گفت وگو با پوریا دهقان ، برتر دوازدهم تجربی از گرگان

دانش آموز با برنامه‌ی کانون پیوستگی داشته است ، با تحلیل آزمون به تثبیت نکات پرداخته است .

گفت وگو با پوریا دهقان ، برتر دوازدهم تجربی از گرگان


نام و نام خانوادگی: پوریا دهقان

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : گرگان،گلستان

میانگین تراز:۶۹۹۶

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:ششم و نهم تا دوازدهم

شغل و تحصیلات مادر:پرستار،دکترای تخصصی پرستاری

شغل و تحصیلات پدر:فرهنگی،لیسانس مهندسی مکانیک


مصاحبه‌گر :  میترا احمدی

 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

وقتی کلاس ششم بودم برای کسب آمادگی در آزمون تیزهوشان به دنبال یکسری آزمون آزمایشی بودیم که از طریق دوستان و معلمان با کانون قلم چی آشنا شدیم.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

۵سال کانونی بودم . در سالهای ششم و همچنین سال نهم تا دوازدهم در کانون بوده ام . در تمامی آزمون های اصلی شرکت کردم و سعی کردم حتی الامکان هیچ غیبتی نداشته باشم .

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

اینکه برای رسیدن به اهداف باید تلاش زیاد و برنامه‌ریزی منظمی داشت . 

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

به برنامه راهبردی کانون بسیار پایبند بودم،طوری که حتی از برنامه مدرسه هم برای من مهمتر بود،چون باعث می‌شد بتوانم برنامه ریزی درستی برای خواندن درس ها که بسیار حجیم بودند داشته باشم . 


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

سال کنکور بسیار طولانی است. برای موفقیت در کنکور باید این مدت یکساله را به بازه های کوچکتر تبدیل کرد که کانون با بازه های ۲هفته‌ای که در برنامه راهبردی خود دارد این امکان را برای ما فراهم می کند که هدف گذاری دقیق تر و درست تری داشته باشیم .   


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

تا جای ممکن سعی می‌کردم غیبت نکنم،حتی اگر آمادگی کامل نداشتم باز هم در آزمون های اصلی شرکت می کردم.چون فاصله گرفتن از آزمون باعث به هم خوردن برنامه درسی من می شد و نامنظم می شدم . 


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

آزمون ها باعث پیشرفت مهارت های مهمی مثل مدیریت زمان،اصلاح نحوه مطالعه درس های مختلف،کنترل استرس،تطبیق با شرایط روز کنکور و...می‌شود.همچنین تحلیل آزمون‌ها به یاد گرفتن نکات جدیدوآگاهی از ایرادهای درسی‌من کمک کرد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

برای شخصی سازی برنامه راهبردی ابتدا به میزان پیشروی برنامه راهبردی در یک آزمون توجه می‌کردم.بعد با توجه به میزان حجم و سختی مطالب و البته میزان پیشخوانی که خودم از مطالب داشتم،تعیین می کردم که در بازه دوهفته‌ای آزمون کدام درس‌ها را بیشتر و کدام درس‌ها را کمتر بخوانم. 


آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله،از طریق دوستان و خواندن مصاحبه رتبه‌های برتر با این روش آشنا شدم. 

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

بازیابی؛بدین صورت که ابتدا از مطالبی که قبلاًخوانده‌بودم ازخود آزمون های تک‌درس یا جامع می‌گرفتم.بعد با تحلیل آزمون کلیات مطالب(و حتی بعضا نکات ریز) را بازیابی می‌کردم.در آخر مطلب مورد نظر را به صورت اجمالی می خواندم .

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

در زیست و شیمی،چون این دو درس نسبت به دروس دیگر دارای مطالب و نکات بیشتری هستند و اگر در این درس‌ها دوباره خوانی می‌کردم نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آوردم.با روش بازیابی توانستم این دروس را به خوبی مرور کنم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

معمولاً در همان روز آزمون یا فردای آن روز تحلیل آزمون را انجام می‌دادم. همه ی سوالات(غلط،نزده،درست) را تحلیل می کردم،چرا که هر سوالی می تواند نکات جدید داشته باشد.روش تحلیل آزمون من اینگونه بود که در ابتدا سعی می‌کردم سوالات نزده را (بدون مراجعه به پاسخنامه)حل کنم.با اینکار متوجه می شدم که علت نزدن آن سوال سختی سوال بوده یا کمبود زمان.سپس به سوالات غلط مراجعه می‌کردم.در این سوالات به بررسی نکات و علت غلط جواب دادن سوال می‌پرداختم که در اغلب اوقات علت غلط زدن سوال بی‌دقتی بود.سوالات درست را هم به دو دلیل تحلیل می‌کردم:۱_به دست آوردن نکات جدید۲- تحلیل من از سوال در جلسه‌ی آزمون درست بوده یا خیر .

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله دچار افت تراز شدم.آن هم به خاطر خستگی در دوران کنکور بود.برای مقابله با این وضعیت از همان اول پذیرفته بودم که خستگی در این مسیر امری کاملاً طبیعی بوده و پس از مدتی رفع خواهد شد.در این راستا کمک های خانواده در جهت بهبودی روحیات من بسیار تاثیرگذار بود

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پشتیبان تحصیلی در منزل نداشتم و فقط خودم کار های خود را انجام می دادم.اما پشتیبان کانونی بنده یعنی آقای صالحی در این مسیر به من کمک کردند

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

نقطه قوت من درس زیست شناسی بود چون مرور و تست زنی زیادی در این درس داشتم.نمره زیست من در امتحان نهایی ۱۹،۷۵ 


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در درس زیست در ابتدا ضعیف بودم،طوری که در اوایل سال دهم درصد های زیر ۵۰ داشتم.مشکل هم این بود که به خواندن درسنامه کتاب های کمک درسی خیلی اهمیت می دادم.به همین دلیل این روش را اصلاح کرده و بیشتر به متن کتاب و تست زنی پرداختم. 

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟

 روزانه معمولاً ۸ ساعت مطالعه می کردم که ۷۰ تا ۸۰ درصدآن تست زنی بود و ۲۰ الی ۳۰ درصد صرف متن‌خوانی می‌شد.در مواقعی که مطلبی را برای بار اول می‌خواندم متن خوانی‌ام بیشتر می‌شد و در دوران مرور و آزمون زدن(از اواسط اسفند به بعد) بیشتر به تست‌زنی می‌پرداختم. 

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

نوروز؛چون زمان بسیار خوبی برای مرور حجم زیادی از مطالب(کل دهم و یازدهم و نیمسال اول دوازدهم)بود

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

برنامه‌ای؛چون من برنامه‌ریزی درست و حرفه‌ای برای درس خواندن را بلد نبودم که باوجود آزمون‌های کانون به این مهارت دست یافتم .

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

در ابتدا شاید پیدا کردن سوالات آسان‌تر کمی برایم سخت بود،ولی با آزمون دادن توانستم این مهارت را تقویت کنم. 


 به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

۱۰ الی ۲۰ اشتباه 


 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات 


 نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

عوامل مدرسه با دانش‌آموزان همکاری خیلی خوبی داشتند و معلمان در مواقع نیاز به رفع اشکال می پرداختند. 


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

زیست و شیمی،به خاطر اهمیتی که در کنکور داشتند.برای رفع ایرادات هم سوالات را تحلیل می‌کردم تا بفهمم مشکل  در آموزش است یا بحث مدیریت زمان و بی‌دقتی  .


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله والدینم کارنامه‌هایم را زیر نظر داشتند.وقتی افت داشتم به من برای ادامه مسیر روحیه می‌دادند. 


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

دفتر برنامه‌ریزی نداشتم ولی خودم دفترچه‌ای برای نوشتن برنامه‌هایم داشتم.برنامه‌ریزی باعث ایجاد نظم در مطالعه و همچنین امور دیگر مثل میزان تفریحات می شود. 


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی ؛ سطح بندی و طبقه بندی سوالات بر اساس درجه سختی به من کمک می‌کرد که براساس میزان آمادگی که داشتم از یک مبحث تست بزنم.مثلا وقتی تسلطم کم بود تست های نسبتاً دشوار و دشوار را می‌زدم و وقتی تسلطم بیشتر می‌شد سراغ تست دشوارتر می‌رفتم .


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

تقریبا در کل سال کنکور از روش زمان های نقصانی استفاده کردم. 


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

استفاده محدودی داشتم و بیشتر در امور درسی از فضای مجازی استفاده می‌کردم.در برهه‌ای از زمان که از گوشی زیاد استفاده می‌کردم از والدینم خواستم که نظارت لازم را داشته باشند. 


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

به دلیل اینکه تابستان بر روی مرور مطالب پایه تمرکز داشت ، آزمون های تابستان را شرکت کردم .  


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

در تابستان سال کنکور کل تابستان را صرف مرور مطالب پایه کردم(که البته بهتر بود شهریور را به پیشخوانی دوازدهم می پرداختم)با شروع سال تحصیلی هم دروس پایه را با برنامه راهبردی کانون پیش می‌بردم . 


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

انگیزه ی خیلی زیاد برای رسیدن به هدفم و البته روحیه رقابت‌طلبی که دارم. 


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله؛ با دوستان به سالن ورزشی می‌رفتیم،با خانواده جنگل می‌رفتیم، یا خودم به تماشای فیلم و سریال می‌پرداختم و همچنین تفریحات دیگر 


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الآن مطالعه غیردرسی دارید؟

پدر و مادرم برایم کتاب نمی‌خواندند اما داستان‌هایی برای من تعریف می کردم.در حال حاضر مطالعه غیر درسی ندارم ولی دوست دارم مطالعه غیردرسی داشته باشم. 


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله؛آقای تازیکه،استاد فیزیک بنده که در شهرستان گرگان  فعالیت دارند و من از زحمات ایشان متشکرم .  

Menu