نام و نام خانوادگی : نازنین غفاری
مقطع ، رشته : فارغ التحصیل ریاضی دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
میانگین تراز : 6615
نام شهر ، استان : تهران
شغل مادر : پزشک عمومی
شغل پدر : متخصص پوست
مصاحبه گر : آزاده درخشانی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
بله ، خواهر بزرگترم در سال های تحصیلی اش کانونی بود نتیجه بسیار خوبی در کنکور کسب کرد و من از طریق خانواده و مدرسه با کانون آشنا شدم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
کانون به دلیل داشتن جامعه آماری بالا و سطح خوب سوالات که به کنکور سراسری مخصوصا در سال های اخیر نزدیک است همیشه موقعیت ام را تعیین و دانسته خوبی به من اضافه می کرد.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانستید؟
تنها آزمون جامعی که همیشه در آن شرکت می کردم کانون بود پس تا حد خوبی در آزمون ها تعداد غیبت کمی داشتم ، برای آمادگی بیشتر قبل هر آزمون سراغ آزمون های مشابه پارسال می رفتم که به من خیلی کمک می کرد و در دروس اختصاصی چندین منبع کانونی استفاده می کردم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
مسیر کنکور مسیر طولانی و پرپیچ و خم است اگر بگویم خسته یا ناامید نشدم در هیچ کجای راه دروغ است، خستگی با یادآوری هدف کم رنگ می شد و رها کردن آزمون یا تحلیل آن نه تنها خستگی را رفع نمی کرد بلکه حال بد را بدتر می کرد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانسته باعث پیشرفت شما شود؟
با حضور مستمر در آزمون ها شما می توانید تراز های خود را مقایسه و نمودار پیشرفت تحصیلی خود را مشاهده کنید و بیشتر انگیزه بگیرید یا به دنبال راهکار برای حل مشکلات جزئی یا کلی باشید.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ اگر پاسختان مثبت است:
الف) انگیزهتان چه بود؟
ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله آزمون های هدفگذاری می تواند ایده مناسبی از آنچه در انتظار دانش آموز است به او بدهد ، من تمام سعی ام بر این بود که در تمام آن ها شرکت کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟ اگر پاسختان مثبت است:
الف) انگیزهتان چه بود؟
ب) فایده آزمونهای مشابه پارسال برای شما چه بود؟
قطعا این موضوع قبل هر آزمون بسیار اهمیت دارد چون به دانش آموز تعداد خوبی نمونه سوال برای آشنایی با نظر طراحان می دهد و سرعتم را بسیار افزایش می داد.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامه اشتباهات ، چون اشتباهات و غلط ها در یک آزمون بسیار اهمیت دارند و از کارنامه اصلی آزمون استفاده می کردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
سعی ام را می کردم که با برنامه راهبردی پیش بروم، با برنامه های مدرسه و مباحث مطالعه شده خودم آن را تطبیق می دادم و اگر درسی نیازمند زمان بیشتر بود زمان مطالعه ام را کمی بیشتر می کردم.
آیا روش بازیابی را میشناسید اگر این روش را میشناسید آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله از مشاوران و دبیران مدرسه یاد گرفتم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
بیشتر به بازیابی مطالب می پرداختم ، با علامت دار کردن کلید واژه ها یا خلاصه نویسی مطالب حفظی و فرمول ها وقت کمی را در مطالعه دوباره تلف می کردم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده می کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
درس فیزیک و شیمی ، قطعا درصد های آزمون را مخصوصا در آخر سال به طرز چشم گیری افزایش داد.
روش تان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
سوال های غلط و بدون پاسخ برایم اولویت داشت ، سوال های نزده را در هنگام تحلیل دوباره از خودم امتحان می گرفتم و اطلاعاتم را می سنجیدم سوال های غلط هم اهمیت بسیاری دارند از جهت این که احتمالا خطای اطلاعاتی یا محاسباتی در آن وجود دارد و برای سوال های درست گاهی روش های بهتری در پاسخنامه ذکر می شود که خوب است به آن ها نیز توجه شود.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کردند؟
ممکن بود که ترازم در بازه ای افت داشته باشد در اولین نگاه قطعا بسیار نگران می شدم اما تمام تلاشم را می کردم که با مدیریت برنامه ی مطالعاتی ام و اختصاص دادن زمان بیشتر به درس مورد نظر دوباره به روند سابق خود باز گردم ، خانواده همیشه کنار من بودند و هیچ گاه نمی گذاشتند ناراحتی بر من چیره شود.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکردند؟
خواهرم و مادرم همیشه حواسشان به روند تحصیل من و عمل به برنامه هایم بود ، گاهی خودشان برایم برنامه می ریختند یا فشار برنامه ای را کم می کردند تا به ابعاد روحی هم توجه شود.
کدام درسها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
در درس هندسه و گسسته معمولا بهتر عمل می کردم و با حل تمارین زیاد سرعتم را افزایش می دادم ، معمولا میانگین ۷۵ ٪ در این درس ها داشتم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
شیمی در اول برایم بسیار سخت بود، شیوه مطالعه ام را عوض کردم و سعی کردم که تست زیادی از آن حل کنم تا انواع سوالات را دیده باشم و بسیار بهتر شدم.
به طور میانگین در بازه های مختلف چند تست می زدید و مسئله حل میکردید چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می شد در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چگونه تغییر می کرد؟
حدودا روز های تعطيل ١١-١٢ ساعت مطالعه داشتم و روزهایی که به مدرسه می رفتم سعی می کردم ۵ ساعت مطالعه داشته باشم ، قطعا پایبندی به این میزان به گذر زمان بیشتر می شد و حتی در نزدیکی کنکور به ۱۳-۱۴ ساعت هم رسید.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
دی ماه و دوران عید اهمیت بسیار زیادی برای من در جمع بندی دروس داشتند.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی چون اولویت من مقایسه شدن با بقیه شرکت کنندگان بود تا بهتر متوجه شوم که چه مسیری را باید انتخاب کنم و چگونه باید مطالعه کنم و در کدام دروس خودم را ارتقا ببخشم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
در بیشتر مواقع بله ، اما بعضی اوقات وقتی در روند آزمون قرار دارید هر چقدر هم که حرفه ای عمل کنید ممکن است سوال های سخت وقت بیشتری از شما بگیرند اما باید سعی کرد تا سوال های آسان و متوسط را قبل از سوال های سخت پیدا و حل کرد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
معمولا بیشتر از ۶ یا ۷ اشتباه نداشتم و تعداد نزده هایم از غلط هایم بیشتر بود که این یکی از نقاط مثبت آزمون زدن من بود.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
بررسی اشتباهات
بررسی سؤالهای ساده
برسی اشتباهاتم اولویت داشت چون وقتی سوالی را اشتباه حل میکنید یعنی دانسته ناقص یا اشتباهی وجود داشته که باید اصلاح شود و در مرحله بعد سوالاتی که نزده بودم برایم اولویت داشت که باید در زمان استاندارد حل می شدند مهم است که بدانید سوال نزده شما مربوط به کمبود زمان بوده یا کمبود اطلاعات لازم که در آن صورت باید به جزوه و کتاب برگشت و نکته برداری کرد.
نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
من در سال کنکور و سال های تحصیلم به مدرسه اهمیت زیادی می دادم و برایم مهم بود تا تمام تلاشم را بکنم که در کلاس ها حاضر باشم و در ادامه آن، چیزی که در مدرسه یاد می گرفتم برای من اهمیت زیادی داشت و پیشرفت تحصیلی خودم را مدیون مدرسه ام هستم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میرفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکردید؟
با تست اضافه و برنامه ریزی ابتدا سراغ درسی می رفتم که برنامه ریزی بیشتری برای آن داشتم و هدفگذاری ام بود.
آیا اعضای خانواده کارنامه شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آنها با این افت چگونه بود؟
بله همه خانواده کارنامه ام را برسی میکردند ، ممکن بود افت تراز داشته باشم اما همیشه به من امید و روحیه میدادند تا به حالت قبلی و حتی بهتر از قبل خودم برگردم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرد؟
بله ، در بازه های جمع بندی تعداد تست و ساعت مطالعه اهمیت زیادی برایم داشت تا بتوانم تحلیل بهتر و درست تری از وضعیت خودم داشته باشم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی داشتند؟
بیشتر از کتاب های سه سطحی استفاده میکردم چون در انواع سطح ها سوال طراحی شده که افراد با توجه به سطحی که داشتند بتوانند پیشرفت کنند.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیوستگی
قهرمان پیشرفت
قهرمان پیشرفت.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
بیشتر از تکنیک زمان نقصانی مخصوصا در بازه های منتهی به کنکور و در آزمون های جامع که در هر دفترچه برای خودم زمان ذخیره می کردم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
تقریبا در سال کنکور گوشی خودم را کنار گذاشته بودم و سعی می کردم کمتر و کمتر از فضای مجازی استفاده کنم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
درس های دهم و یازدهم را در خود پایه ها به خوبی مطالعه کرده بودم و سال دوازدهم بیشتر به مرور درسنامه و زدن تست زمان دار از کتاب های جامع می پرداختم.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از او تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
از همه معلم ها و عزیزانی که در خارج یا داخل مدرسه در این راه همراه من بودند متشکرم.
