حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-4

من هوش را این‌طوری تعریف می‌کنم که مثلا خودم یک آدم باهوش را می‌خواهم تشخیص بدهم، توجه می‌کنم..

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-4



حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-4


فاطمه هدایتی، رتبه‌ی 7 تجربی کشور از محلات (مرکزی)

بهترین راه‌حل، حتما باید همراه با تلاش باشد

من هوش را این‌طوری تعریف می‌کنم که مثلا خودم یک آدم باهوش را می‌خواهم تشخیص بدهم، توجه می‌کنم که یک موضوعی را با چند بار تکرار، می‌تواند متوجه شود و قدرت تحلیل هم این‌که یک مساله‌ای جلوی من بگذارند بتوانم بهترین راه‌حل را برای آن پیدا کنم و فکر می‌کنم که حتما باید همراه با تلاش باشد.

 در زیست و شیمی خیلی توجه زیادی به کتاب داشتم مخصوصا زیست‌شناسی، من درسنامه‌ی کتاب تست اصلا استفاده نکردم فقط کتاب درسی را خیلی دقیق مطالعه کردم. آزمون‌هایی که می‌دادم، نکاتی را که در سوال‌ها بودند و برایم جدید بود و احساس می‌کردم باید نوشته شود، حاشیه نویسی می‌کردم. در زیست‌شناسی خیلی روی کتاب تسلط داشتم، فکر می‌کنم در زیست‌شناسی این تسلط روی کتاب خیلی مهم است چون تست‌ها بالاخره همه‌ی مطالب را در بر نمی‌گیرند و در درس شیمی هم همین طور. بالاخره مطالب حفظی کتاب در کنکور اهمیت خاص خودشان را دارند و می‌توانند سرعت ما را زیاد بکنند و هم این‌که خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که غالب تست‌های شیمی کنکور همان سوالات تمرین‌های دوره‌‌ای کتاب درسی است. من همیشه سعی می‌کردم آن‌ها را خیلی خوب به خاطرم بسپارم، حتی صورت سوال‌ها را اگر نکته‌ای داشتند حفظ می‌کردم. 

در کنکور تا حدی توانستم ریاضی را مدیریت کنم ولی نه در حدی که از خودم انتظار داشتم. خیلی سوالات بود که می‌توانستم حل کنم ولی نکردم. یک سری سوالات که از صورت سوال مشخص بود که سخت‌ هستند و آن‌ها را رد کردم. یک سری سوال هم نگاه کردم و شروع به حل‌کردن کردم و دیدم که نمی‌شود حل کرد، رد کردم. کلا 16 تا سوال جواب دادم که فکر می‌کنم 14 یا 15 تا را دور اول جواب دادم و یک یا دو تا را هم دور دوم جواب دادم.

 


امیرمحمد شربتی، رتبه‌ی 5 ریاضی کشور از تالش (گیلان)

سعی می‌کنم تمامی دروس را، آن‌طوری که معلم برای بچه‌ها تدریس می‌کند، بلد باشم

اصلا از آزمون دادن خسته نمی‌شدم و این انگیزه‌ی من را بیشتر می‌کرد که بیشتر تلاش کنم و خودم را بسنجم. من یک جمله خوانده بودم که می‌گفت انسان‌های موفق کسانی نیستند که شکست نمی‌خورند، بلکه کسانی هستند که تسلیم نمی‌شوند و خوب شکست‌ها در زندگی همه‌ی انسان‌ها هست حتی موفق‌ترین انسان‌ها هم شکست خوردند و مهم این است که آدم ناامید نشود و تسلیم نشود و البته از آن طرف هم اگر موفق بشود مغرور نشود و غرور و یاس هر دو دشمن بزرگ انسان هستند.

سعی می‌کردم که به هر روشی که شده بر درس مسلط بشوم، سعی می‌کردم که کتاب درسی را اصل کارم قرار بدهم، برخلاف خیلی از بچه‌ها که شاید کتاب را کم اهمیت بدانند من به کتاب درسی اهمیت می‌دادم و در درس شیمی هم در مسئله‌ها وقت کم می‌آوردم که با تست زنی بیشتر سعی کردم که این وقت کم آوردن را جبران کنم. با کتاب درسی و درسنامه جزوه و کتاب کمک درسی سعی می‌کردم که خیلی خوب به درسنامه مسلط بشوم. تمامی دروس را سعی کنم آن‌طوری که معلم حتی برای بچه‌ها تدریس می‌کند، بلد باشم و بعد به سراغ تست می‌رفتم. به همین خاطر به تمامی مفاهیم درسی مسلط بودم. در ابتدای سال از تابستان بیشتر کتاب درسی و جزوه را مطالعه می‌کردم و این روند با گذر زمان تغییر می‌کرد و من بیشتر به تست روی می‌آوردم. در سال آخر هم برای کنکور دی سعی کردم مباحث را تمام کنم و بعد از آن بیشتر تست کار کنم. اوایل شاید 20 تا 30 درصد تست می‌زدم اما بعدا به 80 تا 90 درصد رسید و اواخر که منتهی  به کنکور می‌شد تقریبا تمامی وقتم را صرف تست زدن می‌کردم.

 


فائزه سعیدی، رتبه‌ی 7 انسانی منطقه‌ی 3 از زرند (کرمان)

پیوستگی: یادگار ماندگار از کانون

 مهم‌ترین چیزی که از کانون برای من ماندگار می‌شود، پیوستگی است. این‌که همیشه ادامه بدهیم تا این‌که به هدفمان برسیم، که برای من در همین آزمون‌ها نتیجه‌ی آن نشان داده شد. من در دبستان زیاد به درس علاقه نداشتم و درس‌خواندنم خیلی ضعیف بودم اما در متوسطه و دوران دبیرستان شاگرد خوبی بودم، چون پیشرفت کردم و علاقه‌مند شدم. چون علاقه‌ای نداشتم درس نمی‌خواندم، بعد از این‌که درس خواندم، دیدم واقعاٌ می‌شود. برای رسیدن به این جایگاه خودم تلاش کرده بودم و تنها رقیبم انگار خودم بودم. در اول دفتر برنامه‌ریزی که نام رتبه بود همان اوایل سال رتبه هفت را نوشته بودم و به آن ایمان آوردم و تلاش کردم. از سال یازدهم دفتر برنامه ریزی داشتم. انگیزه‌ی من را برای درس خواندن زیاد می‌کرد و حساب کار دستم می‌آمد چقدر خوانده‌ام و چقدر باید بخوانم. مخصوصاً متن‌های انگیزشی کوتاه بالای هر برنامه خیلی به من کمک کرد.

هر وقت افت می‌کردم اتفاقاً انگیزه‌ام برای این‌که بخوانم و در آزمون بعدی جبران کنم، بیشتر می‌شد. طبیعی بود که بعد افت ناراحت هم بشوم. علوم و فنون بخش آرایه‌هایش را روزنامه‌وار می‌خواندم ولی بعد از چند آزمون متوجه شدم باید عملی کار کنم. تست‌های زیادی کار کردم و بهتر شد. یک‌بار هم کلاً پاسخ‌ها را اشتباه وارد کردم ترازم حدوداً 4000 شد. خیلی برایم بد بود. اما از آزمون‌های بعدی حواسم را جمع کردم و پاسخ سوالات آزمون را در پاسخنامه درست وارد کردم.


حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-1                        

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-2                        

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-3 

Menu