گفت وگو با مهدیه دهقان ؛ قبولی رشته پزشکی بجنورد

از کانون یاد گرفتم یاد گرفتم پیوستگی و استمرار خود را حفظ کنم و درس خواندن را برای مدت طولانی رها نکنم.آزمون‌های کانون به مدیریت زمان من کمک بسیاری کرد.

گفت وگو با مهدیه دهقان ؛ قبولی رشته پزشکی بجنورد

نام و نام خانوادگی : مهدیه دهقان

گروه آزمایشی : علوم تجربی

رتبه در سهمیه: ۲۳۴۵ در سهمیه ی منطقه ۲

قبولی : رشته پزشکی بجنورد

سابقه عضویت در کانون : ۱ سال و ۲۵ آزمون

نام‌ مدرسه ی متوسطه اول : حضرت خدیجه

نام مدرسه متوسطه دوم : محمودیه

شغل و تحصیلات پدر: آزاد.دیپلم

شغل و تحصیلات مادر : آزاد.دیپلم

نام شهر : خراسان رضوی-تربت حیدریه


مصاحبه گر : محمدحسن زارعی




 

روش مطالعه شما چگونه بود؟

در درس زیست برخلاف بسیاری از دانش آموزان دیگر از درسنامه‌ی کتاب ها زیاد استفاده نمی کردم و بیشتر به متن کتاب درسی متکی بودم و سعی می کردم نکات لازم را از میان تست ها استخراج کنم و در کتاب یادداشت کنم.تست های نشاندار را حتما مرور می کردم و فقط به زدن تست بیشتر بسنده نمیکردم.




در زمان مطالعه چه حجمی از زمان را به مطالعه و چه حجمی از زمان را صرف تست‌زدن می‌کردید؟

تمام تلاشم این بود که در کنار مطالعه و مخصوصا مرور حتما تست زنی انجام دهم و در آن دو هفته بین آزمون میشود گفت که این دو کار را تقریبا به یک اندازه انجام می دادم و در روز قبل آزمون مرور می‌کردم.





در زمان تمرین‌ کردن چه میزان مسئله و چه میزان تست کار می‌کردید؟ 

بعد از مطالعه تست آموزشی می زدم و در روزهای بعد روی زدن تست های سنجشی و زماندار تمرکز می کردم.





 

برخی از افراد می‌گویند کسانی که تست می‌زنند دانش سطحی کسب می‌کنند نه دانش عمقی . نظر شما چیست؟

کاملا مخالف این موضوع هستم.چون تست زنی تاثیر زیادی در یادگیری دارد .با تست زدن مطالب در ذهن تثبیت میشود و باعث میشود با دقت بیشتری موضوع را مطالعه کنیم.





آیا شما قبول دارید که تست ‌زدن شما را وادار به تفکر می‌کند و چه‌ قدر فکر می‌کنید که با حفظ ‌کردن بتوان در کنکور موفق شد؟

تست زدن مخصوصا حل کردن مسائل بسیار کمک به تفکر کردن میکند و در کنار تفکر کردن میتوان فوت و فن مسائل را هم یاد گرفت.با حفظ کردن مطالب نمیشود راه به جایی برد بلکه باید مطالب را بصورت عمیق یاد گرفت تا بتوان در حل تمامی مسائل از آن ها بهره برد.





 امسال سوالات ریاضی در هر 3 رشته سخت بود. شما چگونه توانستید در کنکور تیرماه خودتان را در این درس مدیریت کنید؟

من به این یقین رسیده بودم که ریاضی درس بسیار سخت کنکور خواهد بود. پس در جلسه کنکور وقتی به درس ریاضی رسیدم به هیچ عنوان تمرکز خود را از دست ندادم و با آرامش سوالاتی را که میتوانستم حل کنم جدا کردم و به آنها پاسخ دادم.





مراحل آمادگی شما برای کنکور دی و بعد برای کنکور تیر چگونه بود؟

برای کنکور دی من بیشتر مطالب را  مطالعه کرده بودم اما جمع بندی مناسبی نداشتم.اما برای کنکور تیر مطالب را کامل دوره و جمع بندی کرده بودم و به تسلط لازم رسیده بودم.




 

آيا در آزمون های مشابه و آزمونهاي هدفگذاری كانون شركت ميكرديد؟

در آزمون های هدف گذاری حتما شرکت میکردم زیرا نکات بسیار خوبی را در اختیار من قرار می دادند.تا جایی که امکان داشت سعی میکردم در آزمون های مشابه نیز شرکت کنم.





چگونه بین کنکور و مطالعه برای امتحانات نهایی تعادل برقرار کردید؟

در طول سال تلاش کردم علاوه بر تستی خواندن،درس ها را بصورت تشریحی نیز مطالعه کرده باشم تا در زمان امتحانات نهایی بتوانم در کنار خواندن برای امتحانات، جمع بندی را نیز انجام دهم.





شما چه رشته‌ای خواهید رفت؟

من در رشته پزشکی ادامه تحصیل خواهم داد.





برای خودتان بعد از دوران دانشگاه چه آینده‌ای متصور هستید؟

امیدوارم در کار خود موفق باشم و به درجه های بالاتری دست پیدا کنم.





برای تحلیل آزمون‌ها چه‌قدر وقت می‌گذاشتید و کدام سوالات را بررسی می‌کردید؟

زمان کافی را به تحلیل آزمون اختصاص میدادم و همه ی سوالات را بررسی میکردم و بیشتر وقت خود را روی سوالات غلط و نزده می‌گذاشتم.




شما خودتان را باهوش می‌‌دانید یا سخت‌کوش؟

من خود را زیاد باهوش نمی دانم اما تلاش میکردم تا حد نسبتا خوبی سخت کوشی خود را حفظ کنم.




در روز چند ساعت مطالعه ی درسی داشتید؟

در اوایل ، ساعت مطالعه بالایی نداشتم و کم کم آن را بالا بردم و میشود گفت بطور میانگین ۹ الی ۱۰ ساعت مطالعه را داشتم.





اگر در آزمونی نتیجه نمی‌گرفتی و افت می‌کردی، چه واکنشی داشتید؟

بسیار ناراحت میشدم اما سعی میکردم به آن غلبه کنم.





آیا در طی سال مایوس هم شدید؟

بله در بسیاری از مواقع نا امید میشدم .اما با امید به آینده تلاش میکردم تا به هدف خود برسم.





واکنش پدر و مادر در زمان افت شما چگونه بود؟

آنها هم در زمان افت من غمگین ‌میشدند اما سعی می کردند به من‌ روحیه دهند و سطح استرس من را کاهش دهند تا بتوانم مسیر خود را ادامه دهم.






غیر از درس‌خواندن در کدام حوزه‌ها فعالیت داشتید؟

در سال کنکور به جز درس فعالیت خاص دیگری نداشتم و بیشتر روی درس خواندن و آزمون دادن تمرکز داشتم.





از کانون چه چیزی یاد گرفتید؟

یاد گرفتم که پیوستگی و استمرار خود را حفظ کنم و درس خواندن را برای مدت طولانی رها نکنم.آزمون های کانون به مدیریت زمان من کمک ‌بسیاری کرد.






آيا از برنامه‌ی پلكان  استفاده می كرديد؟

بله .از آزمون های آن مخصوصا قبل آزمون برای ارزیابی خود بسیار استفاده می کردم و کمک‌می کرد دروسی که در آن ضعیف بودم را شناسایی کنم.





آیا برنامه‌ریزی و زندگی منظم باعث نمی‌شود که تبدیل به یک ربات و فردی تک ‌بعدی شوید؟

خیر چون‌ اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم می توانیم در کنار درس به فعالیت های مورد علاقه خود نیز بپردازیم و از تک بعدی بودن جلوگیری کنیم.





چقدر با پدر و مادرتان گفت‌وگو میکردید؟

در سال کنکور در تایم های استراحت خود با آن ها گفت و گو می‌کردم و اینطور خستگی خود را تا حد زیادی کاهش می دادم.





کلاس آنلاین را ترجیح می‌دهید یا کلاس‌های حضوری؟

کلاس آنلاین را ترجیح می دادم چون اتلاف وقت را کاهش می‌دهد و میتوان مجددا  آن‌ها را تماشا کرد و نکات جا افتاده را بدست آورد.





از کدام امکانات سایت کانون استفاده  می‌کردید؟

از کارنامه اشتباهات استفاده می کردم تا بتوانم ارزیابی کنم که توانسته ام نقص های خود را برطرف کنم یا خیر.





از کدام منابع کانون بیشتر استفاده نموده اید؟ 

از کتاب های سه سطحی استفاده می کردم و بسیار آن ها را دوس داشتم ، کتاب های سه سطحی تست های متنوعی دارند و سطح بندی شون کمک میکنه که تسلط بیشتری روی مباحث پیدا کنیم.





چگونه برنامه مطالعاتی خودتان را با برنامه راهبردی کانون تنظیم می‌کردید؟

تلاشم این‌ بود که تا چند روز قبل از آزمون مطالعه و تست زنی را تمام کنم و بتوانم در روزهای قبل از آزمون مرور مطالب و تست ها را داشته باشم.


 

Menu