نام و نام خانوادگی : مهسا دژبرد
نام شهر و استان : اردبیل
رتبه کنکور ۱۴۰۲ : رتبه 594 کنکور انسانی منطقه 2
میانگین تراز کانون : 6315
سال هایی که عضو کانون بوده اید: پایه دوازدهم
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته ، دیپلم
تراز کنکور: 8758
تراز سوابق تحصیلی: 10693
نام مصاحبه گر : صدف پدرنژاد
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
معرفی دوستان و خانواده باعث شد تا من با کانون آشنایی پیدا کنم.
چندسال و چه سال هایی دانش آموز کانون بودید؟
سال دوازدهم به صورت کامل و همچنین در سال ششم در چندماه پایانی در آزمون های کانون شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
هر آزمون به من کمک می کرد تا مهارت های آزمون دادن از قبیل مدیریت زمان، اجرای تکنیک های آزمون، کنترل استرس و... را در خود تقویت کنم هر آزمون کمک می کرد میزان تسلطم در هر مبحث ارزیابی شود بعد از هر آزمون با تحلیل آن به نقاط ضعف خود پی می بردم و در جهت رفع آن اقدام می کردم.
شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می دانید؟
خود را یک دانش آموز کانونی می دانم زیرا من با برنامه راهبردی آزمون های کانون هماهنگ بودم و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می کردم.
آیا در آزمون های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون ها چه بود؟
در تمام آزمون ها بدون غیبت و فعالانه حضور داشتم، زیرا حفظ استمرار و پیوستگی در آزمون ها و مطالعه برای من از اهمیت فراوانی برخوردار بود.
مطابق برنامه راهبردی درس می خواندید؟ چگونه شخصی سازی می کردید؟ توضیح دهید که روش تان چگونه بود.
برنامه طولانی مدت من برنامه راهبردی آزمون های کانون بود برای مدت 2 هفته بودجه بندی هر آزمون را تقسیم بندی می کردم ، معمولاً هفته اول بیشتر به مطالعه دروس دوازدهم، پایان هفته اول به مطالعه دروس پایه و مرور دوازدهم، هفته دوم نیز به جبران عقب ماندگی ها و مرور دوازدهم اختصاص داده می شد در روزهای منتهی به آزمون در هفته دوم، مطالب باقی مانده از دروس پایه مورد مطالعه قرار می گرفت و تا روز قبل از آزمون حتماً تمامی مباحث مطالعه شده را مجددا مرور می کردم.
روش تان برای تحلیل آزمون ها چگونه بود؟ آیا همه ی سوالات را تحلیل می کردید یا فقط سوالات غلط و بدون پاسخ را بررسی می کردید؟
تحلیل بیشتر سوالات آزمون در همان روز آزمون انجام می شد همچنین تست های باقی مانده در طول هفته به صورت روتین و درس به درس در برنامه اعمال می شد، اولویتم با تحلیل سوالات اشتباه، نزده و شک دار بود اما همه سوالات حتی پاسخ های درست را حتما تحلیل می کردم ممکن است فرآیند تحلیل، اندکی زمان بر باشد اما پیشنهاد من به دانش آموزان این است که حتماً تحلیل آزمون را به صورت کامل و دقیق انجام دهند چرا که بیشترین میزان یادگیری در آزمون از تحلیل آن و بررسی نقاط ضعف به دست می آید.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کردند؟
تمام اعضای خانواده ام نه تنها در سال کنکور، بلکه در تمام مراحل زندگی ام همواره حامی و پشتیبان من هستند و هرگاه هرنیازی برایم ایجاد می شود سریعا نسبت به برطرف کردن آن عمل می کنند از نظر برنامه ریزی و تحصیلی این افتخار را داشتم که از راهنمایی های ارزنده خواهرم بهره مند شوم پدر و مادرم نیز همواره مرا راهنمایی و کمک های بی نظیری می کردند و به همراه برادر کوچک ترم محیطی آرام برای مطالعه ام فراهم می کردند.
کدام درس ها نقطه قوت شمابود؟ روش مطالعۀ این درس ها چگونه بود؟
دروس عربی، ادبیات فارسی، اقتصاد و فنون، در درس عربی بیشتر به مطالعه قواعد می پرداختم و تست های قواعد حجم زیادی از تست زنی ام در عربی را به خود اختصاص می داد تمام نکات، فنون ترجمه و قواعد از پایه هفتم تا دوازدهم را در جزوه ام جمع آوری کرده بودم و در هر پارت مطالعاتی قواعد مربوط به آن درس را حتما مرور می کردم، در درس فارسی به صورت درس به درس و متناسب با برنامه مدرسه پیش می رفتم در هر درس تک تک آرایه ها، دستور و نقش کلمات، مفاهیم و معانی، پیام ابیات و نثرها را بررسی می کردم همچنین نمونه سوالات نهایی سال های گذشته را به صورت درس به درس می خواندم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در درس ریاضی پایه ضعیفی داشتم و برنامه ام برای رفع این ضعف آن بود که هرروز به صورت روتین به مدت 1 ساعت ریاضی می خواندم و همراه با کتاب درسنامه را به صورت دقیق مطالعه می کردم و نکات مهم را استخراج کرده و در جزوه ام می نوشتم همین راهبرد مفید واقع شد و در امتحانات نهایی نمره 20 را کسب کردم.
به طور میانگین و در بازه های مختلف چندساعت تست می زدید یا مسأله حل می کردید و چندساعت صرف مطالعه و روخوانی می کردید؟ در طول سال و در ماه های مختلف ای نسبت چه تغییری کرد؟
در تابستان از مطالعه 7 ساعت شروع و تا پایان این فصل به 11 ساعت رساندم در دوران مدرسه 8-6 ساعت و در روز های تعطیل 11-8 ساعت مطالعه می کردم، در دوران عید و جمع بندی (خصوصا اردیبهشت و خردادماه) روزانه 15-16 ساعت مطالعه داشتم، در ابتدا میانگین 700 تست هفتگی داشتم کم کم به 1500 تست هفتگی رسید.
کدام بازه ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ تری داشته است؟
به نظرم مطالعه در تابستان، مهم ترین نقش در موفقیتم را دارا بود لذا نقاط ضعف موجود در پایه را برطرف کردم از طرفی تابستان فرصت مناسبی برای ایجاد یک سبک زندگی کنکوری و عاداتی از قبیل ساعت مطالعه بالا، تعداد تست زنی بالا، حذف گوشی و... است.
کدام نقش آزمون های کانون برای شما پررنگ تر بود؛ نقش برنامه ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل تان را برای این انتخاب بگویید.
هر سه مورد نقش مهمی برایم داشتند، زیرا برنامه مطالعاتی ام متناسب با برنامه راهبردی آزمون تنظیم می شد بررسی موارد اشتباه در آزمون باعث می شد نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنم، همچنین یکی از راه های محک زدن میزان دانسته ها و تسلطم بر روی مباحث، آزمون های کانون بود.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه های شما چندتا بود؟
معمولابین 20-10 اشتباه در هر آزمون داشتم، یکی از اهدافم کاهش تعداد اشتباهات به زیر 10 مورد بود که پس از چند آزمون محقق شد.

هنگام بررسی آزمون ها به کدام یک اولویت بیشتری می دادید؟
بررسی اشتباهات.
در جلسه کنکور آیا توانستید سوال های ساده تر را تشخیص دهید؟
بله، تشخیص سوالات ساده راحت و به دور از هرگونه سختی و دشواری بود.
آیا در کلاس های درس مدرسه شرکت می کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
حضور مستمر و فعال در مدرسه کمک می کرد تا از نظر تشریحی نیز مطالعه خوب و کارایی داشته باشم و این موضوع کمک می کرد تا برای امتحانات نهایی آمادگی بیشتری داشته باشم.
بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟
درس عربی بالاترین درصدم در کنکور را به خود اختصاص داده بود.
امسال سوال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود آیا شما توانستید در مورد این سوال ها و سوال های دشوار درس های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سوال های ساده تر را پیدا کنید و به سوال ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید لطفاً در این مورد توضیح دهید.
خداروشکر در تمام طول آزمون هیچ گونه استرسی متحمل نشدم و در کمال آرامش با سوالات مواجه شدم.
کدام یک از روش های مدیریت زمان را استفاده کردید؟
روش ضربدر منها و روش استراتژی بازگشت.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
از آن جایی که استفاده از گوشی به میزان زیاد یکی از مهم ترین موانع تمرکز و مطالعه است همواره استفاده ام را مدیریت می کردم برای هر برنامه زمان می گرفتم و بسیاری از برنامه ها را حذف کرده بودم، میزان استفاده ام از گوشی 30 دقیقه الی 1 ساعت در روز بود.
فکر می کنید مهم ترین ویژگی ای که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید چیست؟
اراده در اجرای برنامه و اولویت دهی به مطالعه، تمرکز و خستگی ناپذیری بالا در حین مطالعه.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟
بله، معمولا کتاب های غیردرسی در زمینه های ادبیات و روان شناسی مطالعه می کردم، طراحی می کردم،با خانواده وقت می گذراندم و همراه پدرم شطرنج بازی می کردم.
نمره های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی تان چند شد؟
معدل کتبی نهایی ام: ۱۹/۱۲ و تراز سوابق تحصیلی ام :10693 بود، در دروس جامعه شناسی، ریاضی و دینی نمره 20 و در دروس فارسی، فنون، فلسفه نمره 19/5 ، در عربی نمره 19/75، تاریخ 19/25 ، زبان 18/25 ، جغرافیا 17/25 و سلامت نمره 17 را کسب کردم.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
در کنار مطالعه کتاب، نمونه سوالات نهایی سال های گذشته و سوالات درس به درس را نیز مورد بررسی قرار می دادم.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟
دبیر فنون و ادبیات سرکار خانم قهرمانی عزیز و دبیر عربی سرکار خانم رحیمی بزرگوار که همواره به من لطف داشته اند و دانسته هایم را مرهون زحمات فراوان این بزرگواران هستم خوشحالم که افتخار شاگردی چنین افراد فرهیخته ای را داشتم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط بودید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کردید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه بود؟
در طول سال کنکور همواره مشوق یکدیگر بودیم و وضعیت درسی هم دیگر را مورد ارزیابی قرار می دادیم، از لحاظ انگیزشی نیز همواره همراه یکدیگر بودیم حضور دوستان خوب و دلسوز در زندگی در مسیر رسیدن به هدف بسیار مؤثر است، خداروشکر من و دوستانم نتیجه دلخواهمان را گرفتیم و دوستان صمیمی ام نیز در رشته های پزشکی، دندان پزشکی، روان شناسی پذیرش شدند.
قبل از دوران دبستان پدرومادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
پدر و مادر عزیزم کتاب های دانستنی و علمی، مذهبی، زندگی نامه امامان و پیامبران و داستان های آموزنده می خواندند و این موضوع باعث شد از همان سنین اندک نهال کتاب خوانی در وجودم ریشه کند و تا به امروز تبدیل به درختی عظیم الجثه شده است.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
خواندن و نوشتن پیش از شروع مدرسه توسط مادرم به من آموخته شد.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می دانید؟
قهرمان پیوستگی.
