نام و نام خانوادگی: نیکا کوشکی
رتبه سال 1402: 1121
رتبه کشوری سال 1402: 3204
رشته و دانشگاه قبولی: آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا (س) اصفهان
نام شهر و استان: لرستان - گراب
میانگین تراز: 6331
عضویت در کانون : 5 سال
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آموزگار ابتدایی (معلم)- لیسانس
درصدهای کنکور 1402: ریاضی 5%-زبان و ادبیات فارسی 38.89 - علوم اجتماعی 75.56 - روانشاسی 58.78 - زبان عربی 60 - تاریخ و جغرافیا 34.67 - فلسفه 10 - اقتصاد 71.12
تراز کنکور:9093
تراز سوابق تحصیلی:8902
مصاحبه کننده: گلناز کوشکی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من از طریق خواهرم با کانون آشنا شدم و او مرا برای شرکت در آزمون ها ترغیب میکرد. خواهر بزرگترم عضو کانون بوده که در رشته پرستاری تحصیل کرد و خواهر کوچکترم که ششم دبستان هستند نیز عضو کانون است.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
1 آزمون اصلی شرکت نکرده ام و در تمام آزمون های هدیه شرکت کرده ام.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
با شرکت در آزمون های کانون میتوانستم نکات ضعف خود را پیدا و آنها را برطرف کنم، همچنین زمانبندی خود را به حال استاندار کنکور برسانم آزمونهای کانون این کمک را نیز به من کرد که متوجه شوم در چه کتابهایی میتوانم درصدهای بیشتری کسب کنم.
شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی میدانید؟
من تا حد زیادی خودم را یک دانش آموز کانونی میدانم زیرا در سالی که منجر به قبولی من فقط در یک آزمون غیبت داشتم و آن هم به دلیل سرما خوردگی بوده است بیشتر مواقع آزمونهای هدفگذاری را شرکت میکردم و تأثیر خیلی زیادی از آنها دریافت کردم طبق برنامه راهبردی آزمون ها پیش میرفتم و از کتابهای سه سطحی آزمون ها نیز استفاده میکردم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
سعی میکردم واقع بینانه به آزمونها نگاه کنم و شاید در بعضی از آزمون ها کامل مباحث را تمام نکرده بودم ولی در آزمون ها شرکت میکردم چون میدانستم که با شرکت کردنم در این آزمون ها برای آماده کردن خودم برای کنکور است و نباید بابت کم شدن ترازم نگران باشم و قرار است نقاط ضعفم را برطرف کنم, هروقت دچار خستگی میشدم با یادآوری اینکه این خستگی ارزش رسیدن به هدفم را دارد و بعضی از زمانها برای تلاشم جایزه استراحت میدادم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
بله یک بار به دلیل سرماخوردگی شدید که برایم پیش آمد نتوانستم در آزمون شرکت کنم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوسته بودن آزمون ها باعث میشد که وقفه ای بین مطالعه من پیش نیاید و کتابها مدام مرور شود و این موضوع خیلی نکته مثبتی برای این آزموها بود.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله - باعث میشد متوجه شوم که در هفته ی اول مطالبی که مطالعه شده تا چه اندازه مفید بوده و نکاتی که ممکن بوده در هفته ی اول درست مطالعه نشود در هفته دوم جبران شود و همچنین حس آرامش را به من منتقل میکرد که هفته اول را مفید مطالعه کرده ام یکی از فایدههای مهم آزمون های هدف گذاری این بود که قبل از آزمون ها اصلی با تیپ جدید و حالت کلی سوالات آزمون اصلی آشنا شم و نکات منفی که در هفته اول داشتم در هفته دوم برطرف شود.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله این آزمون ها استرس من را تا حد زیادی کاهش میداد زیرا نشان میداد که در طول مدت مطالعه ای که داشتم به چه میزان به مباحث آن آزمون مسلط شده ام و در صور ت ضعف در آن چند روز پایانی ضعفها را برطرف کنم.
از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید؟
کارنامه اصلی آزمون و کارنامه هدف گذاری، کارنامه اصلی که رتبه و ترازم را مشخص میکرد و میتوانستم تلاشم در ان دو هفته را ببینم و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنم در این کارنامه مشاهده میکردم از هر 10 سال چند سال را پاسخ داده ام و بتوانم برای آزمون های بعد هدفم را مشخص کنم.
مطابق برنامه ی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
من طبق برنامه راهبردی پیش رفتم ابتدا برای درست کردن یک برنامه شخصی از خواهرم کمک کردم و یک برنامه آزمایشی را طراحی کردم که متوجه شوم آیا جواب میدهد یا نه بعد از اینکه متوجه شدم میتوانم این برنامه را پیش ببرم و نتیجه بخش خواهد بود ادامه دادم.
آیا روش بازیابی را میشناسید، اگر این روش را میشناسید آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله سعی میکردم با علامت گذاری و قرار دادن نشانههایی برای یادگیری آن مطلب نکات آن را به حافظه بسپارم و در آزمون برای یادآوری آنها به مشکل برخورم و سعی میکردم که مطلب را درک کنم و مطالب آموخته شده را بازیابی کنم.
روش مطالعه شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوباره خوانی میکردید؟
من در هفته اول مطالعه خود کتاب و بعد از آن درسنامه کتابهای کمک آموزشی را مطالعه میکردم بعد از آن تعدادی تست آموزشی کار میکردم و معمولاً 24 ساعت بعد از آن تستهای تثبیتی را حل میکردم تا متوجه شوم از آن مطالعه چه مطالبی را بیشتر بخوانم سپس از تستهای بازیابی استفاده میکردم بعد از آمون و آمدن جواب تراز کانون شروع به تحلیل آزمون میکردم و تمام تلاشم را میکردم که از روش بازیابی استفاده کنم, زیرا هرچه مرور و بازیابی بیشتر باشد یادگیری و به خاطر سپردن در حافظه بالا میرود.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
من در اکثر کتابها از روش بازیابی استفاده میکردم وی عربی از جمله کتابهایی بود که خیلی با این روش برای من نتیجه بخش بود و در کنکور توانستم 60 درصد بزنم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
بعد از آزمون تا زمان دریافت کردن کارنامه استراحت میکردم بعد از دریافت کردن کارنامه به بررسی درصدها و تراز میپرداختم و در آن روز چهار تا پنج کتاب را تحلیل میکردم و در روزهای بعدی نیز بقیه کتابهایی که باقی مانده را تحلیل میکردم. ابتدا سوالهای اشتباه را بررسی و تحلیل میکردم و بعد از آن سوالهای که بدون پاسخ بودن و درنهایت سوالات درست را بررسی میکردم. و سپس قسمتهایی که مشکل داشتم از طریق خود کتاب و کتاب های کمک آموزشی برطرف میکردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟
بله سعی کردم به خودم مسلط شوم و استرس و اضطراب را از خودم دور میکردم و واقع بینانه به ماجرا نگاه میکردم و در این هفته ای که پیش رو دارم آن را نقاط ضعفی که داشتم را برطرف کنم و تلاش خودم را نسبت به ازمون های قبلی بیشتر کنم خانواده همیشه دلسوز من بوده و پشتیبان من بوده اند و نکاتی برای ارتقا پیدا کردن ترازم به من گوشزد میکردند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
خواهرم همیشه نقش راهنما را برای من دارد و با توجه به رشته ای که داشت در درس ریاضی من را کمک میکرد زمانی که دچار افت تراز شدم انگیزه و امید را به من منتقل میکرد.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟
عربی و اقتصاد برای این درسها از روش مطالعه و بازیابی استفاده میکردم مطالعه کتاب بعد از آن درسنامه و زدن تستهای آموزشی و تثبیتی و بعد از آن بازیابی که ابتدا تست میزدم و سپس نقاط ضعف را از کتاب و درسنامه برطرف میکردم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
عربی بود که با تغییر دادن روش آن به نقطه قوت خود تبدیل کردم سعی کردم که در ابتدا به خود متن و قواعد و لغات کتاب درسی مسلط شوم و سپس نکات مهم را یادداشت برداری و خلاصه کنم سپس به حل کردن تست برای یادگیری می پرداختم و تعداد تست برای این کتاب را هر روز افزایش میدادم.
به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست میزدید یا مساله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
درابتدا باید تمرکز روی یادگیری باشد, زمان مطالعه بیشتر از تست زدن باشد ولی بعد از آن ساعت تست زدن افزایش پیدامی کرد برای مثال اگر یک آزمون را در نظر بگیرم ,هفته اول روزی 10 ساعت مطالعه داشته باشیم. پنج ساعت مطالعه و پنچ ساعت تست و در هفته دوم 6 ساعت تست و 4 ساعت مطالعه داشتم.
کدام بازه زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دی ماه، نیم سال دوم، دوران طلایی نوروز، خرداد ماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
پاییز-زیرا در آن دوران خیلی انگیزه بالایی داشتم و هنوز خستگی که برای اکثر دانش آموزان پیش میآید دچار نشده بودم و استرس کمتری داشتم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید
هر سه مورد.-زیرا هم برنامه ای داشت که میتوانستم طبق آن درسهایم را پیش ببرم و استرس اینکه نتوانم کتابها را تمام کنم نداشتم, هم آموزشی که مطالب جدیدی را یاد می گرفتم ممکن بود با مطالعه کتاب متوجه آن نشوم, و همچنین نقس سنجشی که نقاط قوت و ضعف خود رابشناسم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سوال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
بله –این سوال های ساده را در اکثر مواقع حل میکردم , در آزمون های پایانی این مهارت برای من ارتقا پیدا کرد و در آزمون کنکور کمک کرد که بتوانم سوالهای ساده را سریع پیدا کنم و وقت بیشتری ذخیره کنم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله با توجه به نقش سوالات کانون در هر آزمون این سوالات را نیز میتوان در کنکور تشخیص داد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
در آزمون های اول معمولاً 20 اشتباه داشتم و به مرور به زیر 10 اشتباه رسید.
هنگام بررسی آزمونها به کدام یک اولویت بیشتری میدادید؟
بررسی اشتباهات,با بررسی اشتباهات میتوانستم یادگیریهای ناقص خود را پیدا کرده و علت اشتباه جواب دادن آنها را پیدا میکردم و سپس در کتاب به کشف موضوع میپرداختم و مشکل را برطرف میکردم.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله-مدرسه و کادر آن سعی می کردند به بچهها امیدوانگیزه بدهند و رفتن به مدرسه میتوانست یک نوع تایم یادگیری سبک رابرای دانش آموز فراهم کند.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
عربی و فلسفه - سعی کردم از روش بازیابی استفاده کنم نقاط ضعفی که در آزمون داشتم برطرف و تست کار می کردم.
آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله –همیشه نقش پشتیبان و حمایت کننده برای من داشتند و سعی می کردند به من امید و انگیزه بدهند.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
بله-حس آرامش برای دانش آموز فراهم میکند و من با تکمیل کردن آن این حس را که وظایفم را به خوبی انجام داده و تلاشم را کرده ام منتقل میداد و برنامه ریزی علاوه بر اینکه در درس خواندن به من کمک میکرد باعث شده بود که در طول زندگی فردی نیز با برنامه ریزی زندگی کنم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های سه سطحی-زیرا با سطح های مختلف تستها آشنا میشدم و برای کنکور آماده بودم اگر درسی سطح دشواری داشته باشد بتوانم باتوجه به استفاده کردن ازکتاب های سه سطحی به سوال هایش پاسخ دهم .
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم وار بنویسید؟
اقتصاد- این کتاب شامل قسمتهای حفظی , مسئله محور و مفهومی میباشد
ابتدا متن کتاب را کاملاً مسلط میشدم سپس تست آموزشی کارمی کردم و 24 ساعت بعد تست تثبیتی و هفته دوم بازیابی را انجام میدادم روز قبل از آزمون نیز ازهر درس پنج تست حل میکردم.
اگر در تیرماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، تو ضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
آزمون تیر ماه بهتر بود، سعی کردم با جدیت بیشتری مطالعه را شروع کنم و نقش مشاورم برای ارتقاء پیداکردن نمره تیرماه زیاد بود ,با تغییر دادن قسمتهایی از برنامه و برطرف کردن نقاط ضعیف و همچنین اصولی نوشتن برنامه شخصی و اجراکردن برنامه کانون توانستم در تیرماه نمرههای بهتری کسب کنم.
امسال سؤالهای درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوالها وسوال های دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟
بعد از دیدن سوال ها متوجه سخت بودن سوالات شدم چون من در این درس ضعیف بودم ابتدا کمی نگران شدم ولی تلاش کردم آن را کنترل و به دنبال سوالات ساده باشم و آنها را حل کنم و این را در ذهنم مرور میکردم که این کتاب برای همه دانش آموزان سخت است و نباید استرس داشته باشم.
کدام یک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خود کار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی باز گشت؟ در چه زمانی ازسال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسه کنکور چه کمکی به شما کرد؟
روش ضربدر و منها –در طول سال از این روش استفاده کردم و باعث می شد احتمال اشتباه زدن را کاهش دهم و سوال ها در کنترل من بودند و کمک میکرد سرعتم را افزایش دهم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
ریاضی-ابتدا کمی دچار استرس شدم ولی سعی کردم آن را کنترل کنم و به خودم مسلط شوم سپس تلاش کردم به دنبال سوال های ساده بگردم و آنها را پاسخ بدهم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
از زمانی که شروع کردم برای خودم هدفم را مشخص کردم و آن را روی دیوار اتاق ام نصب کردم ولی اینکه رویایی فکر کنم نبود, خانواده بیشتر حمایت گربدند و این انتظار را داشتند که بیشترین تلاشم را انجام بدهم ,سعی میکردم در زمانی که دچار استرس میشدم قرآن بخوانم و همچنین با مشغول کردن خودم به کارهایی که مورد علاقه ام بود استرس را کاهش دهم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
درزمان امتحانات دیپلم ساعت مطالعه ام به شدت کاهش پیدا کرده بود و بدون هیچ دلیل خاصی استرس داشتم اگر به گذشته برگردم سعی میکردم که چنین کارهایی را تکرار نکنم و تمرکز خود را روی مباحثی که اهمیت نداشتند هدر ندهم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
من تلفن همراه نداشتم و بعد از قبولی دانشگاه تلفن خریدم ولی هر زمان که نیاز داشتم از تلفن پدرم استفاده میکردم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید چیست؟
سخت کوشی و تلاشگر بودن سعی میکردم که حتی در صورتی که دچار افت تراز شدم تلاش کردنم را ادمه میدهم و در ان مسیر کم نمیآوردم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله در زمانهای استراحت سعی میکردم بیشتر با خانواده صحبت کنم چون باعث کم شدن استرس من میشد و همچنین گوش دادن به آهنگهای کاهش دهنده استرس و رفتن به طبیعت و کوه ذهن انسان را از مطالبی که سبب استرس میشد دور میکرد.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله پدرم به من آموزش داد.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ درچه درسی؟ دلیل این قدر دانی چیست؟
بله عربی اقای دکتر بهرام نظرپور ایشان در یادگیری درس عربی به من کمک خیلی زیادی کرد در عین تواضع بودن و صمیمت در آموزش عربی بسیار جدی بودند و برای پیشرفت ما در این درس خیلی خوشحال میشدند.
فکر میکردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید؟
به دلیل ظرفیت کم شهرستان ما این استرس را داشتم که مکن است پذیرفته نشوم ولی زمانی که نتایج منشتر شد مدیر کانون که بسیار مسئولیت پذیر بود با پدرم تماس گرفت و گفتن که جوابها منتشر شده و نتیجه را دریافت کنید که من سریع کامپیوتر را روشن و سعی کردم رمزها را وارد کنم که خطا میداد و خواهرم بدون اینکه به من بگوید از طریق گوشی رتبه را گرفت و نتیجه را گفت در ان لحظه احساس کردم که روی زمین نیستم فقط پدر و مادر و خواهر را بغل و گریه کردم و سریع با مدیر قلم چی تماس گرفتم.
نقش پشتیبانی در موفقیتتان چقدر بود؟
به نظرم پشتیبان برای من نقش اساسی ایفا کرد ایشان انگیزه درس خواندن را من افزایش میداد نکات قوت و ضعف من را گوشزد میکرد و در پیشرفت درس عربی به من کمک کرد بعضی وقت ها با جدیتی که داشت باعث میشد که در آزمونهایی که افت داشته بودم تلاشم را بیشتر کنم و افت تراز را جبران کنم امیدوارم همیشه موفق و سربلند و در کارش پیروز باشد.
