گفت وگو با محمدامین رنجبر ، قهرمان پیشرفت دوازدهم تجربی

دانش آموز از سال ششم در آزمون‌های کانون شرکت کرده است ، ازکتاب‌های سه سطحس استفاده کرده است .

گفت وگو با محمدامین رنجبر ، قهرمان پیشرفت دوازدهم تجربی

 

نام و نام خانوادگی: محمد امین رنجبر 

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: هشتگرد،البرز

میانگین تراز:6700 

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از سال ششم و ۹۰ آزمون

شغل و تحصیلات مادر: دیپلم خاندار

شغل و تحصیلات پدر: سیکل کشاورز

مصاحبه گر:علیرضا افشار


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

 اولین بار توسط معلم ششم برای آمادگی برای آزمون نمونه دولتی آشنا شدم و ثبت نام کردم ، نتیجه :آمادگی بالا برای آزمون نمونه دولتی  و  سرانجام قبولی در مدرسه نمونه دولتی بود  .                     

 

چند سال و چه سالهایی دانش آموز کانون بوده اید؟ 

از سال ششم و 90آزمون

 

شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید؟                                             

من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمونهای اصلی بودم.من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم.من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم منابع من کانونی بود. ازسه سطحی استفاده کردم.


 آیا در پیشرفت درسی شما موثربوده است ؟ 

چون همواره با شرکت در آزمون ها و بررسی پاسخنامه کامل خیلی توانستم روی پیشرفت تو دروس کمک کرد.

 

 آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟

تقریباً بدون غیبت شرکت می‌کردم زیرا پیوسته شرکت در آزمون باعث شناخت بیشتر نقاط قوت و ضعف می‌شود و تحلیل بررسی نقاط ضعف


 پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

شناخت نقاط قوت و ضعف و بررسی دروس سنگین ، چون می‌خواستم ببینم آیا در حد آزمون توانستم مطالب را به طور کامل بررسی کنم.

 

در آزمونهای هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است. الف) انگیزه تان چه بود؟ ب فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟

  بله چون می خواستم ببینم آیا در حد آزمون توانستم مطالب را به طور کامل بررسی کنم.

 

 آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

  بله چون می‌تواند باعث آشنا شدن با نوع تست های مختلف بشود.

 

مطابق برنامه ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش شما چگونه بود؟

بله ،همیشه طبق برنامه راهبردی مطالعه می‌کنم چون به من نظم می‌دهد برای شخصی سازی هم بودجه بندی هر آزمون بین دو هفته تقسیم می‌کنم و در طی این دو هفته با مطالعه منظم و دقیق مباحث را بررسی می‌کنم.

 

 روش مطالعه ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره خوانی می کنید؟

 روش مطالعه در درس ها مختلف متفاوت است اما مثلاً به طور خلاصه زیست را برای چند بار از روی کتاب  و تحلیل متن و شکل های می‌خوانم و بعد از تست های جامع و خوب سه سطحی استفاده می کنم و درنهایت با زدن آزمون های قلم چی و تحلیل آن به تسلط می‌رسم.اما در درسی های مانند فیزیک و ریاضی با خواندن جزوه اساتید و شناخت نوع تستها شروع و سپس  از کتاب های سه سطحی و آبی استفاده می‌کنم،ولی کلاً در درس شیمی ابتدا مطالب حفظی را در دفتر نوشته و بعد به مسائل می‌پردازم، برای مرور هم از روش بازیابی استفاده می کنم .

 

 روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همه ی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟

  تمام سوالات را مورد بررسی قرار می‌دهم زیرا در برخی موارد ممکن پاسخ شما درست اما تحلیلتان نادرست باشد  و پاسخنامه کمک‌کننده است.

 

 آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

 بله مخصوصاً در یازدهم در بازه دی تا بهمن افت تراز خیلی زیادی داشتم و بسیار ناراحت می‌شدم و اما در نهایت وجود و مهربانی پدر مادرم سبب دلگرمی و افزایش انگیزه من می‌شد مخصوصاً صحبت های مادرم بسیار تاثیرگذار بودند.

 

 پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

 پشتیبان تحصیلی من مادرم است که بسیار مهربان و تاثیر گذار همواره من را پشتیبانی می‌کند و انگیزه ی خود نیز بسیار مشوق و کمک کننده در دروس است. 


 کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمره ای برای این درسها کسب می کنید؟

 درس فیزیک  و روش مطالعه آن ابتدا خواندن کتاب و برسی جزوه استاد و تحلیل تست های کنکور و کتاب سه سطحی بیشتر ۲۰ گاهی ۱۹ می شدم.

 

به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست می زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می کنید در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟

در بازه های مختلف در عید مثلاً ۱۶ ساعت در تابستان هم حدود ۱۵ ساعت و در فصول پاییز و زمستان و حدود ۹تا ۱۰ ساعت و بازه های مختلف تقریباً ۵۰ درصد زمان را به تست و مابقی صرف خواندن مطالب حفطی و مسائل می شود.

 

 

 به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟

 به طور میانگین ۲۲ تا در آزمون های که به طور کامل خوانده باشم ،حدود ۸تا ۱۵ اشتباه ، اما درمطالب که نخواندم ۱۰تا۲۰ اشتباه دارم.

 

 در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

 دیدن زیست و شیمی چون از لحاظ ضریب مهم ترند ، زیست را با بررسی کامل پاسخنامه و شیمی و فیزیک را با حل دوباره و ریاضی را با بررسی و تحلیل با معلم ریاضی  انجام دادم.

 

 آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟

 بله همواره خانواده کاملاً بررسی می‌کنند و در صورت افت تراز با برخورد منطقی و راجع فرصت دوباره برای جبران صحبت می‌کنند.

 

 دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

 

 بله از لحاظ درسی باعث پیشرفت ساعت مطالعه و بهبود مطالعه و دروس می‌شود و سبب تلاش بیشتر برای رسیدن به اهداف که خودم تعیین کرده ام می‌شود.

 

 کدام یک از کتابهای کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟

 کتاب های سه سطحی سطح بالای سوالات دیدن آزمون های قبل و سوالات خوب و با پاسخگوی کم می باشند.


 استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

بله در حد ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برای بررسی اخبار و کارهای خودم  ، هم خودم و هم مادر مدیریت داشتیم.

 

با تشکر از معلمان و پشتیبان و اساتید و شما

Menu