گفت و گو با ملینا خاکزاد؛ قبولی مهندسی هوافضا شریف

گفت و گو با ملینا خاکزاد--------------------------------------------

گفت و گو با ملینا خاکزاد؛ قبولی مهندسی هوافضا شریف

نام دانش آموز: ملینا خاکزاد

مقطع و رشته: دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان: تهران

تعداد سال های عضویت در کانون: 6 سال

تعداد آزمون ها: 80

رشته و دانشگاه قبولی: دانشجو مهندسی هوافضا دانشگاه پردیس صنعتی شریف 

 نام مصاحبه گر: آزاده درخشانی فر


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

 از طریق مدرسه با کانون آشنا شدم و به پیشنهاد مدرسه هم در آزمون ها ثبت نام کردم . 


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟  

6 سال-سال پنجم، ششم، نهم و سال دهم، یازدهم و دوازدهم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

 ۸۰ آزمون را بطور کامل شرکت داشتم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

بعد از هر آزمون، آن آزمون را تحلیل می کردم که باعث مسلط تر شدن من شد همچنین سطح بالای سوالات در طول زمان دید بازتری به من داد که بتوانم هر آزمون بهتر از قبل باشم و رفته رفته سؤالات با سطح سختی بالا را هم راحت تر حل می کردم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ 

حضور من پیوسته و برنامه ریزی شده بود.در آزمون های مشابه پارسال و هدفگذاری شرکت می کردم و همه سوالات آن ها را حل می کردم. با برنامه راهبردی همگام بودم و به خصوص در سال یازدهم آن را شخصی سازی نیز می کردم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

در آزمون ها یکبار غیبت داشتم که آن هم به دلیل ابتلا به کرونا بود چون هربار غیبت باعث عقب افتادن از برنامه می‌شود. پیوسته آزمون دادن در هرشرایطی لازم است.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

پیوستگی در آزمون ها باعث می‌شد تا خود را به برنامه برسانم حتی اگر به برنامه نمی رسیدم شب قبل از آزمون سؤالات مشابه پارسال و  هدفگذاری را انجام می‌دادم. هم به عنوان تمرین بود هم جمع بندی کلی تا برای آزمون فردا آماده باشم.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟  

بله-باعث می‌شد تا وضعیت حدودی خود را پیدا کنم و همچنین انگیزه من را برای آزمون فردا افزایش می‌داد و من را با واقعیت ماجرا آشنا می‌کرد اگر درسی را ۱۰ درصد زده بودم برای فردا انتظار درصد خیلی بالا از خودم نداشتم، به طور کلی هدفگذاری چند از ۱۰ را به من نشان می‌داد.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

 از کارنامه اصلی و اشتباهات-چون اشتباهاتم را یکجا به من نشان می‌داد وم ی توانستم با بررسی آن ها راهکار پیدا کنم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

بله، اکثرا مدرسه با برنامه راهبردی هماهنگ بود اما وقتی ناهماهنگی پیش می آمد هر چند سخت بود اما خودم با درسنامه ها مطالعه ام را پیش می‌بردم هم به آزمون می‌رسیدم هم پیشخوانی برای دروس مدرسه می کردم.

 

آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله،از طریق مدرسه و مشاوران آن را یاد گرفتم و اجرا می کردم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟ 

روش مطالعه من بیشتر بر پایه نظم و برنامه ریزی بود، اول برنامه ای دقیق و کامل برای خودم می‌نوشتم بعد آن ها را اجرا می‌کردم. روش بازیابی برای من بیشتر بر پایه تست زدن بود چندین بار درسنامه نمی‌خواندم بیشتر تست می زدم تا مطالب برایم تثبیت شود.

 

 روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ 

اول نزده هایی که نرسیده بودم در طول زمان آزمون حل کنم یا نزده باقی گذاشتم را چون زمان زیادی را می طلبید، حل می کردم بعد با پاسخ نامه گزینه های درست را وارد می کردم و آن هایی که غلط بودند را دوباره خودم حل می کردم اگر به جواب نمی رسیدم پاسخنامه را می‌خواندم و دوباره تلاش می کردم خودم آن ها را حل کنم تا مطمئن شوم آن را یاد گرفته ام بعد در طول هفته به سراغ سوال های درست می رفتم تا چک کنم راه حل هایم درست بوده.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 

 همه خانواده به خصوص مادرم در این راه بسیار تاثیرگذار بودند و کمک می‌کردند تا این راه را بهتر طی کنم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ 

درس فیزیک نقطه قوت من بود و دلیل آن هم حل تمرین زیاد بوده و اکثرا نمره خوبی در مدرسه کسب می کردم بالاترین درصد کنکورم هم درس فیزیک بوده.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

 شیمی-اول احساس می‌کردم خلاصه نویسی کمک زیادی به من می‌کند اما در طی زمان و آزمون ها متوجه شدم درسنامه جامع خواندن و تست زدن به من کمک بیشتری می‌کند و باعث رشد بیشتری در این درس شد .

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟  

قطعا بستگی به بازه ای که در آن قرار داشتم و نوع آن درس داشت ولی به طور میانگین در یک بازه ۹۰ دقیقه ای حدود ۶۰ دقیقه تست می زدم و سرعت بالایی در تست زدن داشتم. زمان نسبتا کمی صرف روخوانی می شد چون در زمینه حفظیات خوب عمل می کردم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟

بیشتر نقش برنامه ای که باید خودم را بودجه بندی می رساندم و نقش سنجشی که تصوری که از خودم داشتم را مورد آزمایش قرار بدم برای مثال در درسی فکر می کردم ضعیف هستم و حل سوال بلد نیستم اما در آزمون درصد و تراز بالایی کسب می کردم. این باعث می‌شد متوجه بشوم که استرس من نا به جاست و بر عکس.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟  

سوال های ساده را اکثرا پیدا می کردم اما همیشه نمی شد. رفته رفته این مهارت بهتر شد و توانستم در آزمون ها سوالات ساده را تشخیص دهم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟ 

حداکثر ۲۰ اشتباه در آزمون داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟  

برسی اشتباهات چون سوال هایی که اشتباه زدم یا به صورت غلط یاد گرفتم یا بی دقتی کردم و یا راه اشتباهی را رفتم که مرحله خطرناکی در یادگیری است. اما سوال های ساده را فراموش نمی‌کردم .

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

بسیار زیاد بوده مهمترین چیزی که یادگرفتم برنامه ریزی کردن بوده که آن هم نقش بزرگی در این راه داشته است.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

ابتدا فیزیک چون به من انگیزه می‌داد بعد شیمی و بعد ریاضیات-سعی می‌کردم با تست زدم مشکلم را برطرف کنم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 

بله برسی می‌کردند اما اکثرار چون زمانی که درصد یک درس بسیار کم می شد یک درس با درصد خیلی خوبی در مقابل آن می‌گرفت نکات بد کارنامه آنچنان به چشم نمی آمد.  اما برای مثال برای درس شیمی وقتی درصدم خیلی کم می شد خانواده‌ بیشتر اظهار نگرانی می‌کردند تا سرزنش و...

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

کتاب های آبی و سه سطحی-کتاب های آبی دارای سوالات کنکور بود و کتاب سه سطحی سوالات چالشی خوبی داشت.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟   

بیشتر قهرمان پیوستگی بودم چون در تمام آزمون ها حضور داشتم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟  

از همه روش ها-تا حدودی از تکنیک دو خودکار بیشتر در انجام تکالیف و تمرین تست زنی و از تکنیک ضربدر منفی برای آزمون ها به طوری که اول در هر درس سوالات را برسی کرده سوالات آشنا و سوالات به نسبت آسان تر را حل میک ردم بعد اگر وقت بود سراغ سوال های زمانبر تر و در آخر سراغ سوالاتی که ایده ای برای آن ها نداشتم می رفتم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟  

 در حد پرسیدن سوالات درسی و مشاوره ای و استفاده انگیزشی برای صحبت با دوستانم تا کمی از فضای درسی خارج شوم ولی همین ها در زمان بسیار کم انجام می‌شد.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

یازدهم بسیار خوب جمع بندی شد و می‌توان گفت موفق آمیز ترین سال دبیرستان من یازدهم بود. تابستان ورود به یازدهم هم دروس دهم جمع بندی شد. تابستان دوازدهم هم بیشتر دروس دهم و دوازدهم را جمع بندی کردم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از او تشکر کنید؟

خانم علیجانی دبیر فیزیک علاوه بر یادگرفتن فیزیک به بهترین نحو ، در کنار ایشون بعد اجتماعی و اخلاقی هم برای من بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

 

نحوه مطالعه موفق شما در دروس عمومی چگونه بود

در سال دهم و یازدهم عمومی ها را به صورت پایه جمع بندی کرده بودم و مشکل پایه ای نداشتم در دوازدهم بیشتر برای آزمون های تشریحی می‌خواندم.

Menu