیشروی قدم به قدم با آن با توجه به بودجه بندی مناسب در بازه دو هفته ای به من برای رفع نقاط ضعفم در این درس کمک شایانی کرد.


 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

معمولا در شروع سال تحصیلی بیشتر تمرکز من روی مطالعه منابع درسی و آموزشی است و کم کم تست زنی را نیز به برنامه ام اضافه می کنم به طوری که الان ساعت تست زنی من به روزانه 3 ساعت رسیده است.

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

امتحانات نهایی باتوجه به اینکه معدل در رسیدن من به رتبه بالاتری در کنکور کمک می کند مطالعه دقیقتر مباحث امتحان نهایی و تمرکز روی کتاب درسی باعث اهمیت بیشتر این بازه و توجه ویژه روی ان شده است.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ 

سنجشی، در کنار برنامه خودم برای سنجش استفاده می‌کنم زیرا باعث می شود میزان یادگیری من در درس های مختلف افزایش یابد و بازه مطالعه خود در هر درس را باتوجه به شناخت نقاط قوت و ضعفم در هر درس کاهش یا افزایش می دهم.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید

بله، من در ابتدا برای اینکه زمان خود را مدیریت کنم به سوالات ساده توجه می کردم و در طول آزمون ها مهارت خود را در تشخیص سوالات ساده و پاسخ دهی بهتر به آنها بالا می برم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

معمولا 13 – 15 غلط که در هر آزمون سعی می کنم تعداد آن را کمتر کنم به این صورت که سؤالات شک دار را علامت می زنم و پاسخ نمی دهم ولی در زمان بررسی آزمون به این سؤالات توجه می کنم و با بررسی آنها سعی می کنم در آن مبحث به تسلط کافی برسم.


 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

در گام اول به بررسی اشتباهاتم می پردازم و هنگام تحلیل آزمون به بررسی آنها توجه می کنم چون تحلیل آنها به بالا رفتن ترازم و کمتر شدن سؤالات نزده هم کمک می کند و بعد از آن سؤالات نزده را بررسی می کنم.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

با تحلیل آزمون، اول نمره زیست و ریاضی را نگاه می کنم و بعد از آن درس فیزیک و شیمی را تحلیل می کنم که نمره آن درس متناسب با زمان که برای آن درس گذاشته ام باشد.

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

 سعی می کنند به من انگیزه بدهند تا در آزمون های بعدی نتیجه بهتری کسب کنم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله با ثبت روزانه زمان مطالعه و بررسی هفته به هفته آن می توانم زمان مطالعه خود را کنترل کنم.


 شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی

2) قهرمان پیشرفت  

قهرمان پیوستگی

طی این دوسال که در آزمون ها بوده ام سعی کردم کمترین میزان غیبت را داشته باشم چون طبق برنامه راهبردی پیش رفتن و جا نماندن از آن برایم اهمیت ویژه ای دارد.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

روش خاص خود را دارم اما از روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت برای مدیریت زمان و حل سؤالات شک دار بسیار استفاده می کنم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

به صورت متوسط استفاده می کنم که سعی می کنم با مدیریت آن زمان استفاده من بالا نرود و بیشتر به برنامه های کانون و سایت کانون اختصاص یابد.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

به دلیل مرور دروس سال گذشته در آزمون های تابستان شرکت کردم.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

طبق برنامه راهبردی دهم را در تابستان مرور  می‌کنم و پیش خوانی یازدهم را نیز در برخی دروس جزو برنامه ام قرار می دهم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

هدفمند بودن و پیوستگی که در شرکت در آزمون ها دارم به من کمک می کند که طبق برنامه راهبردی پیش روم و انگیزه خود را در مطالعه و رسیدن به هدفم از دست ندهم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله معمولا آخرهفته را به استراحت و وقت گذراندن با دوستانم اختصاص می دهم.


آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله با دوستان خود در زمینه ساعات مطالعه و روش های درس خواندن صحبت می کنم و با مشورتی که باهم داریم به همدیگر نکات مفیدی را انتقال می دهیم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله  از معلم درس فیزیکم متشکرم ؛ زیرا با تمرکزی که روی مطالب درسی دارد به خوبی می تواند این مباحث را برایم روشن کند و میزان یادگیری من را بالا برد.

Menu