سلام نهمی های عزیز!!!
در ادامه به درس هشتم مطالعات اجتماعی شما خواهیم پرداخت.
مولف:مهتاب شیرازی
«علل مؤثر در شكلگيري نابرابري»
1) عوامل خارجي:
- استعمار و سلطهگري كشورهايي مثل انگلستان، آمريكا، فرانسه و استفاده از منابع افراد به سود خودشان.
- اشغال نظامي كشورها يا دخالت در امور داخلي به شيوههاي مختلف و جلوگيري از استقلال سياسي آنها (كه تا امروز ادامه دارد.)
2) عوامل داخلي:
- وابستگي حكومت به بيگانگان
- استبداد
- وجود برخي فرهنگها و عادات غلط
- نبود مديريت صحيح و غفلت از استعدادها و ظرفيتهاي داخلي هر كشور
- نبودن وحدت و مشاركت بين مردم
«شاخص توسعه انساني»
شاخصي است براي پي بردن به وضعيت و كيفيت زندگي افراد. موارد زير اندازه گيري مي كند:
-1 درآمد و رفاه / -2 اميد به زندگي يا متوسط طول عمر / -3 سواد و آموزش
* از نظر شاخص توسعة انساني كشور ما بين كشورهاي «توسعة انساني بالا» است.
* در كل در 4 دسته، كشورها را از نظر شاخص توسعة انساني بررسي ميكنند.
الف) ميزان درآمد و رفاه:
- عاملي است كه جنبة اقتصادي دارد.
- به معناي سطح مطلوب زندگي و رفاه اجتماعي است. منظور اين است كه افراد جامعه به چه ميزان درآمد كافي، شغل مناسب و قدرت خريد دارند و به كالا و خدمات مثل مسكن و پوشاك دسترسي دارند يا خير.
- عدة زيادي از مردم در فقط مطلق به سر ميبرند.
- آمار و ارقام دربارة درآمد و رفاه ثابت نيست. كشورهايي مثل ژاپن، چين و سنگاپور، اقتصادشان رشد بالايي كرده (از نيمة قرن 20) و جايگاه مهمي كسب كردهاند.
- در مقابل برخي كشورها، اقتصاد مطلوبي نداشته و به سمت افول پيش رفتند، مانند سوريه و عراق.
ب) اميد به زندگي يا متوسط طول عمر:
- اميد به زندگي يعني تعداد سال هايي كه انتظار ميرود كودكي كه در آن كشور به دنيا آمده است، عمر كند.
- نشاندهندة وضعيت سلامت و بهداشت جامعه است.
- متوسط طول عمر به دسترسي به آب و خوراك سالم، وجود يا عدم وجود بيماري، بهداشت و خدمات درماني بستگي دارد.
پ) سواد و آموزش:
- يعني متوسط سالهايي كه دانشآموزان يك كشور در يك مدرسه حضور پيدا ميكنند و تحصيل مي كنند.
- معيارهايي از جمله ميزان باسوادي بزرگسالان، ميانگين سال هاي تحصيل در يك كشور و تعداد معلم به ازاي تعداد دانش آمـوز در سـطح سـواد و آموزش كشور، مؤثر است.
***برای دریافت ادامه درسنامه به فایل ضمیمه رجوع کنید***
