نام و نام خانوادگی: مریم مرتضی نیا
مقطع و رشته: یازدهم انسانی
نام شهر و استان: درگز، خراسان رضوی
میانگین تراز 6500
سالهای حضور در کانون: 3سال
تعداد آزمون: 41 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی لیسانس ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر : فرهنگی بازنشسته، دیپلم مدیریت اجرایی
مصاحبهگر : نیلوفر شاه محمدی
- برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟
اولین و کاملترین منبع همیشه کتاب درسی است. بعد از خواندن کتاب درسی همهی نکات و حاشیه نویسیها را در یک محل جمع آوری میکنم و سپس سراغ کتابهای کمک درسی و مکمل میروم و نکاتی و یادآوریهایی که لازم دارم را مطالعه میکنم و در نهایت جمع بندی میکنم.
- در دوران امتحانات از کدام کتابهای کانون استفاده خواهید کرد؟
کتابهای آبی کانون و نکات و مباحثی که در هر فصل ارائه میکند واقعاً به فهم و یادگیری و تثبیت مطالب کمک میکند.
- آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده میکنید؟
بله، سوالات سایت در هر بازه از درس خواندن قابل استفاده است. به ویژه در دوران امتحانات نوبت اول که کمک زیادی به من کرده است.
- تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟
نیمسال دوم بازهی زمانی مهمی در سال تحصیلی بشمار میآید و نیاز به فعالیت بیشتری برای تثبیت یادگیریهای قبلی دارد. بهترین زمان برای یادگیری مطالب جامانده تعطیلات نوروز است که قصد دارم به کمک کتاب نوروز، جمع بندی خوبی داشته باشیم و با خیال راحت به سراغ نیم سال دوم و امتحانات پایان ترم برویم.
- روش شما برای جمع بندی دروس نیم سال اول چیست؟
با کمی فاصله قبل از امتحانات نیمسال اول روزی چند ساعت به تکمیل یادگیریهای ناقص خودم اختصاص میدهم و خلا آموزشی خودم را با کتابهای کمک درسی پر میکنم و به این صورت جمع بندی کرده و دیگر نیازی به مرور کتابها ندارم و یا کمتر نیاز پیدا میکنم.
- در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمونها و امتحانات تعادل ایجاد میکنید؟
برنامهی راهبردی باعث شده تا با استمرار در آزمون دادن دروسی که در آنها، پایهی ضعیفتری دارم را بیشتر خوانده و قبل از امتحانات نواقص خودم را کامل کنم.
- آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر هیچ غیبتی نداشتم چون اعتقاد دارم با غیبت در یک آزمون از برنامه فاصله میگیرم و جبران آن سخت خواهد بود.
- پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونها حتی با پایهی ضعیف باز هم کمک کننده است و نقاط ضعف و قوت را به من گوشزد میکند و من در هر آزمون با سوالات پر تکرار و مهم هر درس آشنا میشوم.
- آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟ الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
آزمونهای هدفگذاری وضعیت من را در هر درس، قبل از آزمون اصلی نشان میدهد و باعث میشود تا قبل از آزمون اصلی شناخت بهتری از خودم داشته باشم و با اعتماد به نفس بالاتری در آزمون حاضر شوم.
- آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
آزمون مشابه قبل از آزمون اصلی برای من خیلی اهمیت دارد و قطعاً در 2 آزمون مشابه و هدف گذاری قبل از آزمون شرکت میکنم چون در شبیه سازی آزمون بسیار کمک کننده است.
- شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
وقتی کتاب درسیام را مرور میکنم تمام نکات و بخشهای مهم برایم مشخص میشود و از خواندن یکنواخت دروس فاصله میگیرم و بیشتر به عمق مطالعه اهمیت میدهم.
- مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
برنامهی آزمون و مدرسه هماهنگ است و من وقتی درسی را برای مدرسه میخوانم آنقدر با دقت میخوانم که برای آزمون هم آمادگی کامل داشته باشم. تستهای پوششی کار میکنم. مهمترین نکته شرکت در آزمونها شخصی سازی برنامهی آزمون با مدرسه است که من این کار را انجام دادهام. این روش باعث شده تا بسیار راحت تر برنامه را اجرا کنم.
- نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
علوم و فنون ادبی را روزانه به مدت 1.5 ساعت برای تسلط پیدا کردن در این درس میخوانم و یکی از دلایل موفقیت و تسلط من در این درس استفاده از فیلمهای آموزشی بوده است. گاهی اوقات برای تسلط بیشتر به کتابهای سال بعد هم گریزی میزنم.
فلسفه را به صورت روزنامه وار میخوانم و تعداد زیادی تست میزنم تا کاملاً متوجه نکات شوم.
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله تکمیل دفتر برنامهریزی باعث میشود که در پایان روز یک شمای کلی از دروسی که در آن روز خواندهام داشته باشم. دلایل ضعف و قوت دروس مختلف را متوجه بشوم.
- تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟
بله استفاده از روشهای و تکنیکها باعث افزایش تسلط در دروس میشود و من همیشه قبل از آزمون هدفگذاری چند از ده خودم را در بالای برگه مینویسم و در آزمون با تسلط بیشتر و ذهنی منظمتر سوالات را جواب میدهم.
- در چه درسهایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درسها را توضیح میدهید؟
در ریاضی مسائل و سوالات دارای راه حلهای چند مرحله بسیار من را اذیت میکرد که تصمیم گرفتم با تمرین بیشتر و جدیت بیشتری ریاضی را مطالعه کنم و به نتیجهی دلخواهم رسیدم.
- تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
در هر درس به ترتیب سوالات جلو میروم و با نگاه کردن به پاسخنامه سعی میکنم اختلاف بین روش حل خودم و پاسخنامه را پیدا کنم و روش درستتری که زمان کمتری نیاز داشته باشد را یاد بگیرم و نکات آن را در دفتر خودآموز یادداشت میکنم و آنها را شب قبل آزمون حتماً مطالعه میکنم.
- شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصیتان استفاده میکنید؟ این کارنامه چه ویژگیهایی دارند؟
کارنامهی 5 نوع درس که دروس با تسلط بالا را بشناسم و بیشتر وقت خود را برای دروس با تسلط کمتر اختصاص دهم تا بهرهوری بهتری از زمان داشته باشم.
- نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
خانواده نهایت تلاش خود را میکنند تا محیط آرامی برای درس خواندن من فراهم کنند و مسئولیت درس خواندن با خودم هست. خانواده نقش حمایتی داشتهاند و با پشتیبانیهای خود علاوه بر تشویق من باعث موفقیت درسی من هم شدهاند.
- آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را میبینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟
بله خودم کارنامههایم را به خانواده نشان میدهم و در صورتی که افتی داشته باشم از طرف آنها تشویق میشوم تا در آزمون بعدی جبران کنم.
- از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکنید؟ کدام بخشها برای شما جالبتر بود؟
بله مصاحبههایی که با دانشآموزان برتر دارند را مطالعه میکنم و از روشهای آنها در درس خواندن کمک میگیرم. صحبتهای آقای کاظم قلمچی را میخوانم و در سایت هم از خدمات کانون استفاده میکنم و به دوستان خودم هم توصیه میکنم تا از سایت دیدن کنند.

