بی عدالتی و نابرابری-مطالعات اجتماعی نهم-درسنامه- مهتاب شبرازی

بی عدالتی و نابرابری-مطالعات اجتماعی نهم-درسنامه-مولف مهتاب شبرازی

بی عدالتی و نابرابری-مطالعات اجتماعی نهم-درسنامه- مهتاب شبرازی

سلام نهمی های عزیز!!!

در ادامه به درس هشتم مطالعات اجتماعی شما خواهیم پرداخت.

مولف:مهتاب شیرازی

«علل مؤثر در شكلگيري نابرابري»

 1) عوامل خارجي:

 - استعمار و سلطهگري كشورهايي مثل انگلستان، آمريكا، فرانسه و استفاده از منابع افراد به سود خودشان. 

- اشغال نظامي كشورها يا دخالت در امور داخلي به شيوههاي مختلف و جلوگيري از استقلال سياسي آنها (كه تا امروز ادامه دارد.) 

2) عوامل داخلي: 

- وابستگي حكومت به بيگانگان

 - استبداد 

- وجود برخي فرهنگها و عادات غلط 

- نبود مديريت صحيح و غفلت از استعدادها و ظرفيتهاي داخلي هر كشور 

- نبودن وحدت و مشاركت بين مردم 

«شاخص توسعه انساني»

 شاخصي است براي پي بردن به وضعيت و كيفيت زندگي افراد. موارد زير اندازه گيري مي كند:

 -1 درآمد و رفاه / -2 اميد به زندگي يا متوسط طول عمر / -3 سواد و آموزش 

* از نظر شاخص توسعة انساني كشور ما بين كشورهاي «توسعة انساني بالا» است. 

* در كل در 4 دسته، كشورها را از نظر شاخص توسعة انساني بررسي ميكنند. 

الف) ميزان درآمد و رفاه: 

- عاملي است كه جنبة اقتصادي دارد. 

- به معناي سطح مطلوب زندگي و رفاه اجتماعي است. منظور اين است كه افراد جامعه به چه ميزان درآمد كافي، شغل مناسب و قدرت خريد دارند و به كالا و خدمات مثل مسكن و پوشاك دسترسي دارند يا خير.

- عدة زيادي از مردم در فقط مطلق به سر ميبرند. 

- آمار و ارقام دربارة درآمد و رفاه ثابت نيست. كشورهايي مثل ژاپن، چين و سنگاپور، اقتصادشان رشد بالايي كرده (از نيمة قرن 20) و جايگاه مهمي كسب كردهاند. 

- در مقابل برخي كشورها، اقتصاد مطلوبي نداشته و به سمت افول پيش رفتند، مانند سوريه و عراق. 

ب) اميد به زندگي يا متوسط طول عمر: 

- اميد به زندگي يعني تعداد سال هايي كه انتظار ميرود كودكي كه در آن كشور به دنيا آمده است، عمر كند. 

- نشاندهندة وضعيت سلامت و بهداشت جامعه است. 

- متوسط طول عمر به دسترسي به آب و خوراك سالم، وجود يا عدم وجود بيماري، بهداشت و خدمات درماني بستگي دارد. 

پ) سواد و آموزش: 

- يعني متوسط سالهايي كه دانشآموزان يك كشور در يك مدرسه حضور پيدا ميكنند و تحصيل مي كنند. 

- معيارهايي از جمله ميزان باسوادي بزرگسالان، ميانگين سال هاي تحصيل در يك كشور و تعداد معلم به ازاي تعداد دانش آمـوز در سـطح سـواد و آموزش كشور، مؤثر است. 

***برای دریافت ادامه درسنامه به فایل ضمیمه رجوع کنید*** 

https://www.kanoon.ir/Article/312946

Menu