صمدعلی گل نیا
رتبه 190 منطقه 2 ، 412 کشور کنکور تجربی سال 1402
استان و شهر :مازندران- بندپی غربی
شغل و تحصیلات مادر:خانه دار و متوسطه
شغل و تحصیلات پدر:کشاورز و دیپلم
سالهای حضور در کانون: 5 سال
میانگین تراز:7220
رشته و دانشگاه قبول شده: پزشکی، شهید بهشتی
درصدهای کنکور 1402:ریاضی : 38% - زیست : 81 % - شیمی : 53% - فیزیک :74 % - زمین :51%
تراز کنکور:11895
تراز سوابق تحصیلی:9296
مصاحبهگر : رستم فیروزی کیا
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق مدرسه و دوستانم که در آزمون های کانو نشرکت میکردند،با کانون آشنا شدم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت در آزمون های آزمایشی برای آماده شدن برای کنکور الزامی است و دستاورد هر شخص که در این آزمون ها شرکت میکند، همان آمادگی برای کنکور و نتیجه بهتر در کنکور است.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من با برنامه کانون پیش میرفتم و از آن راضی بودم و سیکل های دو هفته ایی کانون برایم مفید و نظم دهنده بود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
من معتقدم یک داوطلب کنکوری هر چه بیشتر در آزمون شرکت کند برای خود کنکور آماده تر خواهد بود برای همین با هر آزمون خود را ب هدفم نزدیک تر میدیدم و از آن خوشنود بودم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، به جز یک بار فکر نکنم هیچ غیبتی در آزمون داشتم؛ دلیلش هم به خاطراینکه در طول آن دو هفته ای که برای آن آزمون مطالعه کردم، میفهمیدم با خودم چند چند بودم و کجای کار هستم و آزمون کانون به خوبی به من در این موضوع کمک کرد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
به نظر من پیوستگی در هر کاری چه در آزمون و چه حتی در ورزش باعث پیشرفت و کسب مهارت در آن رشته خواهد شد.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامه اصلی استفاده میکردم و با دیدن آن بلافاصله میفهمیدم مشکل من کجاست و برای رفع آن تلاش میکردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله مطابق برنامه و با بودجه بندی آن پیش میرفتم و خود را با آن وفق میدادم و پیش میرفتم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
روش مطالعه من برای هر درس مختص به خودش بود مثلا برای درس ریاضی روش بازیابی را بعد از یادگیری با یک یا دو منبع انجام میدادم ولی برای درس زیست شناسی دوباره خوانی میکردم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در درس ریاضی بیشتر از این روش استفاده میکردم و باعث میشد در وقت کمتر کار بیشتری را انجام بدهم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
من فقط سوالات غلط و نزده را تحلیل می کردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، خیلی وقت ها ترازم به شدت کمتر از چیزی میشد که انتظار داشتم ولی من و خوانواده ام هیچ وقت به عدد تراز توجه نمی کردیم و مهم رفتن راه و گذراندن درست و اصولی دوره دو هفته ای آزمون بود.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
در درس زیست نسبت به بقیه دروس اندکی بهتر بودم و آن هم بخاطر علاقه بیشترم به آن بود که با تکرار زیاد مطالب آن بخوبی بر آن مسلط شدم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله گاهی اوقات بعضی از درس ها اذیتم میکردند، مثلا در یک دوره ای درس شیمی برایم کمی سخت بود که با گذاشتن وقت بیشتر روی حل مسائل و حل کردن تعداد خیلی زیادی از تست شیمی به خوبی از پس آن بر آمدم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
به طور میانگین ۹۰ درصد وقت من صرف تست زنی میشد به خاطر سبک مطالعه تست محور من و این درصد تقریبا ثابت بود به جز در دوران جمع بندی که بسته به نوع سبک های مختلفی را در پیش گرفتم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
من در دوران تابستان و پاییز بیشترین پیشرفت را داشتم به خاطر اینکه در حوزه کنکور تازه نفس بودم و انرژی و توان بالایی داشتم و از اون به خوبی و به درستی استفاده کردم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
هر سه نقش برنامه ای، آموزشی و سنجشی آزمون های کانون برای من پررنگ بود، در بحث برنامه ، برنامه ی کانون از بهترین هاست در بحث آموزش تست های کانون بسیار پربار و خوب هستن مخصوصا در دوران جمعبندی ولی در بحث سنجش آزمون های کانون استاندارد پایینی دارد که بخاطر جامعه آماری بسیار بالا قابل چشمپوشی است.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله این موضوع یکی از هنر های آزمون دادن است که به مرور زمان در داوطلب پیشرفت میکند.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله معلمین و کادر مدرسه ام زحمات بسیار زیادی برای من کشیدند و من نیز از همین جا هم از آنها تشکر می کنم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
در کارنامه از بالا به پایین شروع می کردم و ترتیب درسی برایم مهم نبود و ایراد هایم را برحسب اینکه چگونه بودند با مشورت دیگران برطرف می کردم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله، اصلا به من به خاطر افت تراز تذکری ندادند و به من اعتماد داشتند.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتاب های سه سطحی استفاده کردم که کتاب های قوی و مناسب برای محکم کاری بودند.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
هردومورد؛ هم قهرمان پیوستگی و هم قهرمان پیشرفت هستم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
زیست شناسی ابتدا یادگیری از معلم سپس مطالعه کامل کتاب درسی و بعد از آن تست فراوان همراه با مطالعه کتاب درسی روش من برای این درس بود.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
من از استراتژی بازگشت استفاده میکردم و در کنکور در دفترچه دوم بسیار به من کمک کرد.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
هر چهار درس در کنکور ما وحشتناک بودند ولی درس ریاضی دیگر غول آخرش بود که با خونسردی و متانت و فکر نکردن به حال و احوال طراح سوال توانستم به خوبی از جلسه آزمون خارج شوم.
استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
اصلا وقتم را برای فکر کردن به نتیجه هدر نمیدادم بلکه باور داشتم به یک نتیجه خوب میرسم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
در دوران جمعبندی بسیار بد عمل کردم و اگر برگردم جمع بندی منظم تری انجام خواهم داد و اقدامات پیشگیری از خستگی نیز بیشتر انجام می دهم .
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
در دوره هایی که پیشرفت خیلی خوبی داشتم مثل تابستان مدیریت عالی بر روی تلفن همراه خود داشتم ولی در دوره های رکود تلفن عامل نابودی من بود.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
همان طور که اشاره کرده ام شرکت در آزمون آزمایشی از ضروریات است و هر چه بیشتر در این آزمون ها شرکت کنید بهتر است با برنامه کانون پیش میرفتم ولی اصل مطالعه مطالب پایه در تابستان سال کنکورم بود.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
به نظرم علاقه به رشته پزشکی و همچنین مسئولیت پذیری از مهمترین ویژگی های من برای خوب درس خواندن بود.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله قطعا، من بیشتر فیلم نگاه میکردم و گاهی اوقات هم با دوستام بیرون می رفتم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله، در سال کنکور من و دوستانم در مورد خیلی چیز ها صحبت میکردیم و به همدیگر مشاوره میدادیم مخصوصا در مورد منابع درسی با هم صحبت میکردیم.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله، اساتید مدرسه من از بهترین ها و زحمت کش ترین های منطقه هستند و من از محضر آن ها نهایت استفاده را می کردم.
فکر میکردید چنین رتبه ای کسب کنید؟
انتظار داشتم که رتبه بهتری را کسب کرده باشم ولی به خاطر تاثیر امتحان نهایی از چیزی که فکر میکردم بسیار فاصله گرفتم، ولی با این حال خدا را شاکرم که به من این چنین لطف داشته و به من کمک کرده تا این رتبه را کسب کنم.
