گفت وگو با مائده محمدیارلو: رتبه 102 کنکور 1402 قبولی فرهنگیان

رتبه 102 کنکور انسانی -از 13% درس منطق در کنکور دی ماه به 62% در کنکور تیرماه رسیدم.

گفت وگو با مائده محمدیارلو: رتبه 102 کنکور 1402 قبولی فرهنگیان

نام و نام خانوادگی : مائده محمد یارلو

رتبه منطقه سال 1402: 102 منطقه 3 

رتبه کشوری سال 1402: 434 

رشته و دانشگاه قبولی: آموزش ابتدایی فرهنگیان همدان 

مقطع و رشته: کنکوری علوم انسانی

نام شهر و استان: استان همدان، رزن

میانگین تراز: 6800

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از سال یازدهم 

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار- دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی –لیسانس 

درصدهای هر درس: ریاضی: %1- روانشناسی 85%- فلسفه و منطق: 26% - فنون: 65% - عربی: 62%- علوم اجتماعی: 80%- تاریخ و جغرافیا: 80% 

تراز کنکور: 10050 - تراز سوابق تحصیلی: 10500

 

مصاحبه‌گر : فاطمه مولایی

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق مدرسه و دوستان و رتبه برتر سال های گذشته با کانون آشنا شدم.

  

نمره های امتحان نهایی و تراز و سوابق تحصیلی تان چند شد؟

معدل کل امتحانات نهای من 19.78 و تراز آن 10500 بود.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون های کانون بدلیل برنامه راهبردی آن بسیار کمک کننده بود و باعث شد نگرانی پایه و دوازدهم نداشته باشم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 


چرا این تعداد آزمون را شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

یکی از دلایل موفقیت من پیوستگی در آزمون دادن می باشد. به طوری که سعی من بر این بوده است که همه آزمون های کانون را به طور حضوری شرکت کنم حتی در مواقعی که به برنامه راهبردی نمی رسیدم در آزمون ها شرکت کرده و خود را می سنجیدم.


آیا در آزمون های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون ها چه بود؟

خیر در طول این 2 سال غیبتی نداشته و اکثر آزمون ها را به صورت حضوری شرکت کردم.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟

بله

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

این آزمون ها باعث میشد که خود را بسنجم و با شناخت وضعیت فعلی خود برنامه هفته آینده را بهتر تنظیم کنم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

بله

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله من در این آزمون ها شرکت کرده و روز قبل آزمون موقعیت را برای خود شبیه سازی می کردم.

 

از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید؟

کارنامه 5 نوع درس در شناخت نقاط قوت و ضعف من بسیار مفید بود.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله-برنامه ریزی من مطابق برنامه راهبردی بود کاری که من انجام می دادم این بود که بازه های هر درس را پارت بندی کرده و به طور مناسب در طول 2 هفته پخش می کردم.


آیا روش بازیابی (retrieve) را میشناسید آن را چگونه یاد گرفتید؟

من از روش بازیابی برای امتحانات نهایی استفاده می کردم به این صورت که قبل از شروع به مطالعه کتاب درسی یک نمونه سوال از سال های پیش حل کرده و از سطحی که در آن قرار داشتم آگاهی پیدا می کردم من این روش را از مجله های قلم چی یاد گرفته بودم.

 

روش تان برای تحلیل آزمون ها چگونه بود؟ آیا همه سوالات را تحلیل می کردید یا فقط سوالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می کردید؟

من روز جمعه بعد از آزمون سوالات را تحلیل می کردم روش من برای تحلیل این گونه بود که تست ها را دوباره حل می کردم تا به دلیل درست زدن یا نادرست زدن سوالات پی ببرم این که بدلیل جو حاکم بر آزمون حضوری نادرست زدم یا آن بخش را یاد نگرفته ام برای تحلیل ریاضی و فلسفه و منطق از فیلم های بارگزاری شده در سایت کانون استفاده می کردم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

بله- وقتی این اتفاق می افتاد انگیزه من برای آزمون بعدی چند برابر شده و به دنبال علت این مسئله می گشتم و دراین مسیر از افراد مختلف مانند هم کلاسی هایم و رتبه های برتر سال های گذشته مشورت می گرفتم.

 پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پدر و مادر من از لحاظ روحی و عاطفی از حامیان جدی من در دوران کنکور بودند اما در بحث برنامه ریزی و درس خواندن آزادی کامل داشتم و با شناخت از خود و مشورت با دیگران این کار را انجام می دادم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

از نقاط قوت من در کنکور می توان از درس روان شناسی و تاریخ و جامعه شناسی نام برد روش مطالعه من برای درس جامعه کاملا مفهومی بود و سعی میکردم به معنا و مفهوم برسم و در درس تاریخ هم همانند داستان و قصه می خواندم واز آن لذت می بردم.


در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس ؟چه کاری کردید؟

منطق از درس هایی بود که من با آن چالش داشتم و در کنکور دی فقط 13 درصد از آن کسب کردم اما در کنکور تیر با تغییر روش مطالعه به 62 درصد رسیدم من برای این کار ابتدا سوالات منطق 10 سال کنکور را بررسی کرده و فهمیدم سبک سوالات چگونه بوده است و بعد از شروع به خواندن دوباره کتاب کردم من برای این درس به صورت پیوسته و روزانه نیم ساعت تست می زدم.


به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زدید یا مسئله حل می کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می کردید، در طول سال در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

در فصل امتحانات تمرکز من بیشتر بر روی تشریحی خواندن بود و تعداد کمی تست می زدم اما در بقیه مواقع 70 درصد برای تست زدن و 30 درصد زمانم را برای تشریحی خواندن صرف می کردم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟ 

تابستان دوازدهم، دوران طلایی یک دانش آموز کنکوری می باشد و نقش زیادی در موفقیت من داشت علاوه بر آن بعد از کنکور دی ماه تلنگر جدی بر من وارد شد و باعث شد تلاش من 2 برابر شود و ساعت مطالعه ام افزایش یابد.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

 برنامه زندگی من متناسب با برنامه راهبردی تنظیم شده بود علاوه بر آن آزمون های کانون باعث سنجش آموخته ها و آگاهی از سطح خود در دوران مختلف کنکور می باشد.


سال گذشته کانون روی کشف دو سوال ساده در هر آزمون تمرکز داشت آیا شما میتوانستید سوال های ساده را تشخیص دهید؟

بله تلاش من این بود که ابتدا سوالات آزمون ها را با علامتی کنار آن دسته بندی کنم و ابتدا به سوالات ساده و بعد به بقیه سوالات جواب دهم.


در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

استراتژی من برای کنکور مبنی بر مشخص کردن سطح سوالات و بعد از آن جواب دادن به آنها بود با این کار استرس کمبود زمان نداشتم و مطمئن بودم به سوالات ساده که زمان کمتری خواهند گرفت پاسخ داده ام.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

بررسی اشتباهات


آیا در کلاس های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

بله من به صورت مرتب در کلاس ها شرکت می کردم بدلیل اهمیت امتحانات نهایی و تشریحی خواندن مدرسه نقش زیادی در موفقیت من داشت و نگرانی بابت جمع بندی پایه دوازدهم و مباحث جدید نداشتم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

سعی میکردم به تراز هر درس توجه داشته باشم.


آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را می بینند؟ اگر افت داشتید برخورد آنها با این افت چگونه است؟

بله خودم از وضعیت خود در آزمون ها به آنها اطلاع می دادم اگر افت ترازی نسبت به آزمون قبل داشتم و آنها من را به تلاش بیشتر تشویق می کردند و در یافتن علت این افت تراز به من کمک می کردند.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله من از دفتر برنامه ریزی کانون استفاده می کردم و برنامه هر روزم را در آن ثبت می کردم این کار باعث میشد که من با خودم رقابت کنم و سعی بر افزایش ساعت مطالعه خود داشته باشم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من از کتاب تاریخ و کتاب های جمع بندی پایه و کتاب زرد استفاده کردم.


اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتید، توضیح دهید در طی ماه های این دو آزمون چه برنامه ای اجرا کردید؟

بله من به طور کلی استراتژی خود را تغییر دادم برای مثال ترتیب درس های دفترچه اول و دوم را تغییر دادم و زمانی که برای هریک باید اختصاص می دادم را مشخص می کردم. دوران جمع بندی نقش پررنگی در موفقیت من داشت در این دوران کنکور های 10 سال پیش را پاسخ داده و تحلیل کردم و در موقعیت های مختلف آزمون دادم.

 گفت وگو با مائده محمدیارلو: رتبه 102 کنکور 1402 قبولی فرهنگیان


کدام یک از روش های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار ،روش ضربدر و منها روش زمان های نقصانی و روش اتراتژی بازگشت؟ چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش ها در جلسه ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

من از روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت در کنکور استفاده کردم بنابراین مشکل کمبود زمان را نداشتم و بابت این موضوع نگران نبودم و فرصت بازگشت دوباره به سوالات و پاسخ دادن به آنها را داشتم من این روش را در دوران جمع بندی و در آزمون ها و در کنکور سال پیش امتحان کرده بودم.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می کردید؟

هدف من از کنکور دادن کسب رتبه برتر در آن بود هیچگونه فشاری در خانواده بر روی من قرار نداشت و خانواده من نقش پر رنگی از لحاظ روحی و عاطفی بر روی من داشتند و همیشه به من انگیزه می دادند.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

بله من وابستگی زیادی به گوشی نداشتم اما فیلم دیدن را بسیار دوست دارم و این مسئله را به خوبی مدیریت کرده با برنامه ریزی مشخص فیلم های مورد علاقه ام را می دیدم این کار باعث می شد انگیزه بیشتری پیدا کنم. 


برنامه شما برای مطالعه درس های دهم ویازدهم چگونه بود؟

در نیم سال اول درس های دهم را در کنار نیمه اول دوازدهم و در نیم سال دوم درس های یازدهم را درکنار نیمه دوم دوازدهم مطالعه کردم از آن جایی که درس های پایه دهم من ضعیف تر بود و بعضی بخش های آن از برنامه راهبردی جا مانده بودم در دوران طلایی نوروزی جبران کردم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

 درس خواندن را دوست دارم و فرد تلاش گری هستم .


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله  مسلما این کار را انجام می دادم و زندگی من فقط به درس خواندن اختصاص نمی یافت و زندگی تک بعدی نداشتم در اوقات استراحت فیلم های مورد علاقه ام را تماشا می کردم و سعی می کردم در مهمانی ها خانوادگی حضور داشته باشم البته تا جایی که به درسم آسیبی وارد نشود.


آیا خواندن ونوشتن را قبل از مدرسه یادگرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟

بله من در 5 سالگی از طریق مادرم الفبا را یاد گرفتم.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند ؟چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیر درسی دارید؟ 

بله من علاقه بسیار زیادی به کتاب داشتم.


آیا برای درس خواندن با ذوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله در دوران کنکور با دوستانم در مورد چگونگی برنامه ریزی و تست زدن صحبت می کردیم. 

 

Menu